Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
hasse_A

Finns det någon batteriladdare som laddar rätt ?

Rekommendera Poster

Det är VÄLDIGT sällan som jag lyckas ladda min batteribank på 160A med mer än 20A med min generator på 50A. Då lär jag nästan ha krämat ut den till mindre än 50% eller mer, vilket jag inte gör. 

 

Viktiga är nog snarare att ha en laddare som kan trycka in de där sista 20 % som generatorn inte kan ge själv. 

 

När jag kopplar in landströmmen med kanske 30% använda av batteribankens 300 Ah så trycker min laddare ( Mastervolt  40 A ) i 40 A utan problem men det kanske har betydelse att jag har AGM-batterier som kan ta emot högre laddström än våta dito.

 

//Roger

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Det är VÄLDIGT sällan som jag lyckas ladda min batteribank på 160A med mer än 20A med min generator på 50A. Då lär jag nästan ha krämat ut den till mindre än 50% eller mer, vilket jag inte gör. 

 

Viktiga är nog snarare att ha en laddare som kan trycka in de där sista 20 % som generatorn inte kan ge själv. 

 

När jag kopplar in landströmmen med kanske 30% använda av batteribankens 300 Ah så trycker min laddare ( Mastervolt  40 A ) i 40 A utan problem men det kanske har betydelse att jag har AGM-batterier som kan ta emot högre laddström än våta dito.

 

//Roger

 

Nä, jag har haft våta. Varta och biltemas. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vet inte. Men varför inte komplettera med en Smartpass istället och slippa det manuella mecket?

 

 

 

Det är en dum idé, Roger. 

När du bryter strömmen från generatorn för att lägga den på förbrukningskretsen så kan du steka likriktarbryggan på generatorn. Det går riktigt riktigt fort, jag brände min genom att vrida på huvudbrytaren till 1+2 istället. Kan inte ha tagit många millisekunder...

 

Lite Ot i tråden men frågar ändå-

Har en Cetec Dual, om jag vid motorgång någon gång skulle vilja ha full laddström från generatorn

utan att behöva köpa en Smartpass, kan jag då via ett relä bara bygla anslutningarna för generatorn och förbr.batterierna på dualen? Tänkte i så fall ha en brytare så att jag manuellt kan dra reläet när jag tycker det är nödvändigt med mer än de 20 A som Dualen ger.

 

//Roger

 

Kommer inte att bryta kretsen , bara bygla den genom att dra relät som ligger mellan anslutningarna på Dual så att generatorns laddning går direkt till förbr.banken- det jag egentligen undrar är om Dual kan ta skada av att göra på detta sätt.

 

//Roger 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Beeblebronx

Jag hoppar landströmmen, jobbigt med min 10m 2,5mm^2 kabel utan vinda.

 

De gånger jag kopplar in landström efter att jag skaffade min på detta forum förbjudna laddreglering, så har landströmsladdaren indikerat fulladdat vid inkoppling i gästhamn.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Det är VÄLDIGT sällan som jag lyckas ladda min batteribank på 160A med mer än 20A med min generator på 50A. Då lär jag nästan ha krämat ut den till mindre än 50% eller mer, vilket jag inte gör. 

 

Viktiga är nog snarare att ha en laddare som kan trycka in de där sista 20 % som generatorn inte kan ge själv. 

 

När jag kopplar in landströmmen med kanske 30% använda av batteribankens 300 Ah så trycker min laddare ( Mastervolt  40 A ) i 40 A utan problem men det kanske har betydelse att jag har AGM-batterier som kan ta emot högre laddström än våta dito.

 

//Roger

 

Fast det var ju landströmsladdare också. Jag syftade på motorns generator.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Beeblebronx

Ligger man 100Ah back så ger nog generatorn 40A.

Jag ligger vanligen 10-12h  10A i förbrukning har jag inte grejjer nog för att dra.

 

Kanske ska lämna belysningen på 70h och se hur mycket laddning grunkan ger när jag startar motorn.

Nu blev jag experimetlysten....:-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är ju synnerligen märkligt att så många kan krångla till något som egentligen är så enkelt som batteriladdning.

Alla seriösa beskrivningar säger att blybatterier ska laddas enligt I-E-I-E metoden där I står för konstant ström och E för konstant spänning.
Det innebär att den första och absolut största delen av laddningen, bulkladdningen, ska ske med konstant ström. Spänningen är ointressant, det är strömmen som är det viktiga. Detta klara de flesta laddare, 40A laddare laddar med 40A, en 110A generator laddar med, eh, 20A?? Vafördå, jo generatorn är en konstantspänningskälla. Eftersom generatorn är avsedd för bil där behovet är att ladda några få Ah.
När laddningsströmmen sjunker så har vi fått i 80-90% av batteriets kapacitet och den intelligenta laddaren går över till acceptans laddning dvs laddning med konstant spänning, ofta 14,4V. Generatorn behöver inte göra något, den håller ju redan konstant spänning, det tar dock oftast några timmar för generatorn att komma hit eftersom den inte kan trycka i så mycket ström.
Om vi nu tar ström till förbrukare så förstår inte den intelligenta laddaren att strömmen går någon annanstans och fortsätter att kräma på. När batteriet egentligen borde gått över till acceptansladdning så får alltså batterierna en för hög spänning som är djupt ohälsosam för dem. Enda lösningen är att mäter och räknar av strömmen till förbrukarna, då kan vi hålla reda på i vilken fas batterierna är. Ett annat sätt att vi matar förbrukarna separat via ett nätaggregat. Det tredje sättet är att vi enbart laddar med runt  13,6V. Det blir en betydligt långsammare laddning men batterierna tar ingen nämnvärd skada, detta sättet anländs tex för batterier till stationära anläggningar, kallas för cyklisk drift.
 
Den mest intelligenta laddaren vi har ombord är oftast solcellsregulatorn eftersom den kan hålla reda på hur mycket ström som går till förbrukarna (om man nu utnyttjar den möjligheten)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

Det är VÄLDIGT sällan som jag lyckas ladda min batteribank på 160A med mer än 20A med min generator på 50A. Då lär jag nästan ha krämat ut den till mindre än 50% eller mer, vilket jag inte gör. 

 

Viktiga är nog snarare att ha en laddare som kan trycka in de där sista 20 % som generatorn inte kan ge själv. 

 

När jag kopplar in landströmmen med kanske 30% använda av batteribankens 300 Ah så trycker min laddare ( Mastervolt  40 A ) i 40 A utan problem men det kanske har betydelse att jag har AGM-batterier som kan ta emot högre laddström än våta dito.

 

//Roger

 

Fast det var ju landströmsladdare också. Jag syftade på motorns generator.

 

Innan jag monterade en Dual så gav motorns generator lätt 40-50 A till banken om den var urdragen ca 30-40%, det jag är ute efter är alltså att kunna få lite mer laddström under motorgång- när kylskåpet går så finns det bara ca 15-16 A kvar till laddningen av de 20 A som Dual ger.

Min tanke var då att om jag med att slå till en brytare kunde få generatorn att ladda för fullt vid de tillfällen det behövs så slipper jag lägga 2000:- på en Smartpass som ju gör just detta.

 

//Roger

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tja, en brytare för överbyggning funkar troligen?

Tänkte bara på det här med generatorns styrktes som ev kan vara känslig för avbrott? Det löses genom att ha startbatteriet inkopplat hela tiden och så sitter din ctek på en annan ledning bort till förbrukarbanken. Då blir det aldrig avbrott i laddningen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om generatorn kan ladda batterierna med mer än 20A utan Dual250S så kan man mycket väl koppla förbi Dualen, det är precis vad Smartpass gör. Alternativet är ett relä som kopplar förbrukarna före Dualen när motorn går.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ber om ursäkt för min plattas egen vilja att stava om mina ord... såg inte det i mitt inlägg ovan;

överbyggning = överbygling

styrktes = styrkrets, dvs alla motorgeneratorer har ju en enkel regulator

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om generatorn kan ladda batterierna med mer än 20A utan Dual250S så kan man mycket väl koppla förbi Dualen, det är precis vad Smartpass gör. Alternativet är ett relä som kopplar förbrukarna före Dualen när motorn går.

Anledningen till att jag vill göra detta med en brytare som styr ett relä är att jag vill utnyttja Dual´s egenskap att inte överladda batterierna när dom inte är så urladdade och inte i tar emot högre laddström än vad Dual kan ge.

Eftersom jag har en batteriövervakare så ser jag lätt när batterierna "behöver" mer än Dual kan ge och då slå till brytaren och låta generatorn ge allt tills laddströmmen sjunker under 20 A.

kan tillägga att jag har solceller som går via Dual- och den verkar fungera alldeles utmärkt som regulator.

 

//Roger

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tja, en brytare för överbyggning funkar troligen?

Tänkte bara på det här med generatorns styrktes som ev kan vara känslig för avbrott? Det löses genom att ha startbatteriet inkopplat hela tiden och så sitter din ctek på en annan ledning bort till förbrukarbanken. Då blir det aldrig avbrott i laddningen.

Starbatteriet ligger alltid inkopplat direkt på generatorn- enl. inkopplingsanvisningen för Dual från Cetec,

 

//Roger

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Anledningen till att jag vill göra detta med en brytare som styr ett relä är att jag vill utnyttja Dual´s egenskap att inte överladda batterierna när dom inte är så urladdade och inte i tar emot högre laddström än vad Dual kan ge.

 

Acceptansfasen inträder när strömmen sjunker till 2% av batteriets kapacitet. Det är först då överladdning kan ske. Att komma dit kan ta några timmar eftersom standardgeneratorn inte kan bulkladda så mycket. För de flesta sker detta nästan aldrig. I många år hade jag en skiljediod som jag kunde koppla när laddningen började närma sig acceptasnfasen vid mycket motorgång.

Men sen började jag fundera, varför laddas inte startbatteriet i bilen sönder? Där kan det ju handla om verkligt långa laddtider. Förklaringen är att en normal generator inte ger så hög spänning att batteriet överladdas. Samtidigt som detta tyvärr medför att bulkladdningen inte blir effektiv.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Beeblebronx

Det är ju synnerligen märkligt att så många kan krångla till något som egentligen är så enkelt som batteriladdning.

Alla seriösa beskrivningar säger att blybatterier ska laddas enligt I-E-I-E metoden där I står för konstant ström och E för konstant spänning.

Det innebär att den första och absolut största delen av laddningen, bulkladdningen, ska ske med konstant ström. Spänningen är ointressant, det är strömmen som är det viktiga. Detta klara de flesta laddare, 40A laddare laddar med 40A, en 110A generator laddar med, eh, 20A?? Vafördå, jo generatorn är en konstantspänningskälla. Eftersom generatorn är avsedd för bil där behovet är att ladda några få Ah.

När laddningsströmmen sjunker så har vi fått i 80-90% av batteriets kapacitet och den intelligenta laddaren går över till acceptans laddning dvs laddning med konstant spänning, ofta 14,4V. Generatorn behöver inte göra något, den håller ju redan konstant spänning, det tar dock oftast några timmar för generatorn att komma hit eftersom den inte kan trycka i så mycket ström.

Om vi nu tar ström till förbrukare så förstår inte den intelligenta laddaren att strömmen går någon annanstans och fortsätter att kräma på. När batteriet egentligen borde gått över till acceptansladdning så får alltså batterierna en för hög spänning som är djupt ohälsosam för dem. Enda lösningen är att mäter och räknar av strömmen till förbrukarna, då kan vi hålla reda på i vilken fas batterierna är. Ett annat sätt att vi matar förbrukarna separat via ett nätaggregat. Det tredje sättet är att vi enbart laddar med runt  13,6V. Det blir en betydligt långsammare laddning men batterierna tar ingen nämnvärd skada, detta sättet anländs tex för batterier till stationära anläggningar, kallas för cyklisk drift.

 

Den mest intelligenta laddaren vi har ombord är oftast solcellsregulatorn eftersom den kan hålla reda på hur mycket ström som går till förbrukarna (om man nu utnyttjar den möjligheten)

Så under första fasen av laddningen är strömmen viktigast?

Alltså är allt utöver generarorn som laddkälla att krångla till det.

När batteriet börjar bli mättat så sjunker mottagen ström och laddkretsen får jobba med spänningen.

Du talar emot dina tidigare argument om amerikanska laddgrunkor, vilket glädjer mig. Det matchar verkligheten och iaktagelserna på batterimonitorn.

Ibörjan går laddningen fort, sista 5-10% kräver en kompetent laddare.

Jag är nöjd med min, jag hoppas du blir nöjd med din, appropå att krångla till någåt så enkelt som laddning :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Så under första fasen av laddningen är strömmen viktigast?

Alltså är allt utöver generarorn som laddkälla att krångla till det.

När batteriet börjar bli mättat så sjunker mottagen ström och laddkretsen får jobba med spänningen.

Du talar emot dina tidigare argument om amerikanska laddgrunkor, vilket glädjer mig. Det matchar verkligheten och iaktagelserna på batterimonitorn.

Ibörjan går laddningen fort, sista 5-10% kräver en kompetent laddare.

Jag är nöjd med min, jag hoppas du blir nöjd med din, appropå att krångla till någåt så enkelt som laddning :-)

 

 

Du borde nog läsa på lite om laddning av blybatterier och i synnerhet IEIE-metoden.

Börja med att ladda med konstant maximalt tillåten ström, spänningen är egentligen ointressant men det är praktiskt att begränsa den för att undvika gasning.

Vi får snabbt i så mycket ström att batteriet blir laddat till 80-90%. 

Om generatorn hade varit avsedd för att ladda stora batteribankar och inte som oftast nu, avsedd att ladda några Ah i ett startbatteri i bilen så hade allt varit frid och fröjd.

Generatorns standard laddningsrelä är inte gjort för att ge sin maximala ström vid tex 14,4V. Den sänker istället spänningen när strömmen blir för stor. Byter man till ett intelligent laddningsrelä får man en mycket bra laddning.

 

Vad du svamlar om för "amerikanska ladugrunkor" har jag ingen aning om.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Beeblebronx

Jag behöver inte läsa på.

Det finns två kompetenta och godkännda hanterare av blybatterer och Norska Mascot och Svenska Ctek.

 

Det är de som godkännts i Norden och Nordamerika på portabel medtechutrustning.

 

portabla kirurgiska bord har svensk och norsk laddnig.

 

Amerikanska laddare är inte godkända enligt 606001

 

En kollega frågade, hur fan kom ni amerikaner till månen?

Sen insåg han: Visst ja, det var Tyskarna som tog er dit.

 

Amerikanskt tingeltangel är inte godkänt när risk för människoliv finns.

 

Jag jobbade 1999-2003 med utrustning för minimalinvasiv kärlkirurgi. Nu jobbar jag med vattenkraftgeneratorer kring 197 MVA.

.

 

GE:s generatorer byter vi ut så fort vi hinner med.

 

Så jag håller mig till kvalitet. D.v.s skandinavisla prylar.

 

Du och Carola får får predika er religion.

 

Och är du nöjd med dit val så är det OK.

 

Men när Jéhovas vittnen kommer......

Redigerad av Beeblebronx

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dags för lördags-blablabla igen, lite tjatigt.

Leverantörer av den mest sofistikerade strömförsörjnings utrustning heter Victron och MasterVolt. Det finns fler men de är de mest kända. Sitter i nästan alla lite dyrare båtar.

Vad är det för amerikanska laddare du pratar om som är så dåliga? 

 

Att köpa laddare på lågprisvaruhus ska man vara försiktig med.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Beeblebronx

Men sluta tjata då :-)

 

Sofistikerad... Bullshit... förbjudet till medicinsk teknik, därmed inte att att rekomendera för annat bruk.

 

Jag håller mig till mascot eller ctek, och du skaffar det du vill. Bägge parter blir nöjda och glada :-)

 

Ha det gott och sköt om dig.

Med vänlig hälsning

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Tja, en brytare för överbyggning funkar troligen?

Tänkte bara på det här med generatorns styrktes som ev kan vara känslig för avbrott? Det löses genom att ha startbatteriet inkopplat hela tiden och så sitter din ctek på en annan ledning bort till förbrukarbanken. Då blir det aldrig avbrott i laddningen.

Starbatteriet ligger alltid inkopplat direkt på generatorn- enl. inkopplingsanvisningen för Dual från Cetec,

 

//Roger

 

Jag kommer riva ur Dual och SmartPass i vinter så finns intresse för en begagnat SmartPass är det bara att säga till. Jag tror dock att ett relä parallellt med Dual gör jobbet lika bra (tills den dagen man glömmer stänga det när man lagt till :P )

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har redan en dual med smartpass men är nyfiken på varför du skall riva ut det. 

 

 

 

 

Tja, en brytare för överbyggning funkar troligen?
Tänkte bara på det här med generatorns styrktes som ev kan vara känslig för avbrott? Det löses genom att ha startbatteriet inkopplat hela tiden och så sitter din ctek på en annan ledning bort till förbrukarbanken. Då blir det aldrig avbrott i laddningen.

Starbatteriet ligger alltid inkopplat direkt på generatorn- enl. inkopplingsanvisningen för Dual från Cetec,

 

//Roger

 

Jag kommer riva ur Dual och SmartPass i vinter så finns intresse för en begagnat SmartPass är det bara att säga till. Jag tror dock att ett relä parallellt med Dual gör jobbet lika bra (tills den dagen man glömmer stänga det när man lagt till :P )

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Har redan en dual med smartpass men är nyfiken på varför du skall riva ut det. 

 

 

 

 

Tja, en brytare för överbyggning funkar troligen?

Tänkte bara på det här med generatorns styrktes som ev kan vara känslig för avbrott? Det löses genom att ha startbatteriet inkopplat hela tiden och så sitter din ctek på en annan ledning bort till förbrukarbanken. Då blir det aldrig avbrott i laddningen.

Starbatteriet ligger alltid inkopplat direkt på generatorn- enl. inkopplingsanvisningen för Dual från Cetec,

 

//Roger

 

Jag kommer riva ur Dual och SmartPass i vinter så finns intresse för en begagnat SmartPass är det bara att säga till. Jag tror dock att ett relä parallellt med Dual gör jobbet lika bra (tills den dagen man glömmer stänga det när man lagt till :P )

 

 

 

Mina generatorer har ingen sense-ledning utan reglerar runt 14V direkt på generatorn. Sen har jag ganska lång kabelväg generator -> Startbatteri -> CTEK -> Förbrukningsbank vilket innebär rejält spänningsfall trots hyfsat kablage. Detta resulterar i att jag som bäst kommer upp i 30A laddning, och detta under en väldigt kort tid, till mina två AGM batterier vilket är hälften av vad de kan ta emot. Oftast ligger laddningen på 20A (D250S maxar) vilket gör att jag sällan hinner återfylla det som dragits i naturhamn. Detta i sin tur gör att jag snålar med elen vilket jag inte vill behöva göra.

 

D250S Dual kunde ha vart en kanonprodukt men i min setup faller det hela på att den inte kan hantera mer än 20A. Hade den hanterat 80-100A hade det inte vart ett problem. Smartpass är i princip bara att skitdyrt skiljerelä som redan har pekats ut. Hade jag haft generator med separat spänningsavkännare på förbrukningsbanken hade det säker också fungerat tillfredsställande med nuvarande setup. Mitt grundproblem är lite låg generatorspänning samt ffa spänningsfall i kablage.

 

Jag kommer ersätta med en 160A "Sterling Alternator to battery charger". Finns det någon som kör sådan som solcellsregulator och har en uppfattning om hur det funkar? Tänker främst på egenförbrukning vilken är försumbar vid motorgång men med solcellsladdning vill man ju inte att regulatorn ska sno för mycket. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

… Roger skrev:

"Starbatteriet ligger alltid inkopplat direkt på generatorn- enl. inkopplingsanvisningen för Dual ///"

 

Nja, det är halvsant. Sant är att startbatteriet är inkopplat om du följer installationsbilden. Men sant är också att laddaren innehåller ett relä som ska koppla bort startbatteriet när det anses ha fått tillräcklig laddning…. Men det vore osannolikt att det ska i samma mikrosekund som du byglar över laddaren så risken skulle jag anse som försumbar. Det är kul med tekniska prylar!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

… Roger skrev:

"Starbatteriet ligger alltid inkopplat direkt på generatorn- enl. inkopplingsanvisningen för Dual ///"

 

Nja, det är halvsant. Sant är att startbatteriet är inkopplat om du följer installationsbilden. Men sant är också att laddaren innehåller ett relä som ska koppla bort startbatteriet när det anses ha fått tillräcklig laddning…. Men det vore osannolikt att det ska i samma mikrosekund som du byglar över laddaren så risken skulle jag anse som försumbar. Det är kul med tekniska prylar!

Det finns inget relä som kopplar bort startbatteriet då generatorn alltid är kopplad till startbatteri om man installerar Dual som det är tänkt. Dual sitter mellan start- och förbrukningsbank.

Redigerad av Bobba

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

D250S Dual kunde ha vart en kanonprodukt men i min setup faller det hela på att den inte kan hantera mer än 20A. Hade den hanterat 80-100A hade det inte vart ett problem. Smartpass är i princip bara att skitdyrt skiljerelä som redan har pekats ut. Hade jag haft generator med separat spänningsavkännare på förbrukningsbanken hade det säker också fungerat tillfredsställande med nuvarande setup. Mitt grundproblem är lite låg generatorspänning samt ffa spänningsfall i kablage.

 

 

 

Jag kommer ersätta med en 160A "Sterling Alternator to battery charger". Finns det någon som kör sådan som solcellsregulator och har en uppfattning om hur det funkar? Tänker främst på egenförbrukning vilken är försumbar vid motorgång men med solcellsladdning vill man ju inte att regulatorn ska sno för mycket. 

 

 

På en direkt fråga svarar Sterling: Använd en separat solcellsregulator. Allt vad du stoppar in i Sterling över 13,5V kommer att ladda batterierna korrekt men det finns ingen MPPT regulator.

Jag har en AB12130 som väntar på att bli uppskruvad.

Till solpanelerna har jag en EPsolar/Tracer 1215BN med fjärrdisplay. Den klarar 260W solpaneler och 20A till förbrukare. All min förbrukning utom invertern får via den.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack Bhemac! Då får jag väl behålla Dual'n som solpanelsregulator.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack Bhemac! Då får jag väl behålla Dual'n som solpanelsregulator.

 

Du ska ju ha något att byta nästa år också ....

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Beeblebronx

Tala gärna om hur resultatet blev.

 

Jag drar 35Ah/dygn.

 

Får du i batteriet dramatiskt mer än 40A så kommmer även jag köpa en Sterlinggrunka.

 

Det blir för första gången någon har erfarenhet av bägge, eller i vissa fall av någon....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tala gärna om hur resultatet blev.

 

Jag drar 35Ah/dygn.

 

Får du i batteriet dramatiskt mer än 40A så kommmer även jag köpa en Sterlinggrunka.

 

Det blir för första gången någon har erfarenhet av bägge, eller i vissa fall av någon....

Jag är rätt övertygad om att jag kommer hamna runt 50-60A in i mina 2x100Ah AGM-batterier efter 50% urladdning. Allt under det kommer jag se som ett misslyckande. Du har traditionella blybatterier vill jag minnas och då är det en annan femma, AGM tar emot laddning på ett helt annat sätt.

 

Jag överväger även att skaffa ett tredje 100Ah AGM-batteri, dels för att ytterligare öka laddningsmottagligheten och dessutom öka möjlig tid stillaliggande utan att behöva gå lägre än 50% urladdning. Då bör jag närma mig 80-90A laddning från vad som kommer vara två parallellkopplade 80A-generatorer via en 160A Sterling A->B laddare.

 

Vi gillar att vara på samma ställe 3-4 dagar i rad när väder och vind stämmer och jag gillar inte att behöva snåla med elen.  :)

 

Jag säger dock inte att CTEK-prylarna är kass. De gör vad det står på kartongen men med min setup matchar det inte. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...