Gå till innehåll
tisdag 19 mars 2024
JPS64

Ingen stävögla!

Rekommendera Poster

Jag har precis blivit med en fin Alfa 24 och leter just nu efter en vagn. Upptäcker då att det inte finns någon stävögla monterad på båten. Googlar lite och ser ingen Alfa 24 som har stävögla.

Detta beror sannolikt på konstruktionen/hopsättningen av skrovhalvorna.

Slutligen min fråga; hur får jag upp båten på trailer via en ramp. Spännband runt skrovet?

Med vänlig hälsning,

Jakob

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan du inte bara montera en stävögla själv..? Jag gissar mer att anledningen till avsaknad stävögla är att man vanligtvis inte trailar dessa båtar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Tror inte konstruktionen tillåter dragkraft i stäven pga konstruktionen. Antar att det bästa är en float-on trailer och en flack ramp...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fast många båtar är ju byggda så; två sammanplastade skrovhalvor. Det beror sedan på hur stor "bricka" man har på baksidan som kan fördela ut lasterna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett annat alternativ kanske är att sätta en ögla på var sida om fören, nån decimeter eller två bakåt. Sen dra nåt mellan för att göra en stor "ögla" att fästa i.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Jag har precis blivit med en fin Alfa 24 och leter just nu efter en vagn. Upptäcker då att det inte finns någon stävögla monterad på båten. Googlar lite och ser ingen Alfa 24 som har stävögla.

Detta beror sannolikt på konstruktionen/hopsättningen av skrovhalvorna.

Slutligen min fråga; hur får jag upp båten på trailer via en ramp. Spännband runt skrovet?

Med vänlig hälsning,

Jakob

 

Fast det är väl inte så konstigt att man inte har en stävögla på en så stor båt som standard.

 

Så stora båtar tillverkas alltid i två halvor och lamineras ihop innan de knäcks ur formen.

 

Om du absolut vill ha en stävögla, så är det ju bara att sätta dit en, som Peter säger.

 

Båten sägs ju väga 1 500 kg, så den väger minst 2 ton när du skall lasta den på trailern.

 

Monterar du öglan så sätt en mycket stor bricka under. När du bestämt dig för hur stor bricka du skall ha, så ta en som är dubbelt så stor. Ett redigt schabrak. Kanske tom 2 st 5 mm aluminiumplåtar, som du bockar efter stävens form. Ta den så stor så att du skäms.

 

Du skäms ännu mer när du dragit ut bulten med en alldeles för liten bricka genom stäven.

 

Sen kanske det inte är enkelt att få dit bulten och brickan. Det finns ju inredning som kan hindra - om du inte har sån tu r att du hamnar i en ankarbox.

 

Vad hade du tänkt dra ekipaget med för bil!?

 

Hur du får upp båten på trailern på på en ramp - det är en bra fråga, som jag hoppas du tänkt igenom - innan du köper trailer. Har du körkort så att du får köra ekipaget.

 

Jag har en sjösättningskärra till min lilla bohusjull-bilden uppe till vänster. Förr när jag hade en fyrhjulsdriven pickup som tjänstebil, klarade jag med nöd att ta upp båten på rampen hemma - som påstås va mycket bra.

 

Som pensionär har jag bara min Golf och att ens försöka ta upp båten med den- är inte att tänka på. Tar upp med kran. Att sjösätta går dock.

 

Jag har en motorseglare på 28 fot. 8,60 meter. Byggd 1979 - när plasten var billig. Den har snip- eller kosterform. Dvs den är spetig/rundad i aktern.

 

När jag skulle monterat avgasrör för en värmare strax om styrbord av skarven i mitten på aktern, kom jag inte igenom med den hålsågen jag hade. Som tur var kom jag igenom med centrumborret och jag borrade även från utsidan. Skrovet var i skarven mellan båthalvorna "bara" 28 mm.  :)

Redigerad av Thallatha

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du inga knap i fören? Det borde ju gå enkelt att sätta en lina i vart knap och göra en hanfot?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu är Alfa 24 ingen plastbåt utan en aluminiumbåt som är byggd på ett ganska speciellt sätt. Köl och slaglister är aluminiumprofiler med spår för plåtarna som utgör botten och skrovsidor. Plåtarna är fästa i profilerna med epoxilim och långa aluminiumkilar, jag tror de kallade byggmetoden för kil & profilsystemet.

 

Det är nog klokt att inte sätta en stävögla i kölprofilen och vinscha upp båten på en trailer. Frågan är hur epoxilimmet ser ut efter 50 år, det kan ju ha övergått i pulverform...

 

Jag skulle rekommendera att lyfta båten i kran med slingor.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för allt engagemang.

Någon stävögla blir det inte med tanke på konstruktionen. Får försöka att hitta en stadig float-on-trailer och en bra ramp. Klubbens ramp i strömma kanals mynning är nog alldeles för brant..,

Bil och körkort för att göra jobbet finns.

Tack!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...