Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
tamb

Furlex profil lossnat

Rekommendera Poster

På grund av olyckliga omständigheter så har jag lyckats dra upp rullprofilen ur nedre rulltrumman. Började med att övre skothaken släppte från focken och när jag tog ned focken satt övre fallsvirveln först kvar men kom sedan ned fort och hårt och kilade fast i segelintaget. Hade lite för bråttom och försökte dra upp den med spinnfallet men då lossnade profilen. Se bilden nedan.

 

Har försökt på alla sätt att lirka tillbaka den både med finess och våld. Har ni något tips för hur man kan få den på plats igen eller måste hela systemet ned och monteras isär?

 

post-86554-0-66418000-1466020381_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Seldens har ju gett ut några digra häften:

(Bild 3 sidan 16 verkar användbar i ditt fall)

www.seldenmast.com/files/1426855958/595-102-S.pdf

www.seldenmast.com/files/1416926328/595-540-S.pdf
men de kan nog också hjälpa dig om du kontaktar dem:

Seldén Mast AB, Sverige
Tel +46 (0)31 69 69 00
Fax +46 (0)31 29 71 37
e-mail info@seldenmast.com

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Seldens har ju gett ut några digra häften:

(Bild 3 sidan 16 verkar användbar i ditt fall)

www.seldenmast.com/files/1426855958/595-102-S.pdf

www.seldenmast.com/files/1416926328/595-540-S.pdf

men de kan nog också hjälpa dig om du kontaktar dem:

Seldén Mast AB, Sverige

Tel +46 (0)31 69 69 00

Fax +46 (0)31 29 71 37

e-mail info@seldenmast.com

 

 

Tack jag har mailat dom också, får se om de svarar. 

 

Skillnaden mot monteringsanvisningen på s.16 är att i det läget har man inget stag inne i profilen. Nu tar staget och själva skarvstycket inne i profilen massor av plats vilket gör att fjädern inte riktigt går att trycka undan. Misstänker att man måste ta isär hela skiten för att kunna föra upp skarvstycket ovanför fjädern men hoppas att det ska finnas någon smart lösning som jag inte tänkt på.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hmm... kanske en tunn, hal (rent av insmord) fiskelina arrangerad enligt bilden nedan?
Kan nog tillfälligt hålla in den utfjädrande låsningen, dessutom kanske linans ända kan "rappas ur" för borttagning efter lyckad låsning??
post-86835-0-53456300-1466075283.jpg
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du måste dra ur innerkärnan (distansröret) för att kunna föra in kopplingsfjädern i sitt läge i den yttre profilen. När du sedan trycker in innerkärnan igen så låser den kopplingsfjädern i sitt läge i ytterprofilen.

 

Det finns inte utrymme inne i profilen för att kopplingsfjädern ska kunna "fjädra ner" och komma på plats på annat sätt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du måste dra ur innerkärnan (distansröret) för att kunna föra in kopplingsfjädern i sitt läge i den yttre profilen. När du sedan trycker in innerkärnan igen så låser den kopplingsfjädern i sitt läge i ytterprofilen.

 

Det finns inte utrymme inne i profilen för att kopplingsfjädern ska kunna "fjädra ner" och komma på plats på annat sätt.

Det är det jag är rädd för. Och för att dra ur innerkärnan måste väl hela skiten demonteras? Undrar om inte till och med vajerinfästningen med konan i botten måste gängas ur för att få isär allting. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hmm... kanske en tunn, hal (rent av insmord) fiskelina arrangerad enligt bilden nedan?

Kan nog tillfälligt hålla in den utfjädrande låsningen, dessutom kanske linans ända kan "rappas ur" för borttagning efter lyckad låsning??

attachicon.giffurlex.profil.jpg

 

Bra förslag men fjädern är så hård att jag inte ens tror det skulle gå med ståltråd.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ingen riggverkstad i närheten? borde inte ta så lång tid för dom att ta ner och laga? Inte roligt om rullen krånglar när den behövs.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kanske om du demonterar segelintaget enligt skissen nedan?
Då kanske du kan få grepp på distansröret i det utrymmet som blir och skjuta upp den tillräckligt för att fjädern skall gå lätt?
Egentligen helst ta ut fjädern och kolla så den inte blivit deformerad. Skall nog vara exakt 90 graders krök på den för att passa bra i låshålet.
Har rödmarkerat distansröret i skissen, ser ut som man kan få tag i den med demonterat segelintag och kanske lyfta den en bit? Eller kanske stoppas den av profilens ändstycke nära masttoppen??

Skissen f.ö. norpad ur pdf:en på sid 46/52 HÄR.
post-86835-0-85990400-1466161117_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kanske om du demonterar segelintaget enligt skissen nedan?

Då kanske du kan få grepp på distansröret i det utrymmet som blir och skjuta upp den tillräckligt för att fjädern skall gå lätt?

Egentligen helst ta ut fjädern och kolla så den inte blivit deformerad. Skall nog vara exakt 90 graders krök på den för att passa bra i låshålet.

Har rödmarkerat distansröret i skissen, ser ut som man kan få tag i den med demonterat segelintag och kanske lyfta den en bit? Eller kanske stoppas den av profilens ändstycke nära masttoppen??

 

Skissen f.ö. norpad ur pdf:en på sid 46/52 HÄR.

attachicon.giffurl100s.segelintag.jpg

Tack för engagerade tips! 

 

Fick inget svar från Seldén vare sig på telefon eller mail. Ska testa ditt förslag i morgon men om det inte fungerar så blir jag nog tvungen att ta ned hela rullen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att ta bort segelintaget och nypa om distansröret kan fungera. En svetstång med stor kraft runt distansen och försiktigt knackande. Det finns en stor risk att dustansröret blir deformerat så segelintaget inte går på igen (undra varför jag vet det?) Stor försiktighet alltså. Om mastkran finns i närheten så är det bara någon timmes jobb att plocka ner förstaget. Allt blir mycket lättare när den ligger på marken.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att ta bort segelintaget och nypa om distansröret kan fungera. En svetstång med stor kraft runt distansen och försiktigt knackande. Det finns en stor risk att dustansröret blir deformerat så segelintaget inte går på igen (undra varför jag vet det?) Stor försiktighet alltså. Om mastkran finns i närheten så är det bara någon timmes jobb att plocka ner förstaget. Allt blir mycket lättare när den ligger på marken.

 

Kommer du ihåg om distansrör finns längs hela innersidan av profilen? Om det är några luckor så borde det gå att förskjuta den men annars blir det nog att dra ut staget. Enligt manualen måste man då kapa staget med 5 mm innan det återmonteras och detta är man inte så sugen på.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Beroende av årsmodell så är det korta skarvsrycken som håller profilerna eller en lång från nedre fjädern (den som hoppat ur)upp till första skarven och därefter korta skarvstycken. Med lite tur kan du som jag skrev knacka upp dom några cm så fjädern går att trycka in. Tipset oavsett är att ersätta förstaget med spinnfall eller fockfall och göra arbetet på marken. Spraya alla skarvar med wd40 och låt det krypa in så ökar chanserna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Håller med Botved, att ta ner rullen utan avmastning är inte särskilt svårt*. Slacka vantskruvarna litet, spänn upp försegel- eller spinnaker-fallet som tillfälligt förstag så masten inte kan trilla baklänges, lossa sen och tag ned ordinarie förstaget med rulle o allt.
[så här års kanske du rent av får ha mastkranen för dig själv en stund, värsta vårhetsen har nog lagt sig? Möjligen kan du låta båten ligga kvar under mastkranen under hela operationen utan att irritera allt för mycket?? ;-)]

Fast detta borde nog gå att lösa litet provisoriskt utan nedtagning, beror som sagt på hur långt distansröret kan flyttas mellan de pressade öglebultarna. (Koll av eventuella mindre skador hos fjäder mm kan nog vänta tills nästa säsong?)

I bilden nedan är måttet A väldigt tajt, övre pressade öglan "1" är rent av försänkt in i profilens ändstopp "2".
[så behöver det inte nödvändigtvis se ut, själv har jag partialrigg där måttet A är många centimeter. Kan se nån decimeter av förstagets vajer ovanför ändstoppet, alltså själva vajern utan nåt uppstickande plast-distansrör. (Hehe, kan inte hissa maximalt högt men min tävlings-instinkt är dålig utvecklad. :-) Om du också ser fri vajer - har stort avstånd A - så kanske det räcker att lossa ändstoppet med skruven/skruvarna "B" för att tillåta rätt rejäl höjning av distansröret. Och därmed få den eftersträvade lätta infjädringen enligt tidigare inlägg??]
Obs alltså att distansröret, ja hela profilen, i mitt fall fritt kan röra sig uppåt typ decimetern om man bortser från nedre infästningar. Profilen är f.ö. alltid bara ett påträtt rör som endast är fäst nertill, skillnaden kan vara hur mycket fri förstagsvajer som syns upptill? Funderar nämligen litet smått på hur ditt problem uppstod, vilka var de "olyckliga omständligheterna", kärvade kanske segelrännan fast i seglets lik vid hissning med winsch och därvid drog  med sig profilen upp längs förstaget??
post-86835-0-73705900-1466246036.jpg

*) Själv hade jag en gång lyckats jag vända "svirveln 3" upp&ned efter vintern, haha ni kan nog se min tappade haka och nervinklade mungipor vid första segelsättning. Var fästa fallhornet, borde inte öglan 4 vara nederst? :-)
Nå, fixade saken utan mastnedtagning, kunde uppklättrad i mastkranen vända prytteln. (Naturligvis fick jag lossa övre öglebulten med masten fallsäkrad enligt konstens regler.) Orsaken att svirveln lossats var f.ö. att försäkringsbolaget tyckte att "dyra lättlossade grejor på furlexen" borde tas hem och inte finnas kvar i mastskjulet hela vintern. Överdrivet kan jag tycka nu, dessutom blir skruvarna B in i alu-profilen slitna med åren.

Redigerad av Thomas-1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att hela profilpaketet kan röra sig på vajern räcker inte. Skarvstyckena måste förskjutas för att kunna påverka fjädern.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

@Botved: Precis!
Men ser man som i mitt fall flera centimeter fri förstagsvajer mellan profilens överkant och den pressade öglan "1" så kan nog distansröret lyftas lika långt. (Det som eventuellt tar emot blir bara - den funktionsmässigt sett -  kosmetiska plast-ändploppen "2".)
Den krånglande kopplingsfjädern verkar enligt skissen i inlägg #3 (delskiss 1 & 3) vara decimeter-lång, kan distansröret lyftas typ 5 cm så borde fjäderns motstånd bli klart överkomligare, fiskline-metoden (#4) få bättre förutsättning att lyckas?
@Tamb: Att jag funderar på varför profilen ryckts upp ganska våldsamt beror naturligtvis på att jag vill kunna undvika att samma sak händer mig. Eller andra läsare av denna forumtråd. :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för allt engagemang i min gamla rulle. Var nere idag och försökte förskjuta distansröret med polygrip och hammare utan att ta ned rullen. Kunde skjuta den ca 2-3 cm men det räckte inte. Behöver nog förskjutas ca 10 cm. Så jag får ta ned rullen senare i veckan. Tror jag får ytterligare ett par cm om jag skruvar av ändstoppet i toppen som ni rekommenderar men tror inte det är så mycket mer. Vi var noga vid ursprungliga monteringen och tror det är halva ändstycket som sticker ut som i bilden (6 mm stag). 

 

@Thomas-1. Anledningen att profilen "åkte upp" var att övre skothaken lossnade från seglet och spinnfallet hade trasslat sig och höll kvar övre svirveln. När jag släppte på spinnfallet kom svirveln ned med hög fart och kilade fast i segelintaget. Hade då lite för bråttom och skulle dra loss svirveln med spinnfallet och drog det runt en vinsch. Då lossnade profilen. Alltså svårt att upprepa om man inte är klantig.

 

post-86554-0-45680100-1466267091_thumb.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu är problemet löst!

 

Jag fick svar av Seldén som gav mig en mycket fin detaljerad beskrivning hur det kan fixas utan att ens ta ned rullen eller riggen. 

1. Sågade av kopplingsfjädern.

2. Förde upp kåpan som sitter utanpå svirveln.

3. Tryckte ned profilen i botten.

4. Borrade ett hål från vardera sida genom både plasten och in i profilen. Gjorde gängor i hålen i profilen. 

5. Skruvade fast den med maskinskruv

6. Monterade tillbaka allting.

 

Tog ungefär en halvtimme.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...