Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
primouza

Ojämn värme Sea Ray 270-00 Mercruiser 7,4 MPI

Rekommendera Poster

Hej,

 

Har en Sea Ray 270-00 med en Mercruiser 7,4 MPI som motor.

Följande är bytt: Limpor, knän, raisers, impeller, termostat (termostathus kontrollerat OK)

 

Problemet är att den blir ojämt varm på sidorna av motorn.

Jag har mätt med en IR-termometer och ser att styrbord sida av motorn (i båtens riktning), där blir knät varmare än på babord sida.

 

Efter att motorn stått på tomgång (även stundtals på 2000 rpm) så blir styrbord knä och babord knä olika varma??

 

När jag mäter på vänster sida om termostathuset (där tempgivaren sitter) så blir där ganska exakt 71gr (det sitter en 71gr termostat i den på inrådan av Hansen Racing) medan andra sidan av termostathuset blir ca 83gr (jag mäter på insuget som termostathuset är bultat i)

 

Hur är detta ens möjligt?? Allt är ju nytt?

Jag har fått olika svar beroende på vem jag frågat och de flesta säger att det inte är nån fara eftersom det är långt ifrån kokpunkten.

Dock undrar jag framför allt varför sidorna på motorn inte blir exakt lika varma?

 

Jag har en varmvattenberedare kopplad via termostathuset (har hört av vissa att man även kan koppla denna via ett uttag uppe vid insprutningen) om nu det kan ställa till det.

 

Oerhört tacksam för svar på detta om det är någon som vet vad det beror på.

 

Kan man lita på motorn eller bör jag få till värmeproblemet innan jag tar en lång tur?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Troligen 2 olika fenomen.

Olika temperatur på knäen beror på att vattenflödet väljer den lättaste vägen, så vid lägre flöden (låga varv) så fördelas inte floderna 50/50 och du får fenomenet med olika temp.

Vad gäller det andra problemet så finns det för lite info för att gissa.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fel sorts packning mellan limpa och knä? Det finns olika sorter som ska användas beroende på nånting. "Full flow/Restricted flow" Det är tydligen vanligt att det levereras fel packningar när man köper dessa grejor.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har nu testat och båten går varm när man kommer upp i marschfart (över 3000 rpm)

 

Problemet med olika värme på sidorna av motorn (limpor/knän/risers) kvarstår.

 

Har tagit bort inkommande sjövattenslang som hår till inpellerhuset och det vräker in vatten. Har tagit loss slangen upp till oljekylaren och det vräker in vatten.

 

Där låg det förut 2st impellerbitar innan den byttes (förra ägaren hade inte bytt denna på 8år)

 

Allt är bytt utom vattenpumpen som pumpar runt vattnet inne i blocket. Denna ska kontrolleras i morgon.

 

Vågar sig någon på en gissning om vad som kan fela när alla delar är bytta samt att jag kollat att vattmet pumpas runt från impeller-termosthus (på oljekylarsidan) ??

 

Håller på att bli tokig eftersom jag inte använda båten som det är nu.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

japp!

 

Dock borde jag ha lika varma/kalla limpor/knän när det sitter samma typ av packning på båda sidor....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inte säkert. Om strömningsmotståndet från pumpen är lågt och samtidigt skiljer lite så blir det ganska stor skillnad i vattenflödet mellan knäna. Men som strömningsmotståndet är större i förhållande till skillnaden mellan knäna så kommer skillnaden i flödet bli mindre. Därför kan det vara så att man får mer lika temperatur mellan knäna om man stryper flödet till båda litegrann.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En liten uppdatering då problemet med för varm motor kvarstår.

 

En kort sammanfatting vad som är gjort fram till dags dato:

 

Nytt: limpor, knän, risers, termostat, impeller

 

Kontrollerat: impellerhus - OK, kontrollerad cirkulationspump som pumpar vatten in i motorn - ser ut som ny och snurrar perfekt, kylkanalerna in i motorn ser perfekta ut, har dragit bort vattenslangen från drevet till termostathuset - det forsar in vatten, har startat motorn och dragit bort slangen till oljekylaren - det sprutar vatten.

 

Fel: tempmätaren visar ca 80gr. Har även mätt med IR-termometer på insugssidorna vid termostathuset. styrbord sida (i båtens riktning där tempgivaren sitter) ganska precis 71gr (det sitter en 71gr termostat i så det är bra men på motsattsida insuget ca 84gr.

När man kör i planingsfart (ca 3400rpm) så går den varm efter några minuter.

Har inte testat med IR-termometer men knäna blir jättevarma och det osar om motorn.

Väntar man 5-10 mins och startar så går det kanon att köra på tomgång och upp till ca 1000rpm

 

Har ringt alla serviceverkstäder i hela världen snart men ingen verkar veta vad som är fel??

 

Jag har inte råd att byta flera delar nu eftersom jag aldrig hittar felet utan det kostar bara enormt mycket pengar.

 

Hjältestatus till dig som hittar lösningen på detta!

Blir jag TV-kändis någongång så lovar jag att gå runt med ditt namn på kläderna och hylla dig!

 

Sjukt less just nu.....

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...