Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
munge

45 cm - kort eller lång rigg?

Rekommendera Poster

Ledsen att behöva ta upp denna uttjatade fråga igen, men när jag mäter på min båt får jag ca 45 cm. Vad köper jag då, kort eller lång rigg? Båten är en gammal Westkapp ca 4,50 lång, ser ut som en typisk roddbåt. Kan lägsta punkten ligga ytterligare några cm ner, dvs lägsta punkten är inte i aktern utan mitt under (= lång rigg lämpligast)? Vi pratar en 10 hk för badutflykter utan prestandakrav.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

45 är ju ungefär mitt emellan 38 och 51. Är tipset alltså att köra kort rigg i det läget? Jag trodde att för kort var sämre än för lång.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Intressant! Har precis samma problemställning med min styrpulpetbåt (Finnark 70-tal). Där är också avståndet 45 cm och innan hade jag en kortriggad gammal 20 hk motor som jag tyckte gick för nära ytan och nu har jag kommit över en superbillig långriggad 30 hk motor. Nu ligger kavitetsplattan ca 7-8 cm under kölens nivå så det blir intresant att se hur båten beter sig. Har funderat på att i värsta fall (om båten uppför sig illa) att höja akterspegeln ca 5-6 cm men det krävs en hel del tid o kunnande... nästa vecka skall jag lägga båten i sjön och testa. Jag tror även att en något för lång rigg borde vara bättre än en alldeles för kort rigg. Rätta mig om jag har fel! Ni som har erfarenhet...vad tror ni av bilden att döma? Kommer båten att gå bra? /Lars B. ?-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det ser ut att vara ganska rejält under. Vad jag förstår så kan måtten på vissa motorer vara större än 38 resp 51 trots att de kallas kort resp lång. Det kanske gäller att hitta en lång kort rigg?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej LarsB! Förmodligen kommer stäven att åka jojjo för Dej, det kommer nog gälla att Du kan vinkla in snurran. Vid för kort rigg får inte motorn tillräckligt med kylvatten, så kolla kylvattenflödet och temp. Mvh gunnaro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej! Jag kan redan nu säga att båten inte kommmer att gå särskillt bra! Långt ifrån så bra som den borde. Svårigheten är att upptäcka det om man inte har en relation att jämföra med. Dvs. om du hade en lika dan båt och motor, men att det andra exemplaret hade sin motor med korrekt hissning. Då hade man absolut märkt en jättestor skillnad som skulle innebära dag och natt! Eftersom du har kavitationsplattan så väldigt långt ner kommer du få ett sort vattenmotstånd och dessutom en massa onödiga vattenströmmar. Med ökad bränsleförbrukning som följd. Om du vill krama ut maximalt ur din båt och din motor så måste du se till att kavitationsplattan ligger i jämnhöjd med botten. eller tom. 1-1,5 cm ovanför. 7-8 cm under är oerhört mycket i dessa sammanhang! Att öka på akterspegeln kan nog vara både nödvändigt och värt besväret. En sak till om jag får vara lite påflugen: Jag tycker att du i grunden har en rätt fin båt.....varför inte putsa upp den med en bra rubbing och sedan vaxa? Den kommer att kunna bli jättefin! Färgen kommer i sådana fall också bli mycket mer mättad.....bara ett tips. Hälsningar: Roddarn

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag mätte lite på nya motorer, och kort rigg är betydligt längre än 38 cm. De ligger snarare på 45. Lång rigg verkar också vara motsvarande längre. (Jag tittade på Tohatsu och Johnson.)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för alla tips, Roddarn! Jag tog mig faktiskt besvär och höjde akterspegeln hela 10 cm så nu ligger kavitationsplattan precis med kölen. Kan återkomma med bild ifall någon är intresserad av se stålkonstruktionen (stående 50 x 100 mm balk förstärkt med 6 mm plåt framför och bakom samt givetvis genomgående bultar). Båten går kanon. Blev lite baktung i aktern i stillaläge (tyngre motor, tung aktersspegelplåt, batteri) men den planar lätt upp och då är det inget problem. Men som nybörjare undrar jag vad du menar med att putsa upp den med en bra rubbing? Vad menas med rubbing?Vaxning förstår ju jag mig på men rubbing? Har du tips på någon bra o billig rubbing? Det lär nog inte bli aktuellt denna vår, båten är redan i sjön men det vore kul att veta inför framtiden. :-tackar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kanon!! Toppen om det blev den effekt som du önskade! Rubbing är ju slipmedel och det finns både grov och mildare rubbing. OM färgen/gelocaten (lacken) är starkt nersliten/färglös/matt, så kan du först gå på med Autosol kromputs. Det är ett grovt slipmedel som du bara behöver använde en gång om båten är mycket sliten i sin finish. Sedan går du på med en mildare rubbing som t.ex. en bilrubbing. Avsluta med vanlig bilvax. Om du gör detta kan du få din båt att i det närmaste se nästan ny ut! Och det är ju roligare att vara ute med en fin båt. När du har gjort allt detta räcker det de närmaste åren att bara avfetta, tvätta och vaxa.(Tvätta först bort det allra värsta under båten omedelbart du tar upp båten från sjön för hösten! Alltså [KUR]innan [/KUR]vattnet har hunnit att dunstat bort! Har den väl torkat sitter skiten som berg!). Rubbing och vax behöver inte vara just för båt. Det är i nästan samtliga fall exakt samma innehåll som till bilar. Finns att köpa på vilken OK-mack som helst. Satsa på flytande bilrubbing och bilvax för det är lättare att handskas med tycker i alla fall jag. Lycka till! Hälsningar: Roddarn

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Jörgen.E

Vad är det för riktvärden vad det gäller lång och kort rigg? Vad är det man mäter och vad är det man eftersträvar? (Nyfiken Nybliven båtägare)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Jörgen E! Måtten 38 resp 51cm som nämns ovan är måttet från motorfästet (=akterspegelns ovankant) till antikavitationsplattan, dvs den stora horisontella plattan på motorns rigg. Denna platta ska ligga i linje med kölens lägsta punkt om jag uppfattat saken rätt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...