Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024

Rekommendera Poster

Hej alla veteraner, vi är tre kamrater från studierna som nu planerar att sticka ut på en långsegling - se info på kickstarter länken nedan.

 

http://kck.st/1UTNH1c

 

Vi funderar på att köpa oss en Albin vega, har ni några erfarenheter av långsegling med denna typ av båt ? Finns det några bättre alternativ ? 

 

Titta gärna på kickstartern och ge tips på vart seglingen kan tänkas bli tuffast, om ändringar i färdplan bör ske och så vidare.

 

Vänligen //Sidney Christensen - kapten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har ni läst på sjöbefälsskolan - eftersom du kallar dig kapten!?

 

Det svåraste för många är att knyta loss snörena från hemmabryggan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har ni läst på sjöbefälsskolan - eftersom du kallar dig kapten!?

 

Det svåraste för många är att knyta loss snörena från hemmabryggan.

 

 

Icke utbildad inom sjöbefälsskolan utan mer "kapten i sinnet" eller närmare bestämt "förare" för den skuta vi ska segla. Men tack för att du tog dig tid att svara på mina frågor! Det problemet vi står inför är snarare val av skuta, har försökt läsa runt lite på (de billigare modellerna) utav fungerande havsseglare. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vega är trångt på tre, verkar de flesta upptäcka. Men om du provar sökfunktionen i långseglingsforumet längre ner i korridoren kommer du nog hitta många ämnen med exakt samma fråga.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Amigo 27 kanske? Fingal? Allergo 27?  Annars funkar bevisligen Vegan, det lär väl vara den svenska båt som använts mest till långfärdssegling.Hur billigt måste inköpet var? Tänk också på att utrustning kostar mycket. Den billigaste båten är säkert den som redan är rustad. Sök *långfärd på blocket och alternativen haglar.

 

Denna L28 kanske? Eller ett stadigt bygge i stål? Kanske en lite dyrare båt med 31 fötter? Jag tror man kommer billigast undan genom att hitta en uddabåt som redan är rustad. Ta med någon riktigt kunnig som besiktar båten före köp.

 

Låtsaskapten Nils Nobbing

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 Det problemet vi står inför är snarare val av skuta, har försökt läsa runt lite på (de billigare modellerna) utav fungerande havsseglare. 

 

 

Min storfidra - som ligger för fäfot - är en mycket bättre sjöbåt än Vegan (som ju inte är någon havsseglare), men något trängre. Lagom för en man.

 

Skall man va tre ombord bör man nog ha en båt typ L32, Vagabond 31 eller liknade. En båt så att man får ett eget utrymme att krypa in i - gärna med nån form av sjökoj, så man kan vila ävn vid mindre bra väder. Sen krävs det ju en massa stuvutrymme.

 

Fast det är ju frågan om helt andra pengar.

 

Ska man rusta en gammal sliten Vega - så är det inte gratis.

 

Det finns många havererade långseglarprojekt som ligger i nån hamn nånstans - Västindien kanske - Problemet är väl att hitta dem.

 

Många har den vanföreställningen att man är kapten bara för att man drömmer om en båt. 

 

Men en Oceanångare eller en  Canadensare måste  har en befälhavare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Umestudenterna "Alla sa vi skulle dö" valde Vega för att den var billig.
Tomas Grahn "Den unge, den gamle, och havet" valde Vega för att Umestudenterna gjort det.
Jarle Andhöj vet ingen varför han gjort någonting.

Vegan konstruerades inte för att vara en oceanseglare men utomlands är den omtyckt som sådan. Det säger kanske mer om utländska, jämförbara båtar än om vegan?
Som skrivet ovan så kräver en billig båt mycket arbete och ännu mera pengar för att bli i ordning. Pengar som man aldrig får igen vid försäljning. Köp därför en så bra och "färdig" båt ni har råd med så får ni igen mer pengar när ni säljer den igen.
Att sälja en långfärdsutrustad båt i medelhavet tycks vara extremt svårt och en rejäl förlust affär. En Idé kunde vara att köpa en båt där nere och segla hem den istället?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vegan konstruerades inte för att vara en oceanseglare ....

 

Det finns väl två sätt att se på Vegan.

1) Vegan konstruerades inte för långfärd, alltså bör man inte välja den.

2) Vegan har genomfört blad de tuffaste seglingar som går att hitta på, alltså borde den vara bra.

 

Jag har en dragning åt nr 2, även om jag i ärlighetens namn själv skulle välja något annat (Vegan är ful). Men man ska inte tro att det bara är att sticka iväg. Läs gärna Grahns bok. Den äldre gentlemannen ombord, inte helt obekant med långsegling och båtkonstruktion, går ganska hårt åt Vegans konstruktion.

 

I den storleksklassen, bland svenska båtar, ligger Allegro 27 i topp för mig. 

 

Men jag tror fortfarande på att hitta en färdigrustad båt, i Sverige eller utomlands.

 

//N.N

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Amigo 27 kanske? Fingal? Allergo 27?  Annars funkar bevisligen Vegan, det lär väl vara den svenska båt som använts mest till långfärdssegling.Hur billigt måste inköpet var? Tänk också på att utrustning kostar mycket. Den billigaste båten är säkert den som redan är rustad. Sök *långfärd på blocket och alternativen haglar.

 

Denna L28 kanske? Eller ett stadigt bygge i stål? Kanske en lite dyrare båt med 31 fötter? Jag tror man kommer billigast undan genom att hitta en uddabåt som redan är rustad. Ta med någon riktigt kunnig som besiktar båten före köp.

 

Låtsaskapten Nils Nobbing

 

Tack så mycket för tipsen kapten Nobbing! Den i stål såg riktigt intressant ut, fanns mycket utrustning men invändigt kanske inte riktigt klar ännu - kan vara någe. Jag ska ta till mig tipset att försöka hitta en udda båt som är rustad för lite längre segling. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Umestudenterna "Alla sa vi skulle dö" valde Vega för att den var billig.

Tomas Grahn "Den unge, den gamle, och havet" valde Vega för att Umestudenterna gjort det.

Jarle Andhöj vet ingen varför han gjort någonting.

Vegan konstruerades inte för att vara en oceanseglare men utomlands är den omtyckt som sådan. Det säger kanske mer om utländska, jämförbara båtar än om vegan?

Som skrivet ovan så kräver en billig båt mycket arbete och ännu mera pengar för att bli i ordning. Pengar som man aldrig får igen vid försäljning. Köp därför en så bra och "färdig" båt ni har råd med så får ni igen mer pengar när ni säljer den igen.

Att sälja en långfärdsutrustad båt i medelhavet tycks vara extremt svårt och en rejäl förlust affär. En Idé kunde vara att köpa en båt där nere och segla hem den istället?

 

Haha underbar humor i början - tack för ett klockrent inlägg!  Jag ska ta till mig det, en färdigutrustad båt - som många andra också verkar tycka är vägen att gå. Vi vet dock inte riktigt vart man ska vända sig för att hitta en Sjöduglig - billig båt för att göra just detta. Men det vore helt klart en väg att gå, köpa båten på plats där det redan är varmt och skönt och segla till Svea. Har du kanske något svårfunnet tips på ställen man kan vända sig till om man söker begagnade sjödugliga - utomlands? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Här kan du få en uppmuntrande/avskräckande bild av långseglarens vedermödor. Första avsnittet i en videoblogg av jättemånga. Tysk tjej som köper gammalt härke till båt, renoverar, renoverar, renoverar, seglar, renoverar, seglar osv...  Trots denna beskrivning en riktigt bra blogg: Untie the lines

 

Kanarieholmarna ska visst vara ett av dessa ställen. Folk som av olika anledningar tvekar inför Atlanten och istället väljer att sälja. Ett bra ställe att börja resan på.

 

Själv drömmer jag mest, kombinerat med ett sjukligt bokläsande om seglingar. Någon långsegling på riktigt finns inte i sikte. Just nu blir jag glad bara jag någon gång köper båt igen, vilken det än månne vara. Kortsegling, bryggsegling, fotöljsegling. Allt funkar!

 

Stick för fasen, medans du har chansen! Men fuska inte med förberedelserna.

 

//N.N - bitter småbarnsfar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

Har du kanske något svårfunnet tips på ställen man kan vända sig till om man söker begagnade sjödugliga - utomlands? 

 

Jag har inget tips just nu men jag har sett att en eller flera Amigo 27 liggande i medelhavet annonserats på blocket om och om igen. Jag har dessutom läst i någon tidigare tråd att Tomas Grahns tidigare vega "Maja" ligger till salu någonstans söderut.

En sak ni skall se upp med är begagnade charterbåtar som säljs billigt efter några års uthyrning i medelhavet. De är oftast bokstavligen utslitna.

 

De båtar som Nilsnobbing tipsar om är bra exempel och det finns flera liknande ex. Allegro 27 på blocket. Stålbåten kanske är bra men blir nog väldigt svårsåld. Laurin 28:an ser ut som en möjligen bra affär beroende på hur skicket på allt är. Saker åldras även om de inte används.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att kontakta Thomas Grahn, direkt eller indirekt, är knappast svårt. Om "Maja" är till salu kan det kanske vara en bra start.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att kontakta Thomas Grahn, direkt eller indirekt, är knappast svårt. Om "Maja" är till salu kan det kanske vara en bra start.

 

Jag skulle dock läsa boken först...

 

Den låg i Medelhavet tror jag, till salu för något halvår sen.

 

//N.N

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har läst boken. Flera gånger. Men jag trodde båten fanns i Sverige. Medelhavet var kanske onödigt långt bort... :)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tycker Herr Yrvind gick ganska hårt åt konstruktionen i sina bedömningar. Fast de ägnadeväl inte direkt rekordlång tid åt att utrusta den och få den i bästa tänkbara sjövärdiga skick. Å andra sidan brukar väl Sven inte yttra sig särdeles positivt om produktionsbåtar.

 

Ta inte min positionsangivelse ör sanning, båten kan ju trots allt ha flyttat på sig och jag kan ha kommit ihåg fel.

 

Boken var bra tycker jag, men så är jag ju ett fan av Yrvind. Den gav en bra bild över vilken målmedvetenhet man måste ha för att koma iväg. Måste-läsning för hågade Vega-sailors.

 

N.N

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Thomas var seglingsinstruktör i klubben där hemma samtidigt som min yngsta bror var det. Och Thomas mamma jobbade i skolköket när jag gick på låg- och mellanstadiet. Lite "Jag mötte Lassie"... ;)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eftersom kickstarterprojektet verkar gå sådär så finns ju möjligheten att gå low tech - low cost.
Köp en billig båt, ex. en Vega där ni fixar det som är viktigt:

 

Skrovet skall ha få hål och de som finns skall vara i bra skick och utförda på rätt sätt.

Förstärk akterspegeln och häng på en utombordare.

Gå igenom riggen och kolla varenda sprint, nit, kardel och svets.

Ta bort det mesta som drar el och använd surfplatta, handburen GPS och VHF.

Kleta i Sikaflex där det kan läcka ex. skarven skrov/däck och rutor.

Stick iväg och ha roligt!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...