Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
velum_navia

Segling Göteborg-Helsingborg

Rekommendera Poster

I sommar så funderar vi på att segla från Gbg till Helsingborg för att kunna vara med på en "afterski" fest.

Har aldrig seglat någon längre sträcka och undrar på hur lång tid detta skulle ta?

Självklart så beror det på väder och vind mm, någon som kan ge oss en fingervisning?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lite drygt 105 Nm. 21 timmar vid snitt 5 knop.

Jag tror 2 "goda dagar" är ett klokt val ;-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Japp, två dagar kan det ta som sagt rent teoretiskt. Jag gjorde samma seglats förra sommaren, Långedrag till Barsebäck och det tog tre dagar. Bra med vind alla dagar men en av dem var det kryss och det sabbade allt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Ok, tack för era svar. Då räknar jag med 3 dagar och perfekt väder med vind akter i från samt samma på hemresan. ( kan ju i alla fall få önska)  :P

Redigerad av velum_navia

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Precis, vi seglade från Göteborg till Köpenhamn förrförra sommaren och trots att vi har en skapligt snabb båt tog vi tre dagar på oss både ner och upp, men vi tog det rätt lugnt. Mellan Onsalahalvön och Torekov finns inte mycket att se (ursäkta om jag kränker någon), men gästhamnen Lövstavik i Falkenberg är perfa om man gillar lugn  :) 

 

Har du gjort dig besväret att segla ända till Helsingborg, avråder jag dig från att inte ta en natt i Kyrkbacken på Ven. Möjligen Norreborg så slipper du åka runt, men inte färjeläget i Bäckviken.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lite beroende på vindar naturligtvis men ofta kan det vara enklare att gå över till Danska sidan och sedan ta sig söderut längs dess ostkust än att gå längs Svenska västkusten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lite beroende på vindar naturligtvis men ofta kan det vara enklare att gå över till Danska sidan och sedan ta sig söderut längs dess ostkust än att gå längs Svenska västkusten.

 

Menar du att det är bättre att gå Göteborg - Läsö - Saeby - Grenå - Gilleleje - Helsingborg (ca 180 distansminuter), än att gå Göteborg - Glommen - Kullen - Helsingborg (ca 110 distansminuter) som jag brukar göra.  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På den svenska sidan ligger ju den baltiska strömmen och trycker på norrut med ibland mer än två knops fart. Att då gå över till den danska sidan kan vara bättre om den jutska strömmen drar tillräckligt högt upp i vattnet och inte längs botten som brukligt.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...