MLind 6 Postad 16 Juni , 2016 (redigerade) Hej, Jag har ett läckage av olja från vatteninsuget på min Optimax 90. Oljan är gul och mjölkaktig och luktar skarpt, så jag gissar att det är växelhusolja. Jag tänkte ta växelhuset till verkstaden för provtryckning, ompackning och impellerbyte. Problemet är att båten ligger i vattnet och jag vill undvika att ta upp den, så jag kommer göra ett försök att från stranden/grunt vatten montera av växelhuset. Jag har sett diverse tips om neutral eller framväxel i, men är osäker på vad som är bäst. Avmonteringen tror jag att jag fixar, men är lite nojig för återmonteringen med att få rätt på splines och växelförare. Huset kommer ju vara på verkstaden ett tag och jag har ingen kontroll över att någon inte pillar på växelföraren på huset under tiden. Vad kan jag göra vid avmontering och hur ska jag tänka vid återmontering för att ha så stor chans som möjligt att lyckas? Har någon någon annan åsikt om vad som orsakat läckaget? Jag gissar på drivaxeltätningen, men skulle oljan då rinna ut genom vatteninsuget? Redigerad 16 Juni , 2016 av MLind Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
MLind 6 Postad 15 Juli , 2016 Svarar själv; packboxen under vattenpumpen var skräp, så det blev byte av alla packningar inkl ny impeller. Avmontering (20 min): 1) I med framåtväxeln 2) Lossade bultarna och slog lätt med en gummiklubba och lirkade tills drivaxeln släppte från övre delen. Höll ett öga på växelaxeln och vattenanslutningen så de gled ur fritt Återmontering (20 min) 1) Sa till verkstaden att behålla växeln i framåt och var noga med att reglaget inte rörts sen avmonteringen 2) Lite fett på drivaxelns splines, likaså lite lätt smörj av vattenanslutning och växelaxelns ingång 3) Vred lite lätt motsols på propellern tills drivaxelns splines låg rätt och sköt tillbaka växelhuset 4) Satte tillbaka bultarna och testkörde växlarna på lågt varv Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser