Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
lp75

Kartor till OpenCPN

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Vilka kartor skall man köpa till OpenCPN(norra Sverige), kör nu Fugawi på Windows med skannade kartor, ser ju inte så bra ut vid inzoomat läge.

 

Var kan man köpa dom för nerladdning till rätt kurs?

Skulle vilja att kartorna såg ut som Eniro/Seapilot.

Redigerad av lp75

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med, kör med kap och det är skit när man zoomar in. Vad jag förstod i en annan tråd kunde man köpa hos solteknik, vilka format framgick inte. Kommer att avinstallera denna app, tycker Pathaway är bättre och mycket snyggare, bättre funktioner, även vid zommning. Men detta är ju billigare...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur långt zoomar du in? Skärmdump? En fördel med rastrerade sjökort tycker jag är att du inte kan zooma in för mycket. Felmarginalen är som den är i sjökort. Zoomar man in för mycket i vektoriserade sjökort får man lätt en falsk känsla av att felmarginalen minskar. Zoomar du in tillräckligt mycket så går båten igenom sundet ....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag är medveten om att man inte kan lita blint på plottern.
Men med dom scannade sjökort som jag har så ser det ju rent för hemskt ut.

Så jag skulle vilja få snygga sjökort på datorn som sitter i båten, annars åker den ut för en riktig plotter. Sen har jag även en surfplatta, gillar ha dubbla, ger även extra säkerhet om en börjar visa helt galet.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Även ett minus till med opencpn är att "båten" är en liten röd pinne, även när man zoomar, tror att det är därför jag inte gillar appen. Man ser ju inte riktigt var man är. Kanske syns bättre i en platta än en lur.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vilka kartor skall man köpa till OpenCPN(norra Sverige), kör nu Fugawi på Windows med skannade kartor, ser ju inte så bra ut vid inzoomat läge.

 

Var kan man köpa dom för nerladdning till rätt kurs?

Skulle vilja att kartorna såg ut som Eniro/Seapilot.

Jag kör Open CPN med kartor från NH Verlag. Kartorna kräver en konvertering, men det programmet finns att hämta på Open CPNs sidor. Det är skannade kartor, som ibland, när jag rättar efter Sjöfartsverkets notiser, visar sig vara bättre uppdaterade vad det gäller smågrund. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Jag är mer ute efter vektorbaserade sjökort, om det är så dom kallas när det ser bra ut när man zoomar in rejält.

 

Men man vill ju inte chansa och köpa något som man inte blir nöjd med. Då är det ju bättre satsa pengarna på en riktig plotter. Även om det bli mindre skärm än 17" skärmen som jag har nu. Hade dock varit kul om det hade gått köra Eniro på sjön eller seapilot som Windows app.

 

 

Edit: seapilot verkar ju finnas som Windows app, får undersöka det närmare.

Redigerad av lp75

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

C-map är nog det du letar efter och fungerar för OpenCPN. Går att köpa på tex http://www.happyyachting.com/c-map-wide-sjökort

Dom var ju inte gratis precis, behöver ju bara karta för norra sverige.

Seapilot verkar inte stödja windows längre. Lutar nog mer åt att skippa pc:n och köpa en riktig plotter.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Tänkte bra visa hur olika sjökort ser ut i PC med Fugawi Marine 5

 

Första bilden: till vänster  BSB sjökort från Solteknik HB och högra bilden S57 vektordata som används bl.a. av Seapilot.

 

Andra bilden är Navionics vektordata till vänster och Hydrographics rasterdata till höger.

 

Trevlig sommar

 

Göran

Solteknik HB

 

post-82570-0-50128600-1469272531_thumb.gif

post-82570-0-27072400-1469272283_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

 Lutar nog mer åt att skippa pc:n och köpa en riktig plotter.

 

Jo det är oftast enklare. De billigaste sjökorten får man till iPad mm. iSailor är bäst men Navionics har fördelar som att bättre visa strandlinjen. Eftersom de är så billiga ska man ha  båda...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...