Gå till innehåll
onsdag 24 april 2024
acateon

Solcell på sprayhood

Rekommendera Poster

Har idag en 100W flexibel panel liggandes bakom masten/under bommen vilket jag insett är en urusel placering. Ständig skugga helt eller delvis vilket gör att den presterar ljusår från de 100W den är specificerad för.

 

Min plan är att på något vänster fästa den semipermanent ovanpå sprayhooden där det i alla fall är mindre skuggning än vid mastfoten.

 

Är det någon som redan provat denna övning eller har bra tips på hur man kan montera solcellen utan att göra någon större åverkan på sprayhooden? Vill helst undvika håltagning... 

 

Har redan panel på luckgaraget och bak i aktern så dessa placeringar är icke aktuella...

 

Tack på förhand!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Såg på mässan i Älvsjö att de sålde paneler med kapellfickor som borde vara perfekt för det här. För egen del har jag löst solcellerna på annat sätt; två långsmala paneler istället för en stor; minst en är oskuggad. F ö får man räkna med att en panel ger hälften av vad den är specad för vid horisontellt montage.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En tanke är att använda magneter. Limma på baksidan av solcell, fäst med magnet på undersidan av sprayhood som bara sitter av egen kraft mot solcellens magnet. Akta så inte båtens kompass påverkas bara men det borde gå bra.

 

Ett annan sätt att sy fast nåt fäste, t ex kardborre. Sitter bra och ger bara små hål.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Såg på mässan i Älvsjö att de sålde paneler med kapellfickor som borde vara perfekt för det här. För egen del har jag löst solcellerna på annat sätt; två långsmala paneler istället för en stor; minst en är oskuggad. F ö får man räkna med att en panel ger hälften av vad den är specad för vid horisontellt montage.

 

Såg också dessa efter lite sökningar på nätet och de verkar kanon förutom att de kostar en slant extra samt att jag redan har min surt förvärvade panel som jag inte inte vill gå skilda vägar med om det inte behövs.

 

Men du har helt rätt, två paneler för att minimera effekten av skuggning hade varit optimalt. 

 

En tanke är att använda magneter. Limma på baksidan av solcell, fäst med magnet på undersidan av sprayhood som bara sitter av egen kraft mot solcellens magnet. Akta så inte båtens kompass påverkas bara men det borde gå bra.

 

Ett annan sätt att sy fast nåt fäste, t ex kardborre. Sitter bra och ger bara små hål.

 

Magneter och lim känns sådär men det här med kardborre är ingen dum idé! Det är faktiskt så den sitter vid mastfoten och det har klarat sig två säsonger. Borde gå att sy fast 4 bitar i hörnen och kanske ett par på framsidan för extra hållfasthet när det blåser på.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

En liten del av panelen skuggad = låg eller ingen effekt.

På vissa paneler räcker det om ett rep ligger över ena hörnan, andra klarar lite mera.

 

Om du kan fästa panelen på ena eller andra sidan så kan du ju välja den sida som inte har skugga.

 

Mackey

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo jag hade en 25w solcellspanel på sprayhooden på en båt med plats för ytterligare en.  ;)

 

 

 

post-106994-0-46890800-1466090347_thumb.jpg

 

Fast den sprayhooden som följde med båten var så dålig så jag gjorde en ny - i glasfiberlaminat.

 

Placeringen fungerade alldeles utmärkt och man försökte ju se till att panelen inte blev skuggad - om möjligt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett ställe man troligen kommer att se solceller är masten. Men sprayhood är ju också tänkbart. Jag köpte en liten panel från Kina för en kompis som skulle ha den som underhållsladdning för åkklippare. Den är byggd på en glasfiberplatta och epoxibehandlad och verkar riktigt robust. Skickades i en vaddetad påse utan uppstyvning.

 

Syr man en spruthuva som ett lapptäcke med såna plattor har man en spayhood som gör lite nytta även när solen skiner. Tror den ger 3W och 30 st skulle ge nästan 100W.

 

Storleken är knappt som en A4-sida.

 

På vår tjockemast kan det bli en massa såna små paneler. Såg förresten en avlång på båtaffären. Onödigt dyr men den som har tid kan bygga paneler med lösa celler. Epoxi som försegling verkar funka.

 

Stor potential för hemmasnickeri.

 

Se till att köpa celler som ger bra effekt. Jag köpte biligaste och de ger inte vad de borde vad jag kan se. Lätt att det är de utsorterade som säljs för att få något betalt för kasserade celler.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett ställe man troligen kommer att se solceller är masten. Men sprayhood är ju också tänkbart. Jag köpte en liten panel från Kina för en kompis som skulle ha den som underhållsladdning för åkklippare. Den är byggd på en glasfiberplatta och epoxibehandlad och verkar riktigt robust. Skickades i en vaddetad påse utan uppstyvning.

 

Syr man en spruthuva som ett lapptäcke med såna plattor har man en spayhood som gör lite nytta även när solen skiner. Tror den ger 3W och 30 st skulle ge nästan 100W.

 

Storleken är knappt som en A4-sida.

 

På vår tjockemast kan det bli en massa såna små paneler. Såg förresten en avlång på båtaffären. Onödigt dyr men den som har tid kan bygga paneler med lösa celler. Epoxi som försegling verkar funka.

 

Stor potential för hemmasnickeri.

 

Se till att köpa celler som ger bra effekt. Jag köpte biligaste och de ger inte vad de borde vad jag kan se. Lätt att det är de utsorterade som säljs för att få något betalt för kasserade celler.

Att klä in masten med massa paneler blir väl ganska tungt och försämrar väl således seglingsegenskaperna drastiskt? Inget jag skulle göra iallafall.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns en kategori människor som har med sig åtta batterier, TV, micro, kaffebryggare mm för att stå ut med båtlivet. Dessa människor kommer sätta solpaneler på masten för de bryr sig ändå inte om hur båten seglar. Så - jag tror Forgus31 har rätt.

 

Men. Dessa människor är inte du och jag, pseudonym. ;-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Säkert är det så. På min lilla Albin 57:a har jag 4 paneler fast installerade. 3 stycken 10w och en 15w. Finns inte så mycket plats för större. Fick ju bygga en targabåge på aktern och en båge över ruffluckan. Har nu köpt en vikbar på 50w för att komplettera när man ligger i hamn och drar ström för kylbox har jag, VHF likaså, en B&G 7 tums plotter, eller faktiskt två likadan numera, en till vardera båt. :) ett kombiinstrument med ekolod och fart, ett gammalt Silva som funkar än.

post-95643-94084_thumb.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Där ser du Pseudonym! En hel del strömslukare. Det jag märkt är dock att det mesta av strömmen går till kyla. Datorn är ersatt av mobilen. Led drar mycket mindre än glödlampor. Vhf och andra instrument drar inte mycket. Jag lämnar instrumenten på för att det ärintressant att se hur mycket det blåst som mest. Logg, vindmätare, djup och kompass drar ungefär 150mA. Radar är sällan på och autopiloten drar heller inte mycket. Autopiloten drar mer när man har sjö och vind akterifrån.

 

Igår monterade jag ett par nya led. Den ena ersatte en gammal glödarmatur där strömbrytaren slutat fungera. Den andra lyser upp kylboxen. 12V led-tejp. Båda lyser fint men visar nästan inget på batmetern. 100mA cirka per ljuspunkt.

 

Överskottet från solen går till köket och spar en hel del gasol. Lätt att spara el mulna dagar och använda gasolen mer. Kul ord förresten - sol i gasform vilket väl stämmer fast den solen lyste för miljoner år sedan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...