Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
MLind

Optimax 90 2011 läcker oja från vatteninsuget

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Hej,

Jag har ett läckage av olja från vatteninsuget på min Optimax 90. Oljan är gul och mjölkaktig och luktar skarpt, så jag gissar att det är växelhusolja. Jag tänkte ta växelhuset till verkstaden för provtryckning, ompackning och impellerbyte. Problemet är att båten ligger i vattnet och jag vill undvika att ta upp den, så jag kommer göra ett försök att från stranden/grunt vatten montera av växelhuset. Jag har sett diverse tips om neutral eller framväxel i, men är osäker på vad som är bäst.

 

Avmonteringen tror jag att jag fixar, men är lite nojig för återmonteringen med att få rätt på splines och växelförare. Huset kommer ju vara på verkstaden ett tag och jag har ingen kontroll över att någon inte pillar på växelföraren på huset under tiden. Vad kan jag göra vid avmontering och hur ska jag tänka vid återmontering för att ha så stor chans som möjligt att lyckas?

 

Har någon någon annan åsikt om vad som orsakat läckaget? Jag gissar på drivaxeltätningen, men skulle oljan då rinna ut genom vatteninsuget?

Redigerad av MLind

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Svarar själv; packboxen under vattenpumpen var skräp, så det blev byte av alla packningar inkl ny impeller.

Avmontering (20 min):

1) I med framåtväxeln

2) Lossade bultarna och slog lätt med en gummiklubba och lirkade tills drivaxeln släppte från övre delen. Höll ett öga på växelaxeln och vattenanslutningen så de gled ur fritt

 

Återmontering (20 min)

1) Sa till verkstaden att behålla växeln i framåt och var noga med att reglaget inte rörts sen avmonteringen

2) Lite fett på drivaxelns splines, likaså lite lätt smörj av vattenanslutning och växelaxelns ingång

3) Vred lite lätt motsols på propellern tills drivaxelns splines låg rätt och sköt tillbaka växelhuset

4) Satte tillbaka bultarna och testkörde växlarna på lågt varv

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...