Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024

Rekommendera Poster

Tjena, 

 

Detta behöver inte betyda något men jag upptäckte igår att det satt ett fint lager av damm över motorn i min sea ray 260 sundancer. 

 

Luckan har varit stängd och motorn rengjord innan sjösättning. 

 

Är det normalt att motorn blir dammig eller finns det själv till att undersöka saken vidare? En fundering jag har är ifall det blir undertryck i motorummet under färd alternativt när fläkten är igång? 

 

Alternativt ifall det är remmen som slits så pass att det bildas ett väldigt fint dammoln i rummet? 

 

Erfarenheter av dammiga motorer någon?

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Motorn förbrukar ju en del syre så ja - det blir undertryck i motorrummet. Vad är det för damm, färg osv? Kan det komma från t ex motorrumsisoleringen..?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Motorn förbrukar ju en del syre så ja - det blir undertryck i motorrummet. Vad är det för damm, färg osv? Kan det komma från t ex motorrumsisoleringen..?

Fick inte så mycket tid att underöka saken igår men jag tror att det var blandat svart/vitt.... och som sagt väldigt fint, däför undrar jag om det kan vara remmen som sitter för hårt och slits........ 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, det kan vara damm från remmen - men då borde det vara mest damm runt remmen; och jag tror mer på att den är för löst spänd så den slirar eller har fel vinkel på kilningen än för hårt spänd.

 

Kolla närmare hur dammet ser ut.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, det kan vara damm från remmen - men då borde det vara mest damm runt remmen; och jag tror mer på att den är för löst spänd så den slirar eller har fel vinkel på kilningen än för hårt spänd.

 

Kolla närmare hur dammet ser ut.

Remmen har aldrig slirat, gick igenom motorn innan sjösättning och justerade den själv i enlighet med mercruisers service manual. den ska ha ca 1cm spel när man trycker på den med fingret vilket den också har, men bra ide att kika närmare runt själva remmen. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Avgasläckage?

Har du varit med om det själv? Jag tänker rent spontant att avgaser bör sota och inte damma?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Just rök från en (tillfälligt) slirade rem har jag varit med om att det lagt sig som ett smutslager på motorn. Men som sagt, mest vid remmen. Kan vara pollen också?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Just rök från en (tillfälligt) slirade rem har jag varit med om att det lagt sig som ett smutslager på motorn. Men som sagt, mest vid remmen. Kan vara pollen också?

Pollen!!! Var åxå det som spontant ploppade upp in kopf... har ju inte varit nån bristvara i år.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Just rök från en (tillfälligt) slirade rem har jag varit med om att det lagt sig som ett smutslager på motorn. Men som sagt, mest vid remmen. Kan vara pollen också?

Pollen!!! Var åxå det som spontant ploppade upp in kopf... har ju inte varit nån bristvara i år.

 

Det har du iof helt rätt i, behöver kanske inte vara värre än så =)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Avgasläckage?

Har du varit med om det själv? Jag tänker rent spontant att avgaser bör sota och inte damma?

 

Jag har ju inte sett ditt "damm" så jag vet inte vilken färg det har. Men jag har sett polarns motorrum när avgasslangen hade spruckit. Där var det dammigt/sotigt! Det kan ju också ge vatten under motorn beroende på var sprickan sitter.

/Claes

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...