Jump to content
Saturday 20 July 2024
Sign in to follow this  
binbladhen

Läckande impellerhus Yanmar YSM 12

Recommended Posts

Hej! Jag har en Mamba 31 segelbåt med en yanmar ysm 12 inombordare. Jag var duktig och bytte impeller innan sjösättning. Allt gick bra men när jag dragit igång motorn så noterar jag att det läcker på baksidan av själva impellerhuset.  Jag har skruvat åt alla skruvar, satt dit ny packning. Själva läckaget verkar vara snarast på baksidan av själva impellerhuset (eller vad det kallas)och jag undrar om det kan vara någon packning som måste bytas.

Är det någon som har erfarenhet av ngt liknande och har tips på hur jag skall gå vidare?

Läckage från impellerpumpen brukar betyda att tätningarna som skall täta runt axeln för att vattnet inte skall tränga in och blanda sig med oljan är utnötta. Vattnet kommer då ut genom ett skvallerhål i pumpens axeldel som en varning. Tag loss pumpen och byt tätningarna.

/Claes

Kanske den här bilden kan hjälpa?

post-56366-125476_thumb.png

Vilse:s skiss blev litet otydlig, gör ett nytt försök med två delbilder istället.
[bilderna hämtade på boatinfo.no, den länkade gäller hela deras YSM-serie - kanske inte bara YSM12? Kylsystemet beskrivs detaljerat på sidorna 7-1 till 7-8, själva rem-vattenpumpen på sid 7-3 till 7-5.]
Skulle kollat att de två kullagren (7) verkar oskadade och okej. Helst bytt dem om det inte gjorts på länge, axeln kan börja wobbla vid utslitna lager och orsaka problem för även nya axeltätningar. Förmodligen även bytt "oilseal 10". Däremot är bytes-behovet av "9. water seal ring" mer tveksamt, kanske är det bara en sk vattenavkastare? Svårt att se i skissen, men förmodligen framgår funktionen bättre när du plockat isär.
[sådan "vattenavkastare" nuddar inget och slits därför inte, dess uppgift är bara att utgöra en snurrande sköld för vatten som kryper längs axeln. (Vattnet led av centrifugal-verkan utåt till dess periferi, vid kanten kastas vattendropparna ut sidledes till "skvallerhålet".) Här f.ö. en annan och kamaxelmonterad pump där vattenavkastaren är stor och tydlig.]
post-86835-0-24607800-1466347509_thumb.jpg
post-86835-0-91386500-1466347579_thumb.jpg

Jag begriper inte varför man kallar nr 10 för oil seal det finns ju ingen olja där. Den tätar ju för vatten så jag skulle kalla den för water seal, men jag är ju inte engelsman. Det är dock den som ska bytas när det droppar vatten.

/Claes