Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
AndW

Maxi 77, utrymmet under sittbrunnen

Rekommendera Poster

Hej,

 

Har en maxi 77 med utombordare. Där inombordaren sitter på andra 77or har jag ett dött utrymme. Är det någon som sett en bra användning av detta utrymme, i 77or eller andra båtar med liknande utrymmen?

 

Under nedgångsluckan är där en kombinerad trappa och "byrå" med två långa (ca 70-80cm djupa?) lådor som täcker ungefär halva bredden av utrymmet under sittbrunnen. Den högra halvan, jämte trappan och hela utrymmet bakom trappan, har jag inte lyckats utnyttja till något bra. Den innersta delen är svåråtkomlig och i den främre, bredvid trappan, sitter en logg som gör det svårt att ställa något på golvet (det skulle man kunna åtgärda genom att bygga ett litet trägolv) Ibland kan det ställa sig någon deciliter vatten i utrymmet, så jag kan inte knö in en massa väskor hur som helst ( som sagt är ytrymmet bakom svårt att nå också.

 

Det känns onödigt att slösa bort en volym som egentligen borde kunna ta t ex flera stora väskor. Det krävs därför en smart lösning för att effektivt utnyttja utrymmet till...ja, vad?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Snickra ihop en låda/släde på hjul så blir det enklare att nå utrymmet. Vad du sen ska ha det till kommer du nog på själv.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hm, kanske det kanske.

 

Ställde frågan delvis för att få lite inspiration kring hur folk gör i andra båtar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ta upp hål i sittbrunnen och montera luckor. Har en bekant som gjort så på sin Maxi (han bytte dock hela durken och höjde den samtidigt). Troligen den enda som har en durk i kolfiber på sin Maxi 77 :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Blir det inte taskig viktfördelning i båten när tanken är fylld?

 

På vår båt märks det tydligt när det sitter för många tungviktare baktill - aktern gräver ner sig, och till slut går motorfästets skiva ner i vattnet och agerar broms! Då kommenderar jag fram några till fördäck! :)

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Två pers på ca 200 kg tillsammans höjde vattenlinjen 7-8 cm på akterspegeln, redan när de satt framtill i sittbrunnen. Jämför med när jag är ensam i båten, alltså.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det kanske inte var så bra...när man tänker efter, men som sagt inget jag reflekterade över. Hade 3 tunga gamla blybatterier långt fram oxå, kanske balanserade upp lite. Men en vattentank väger ju inte lika mycket hela tiden...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...