Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
Gäst

Köpa båt som gått på charter

Rekommendera Poster

Gäst

Är båtar som gått på charter helt slitna i interiören bland annat och har man kört mer än vanligt med motorn? Är de som typ taxibilar?

Hade du köpt en båt som gått på charter?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Allt har ett värde.

Vem som har använd båten; spelar det nå'n roll?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Jo jag tycker det. Är det din båt som jag ska köpa som du vårdat som ditt eget barn så känner jag mig nöjd. Men är det en båt som har varit till för uthyrning där folk har seglat med den men inte känt ansvar för båten blir det nog en helt annan båt.

Sen om du är ute och seglar ett dussin gånger per säsong är det helt okej men om man har en charterbåt så seglar den betydligt mer på samma tid.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har ingen erfarenhet av att köpa charterbåt, men...

 

Det spelar naturligtvis inte någon roll vem som använt båten så länge den är välskött. Slitaget blir större när båten används dag ut och dag in jämfört med om den används några veckor och helger per år, men det ser man ju. Något särskilt osynligt slitage kan jag inte se att de har. Ha, ha...

 

En diesel går i många timmar så att motorn skulle vara i speciellt mycket sämre skick har jag svårt att tro även om den gått längre tid. Jag tycker det är många som inte seglar sina segelbåtar i Stockholms skärgård också.

 

Det viktigaste kanske är att det är soligare där man oftast har charterbåter, typ Medelhavet. Solen sliter både på det ena och det andra.

 

Det finns ju också en möjlighet att chartebåtar sköts bättre eftersom det är absolut nödvändigt att de är fräscha och väl fungerande.

 

Lite tankar bara...

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Haver transportseglat ett smärre antal charterbåtar i Medelhavet.

Samtliga hårt nerslitna.

Se upp med skador på rodret.

Båtarna där backar in till kajerna, inte alltid djupt nära kajkanten.

Har sätt krossade aktrar.

Kompissen köpte en charterbåt i Medelhavet.

Det tog 2 år innan vi hittade en "pärla".

http://lasselundell.se/medelhav.html

post-52966-0-07141200-1466455926_thumb.jpg

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Haver (för att använda modernt språkbruk) hyrt charterbåt i Kroatien, och då reflekterat över följande:

- Segelgarderoben är den absolut billigaste och inte sällan för liten för båttypen. Jag var rejält besviken.

- Motorn var i klenaste laget för storleken på båt, och fick därför ofta gå långt över hälsosamt varvtal.

 

Jag tror det spelar stor roll i vilken form båten gått i charter. Jag hade nog varit skeptisk till en båt som ägts (och ursprungligen specats) av ett charterbolag, men hade gärna tittat närmare på en privatägd båt som då och då hyrts ut via charter.

 

Sen är det en korrekt observation att medelhavsbåtar backas sönder. Finns väldigt sällan skador på köl, men väl på roder.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En polare köpte en bättre begagnad charterbåt i Grekland. Den var vederbörligen besiktigad av en neutral besiktningsman (trodde han!). Inga allvarliga anmärkningar och priset verkade OK enligt marknadsindikationer i området. Han avtalade om kajplats i en bra belägen marina.

Han och familjen embarkerade båten och fyllde på med egen utrustning för matlagning mm och gav sig ut på en semestertur på några veckor.

Det visade sig snart att slitaget var väsentligt större än besiktingsrapporten visade.

Den ena toaletten var utsliten och läckte i diverse packningar.

Färskvattenpumpar gav ett minimalt flöde och vattentanken läckte.

Gasolspisen var trasig i upphängningen och bara 1 låga funkade.

Däcksbeslag, rigg och winschar var i ganska dåligt skick.

Värst av allt var att de hittade övermålade spacklade sprickor i skrovet i kölsvinet som indikerade skador efter en eller flera grundstötningar.

Han kontaktade besiktningsfirman men de svor sig fria och skyllde på den enskilde besiktningsmannen som inte jobbade hos dem längre...!

Charterfirman kontaktades och efter mycket om och men fick han tillbaks en del av köpeskillingen.

Han sålde båten med förlust samma höst och beslöt sig för att i fortsättningen chartra båtar där slutstädning ingår. Summan han hade använt dittills räckte till 10 problemfria års sommarsegling 4 veckor varje år i Grekland och Kroatien, resorna dit o hem oräknade.

Om man köper begagnad båt, oavsett från vem, måste man kontrollera allt noggrant i egen regi, inte lita på säljarens glättade information, och se till att det i köpekontraktet finns en klausul om vad som händer om det finns dolda fel och brister.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hyrde för 6-7 år sedan en båt i Kroatien under en vecka. Den visade också upp ett påfallande slitage på ytskikt såväl inombords som på däck/skrov. Dessutom var seglen slut och mycket av båtens utrustning. Jag påpekade detta vid ankomstkontrollen av båten (man går igenom båten innan man börjar nyttja den för att hyrestagare/hyresgivare ska vara över ens som skick. 

Jag påpekade slitaget för hyresgivaren som höll med och sa "jo vi vet -men den här båten båten går sin sista säsong nu, sedan ska den säljas". Den båten var 4 år gammal och vi försökte uppskatta vad vi kunde tänkas ge för den ifall vi skulle köpa den. Vi kom fram till max 500 000:-, detta för en 4 år gammal Bavaria 44. Vi ansåg att renoveringskostnaden skulle dra iväg rätt ordentligt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Även jag har varit med att ta hem charterbåtar, samtliga har varit i sämre skick än vad ytan och ev. besiktningsmän viljat påstå. 

Självklart slits charterbåtar hårdare än vad privatägda båtar gör, längre säsonger, fler brukare, mindre varsamma brukare osv. 

Roder- och akterspegelskador tillhör det normativa men vi har även haft kraftigt delaminerade bottnar pga kraftiga grundstötningar tom. en som var sprucken från relingslist till ner till kölinfästning efter en påsegling.

 

Men icke desto mindre har vi ändå valt att köpa dessa båtar, sen har vi lagt många många timmar på att repa- och renovera för sälja dem med god förtjänst.

Det som är avgörande för om affären skall bli bra är såklart slutpriset, siffran på prislappen har inget med slutpriset att göra, pruta, pruta och pruta lite till, marknaden för dessa båtar är iskall, det finns lägen att göra bra affärer.

 

Skal du dessutom ha båten och segla den själv så är ju vinsten ännu större, köp billigt, ta hem den på trailer, renovera ett par månader och segla billigt i en båt som är nyrenoverad och du vet allt om.

 

Lycka till

/

Redigerad av Bosse

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...