Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
fantomen123

Motorn dör vid gaspådrag Johnson 70hk -85

Rekommendera Poster

Tjena! 

Har en Johnson 70hk -85 och när jag lägger i en växel och ska fara iväg så dör motorn. Jag har rengjort alla förgasarna men blir ändå ingen skillnad, munstyckena i förgasarna verkar inte vara juster bara. VRO pumpen är också bort kopplad och ersatt med en mikuni pump. Om jag varvar upp motorn lite innan och smäller i en växel så får jag den att gå och när jag har fulla varv så går den klockrent. Nån som har erfarenhet av detta problem och har förslag på nån lösning?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hade en sån -81 förut, den betedde sig lite så också, framför allt var det hopplöst att dra upp nån på vattenskidor, men kunde även vara dum annars också. Bara man kom iväg gick den hur fint som helst sen.

Sen skar en cylinder, och i samband med att vi fixade den fick vi veta att det tidigare (80-talet?) varit nån kampanj på att byta till större munstycken, och det verkade inte vara gjort på denna. så samtidigt som motorn renoverades byttes munstyckena, och när motorn var klar var detta problem borta.

 

Nu ska man ju ha klart för sig att motorn även renoverades, men problemet kändes ju lite som att den fick för lite soppa. Och man hade väl inte denna kampanj utan anledning...

 

Nu var ju denna några år äldre än din, så om detta även gäller din vet jag ju inte.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Min motor var också likadan, Evinrude 70hk -78. Jag fick ett tips om att "prima" motorn när detta inträffade, alltså trycka in nyckeln vid start. Motorn startade då och dog, men vid starten därpå så fungerade det oftast att komma iväg.

 

Även min motor har nu gett upp, med dåligt komp på cylinder.

Redigerad av Knoparn

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...