Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Chez

Trimplan - kan de försämra sjöegenskaperna?

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Hej!
Jag har en Bella Scantic 580 L (hyttbåt) med en 90 hp motor.

När jag kommer upp över 3500 varv så kaviterar propellern.

 

I våras monterade jag på Lenco trimplan och jag undrar om trimplanen kan ha med saken att göra. Kan trimplanen försämra sjöegenskaperna, även om de står i helt uppfällt läge???

 

Tacksam om någon delar sina erfarenheter kring detta?

 

/Chez

Redigerad av Chez

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inga direkta erfatenheter som du beskriver. Men jag kan ju tänka mig att om du fäller ned båda trimplanen till max, "bow down" så lyfter akern upp en smula, och då kan det bildas en mer eller mindre luftblandad "kudde" strax bakom akterspegelns/bottens släpp. Då skulle det kunna bli kavitation under motorns kavitationsplatta. Båten skulle i detta läge också överplana, dvs. gå med fören ned i vattnat, bli svårstyrd och få ganska otrevliga egenskaper.

 

I upprätt läge, "bow up" borde inte båten påverkas. Maxläget uppåt brukar ju inte vara uppfällda ovanför bottnes profil, utan det brukar vara längs med denna.

Lemcos trimplan är ju bra såtillvida att dom är betydligt snabbare än de hydrauliska, du får snabbare respons när du trycker på strömbrytarna.

Det brukar ta en stund innan man lärt sig att trimma rätt, att trycka upp/ned på rätt knapp. När tu trycker på "bow up" skall trimplanet gå uppåt, och vid "bow down" nedåt. Strybords knapp skall påverka strybords trimplan och vice versa. Men jag vet att en det korskopplar trimplanen då det för dessa personer känns mer naturligt... Och det kanske stämmer, men jag har svårt för den tanken.

 

Men jag har väldigt svårt att tänka mig att du kan skapa kavitation runt propellern om båda trimplanen är uppfällda och rätt monterade. Men skall ju bertakta dessa som en förlängning av båtens botten, en justerbar förlängning. Be någon kompis köra och luta dig själv över akterspegeln och kolla vad som händer i olika hastigheter och med olika vinkel på trimplanen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

"Sjöegenskaperna"? Menar du då sjö/vågor, eller även på smult vatten?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu säger jag inte att dina problem beror på detta, men ja om dom är felmonterade så kan det bli konstiga egenskaper. Dom ska monteras några mm över bottenlinjen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om de är rätt monterade och i högsta läget kan de knappast försämra några egenskaper. Felmonterade kan ju nästan vad som helst hända.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Tack för bra svar!

 

Steg 1 i felsökningen var att koppla loss planen och binda upp dem mot aktern. Det löste nästan hela problemet, trots rätt montering. Trimplanen tryckte ner fören även i max uppfällt läge!?

 

Jag prokör nu och uppfattar det som att motorn sitter ett eller två hål för högt. Kavitationsplattan ligger en bit ovanför botten nu och jag kan knappt trimma upp motorn någonting alls innan den kaviterar och spinner loss. Känns som att jag vill vinkla in riggen mer mot akterspegen, provköra och därefter sänka motorn något (om vinkeln inte löser problemet dvs).

 

Nu börjar fören stampa rätt tidigt och jag vill hitta en bra balans, utan att fören hoppar.

 

Någon som har tips, (förutom att lägga en vikt i fören)?

 

Mvh

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...