Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Zzhenke

Provstarta utan växelhusolja?

Rekommendera Poster

Varför i hela friden ska du starta motorn utan olja?

Jag kan inte se en enda anledning!

Du måste ju ha i olja när du ska använda motorn.

 

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ta isf ner växelhuset - men oftast mer omständigt än att åka till macken och köpa 1-2 tuber.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Klart det går. Du kan starta motorn utan olja också. Men otroligt korkat att inte ha olja i saker som ska smörjas. Ja drevet behöver smörjning precis som motorn. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om man tänker till lite.

När man startar en motor efter oljebyte så tar det några sekunder innan oljan pumpas ut och det är ju ok.

På samma vis bör det ju vara ok att starta motorn utan olja i drevet och stänga av motorn direkt.

 

Sedan håller jag ju med om att det är bättre att fylla på olja i drevet, den ska ju ändå fyllas på någon gång så lika bra att göra det före provkörning.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ta isf ner växelhuset - men oftast mer omständigt än att åka till macken och köpa 1-2 tuber.

Lite OT men mycket viktigt.. Det finns en del 4T-motorer som driver motorns smörjoljepump mha drivaxeln o dessa får under inga omständigheter startas utan växelhus, gäller bl a ett flertal Yamaha-modeller..

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hade bytt vattenpump och åkt ner till sjön för att testa och när jag stod vid rampen så kom jag på att jag hade glömt att fylla men ville se att den kylde starta i 10 s nu har jag fyllt olja och ska testa ordentligt;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...