Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
wille_vh

Segel till Joe 17?

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Tjena,

 

Jag har nyligen införskaffat en Joe 17. Söker nu nya segel. Är det tillverka som gäller eller går det eventuellt köpa nya (begagnade) segel som skulle kunna passa. 

 

Rigg 7/8

Matlängd: 660 cm

Bomlängd: 230 cm

 

Jag har tyvärr inte så många att fråga förutom er på detta forum så vore tacksam för all hjälp jag kan få. 

 

Mvh// Wille 

 

Se specifikationer:

specifikationer
 

Längd ........................... 5,27 m Vattenlinjen ........................ 4,80 m Bredd .......................... 2,00 m Den våta ytan .................... 6,55 m2 Djupgående .......................... 0,5 / 1,0 m Förskjutningen av ...................... 480 kg Ballast ...................... 130 kg Storsegel ........................ 7,1 m2 Genua ........................... 8,0 m2 Jib ............................ 6,0 m2 Spinnaker ................... 16,0 m2 Stelhet Kapitel RM / HM ..... 1,95 Masthöjd ............. 7,4 m Hjälpmotor .................. utombordsmotor Designer .................. Hans Groop Tillverkare ..................... Joemarin / Salmon Gjord ................ Finland

 

Redigerad av wille_vh

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Måtten på skrovet stämmer överens med Stortriss, men kan ej mastmåtten så sök vidare på Stortriss, där kan man kanske hitta begagnade som funkar i några år framåt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nya segel från Bodings hemsida.

 

Dacron Stor 6,500Sek

Rull Genua Dacron 4,200Sek (Ej rull 3,900Sek)

Fock Dacron 3,150Sek

 

Vad ska du ha båten till?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för hjälpen. Jag vill Cruisa, inte tänkt att kappsegla. Seglen nu är risiga. Hörde om ett företag Wawer Sails i Polen som tillverkar. Kanske lite billigare att vända sig till dem?

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag köpte segel frå Tuss Sails, de finns på blocket och syr segel i Budapest Ungern. Är mycket nöjd med mina.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för hjälpen. Jag vill Cruisa, inte tänkt att kappsegla. Seglen nu är risiga. Hörde om ett företag Wawer Sails i Polen som tillverkar. Kanske lite billigare att vända sig till dem?

 Är dom bara fula eller är dom slut i material och form?

 

Jag köpte nya segel till min båt till förra säsongen och det var väldigt stor skilnad i seglingen med nya segel.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nästan alla som har små/billiga båtar kör slut på seglen, sedan kör man dem lite till. Det är därför jättesvårt att hitta begagnat - om man inte har sådan tur att en stor kappseglingsklass har exakt samma mått på segel. Sådan tur har man sällan...

 

Jag skulle om jag var du satsa på nya segel, enklaste dacron duger i många, många år till båten. Känns kostnaden stor, köp ett segel i år och ett nästa år. Importsegel duger fint, se bara till att ta kontrollmått och beställ storen med en rejäl akterrunda (inte fathead, bara rejäl akterrunda)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...