Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
hasse_A

Finns det någon batteriladdare som laddar rätt ?

Rekommendera Poster

Jag håller på att utreda hur laddningen av mina 4 AGM batterier (300 Ah) skall ske.

För resonemangets skull så låter vi ordet laddare representera alla de i båten tillgängliga

apparater som kan ladda batteriet. T.ex. landströmsladdare, generator, solpaneler och vindgenerator.

 

För att förenkla diskussionen antar vi att laddningen sker i 3 faser.

 

1) Bulk

2) Absorption

3) Float

 

Bulkladdning skall ske med med så mycket ström som laddaren kan ge.

Här mäter man spänningen för att avgöra när denna fas är klar.

 

Därefter tar Absorption vid. Här hålls spänningen konstant och man monitorerar strömmen för att

avgöra när man skall övergå till Float.

Men hallå, vilken ström ? Strömmen från laddaren eller strömmen till batteriet. Det borde ju vara strömmen till

batteriet men jag är mycket tveksam att så är fallet.

I våra båtar har man kanske igång datorer, värmare. kylskåp o.s.v. samtidigt som laddning sker.

Laddaren får då för sig att batteriet fortfarande tar emot en massa ström som ju går en annan väg.

Dessutom så skall den här svansströmmen sättas i relation till hur stor batteribanken är.

Jag har då aldrig sett att man kan konfigurera någon laddare med batteribankens storlek.

Detta torde resultera i att batteriet blir överladdat under Absorptionsfasen.

 

Har man tur kommer laddaren till slut att konstatera att batteriet faktiskt tar emot så lite ström att det är dags att övergå till Float.

 

För att kunna utföra en korrekt laddning av batterierna i våra båtar hävdar jag att laddarna måste veta vad som

verkligen går in i batterierna, Dessutom måste dom veta hur stor batteribanken är eller att man själv programmerar in vad strömmen skall vara när man vill gå över från Absorption till Float.

 

Vi har en Victron batterimonitor och till den finns en shunt för mätning av ström till/från batteribanken.

Samma shunt skulle kunna användas av alla laddarna i båten.

 

Jag tycker det är märkligt att ingen tillverkare har tagit itu med detta. Det verkar som att de tror att man hanterar

båten som en golfbil. Ställer undan den för natten och tar den i bruk igen på morgonen när den är fulladdad,

men så är det ju inte.

 

Eller är det så att detta problem redan är löst och att jag bara inte har hittat produkterna som fixar detta ?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag håller på att utreda hur laddningen av mina 4 AGM batterier (300 Ah) skall ske.

För resonemangets skull så låter vi ordet laddare representera alla de i båten tillgängliga

apparater som kan ladda batteriet. T.ex. landströmsladdare, generator, solpaneler och vindgenerator.

 

För att förenkla diskussionen antar vi att laddningen sker i 3 faser.

 

1) Bulk

2) Absorption

3) Float

 

Bulkladdning skall ske med med så mycket ström som laddaren kan ge.

Här mäter man spänningen för att avgöra när denna fas är klar.

 

Därefter tar Absorption vid. Här hålls spänningen konstant och man monitorerar strömmen för att

avgöra när man skall övergå till Float.

Men hallå, vilken ström ? Strömmen från laddaren eller strömmen till batteriet. Det borde ju vara strömmen till

batteriet men jag är mycket tveksam att så är fallet.

I våra båtar har man kanske igång datorer, värmare. kylskåp o.s.v. samtidigt som laddning sker.

Laddaren får då för sig att batteriet fortfarande tar emot en massa ström som ju går en annan väg.

Dessutom så skall den här svansströmmen sättas i relation till hur stor batteribanken är.

Jag har då aldrig sett att man kan konfigurera någon laddare med batteribankens storlek.

Detta torde resultera i att batteriet blir överladdat under Absorptionsfasen.

 

Har man tur kommer laddaren till slut att konstatera att batteriet faktiskt tar emot så lite ström att det är dags att övergå till Float.

 

För att kunna utföra en korrekt laddning av batterierna i våra båtar hävdar jag att laddarna måste veta vad som

verkligen går in i batterierna, Dessutom måste dom veta hur stor batteribanken är eller att man själv programmerar in vad strömmen skall vara när man vill gå över från Absorption till Float.

 

Vi har en Victron batterimonitor och till den finns en shunt för mätning av ström till/från batteribanken.

Samma shunt skulle kunna användas av alla laddarna i båten.

 

Jag tycker det är märkligt att ingen tillverkare har tagit itu med detta. Det verkar som att de tror att man hanterar

båten som en golfbil. Ställer undan den för natten och tar den i bruk igen på morgonen när den är fulladdad,

men så är det ju inte.

 

Eller är det så att detta problem redan är löst och att jag bara inte har hittat produkterna som fixar detta ?

 

Jag tror att de flesta laddare inte enbart mäter ström utan även kombinerar detta med att mäta tid för att avgöra när absorptionsfasen ska övergå till float. Åtminstone vet jag att Cteks marinladdare fungerar så - man talar om en ström/tid-trappa.

På Kryss gjorde en test av laddare för några år sedan. Har för mig att de flesta laddare klarade att hantera detta med parallellaster ganska bra. Jag tror alltså att tillverkarna är väl medvetna om problemet.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Beeblebronx

Cetec dual/smartpass är en kombo som klarar solcell vindgenerator, toppladdning, batterfrånskillning mellan start och förbrukarbank samt urladdningsvakt, jag är jättenöjd med combon.

Men smartpassen behövs egentligen inte för min 220Ah batteribank, det är sällan jag ser över 18A från min 140A-generator. Tror jag förbrukar för lite el.

Får kanske också skaffa en brödrost.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Beeblebronx

AGM batterier är det i min bank.

Och jag övervakar med Victron BMV700, det mätaren har lärt mig är att den inte behövs. Det är en trygghet i sig.

 

100w panel och en rastlös själ gör att jag aldrig kommer under 60% av batteribanken

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror "hasse_A" konstruerar ett problem.

Det är självfallet att elsystemet är correct dimmensionerad och att lasten inte förorsakar spänningsfall som "stör" laddarens spänningsmätning.

 

Låt batterierna sköta strömmen; segla o njut ;-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Jag håller på att utreda hur laddningen av mina 4 AGM batterier (300 Ah) skall ske.

För resonemangets skull så låter vi ordet laddare representera alla de i båten tillgängliga

apparater som kan ladda batteriet. T.ex. landströmsladdare, generator, solpaneler och vindgenerator.

 

För att förenkla diskussionen antar vi att laddningen sker i 3 faser.

 

1) Bulk

2) Absorption

3) Float

 

Bulkladdning skall ske med med så mycket ström som laddaren kan ge.

Här mäter man spänningen för att avgöra när denna fas är klar.

 

Därefter tar Absorption vid. Här hålls spänningen konstant och man monitorerar strömmen för att

avgöra när man skall övergå till Float.

Men hallå, vilken ström ? Strömmen från laddaren eller strömmen till batteriet. Det borde ju vara strömmen till

batteriet men jag är mycket tveksam att så är fallet.

I våra båtar har man kanske igång datorer, värmare. kylskåp o.s.v. samtidigt som laddning sker.

Laddaren får då för sig att batteriet fortfarande tar emot en massa ström som ju går en annan väg.

Dessutom så skall den här svansströmmen sättas i relation till hur stor batteribanken är.

Jag har då aldrig sett att man kan konfigurera någon laddare med batteribankens storlek.

Detta torde resultera i att batteriet blir överladdat under Absorptionsfasen.

 

Har man tur kommer laddaren till slut att konstatera att batteriet faktiskt tar emot så lite ström att det är dags att övergå till Float.

 

För att kunna utföra en korrekt laddning av batterierna i våra båtar hävdar jag att laddarna måste veta vad som

verkligen går in i batterierna, Dessutom måste dom veta hur stor batteribanken är eller att man själv programmerar in vad strömmen skall vara när man vill gå över från Absorption till Float.

 

Vi har en Victron batterimonitor och till den finns en shunt för mätning av ström till/från batteribanken.

Samma shunt skulle kunna användas av alla laddarna i båten.

 

Jag tycker det är märkligt att ingen tillverkare har tagit itu med detta. Det verkar som att de tror att man hanterar

båten som en golfbil. Ställer undan den för natten och tar den i bruk igen på morgonen när den är fulladdad,

men så är det ju inte.

 

Eller är det så att detta problem redan är löst och att jag bara inte har hittat produkterna som fixar detta ?

 

Jag tror att de flesta laddare inte enbart mäter ström utan även kombinerar detta med att mäta tid för att avgöra när absorptionsfasen ska övergå till float. Åtminstone vet jag att Cteks marinladdare fungerar så - man talar om en ström/tid-trappa.

På Kryss gjorde en test av laddare för några år sedan. Har för mig att de flesta laddare klarade att hantera detta med parallellaster ganska bra. Jag tror alltså att tillverkarna är väl medvetna om problemet.

 

 

http://www.sxk.se/sites/default/files/private/batteriladdarens-egenskaper_0.pdf

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Problemet uppstår väl alltid när man försöker använda en sak till något annat än den är avsedd för. I detta fallet en laddare - som även används som nätaggregat. Och ju mer sofistikerad och specialiserad den är för ena uppgiften, desto sämre KAN den bli för den andra.

 

Du kommer aldrig hitta en laddare som kan ladda dina batterier på allra mest sofistikerade sättet om en del av det som hängs på den inte är batterier utan något annat. Den är ju inte synsk.... :lol:

Möjligen om det finns någon modell som samtidigt är batteriseparator, dvs med en separat utgång med strömshunt/mätning för batterier resp. förbrukare.

 

Det finns en anledning till att generatorn i en bil - som är konstruerad för att både ladda och strömförsörja - helt enkelt fortfarande är en simpel konstantspänningskälla på c:a 14V.

 

De intelligenta laddarna är oftast intelligenta av en enda anledning - att, i en batterityp som egentligen vill styra laddningen själv, ändå med olika algoritmer försöka trycka i mycket mer fortare än vad batteriet egentligen vill. Och för att inte riskera att skada batteriet krävs då olika beteenden och faser beroende på risken att skada batteriet.

 

Egentligen är en superintelligent och optimerad laddare inte speciellt lämplig i båt, Alltför djuplodade och detaljerade invecklingar kommer ju aldrig kunna vara relevanta, då en påverkande faktor är okänd. Gissar att de som fungerar bra har tummat en del på tokoptimeringsalgoritmerna.

 

Keep it simpel....

Redigerad av IngemarE
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Problemet uppstår väl alltid när man försöker använda en sak till något annat än den är avsedd för. I detta fallet en laddare - som även används som nätaggregat. Och ju mer sofistikerad och specialiserad den är för ena uppgiften, desto sämre KAN den bli för den andra.

 

Du kommer aldrig hitta en laddare som kan ladda dina batterier på allra mest sofistikerade sättet om en del av det som hängs på den inte är batterier utan något annat. Den är ju inte synsk.... :lol:

Möjligen om det finns någon modell som samtidigt är batteriseparator, dvs med en separat utgång med strömshunt/mätning för batterier resp. förbrukare.

 

Det finns en anledning till att generatorn i en bil - som är konstruerad för att både ladda och strömförsörja - helt enkelt fortfarande är en simpel konstantspänningskälla på c:a 14V.

 

De intelligenta laddarna är oftast intelligenta av en enda anledning - att, i en batterityp som egentligen vill styra laddningen själv, ändå med olika algoritmer försöka trycka i mycket mer fortare än vad batteriet egentligen vill. Och för att inte riskera att skada batteriet krävs då olika beteenden och faser beroende på risken att skada batteriet.

 

Egentligen är en superintelligent och optimerad laddare inte speciellt lämplig i båt, Alltför djuplodade och detaljerade invecklingar kommer ju aldrig kunna vara relevanta, då en påverkande faktor är okänd. Gissar att de som fungerar bra har tummat en del på tokoptimeringsalgoritmerna.

 

Keep it simpel....

Det märkliga i dagens marknad för marina batteriladdsystem är att mig veterligt finns det inte en enda leverantör av "smarta" laddare som har använt en separat mätshunt för vad som faktiskt går in och ut ur batteribanken. Då hade de dessutom kunnat låta laddarintelligensen hållit räkning på bankens kvarvarande kapacitet (batteritankmätare). Den kunde även få varit MPPT-solcellsregulator, samt kunnat innehålla ett underspänningsskydd så att banken omöjligen kunde djupurladdas. 

 

Priset för ovanstående i lösvikt för 30 A laddförmåga är ungefär: Laddare: 3000, MPPT-regulator: 1500, Batteritankmätare med shunt: 2000, samt underspänningsskydd 1000.

Summa 7500:- marknadspris.

 

Att ingen gör en sån (ännu) är märkligt!

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har byggt en själv. Eller i vart fall delarna,

Köpeprylarna är lite komponenter såsom en switchregulator (baserad på en 10A från Kina för under hundralappen) samt två 400A-shuntar - en för förbrukarbanken och en för motorbatteriet. Samt lite hemmagjord intelligens med lite analoga signallösningar och två PIC-processorer.

 

En kontroll/mätdosa med seriekommunikation håller koll på solpanelen, fyra utgångar för fyra separata batterier, kollar strömshuntarna o.s.v. och pratar med multiinstrumentet i panelen. Till allt sitter en bara halvsmart Mobitronic-laddare för landströmmen.

 

Totalkostnad (exkl. laddaren) under 2.000:-. Och för detta har jag nog mer övervakning än för de 7500:-.

 

Nej, jag gör ingen kopia av detta åt andra. Det är aldrig så kul att bygga exemplar nr 2 och uppåt som exemplar nr 1. Men visst är det överpris på mycket, framförallt regulatorer.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men hasse_A, du pratar lite mot dig själv, för du säger att man skall bortse från alla "saker" som kan ladda samtidigt som du har en massa "förbrukare" på.

 

Den "intelligenta" laddaren som du pratar förutsätter att det är bara batteriet som är kopplat till ladaren. Som nån skrev, laddaren är ju inte "synsk".

 

Så antingen får du ha allting ihopkopplat å nöja dig med att den sista lilla toppladningen inte är perfekt. Eller så får du ladda ett batteri i taget.

 

Om vi för enkelhetens skull tänker oss att batteriet är absolut toppenladdat, även med din tredje fas, så dröjer det inte alltför många minuter med uttag från batteriet så har du lämnat den där sista toppen nivån direkt. Å detta fortare ju äldre battereit har blivit. Nu pratar jag om bly-svavelsyra batterier.

 

Sedan glömmer du kanske bort att om kan man hålla spänningen konstant så fixar battteriets eget inre motstånd laddströmmen själv. Det går inte att klämma in mera än vad det orkar svälja så att säga.Forcerar man så skadar man batteriet. De intelligenta laddarna försöker trixa runt detta. Men då är vi åter inne på att laddaren skall inte levera ström till annat.

 

Sedan äre så att strömmen i ett batteri är kemiskt lagrat energi. Det tar tid för kemin att agera-reagera. Så både laddning å urladdning tar tid å måste ges tid för att fullbordas.

Men nu äre så att elströmmen i sig är ingen "energi" utan en energibärare. Elen skapas å förbrukas i samma ögonblick. Men inte i batteriet, det tar tid på sig.

Detta betyder att den elleverantör du har, generator, solpanel mm, vindmölla mfl. leverar tillsammans just så mycket som behövs å inte mera. Vilken som ger mest är sedan en annan fråga. Var å en brukar ha sin egen regulator så de inte överbelastas å håller spänningen konstant.

 

Ditt bekymmer å din fråga uppstår eg endast om du tar ut energi samtidigt som du laddar. Då är det förståerligt om du vill mäta just den ström som går in i batteriet. Men då frågar man vilket? För batteriet skickar åsså ut ström samtidigt.

 

Va?

Jo, tänk dig följande scenario. Du har en elapparat med batteribackup. Strömmen försvinner, batteribackupen tar vid. Blir det ett kort avbrott? Nej. För batterispänningen ligger ju åsså på på förbrukaren samtidigt så apparaten/förbrukaren känner aldrig av skillnad. Om du nu tex skulle belasta mera förbrukare än vaa dina generatorer kan ge så kommer det ut ström från batteriet trots att laddaren är på. Vad skall då laddaren tänka? Den gasar på men det kommer ändå inte gå ström till batteriet just då, den leverar istället ut.

 

Det finns några elementera regler för strömkretsar. En heter Kirchoffs lag, rätt stavat? Summan av strömmarna i en krets är noll å inget amper rinner iväg nånstans från systemet. Totalt in å ut blir samma.

 

Tror du skall göra som flera andra sagt. Låt det vara å bry sig inte om det där lilla. Segla å använd dina elapparater å låt solen ladda å när du ligger i hamn landström med för den delen om dert inte räcker med solen.

 

Men vill du absolut "leka" så bygg en "avkännare" för varje enskilt batteri å toppladda för att sedan konstatera att det där sista åkte ut lika fort vid förbrukningen. Det blir mycket skrik för lite ull.

 

Bästa vore om man kunde uppfinna ett batteri utan allt detta. Det skulle jag köpa direkt.

LiFeYPO4 batterierna är lite åt det hållet men inte framme än de heller.

 

Ha en skön seglats i sommar.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Ruskpricken, den 21 Jun 2016 - 23:05, skrev:

>Men hasse_A, du pratar lite mot dig själv, för du säger att man skall bortse från alla "saker" som kan ladda samtidigt som du har en massa "förbrukare" på.

 

Det är just det jag inte säger. Jag säger att just detta är problemet och för att laddaren skall kunna skicka rätt ström till batteriet måste den antingen veta vad som går till batteriet eller till alla förbrukare. Enklast är säkert att mäta vad som går till batteriet.

 

Ruskpricken, den 21 Jun 2016 - 23:05, skrev:snapback.png

>Den "intelligenta" laddaren som du pratar förutsätter att det är bara batteriet som är kopplat till ladaren. Som nån skrev, laddaren är ju inte "synsk"..

 

Nej, vad jag är ute efter är ju just detta att kunna ha igång mina "apparater" med // förbrukning samtidigt som laddaren har koll på vad som går in i batteriet. För detta måste laddaren kunna mäta strömmen till batteriet och fatta beslut om när den skall övergå till float. Förbrukarna är att betraktas som störning i systemet.

 

 

Ruskpricken, den 21 Jun 2016 - 23:05, skrev:snapback.png

>Så antingen får du ha allting ihopkopplat å nöja dig med att den sista lilla toppladningen inte är

>perfekt. Eller så får du ladda ett batteri i taget.

 

Jag är inte i första hand intresserad av att få in den sista gnutta laddning i batteribanken. Det som bekymrar mig är att med jämna mellanrum behöva byta min batteribank a 8000:- p.g.a. att laddaren inte inser att den skall avbryta absorptionsfasen och därmed kommer att  överladda mina AGM-batterier.

 

 

Ruskpricken, den 21 Jun 2016 - 23:05, skrev:snapback.png

>Sedan glömmer du kanske bort att om kan man hålla spänningen konstant så fixar battteriets eget

>inre motstånd laddströmmen själv. Det går inte att klämma in mera än vad det orkar svälja så att

>säga.Forcerar man så skadar man batteriet. De intelligenta laddarna försöker trixa runt detta.

>Men då är vi åter inne på att laddaren skall inte levera ström till annat.

 

Nej, batterierna fixar inte detta själva. Under absorptionsfasen lägger laddaren (Jag pratar hela tiden om intelligenta 3-stegs laddare eller i den mån det finns sådana vilket jag ju tvivlar på) ut en konstant spänning. Kriteriet för att gå över till float är oftast att laddströmmen i absorptionsfasen klingat av till en viss låg nivå.(Borde vara ca 4% av batterbankens kapacitet.)

Problemet är då att om du har // förbrukare och laddaren inte kan mäta vad som faktiskt går in i batterierna utan förutsätter att all ström den levererar går dit, kanske den aldrig går över till float.

 

Problemet beskrivs i viss mån i denna artikel.

http://bdchargers.com/2or3stage.php

 

Att laddaren inte skall leverera ström till annat än batterierna är ju inte möjligt i våra båtar. Om man går för motor och laddar batterierna, skall man då stänga av lanternor, navigationsinstrument, plotter radar o.s.v. ?

 

 

Ruskpricken, den 21 Jun 2016 - 23:05, skrev:snapback.png

>Jo, tänk dig följande scenario. Du har en elapparat med batteribackup. Strömmen försvinner,

>batteribackupen tar vid. Blir det ett kort avbrott? Nej. För batterispänningen ligger ju åsså på på

>förbrukaren samtidigt så apparaten/förbrukaren känner aldrig av skillnad. Om du nu tex skulle

>belasta mera förbrukare än vaa dina generatorer kan ge så kommer det ut ström från batteriet trots

>att laddaren är på. Vad skall då laddaren tänka? Den gasar på men det kommer ändå inte gå ström

>till batteriet just då, den leverar istället ut.

 

Är det nu så att förbrukningen överskrider laddarens kapacitet och det flyter ström ur batteriet måste laddaren återgå till bulk. Den kan ju inte vara kvar i absorption eftersom den i det läget inte klarar av att hålla spänningen på den krävda nivån. Sedan får vi ju hoppas att förbrukarna lugnar ner sig så att bulk-laddning kan ta vid som första fas i ett nytt laddningsförlopp.

 

En variant vore att programmera laddaren så att absorptionsspänningen är den samma som float men jag tror inte detta heller är bra i längden. Då blir inte batterierna fulladdade så vida man inte kan förse dem med float en lååååååång tid.

Själva långseglar vi och måste ta till vara all laddning som erbjuds. Då känns det inte så bra att inte använda absorptionsfasen vid de tillfällen man har tillgång till ström.

 

 

 

Redigerad av hasse_A

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

 

Ruskpricken, den 21 Jun 2016 - 23:05, skrev:snapback.png

Sedan glömmer du kanske bort att om kan man hålla spänningen konstant så fixar battteriets eget inre motstånd laddströmmen själv. Det går inte att klämma in mera än vad det orkar svälja så att säga.Forcerar man så skadar man batteriet. De intelligenta laddarna försöker trixa runt detta. Men då är vi åter inne på att laddaren skall inte levera ström till annat.

 

Nej, batterierna fixar inte detta själva. Under absorptionsfasen lägger laddaren (Jag pratar hela tiden om intelligenta 3-stegs laddare eller i den mån det finns sådana vilket jag ju tvivlar .....

 

--------

Är det nu så att förbrukningen överskrider laddarens kapacitet och det flyter ström ur batteriet måste laddaren återgå till bulk. Den kan ju inte vara kvar i absorption eftersom den i det läget inte klarar av att hålla spänningen på den krävda nivån

 

 

Jo, Hasse. Batterierna fixar detta med rätt ström själva - med en sådan laddare som Ruskprick beskriver. Men laddningen tar lite längre tid då, vilket konsumenten i allmänhet inte vill.

 

Du vill ändå hålla dig kvar vid hur en superintelligenta laddare skall klara av en omöjlig uppgift, tillkopplad till något ytterligare den inte vet om eller är avsedd för. Det är ju redan avhandlat - det går inte. Vart vill du komma ?

 

I ditt sista stycke jag citerar beskriver du ju ett icke-problem. Överstiger strömmen laddarens strömkapacitet får du inte mer ström för att den går över till någon annan mode. Den går ju redan på knäna, och den laddare som inte tolkar det som att batterierna behöver mycket laddning är det nog något fel på.

Glöm sedan inte att blybatteriladdare reglerar sin spänning och mäter strömmen. Laddaren skickar inte ut olika ström i olika moder, det är batteriet som bestämmer strömmen !

 

Ett enkelt svar hur dina batterier för 8.000:- inte skall bli överladdade och på sikt förstörda när du lurar den: Köp en enkel laddare som inte blir lurad att lägga på farlig spänning, dvs utan tokoptimerade algoritmer för att balansera på gränsen.

Redigerad av IngemarE

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

 

Du vill ändå hålla dig kvar vid hur en superintelligenta laddare skall klara av en omöjlig uppgift, tillkopplad till något ytterligare den inte vet om eller är avsedd för. Det är ju redan avhandlat - det går inte. Vart vill du komma ?

 

 

Jag saknar en laddare som hanterar laddningen av AGM-batterier på ett både effektivt och skonsamt sätt med samtidig last, vilket är det normala när man använder apparater ombord och laddar genom att t.ex. köra motorn med laddning från generatorn.

 

Med vanliga öppna bly-syra batterier är risken att förstöra batterierna genom att överladda dem inte så stor så länge man ersätter det bortkokade vattnet.

 

Det är något helt annat vad gäller AGM dito. Dessa måste man vara väldigt försiktig med så att man inte överladdar dem eftersom man i dessa inte kan ersätta det förlorade vattnet. I det öppna bly-syra batteriet kör man ju med utjämningsladdning vilket är en form av överladdning för att ballansera cellerna. Detta skall absolut inte göras på AGM.

Notera att jag i mitt första inlägg pratar om AGM och icke vanliga bly-syra batterier.

 

I artikeln som jag hänvisade till i mitt förra inlägg beskrivs hur en 3-stegsladdare kan skada batteriet.

Man rekommenderar där en 2-stegsladdare framför en 3-stegs eftersom den inte har, just absorptionsfasen som är den jag hela tiden återkommer till. Att inte använda en 3-stegsladdare med just absorptionsfasen skulle enligt artikeln ge en laddningsgrad av endast 90 % innan den går över till float. Sedan tar det väldigt låååååång tid innan batterierna är fulladdade. Så lång tid kanske att de i princip aldrig blir det. Vilket i sig minskar batteriernas livslängd.

 

Så till din fråga vart jag vill komma.

 

Jag vill kunna köpa en, låt oss säg laddningsregulator till min generator på motorn som laddar mina AGM-batterier snabbast möjligt utan att jag riskerar att utsätta dem för livslängdsförkortande överladdning då jag samtidigt använder apparater ombord som drar ström från generatorn.

För detta torde det krävas en 3-stegsladdare med absorptionsfas.

 

Generatorn kan levererar så mycket ström att det knappast kommer att dras någon ström från batteribanken även om jag skulle ha igång alla apparater i båten. Detta tror jag är det normala.

Den värsta boven är watermakerns boostpump som drar 15 A.

 

För att realisera en sådan regulator hävdar jag att den måste kunna se den ström som går in i batteriet för att därmed kunna avgöra när det är dags att avbryta absorptionsfasen och övergå till float.

 

Detta är inte "rocket science". Det enda som krävs är att laddaren mäter strömmen över en shunt och fattar beslut att gå från absorption till float m.a.p. denna ström och inte strömmen som går ur generatorn. En sådan shunt har jag redan till min batterimonitor. Samma shunt skulle laddaren kunna använda. En enkel difförstärkare så är mätningen en realitet.

Redigerad av hasse_A

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo, vi har fattat vart du vill komma - både ha kakan och äta upp den ;).

 

Det finns bara två alternativ:

1. Hitta en kombinerad supersmart laddare och strömförsörjare som har extra mätshunt för batterierna. Tror jag blir svårt och riktigt dyrt i så fall, så du får bygga en själv i så fall.

2. Ge upp att ladda de kanske 10-25% snabbare en sådan laddare teoretiskt skulle kunna (och samtidigt stressa batterierna), och nöj dig med en enklare laddare.

 

Resten kan du älta i oändlighet utan att komma någon vart. Laddaren är som sagt inte synsk.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Du vill ändå hålla dig kvar vid hur en superintelligenta laddare skall klara av en omöjlig uppgift, tillkopplad till något ytterligare den inte vet om eller är avsedd för. Det är ju redan avhandlat - det går inte. Vart vill du komma ?

 

 

Jag saknar en laddare som hanterar laddningen av AGM-batterier på ett både effektivt och skonsamt sätt med samtidig last, vilket är det normala när man använder apparater ombord och laddar genom att t.ex. köra motorn med laddning från generatorn.

 

Med vanliga öppna bly-syra batterier är risken att förstöra batterierna genom att överladda dem inte så stor så länge man ersätter det bortkokade vattnet.

 

Det är något helt annat vad gäller AGM dito. Dessa måste man vara väldigt försiktig med så att man inte överladdar dem eftersom man i dessa inte kan ersätta det förlorade vattnet. I det öppna bly-syra batteriet kör man ju med utjämningsladdning vilket är en form av överladdning för att ballansera cellerna. Detta skall absolut inte göras på AGM.

Notera att jag i mitt första inlägg pratar om AGM och icke vanliga bly-syra batterier.

 

I artikeln som jag hänvisade till i mitt förra inlägg beskrivs hur en 3-stegsladdare kan skada batteriet.

Man rekommenderar där en 2-stegsladdare framför en 3-stegs eftersom den inte har, just absorptionsfasen som är den jag hela tiden återkommer till. Att inte använda en 3-stegsladdare med just absorptionsfasen skulle enligt artikeln ge en laddningsgrad av endast 90 % innan den går över till float. Sedan tar det väldigt låååååång tid innan batterierna är fulladdade. Så lång tid kanske att de i princip aldrig blir det. Vilket i sig minskar batteriernas livslängd.

 

Så till din fråga vart jag vill komma.

 

Jag vill kunna köpa en, låt oss säg laddningsregulator till min generator på motorn som laddar mina AGM-batterier snabbast möjligt utan att jag riskerar att utsätta dem för livslängdsförkortande överladdning då jag samtidigt använder apparater ombord som drar ström från generatorn.

För detta torde det krävas en 3-stegsladdare med absorptionsfas.

 

Generatorn kan levererar så mycket ström att det knappast kommer att dras någon ström från batteribanken även om jag skulle ha igång alla apparater i båten. Detta tror jag är det normala.

Den värsta boven är watermakerns boostpump som drar 15 A.

 

För att realisera en sådan regulator hävdar jag att den måste kunna se den ström som går in i batteriet för att därmed kunna avgöra när det är dags att avbryta absorptionsfasen och övergå till float.

 

Detta är inte "rocket science". Det enda som krävs är att laddaren mäter strömmen över en shunt och fattar beslut att gå från absorption till float m.a.p. denna ström och inte strömmen som går ur generatorn. En sådan shunt har jag redan till min batterimonitor. Samma shunt skulle laddaren kunna använda. En enkel difförstärkare så är mätningen en realitet.

Det är några här, Ingemar m fl som är inne på spåret att man ska mäta strömstyrka in i batteriet.

 

Intressant och troligen rätt för att få koll på när de börjar bli fulladdade. Den gode John på Morgan's Cloud (www.morganscloud.com) är inne på samma spår. Han är expert på området och jag rekommenderar att ni läser:

https://www.morganscloud.com/2016/06/25/how-hard-can-we-charge-our-lead-acid-batteries/

Och

https://www.morganscloud.com/series/tips-for-agm-battery-installation-maintenance/

 

Enda sättet att veta att batterierna börjar bli fulladdade är när strömmen som går in i dem är 0,5-1% av deras kapacitet. Så om 300 Ah, när det går in 1,5-3 A börjar de bli fulladdade.

 

Verkar finnas få eller inga produkter som löser detta. Johns syn på Sterling, CTEK mm är ingen upplyftande läsning.

 

Trots det går jag i tankar kring Sterling hellre än byta original 50'A generatorn till en Mastervolt 90 Adam med extern regulator.

 

Målet är KISS och maximalt automatiskt. Har inte intresset att monitorers elsystemet kontinuerligt. Vill lägga ner min själ nu och göra allt så bra det går men sen ha några sorgfria år och ägna mig och segel-'och riggtrim istället, mer intressant.

 

Tillverkarna verkar inte, som TS är inne på löst det åt oss med bra produkter.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Återigen käre Hasse_A.......tror att alla här har fattat å vet om problemet.

 

Men det du vill är att samtidigt ge ström å spänning till dina förbrukare medan du laddar.

 

Tänk dig att du har denna intelligenta laddare å att du via shunten ell på annat sätt mäter strömmen till det batteri som laddas. Å då skall laddaren fixa så det enl rönen i länkarna ovan håller sig till givna värden. Bra!

 

Men sen så skall laddaren/generatorn ge energi--ström å rätt spänning till de andra förbrukarna samtidigt. Å hur skall då laddaren veta vad som skall ut till dem? De är ju anslutna vad jag kan förstå till samma batter/batteribank?

 

Det är det som är kruxet! Då får du be att din laddare kollar med de andra förbrukarna hur mycket de vill ha. Skicka lagom till batteriet  med rätt spänning å sedan lagom till förbrukarna som är  kopplade på samma batterpol. Jahapp. Det blir en väldigt super intelligent apparat det. Ser du inte problemet nu så tror jag inte någon kan hjälpa dig vidare.

 

Du får antingen koppla loss det batteriet du laddar eller stänga av alla andra förbrukare. Då kan du få de tre stegen. Eller så får du hoppa över den där sista toppningen av energimängden, det är ju ändå "den" som åker ut först å fort så att säga, urladdningen följer åsså en brant kurva å är inte linjär å är tidskopplad. Kemiska raktioner tar liksom tid på sig.

 

Å AMG batterierna äre viktigt att inte överstiga gasningsspänningen för de är liksom "slutna" Så man lurar den genom att laddaren ger små stötar med överspänning å lite ström. De får ju inte koka.Det skall inte vanliga bly-svavelsyrabatterier heller göra men där kan man trixa genom att det går att fylla på dest.vatten.

 

Skaffa en solcell å när ingen apparat  i förbrukarväg är inkopplat kan solen få toppa battererierna.

 

Segla å ha det gôtt å lämna ditt olösta problem. Ny batteribank om 5-6 år kan du tänka på då.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Återigen käre Hasse_A.......tror att alla här har fattat å vet om problemet.

 

Men det du vill är att samtidigt ge ström å spänning till dina förbrukare medan du laddar.

 

Tänk dig att du har denna intelligenta laddare å att du via shunten ell på annat sätt mäter strömmen till det batteri som laddas. Å då skall laddaren fixa så det enl rönen i länkarna ovan håller sig till givna värden. Bra!

 

Men sen så skall laddaren/generatorn ge energi--ström å rätt spänning till de andra förbrukarna samtidigt. Å hur skall då laddaren veta vad som skall ut till dem? De är ju anslutna vad jag kan förstå till samma batter/batteribank?

 

Det är det som är kruxet! Då får du be att din laddare kollar med de andra förbrukarna hur mycket de vill ha. Skicka lagom till batteriet  med rätt spänning å sedan lagom till förbrukarna som är  kopplade på samma batterpol. Jahapp. Det blir en väldigt super intelligent apparat det. Ser du inte problemet nu så tror jag inte någon kan hjälpa dig vidare.

 

Du får antingen koppla loss det batteriet du laddar eller stänga av alla andra förbrukare. Då kan du få de tre stegen. Eller så får du hoppa över den där sista toppningen av energimängden, det är ju ändå "den" som åker ut först å fort så att säga, urladdningen följer åsså en brant kurva å är inte linjär å är tidskopplad. Kemiska raktioner tar liksom tid på sig.

 

Å AMG batterierna äre viktigt att inte överstiga gasningsspänningen för de är liksom "slutna" Så man lurar den genom att laddaren ger små stötar med överspänning å lite ström. De får ju inte koka.Det skall inte vanliga bly-svavelsyrabatterier heller göra men där kan man trixa genom att det går att fylla på dest.vatten.

 

Skaffa en solcell å när ingen apparat  i förbrukarväg är inkopplat kan solen få toppa battererierna.

 

Segla å ha det gôtt å lämna ditt olösta problem. Ny batteribank om 5-6 år kan du tänka på då.

Den enklaste lösningen på hur man skall få en landströmsladdare att jobba som den är konstruerad för medan man vistas i båten och har diverse förbrukare igång, är att installera ett 12DC spänningsaggregat (utöver landströmsladddaren). Vid hamnliggande matar man sen hela båten från spänningsaggregatet, med batterierna bortbrutna från båtens elcentral och alla förbrukare, och låta landströmsladdaren endast få ladda batterierna.

Funkar utmärkt, och jag har praktiserat detta i många år.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Postade:

http://www.maringuiden.se/forum/topic/82402-byta-generator-till-ny-med-extern-regulator-inkl-tempsensor/?p=587039&do=findComment&comment=587039

 

Jag har inte intresset att montera shuntar och dc aggregat.

 

Om man vill uppnå KISS och samtidigt maximal automatisk funktion "minimal user intervention" - är det Sterling eller generator med extern regulator man ska satsa på, vill också ha maximalt batterilivslängd och kapacitetsutnyttjande och snabbast möjliga återladdning.

 

Produktlänkar

Sterling:

http://sterling-power.com/collections/alternator-to-battery-chargers/products/alternator-to-battery-chargers-up-to-130a

 

Mastervolt generator med extern regulator:

http://sterling-power.com/collections/alternator-to-battery-chargers/products/alternator-to-battery-chargers-up-to-130a

(V g bortse från tokiga rådet med 2 generatorer, inget klutter på motorn!)

 

 

Som passar min båt. Med "ny-generator-lösning" måste jag ha skiljereläer av hög kvalitet.

 

Med vänlig hälsning,

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Återigen käre Hasse_A.......tror att alla här har fattat å vet om problemet.

 

Men det du vill är att samtidigt ge ström å spänning till dina förbrukare medan du laddar.

 

Tänk dig att du har denna intelligenta laddare å att du via shunten ell på annat sätt mäter strömmen till det batteri som laddas. Å då skall laddaren fixa så det enl rönen i länkarna ovan håller sig till givna värden. Bra!

 

Men sen så skall laddaren/generatorn ge energi--ström å rätt spänning till de andra förbrukarna samtidigt. Å hur skall då laddaren veta vad som skall ut till dem? De är ju anslutna vad jag kan förstå till samma batter/batteribank?

 

Det är det som är kruxet! Då får du be att din laddare kollar med de andra förbrukarna hur mycket de vill ha. Skicka lagom till batteriet med rätt spänning å sedan lagom till förbrukarna som är kopplade på samma batterpol. Jahapp. Det blir en väldigt super intelligent apparat det. Ser du inte problemet nu så tror jag inte någon kan hjälpa dig vidare.

 

Du får antingen koppla loss det batteriet du laddar eller stänga av alla andra förbrukare. Då kan du få de tre stegen. Eller så får du hoppa över den där sista toppningen av energimängden, det är ju ändå "den" som åker ut först å fort så att säga, urladdningen följer åsså en brant kurva å är inte linjär å är tidskopplad. Kemiska raktioner tar liksom tid på sig.

 

Å AMG batterierna äre viktigt att inte överstiga gasningsspänningen för de är liksom "slutna" Så man lurar den genom att laddaren ger små stötar med överspänning å lite ström. De får ju inte koka.Det skall inte vanliga bly-svavelsyrabatterier heller göra men där kan man trixa genom att det går att fylla på dest.vatten.i

 

Skaffa en solcell å när ingen apparat i förbrukarväg är inkopplat kan solen få toppa battererierna.

 

Segla å ha det gôtt å lämna ditt olösta problem. Ny batteribank om 5-6 år kan du tänka på då.

Den enklaste lösningen på hur man skall få en landströmsladdare att jobba som den är konstruerad för medan man vistas i båten och har diverse förbrukare igång, är att installera ett 12DC spänningsaggregat (utöver landströmsladddaren). Vid hamnliggande matar man sen hela båten från spänningsaggregatet, med batterierna bortbrutna från båtens elcentral och alla förbrukare, och låta landströmsladdaren endast få ladda batterierna.

Funkar utmärkt, och jag har praktiserat detta i många år.

Har du någon förslag på produkt? Länk?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men sen så skall laddaren/generatorn ge energi--ström å rätt spänning till de andra förbrukarna samtidigt. Å hur skall då laddaren veta vad som skall ut till dem? De är ju anslutna vad jag kan förstå till samma batter/batteribank?

 

Det är aldrig så att batterierna skall laddas med en viss stipulerad ström. Förbrukarna tar vad de vill ha från laddaren. Resten finns tillgängligt för batteriladdning.

 

Under Bulkladdning blir detta vad laddaren kan ge minus den ström som förbrukarna tar.

 

När batterierna når en spänning då det är dags att övergå till absorptionsfasen hålls spänningen konstant. Den ström som batterierna då är villiga att ta emot kommer att minska med tiden.

Förbrukarna använder den ström de vill ha från laddaren och regulatorn ser till att batterispänningen hålls konstant.

 

Nu kan det vara så att strömmen ur laddaren inte längre är max vad den kan ge utan kommer att med konstant last från förbrukarna att minska.

 

Skulle förbrukarna få för sig att öka strömförbrukningen kan det ju hända att laddaren inte längre kan upprätthålla konstant absorptionsspänning. Då får väl laddaren ge vad den kan.

Så länge det går ström in i batterierna kommer batterispänningen att öka så att den inom sinom tid erhåller nämnda spänning.

 

Skulle förbrukarna ta så mycket ström att laddaren inte klarar av att ensam förse dessa så kommer batterierna att ge det tillskott som behövs. När förbrukarna lugnat ner sig återgår vi till att ladda batterierna tills absorptionsspänningen är uppnådd.

 

När så strömmen till batterierna fallit till en förutbestämd nivå avbryter vi absoptionsfasen och över går till float.

 

Som jag skrev inledningsvis skall inte laddaren någonsin reglera på strömmen till batteriet.

Den reglerar bara spänningen till en förutbestämd nivå. Kan den inte omedelbart uppnå den p.g.a. ström inte finns tillgänglig ger den vad den kan.

 

Shunten skall användas för att få information om vad strömnivån är. Inte att ställa in en bestämd ström till batteriet. Informationen skall ligga till grund för att fatta beslut om att övergå till float, inget annat.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett nätaggregat som strömförsörjer förbrukarna när man har landström är utmärkt, jag har kört så länge. Spänningen är ställd på 13,6V, batterierna laddas men inte så effektivt. Någon toppladdning bliver det inte, det får solpanelerna fixa. Har man mycket motorgång så är en Sterling ProAltC el.likn. det mest effektiva och skonsamma för batterierna.

Numera har jag en EPsolar solcellsregulator (som ju också känner av hur mycket som går till förbrukarna). Vid landanslutning kör jag in ca 17V från ett nätaggregat. Det här är effektivt och har dessutom övervakning.

Eftersom jag inte kör motor så mycket och klarar min förbrukning med solpanelerna så bryr jag mig inte så mycket om generatorn men jag har möjlighet att sänka generatorns laddning om man tex ska gå kanal el likn. Ev sätter jag in en Sterling framöver. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

 

Har du någon förslag på produkt? Länk?

 

 

Varenda laddare som klarar att ge sin spänning/ström ut utan anslutet batteri kan användas som spänningsaggregat. Äldre Waeco funkar. Även ett sånt här bör funka:

10 Ampere max 

https://www.kjell.com/se/sortiment/el-verktyg/stromforsorjning/nataggregat/ac-dc/fast-utspanning/velleman-switchat-nataggregat-12-v-(dc)-150-w-p44480

 

https://www.kjell.com/se/sortiment/el-verktyg/stromforsorjning/nataggregat/ac-dc/fast-utspanning/velleman-switchat-nataggregat-12-v-(dc)-320-w-p44486#ProductDetailedInformation

25 Amp max

 

 Dessa två måste monteras med beröringsskydd och bra ventilation och inte i fuktig mijö.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

Varenda laddare som klarar att ge sin spänning/ström ut utan anslutet batteri kan användas som spänningsaggregat. Äldre Waeco funkar. Även ett sånt här bör funka:

10 Ampere max 

https://www.kjell.com/se/sortiment/el-verktyg/stromforsorjning/nataggregat/ac-dc/fast-utspanning/velleman-switchat-nataggregat-12-v-(dc)-150-w-p44480

 

https://www.kjell.com/se/sortiment/el-verktyg/stromforsorjning/nataggregat/ac-dc/fast-utspanning/velleman-switchat-nataggregat-12-v-(dc)-320-w-p44486#ProductDetailedInformation

25 Amp max

 

 Dessa två måste monteras med beröringsskydd och bra ventilation och inte i fuktig mijö.

 

 

Den typen har jag använt men då med 13,5V ut. Spänningen kan regleras +/- 10% och jag vill ha 13,6V

Senare har jag använt EPsolar solcellsregulator och matat det med samma typ av aggregat men ett som kan ge 17V. All förbrukning går genom solcellsregulatorn som alltså har koll på förbrukningen. Detta syns tydligt på laduspänningen som alltså inte ökar när man tex kör förbrukare. Skonsammare laddning än så här har jag nog inte sett.

 

Toppladdningen, skit i den. Det handlar om drygt 10% av batterikapaciteten, öka batteribanken med 10% i stället det är en bättre affär.

 

Motorn använder jag så lite som möjligt men när den nu ändå måste gå så vill jag att den laddar så bra som möjligt därför sätter jag in en Sterling DC/DC omvandlare med 285Ah AGM (ev 380) kan minst ladda med 70A. Min generator är på 55A, med Sterling kan jag ladda med 50A. Ev byter jag generator, AGM brukar kunna laddas med 40% av sin kapacitet. Med ytterligare ett batteri (380Ah) och 100A från Generator/Sterling laddar jag ändå bara 26% av kapaciteten.

 

PS: Sterling ProAltC/AB12130 kan användas för landströmsladdning om man matar den med en spänning på minst 13,5V. Jag har ett sådant aggregat 13,5V/30A som jag ska testa med.

PPS: Solcellsregulatorn har även underspänningsskydd.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Några reflektioner på TS första inlägg;
Under absorbtionsfasen mäter de flesta lite mer avancerade laddare även spänningen på batteribanken för att anpassa mht temperatur och ev för typ av batteri. En vanlig generator på motorn mäter ju endast spänning ( om du har den inkopplad, de flesta har missat detta! ) men det finns landsströmsladdare som kan ställas om för vilken spänning du vill ha och även solcellsregulatorer. Då kan du styra upp mer exakt?

 

När det gäller övergång till floatfasen så är det nog så att de flesta laddare är konservativa för att inte förstöra batterierna. Tycker du att dina batterier är känsliga så måste du skaffa laddare som är programmerbara. Det innebär en avancerad styrning av din motorgenerator ( typ sterling men även ctek är rätt konservativa här och ska väl funka i de flesta fall? ) En solcellsregulator som gör detta har jag läst om så de finns och landsströmsladdare från Victron, MasterVolt mfl gör detta, där kan du även göra en egen programmering.

 

Du skrev också något om att din schunt inte mäter allt som går in / ut från batterierna? Jag kanske fattade fel men det är väl just vad schunten ska göra?

 

Vill du ha mer koll och manuellt kunna styra så är väl Sterling de som ligger närmast med flera schuntar som mäter olika delar i en krets? Det finns flera solcellsregulatorer som mäter ström. Men jag fattar, du vill ha dessa samordnade så det kan kompenseras för ev förbrukare?

 

Nej. Det går inte om du inte gör som Seawolf, bhemac mfl gör - nämligen att koppla ifrån batterierna när du kör från landström och endast ladda batterierna utan förbrukare. Det kan du delvis uppnå även med solceller genom att mer avancerade regulatorer tillåter att förbrukarkrets drivs från regulatorn. Detta funkar förstås inte om du har stora förbrukare, tex en watermaker… 

 

Batterier är knepigt!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Cetec dual/smartpass är en kombo som klarar solcell vindgenerator, toppladdning, batterfrånskillning mellan start och förbrukarbank samt urladdningsvakt, jag är jättenöjd med combon.

Men smartpassen behövs egentligen inte för min 220Ah batteribank, det är sällan jag ser över 18A från min 140A-generator. Tror jag förbrukar för lite el.

Får kanske också skaffa en brödrost.

 

Jag har också en Dual med Smartpass i båten. Den litar jag på till 100% när det gäller motorladdning och solpaneler 2x 65W. Enda jag funderar på är landströmsladdningen där jag idag har en Tystorladdare på 2x20A (tror jag som jag trycker in på startbatteriet och låter Dual/Smartpassen fördela ut till förbrukningsbankens 2x70Ah.

 

Jag tror att Tystorladdaren i sig har en massa elektronik som vill övervaka laddning och sådant, men jag vill ju bara ha en enkel trafo som trycker ut 13,6V med så många A som jag har råd med... Vad har du för landströmsladdare?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lite Ot i tråden men frågar ändå-

Har en Cetec Dual, om jag vid motorgång någon gång skulle vilja ha full laddström från generatorn

utan att behöva köpa en Smartpass, kan jag då via ett relä bara bygla anslutningarna för generatorn och förbr.batterierna på dualen? Tänkte i så fall ha en brytare så att jag manuellt kan dra reläet när jag tycker det är nödvändigt med mer än de 20 A som Dualen ger.

 

//Roger

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är en dum idé, Roger. 

När du bryter strömmen från generatorn för att lägga den på förbrukningskretsen så kan du steka likriktarbryggan på generatorn. Det går riktigt riktigt fort, jag brände min genom att vrida på huvudbrytaren till 1+2 istället. Kan inte ha tagit många millisekunder...

 

Lite Ot i tråden men frågar ändå-

Har en Cetec Dual, om jag vid motorgång någon gång skulle vilja ha full laddström från generatorn

utan att behöva köpa en Smartpass, kan jag då via ett relä bara bygla anslutningarna för generatorn och förbr.batterierna på dualen? Tänkte i så fall ha en brytare så att jag manuellt kan dra reläet när jag tycker det är nödvändigt med mer än de 20 A som Dualen ger.

 

//Roger

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är VÄLDIGT sällan som jag lyckas ladda min batteribank på 160A med mer än 20A med min generator på 50A. Då lär jag nästan ha krämat ut den till mindre än 50% eller mer, vilket jag inte gör. 

Viktiga är nog snarare att ha en laddare som kan trycka in de där sista 20 % som generatorn inte kan ge själv. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Det är en dum idé, Roger. 

När du bryter strömmen från generatorn för att lägga den på förbrukningskretsen så kan du steka likriktarbryggan på generatorn. Det går riktigt riktigt fort, jag brände min genom att vrida på huvudbrytaren till 1+2 istället. Kan inte ha tagit många millisekunder...

 

Lite Ot i tråden men frågar ändå-

Har en Cetec Dual, om jag vid motorgång någon gång skulle vilja ha full laddström från generatorn

utan att behöva köpa en Smartpass, kan jag då via ett relä bara bygla anslutningarna för generatorn och förbr.batterierna på dualen? Tänkte i så fall ha en brytare så att jag manuellt kan dra reläet när jag tycker det är nödvändigt med mer än de 20 A som Dualen ger.

 

//Roger

 

Kommer inte att bryta kretsen , bara bygla den genom att dra relät som ligger mellan anslutningarna på Dual så att generatorns laddning går direkt till förbr.banken- det jag egentligen undrar är om Dual kan ta skada av att göra på detta sätt.

 

//Roger 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...