Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
primouza

Det kommer in lite regnvatten i motorrummet

Rekommendera Poster

Hej,

 

Har en Sea Ray 270 Sundancer -00

Båten är totalt genomgången med alla delar bytta i skölden (bäljar, styrtapp osv)

 

Motorn är totalt servad med alla delar bytta, samt så är drevet servat också inkl nya drivknutar.

 

Ovan listas bara för att utesluta inläckage via akterspegeln.

 

I natt kom det ett ösregn och då hade det kommit in ca 8-9dl i motorrummet.

 

Det ligger små pölar på varmvattenberedaren så det kommer in någonstans där (den sitter längst akterut i mototrummet, på babord sida i båtens riktning)

 

Frugan har hällt hinkar med vatten längs sidan på båten (över alla infästningar) men det kommer inte in en droppe!?

 

Är det någon som har nån erfarenhet av detta på dessa båttyper som kan komma med tips?

 

Eller är det för lite vatteninträngning för att lägga ner tid på?

 

Det stör mig nåt enormt att jag inte hittar vart det läcker in, så alla tips emottages tacksamt /Stefan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skorstenen till värmare om du har skrovskorsten vill säga.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Känner inte till båttypen men mina erfarenheter är så här. Att båtar läcker är inte ovanligt. Källan till läckan, alltså där regnvattnet kommer in kan vara långt från det ställe där det droppar eller blir synligt. Det kan rinna under tak och längs andra saker.

 

Vatten som läcker underifrån, sjövatten, har jag nästan ingen erfarenhet av (än....)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Känner inte till båttypen men mina erfarenheter är så här. Att båtar läcker är inte ovanligt. Källan till läckan, alltså där regnvattnet kommer in kan vara långt från det ställe där det droppar eller blir synligt. Det kan rinna under tak och längs andra saker.

 

Vatten som läcker underifrån, sjövatten, har jag nästan ingen erfarenhet av (än....)

 

Det var ju taskigt - att du unte har erfarenhet av båtar som läcker i skrovet.

 

Det finns ett talesätt som säger;"Det är bättre med en båt som läcker i skrovet, än en som läcker i däcket"

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har ingen aning om hur din båt ser ut men det mesta av regnvattnet som kommer in i mitt motorrum kommer in under kanten på kapellet. Det kan jag inte göra något åt om jag inte ska ge mig på att bygga om båten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Vatten som läcker underifrån, sjövatten, har jag nästan ingen erfarenhet av (än....)

 

Det var ju taskigt - att du unte har erfarenhet av båtar som läcker i skrovet.

 

Det finns ett talesätt som säger;"Det är bättre med en båt som läcker i skrovet, än en som läcker i däcket"

 

Aaa, visst är det hårt? Tänk att man alltid köper fel! Nästa båt skall jag verkligen kolla noga att den läcker från rätt håll ... ;-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Och du är säker på att det verkligen är regnvatten, eftersom det upptäcktes efter ett skyfall...??

Tja, kan man krypa ned i motorrummet och stänga luckan, får du plats där?

I så fall kan du ju låta frugan spola med slang ovanifrån och du har med dig en ficklampa och kollar var det eventuellt droppar in. Bäst effekt får du om frugan brassar på med en högtryckstvätt (om det inte läckt inan lär det ju göra det då...)

 

Min erfarenhet av tre båtar nu, är att det är sötvatten i kölsvinet, och då seglar jag i Kattegatt och Skagerack, det smakar inte glukol, det smakar inte olja, det smakar inte latrin. Alltså läcker det från färskvattentank, pentrypump eller troligast nånstans efter denna på trycksidan då det finns mängder med suspekta slangkopplingar till vv-beredare, tappställen och Gud-vet-vad....

 

Ja annars är vi väl helt eniga här om att ev av båtarnas främsta uppgifter är att hålla havet på utsidan av skrovet. Om man får in en bit av havet inombords är det något fel.

 

Teakdäck? Har du det? I såfall är det ju en källa till vatteninträngning, teaken är skruvad i plasten med en miljon skruvar. Teak och plast utvidgar sig på oliks sätt vid värme eller kyla, skruvhålen blir ovala och börjar läcka, trots att de en gång tätades med professionell tät- eller fogmassa.

 

Men lugn båtar tål i allmänhet vatten, men det är ju dumt att ha det okontrollerat inombords...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är en plastbåt och mängden vatten som kommer in tyder på att det är en genomföring eller otät silikonsträng som läcker tror jag.

 

Frugan har redan hällt massa vatten med hink över alla tänkbara ställen medan jag sitter i motorrummet utan att det läcker in...

 

Då om något tycker jag att det borde visa sig vart drt läcker.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så här ser mitorrummet ut.det är

Alltså uppe till höger på bilden som vattnet droppar in över varmvattenberedaren...

post-64453-121284_thumb.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Motorluckan, sitter den "utomhus"?

Rillan i durken skall ju kunna dränera bort vatten, det skall vara nån självläns där, slangen till självlänsen? Taskig ansluning, dåligt dragna slangklämmor?

 

Är det ingen gummilist eller liknande som tätar mellan motorluckan och durken?

 

Finns det någon slang eller rör ovanför vv-beredaren?

 

Kan det vara något beslag exempelvis kapellknäppe, knape, eller nån däcksgenomföring som läcker, och sedan rinnner vattnet utefter någonting för att slutligen landa på vv-beredaren?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tätningslisten ser ju onekligen rätt kass ut. Om du fixar den och det inte hjälper, så har du nog ändå fått bort en del ljudläkage av arbetet, så dey kan ju vara en idé att börja där.

post-104696-0-48364900-1466422319_thumb.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har haft samma irriterande problem i över ett år, oavsett hur mycket jag tätade och bytte lister så var det alltid nån liter (söt)vatten i svinet, men upptäckte nyligen att det var duschmunstycket som hade en läckande packning och droppade varje gång jag satte på tryckvattenpumpen. Då handtag och slang sitter infällt i skrovet och det är en lucka för så hade detta gått mig helt förbi. Säkert inte lösningen på ditt problem men illustrerar hur svårt det kan vara att hitta läckor.

Jag har också fått in vatten när jag tvättar båten med slang via friskluftsintagen till motorrummet, säker på att det inte är det som kan vara problemet?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vanlig vattenfärg som barn använder kan hjälpa att hitta vatten läckage.

Pensla på misstänkta ställen så brukar man hitta vart det läcker.

 

Om det är poröst material man penslar på så kan det vara svårt att få bort färgen. Runt motorn bör det vara målat ändå antar jag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du undersökt motorrumsventilationen? I min Bayliner 2655 -96 vill det komma in lite regnvatten genom ventilationsöppningen, sen rinner det ner genom slangen till motorrumsfläkten och sedan hamnar det i kölsvinet. På andra sidan är det inga slangar så där droppar det ner längs insidan på skrovet. Vet inte hur det ser ut på din båt, men det är samma/liknande ventilationsgaller på flera amerikanska märken.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för alla svar!

 

Jag har sett att ena tryckknappen till kapellet (den delen som sitter i båten) saknas på ett ställe.

Det är ett hål som ser ut att vara tätat med silikon men det verkar som att silokonet har torkat med tiden.

 

Dock provade jag dels att hälla vatten över detta hål utan att det kom in något men sedan så sitter detta hål så pass högt upp (ca 3cm över skarndäcket på överbuggnaden) så jag förstår inte hur vattnet ska kunna komma in i det hålet. I såfall hade det svämmat över relingen och in i båten men där är det snustorrt.

 

Det ska även tilläggas att det bara läcker in på ena sidan båten (babord i båtens riktning)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Regnar in i många båtar, motorumsventilationen, kapellskarvar o dragkedjor rinner utefterkanten dåliga rutlister skruvarna som håller relingslisten, pulpitskruvarna ner mot däck listan kan göras lång. Enda chansen är att vara i båten när det regnar rejält o krypa runt o leta läckage.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...