Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Mattematteh

Webasto smartcontrol

Rekommendera Poster

Har precis installerat en webasto 2000stc med smartcontrol som manöverdon. Allt funkar men har lite funderingar

Vid start värmer den på duktigt för att sen rampa ner effekten sen när den uppnår rätt temp slår den av helt fortfarande grön lampa på smartcontrol. Min fråga när startar den igen ? La ut tempsensorn och väntat ett tag men den har inte starta igen . Nån som har erfarenhet om detta ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har precis installerat en webasto 2000stc med smartcontrol som manöverdon. Allt funkar men har lite funderingar

Vid start värmer den på duktigt för att sen rampa ner effekten sen när den uppnår rätt temp slår den av helt fortfarande grön lampa på smartcontrol. Min fråga när startar den igen ? La ut tempsensorn och väntat ett tag men den har inte starta igen . Nån som har erfarenhet om detta ?

 

Hej!

 

Ett tag sen denna fråga men jag har samma symtom på min nyinstallerade 2000STC med smartcontrol

 

Hur gick det eller vet någon annan detta?

 

MVH Tommy

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

ok, testar ny vinkling... när man kör "direktstart" så går den fullt i ca 3-5 min för att sen varva ned och när den är helt tyst så startar den igen och kör fullt i ungefär samma tid.  Det känns inte rätt. Den borde ju blåsa på för fullt tills den når uppsatt temperatur?

 

Ni som har Webasto 2000 st eller stc, när man vrider på max ungefär hur länge går den? Detta beror självklart på utetemp men ca tid?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Välkomna till forumet!
(Både Mattematteh förra säsongen och nu tommyboy1.)

Vet inte svaret men misstänker att något sorts överhettningsskydd är involverat?
Värmarens värmeeffekt är rejält stor, och med omvänd logik därmed dess kylbehov för att inte själv brinna upp.

[Man kan nog jämföra litet med en vanlig 230V fön-pistol för torkning av håret efter dusch? Lägger fläkten av i en sådan - och värmespiralen ändå fortsätter värma... snar plastsmältning rentav brand. (Detta utan att "proppen går" eftersom varken glödspiral eller fläkt behöver vara det minsta kortslutna!)]

Överhettningsskydd är alltså både bra och nödvändiga som skydd emot brand!
[sådana komponenter sitter inbyggt nära värmekällan och skall inte förväxlas med kajut-termostater. Automatiskt återställbara överhettningsskydd är oftast mekaniska komponenter som bara litet slött reagerar på just hetta. (I så fall blir detta med att "räkna tid" mellan på- och frånslag inte särskilt meningsfullt.)]

Fråga@Tommy: Får du inga blinkande felmeddelanden alls?
Länkar en läsvärd pdf INSTALLATIONS-MANUAL.

[Ha i åtanke att värmeeffekten är större än i mitt exempels hårfön på kanske 0,8 kW. Ha också i åtanke att ombord på en båt så är kraven på brandsäkerhet maximalt stora, finns ju ingen annan flyktväg vid brand än att hoppa i sjön.]

Bildkälla: ovan länkade pdf-manual sid 12/12.
post-86835-0-28718100-1494055746.jpg

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har en digital display och inga felkoder visas. Har även det närmaste luftutsläppet öppet så det inte skall bli för mycket motstånd i slangen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Börjar få slut på idéer men...
I installationsanvisningen länkad ovan finns ett särskilt startförfarande vid nyinstallation enligt bilden nedan.
Kanske behövs detta enkla förfarande även vid vanliga säsongs-uppstarter*?

Inte för att jag begriper vad du menar med "direktstart", men det sägs där att man skall elda på för fullt i hela 15 minuter efter nyinstallation - och man kan man undra varför?
[Kanske för att systemets elektronik skall anpassas till båtinstallationen, digitala tabellminnen fyllas etc? Om detta skulle vara fallet så kanske de minnena mår bra av en årlig vår-uppdatering?]
*) Apropå säsong, hittade en annan (36-sidig) manual som täcker flera Webasto-modeller, PDF HÄR. Sägs på sid 29/36 under rubriken maintenance "Operate the heater a minimum of 10 minutes every month". Orsaken tydligen mest att hålla bränsleledningen fylld och pumpen smord men men.
post-86835-0-49607400-1494238314_thumb.jpg
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tackar men fått tips idag av Webasto om att det kan vara produktionsfel på kabeln. Skall testa och återkommer med resultatet.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Japp, fick ett servicemeddelande från Webasto att de har/haft problem med 2000STC med smart/multicontrol. Detta fel visas inte i displayen och kan visa sig på olika sätt. Det vanligaste är att som i mitt fall att den bränner för fullt i 3-4 min för att sen varva ned och sen starta om efter 10 min. 

 

Man skulle klippa av en kabel i kabelhärvan som går in i brännaren för att ta bort detta fel.

 

Om Ni har liknande problem så kontakta Webasto för att få denna PDF som visar exakt vilken kabel det gäller.

 

Tack för alla tips på vägen!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hei!

 

Fikk du løst problemet? Er du fornøyd med varmeren?

Jeg vurderer en Webasto 2000 STC selv (evt. Eberspächers D2 som ser helt lik ut).

 

 

-Jørn

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, problemet blev löst tack vare ett servicePDF  från Webasto om en felproducerad kabel.

 

Värmaren är kanon och allt fungerar jättebra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...