Gå till innehåll
tisdag 16 april 2024
Ex3mX

AQ130 B2 värmeproblem toppen

Rekommendera Poster

Hej.

 

Läst alla trådar, googlat som en tok och gjort det mesta men jag lyckas inte hitta felet.

Bifogar en bild på min modell. (har även en oljekylare på min som inte syns på bilden)

 

Jag har en Aq130 med 270 drev och allt går som en klocka men den toppen blir skållhet.

Jag har gått igenom kyllimpan och tryckt den så den är tät och vatten flödar upp till termostathuset och sedan vidare ut i avgasknät, Testat med och utan termostat och får samma resultat. Rev av toppen i går för att kolla om det var något stopp i kylkanalerna men jag har utan problem kört en ståltråd genom samtliga kanaler utan några som helst problem, såg faktiskt väldigt frisk ut. 

 

Jag hittar inte riktigt någon bra skiss på hur vatten ska flöda genom toppen och blocket. Suttit och funderat och tittat men jag kan inte förstå hur det ska cirkulera. 

 

I termostathuset så går vattnet in i den övre och vidare ner i röret bredvid det stora termostathålet, fast den kan även gå ner och rakt ut genom utgången i termostathuset. När termostaten öppnar så kan vattnet fortfarande ta vägen ner i termostathuset och ut utan att kyla motorn, eller ska det vara någon special termostat som ska täppa för genvägen i termostathuset när den öppnar upp vid 60grader? Min ser inte ut som den på bilden. 

Sen om man blåser i det lilla hålet bredvid det stora termostathålet så är det ju hål nästen precis bredvid varandra i toppen så om termostaten är öppen så kan ju vattnet gå den vägen utan att kyla den bakre delen av toppen.

 

Tacksam om någon kunde komma med några tips och förklaringar hur det fungerar.

 

Mvh

Patrik

 

6353.jpg

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sitter det en konverterad biltopp på motorn? Om ja så är bakre kylröret i toppen uppborrat

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sitter det en konverterad biltopp på motorn? Om ja så är bakre kylröret i toppen uppborrat

 

 

Tror det är en original marin topp så jag har inte brytt mig om att kolla.

Vet att förra ägaren hade problem med värmen och att toppen då slog sig och denna är nu planad och renoverad men värmeproblemet kvarstår. Kan det vara att den alltid har gått varm och klarat sig så pass bra ändå.

 

Får plocka bort frostpluggen och kolla i kväll för att säkerställa att den är uppborrad. 

Ska det vara 6mm eller 8mm, har läst olika på olika ställen.

 

 

Tycker iofs att den blir varmas vid avgassidan mitt, vid cylinder 2-3.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tog bot frostpluggen och där fanns inget rör att borra i. En tom gång till andra sidan. Var kan man köpa ett sånt nytt rör? Och ska det kopplas ihop direkt till det lilla hålet brevid termostathålet?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då har man lyckats hitta ett rör och monterat det. Nu cirkulerar vattnet som det ska och jag märker en tydlig förbättring med en stabil värme fast när jag varvar över 3000rpm så stiger tempen upp över 120 grader och jag måste så av och puttra hemåt igen. Känns som jag har kommit en bit på vägen. Någon som har en ide på vad man kan kolla om den inte klarar kyla ner motorn när man planar båten.

 

Måste tacka Krilles Motor för en snabb och trevlig bemötande för hjälpen med att få tag på ett kylfördelningsrör.

Nu finns det bild på röret utlagt på internet för första gången  :)

 

 

post-109096-0-61999700-1466274111_thumb.jpg

post-109096-0-45287400-1466274360_thumb.jpg

post-109096-0-11052100-1466274361_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En dum fråga, är det bara när båten planar som du får värmeproblem nu.

 

Hur mår stosen för kylvattenslangen på drevet, den ärjar sönder med åren. lite småhål där och vattenflödet försämras när båten planar pga stosen kommer över vattenlinjen. Kan även vara slangen som är dålig.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En dum fråga, är det bara när båten planar som du får värmeproblem nu.

 

Hur mår stosen för kylvattenslangen på drevet, den ärjar sönder med åren. lite småhål där och vattenflödet försämras när båten planar pga stosen kommer över vattenlinjen. Kan även vara slangen som är dålig.

 

Tack för tipset, jag har kollat slangar och det man kommer åt med lätthet i drevet, ser inga konstigheter där.

Kan vara en ide att kolla mer på det, ska även koppla loss kylröret vid knät och köra det rakt över bord och se om flödet blir lägre vid planing. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Bra att du kollat slangen, men har du kollat stosen (slanganslutningen) riktigt noga på drevet? Behövs inte mycket fel där för att impellern ska börja suga lite luft och få sämre flöde.

 

En annan sak du kan testa är, under förutsättning att du har trimplan, fäll ner "flapsen" så båten plöjer genom vattnet i stället för att plana, går det då att komma över 3000 rpm utan att den går varm. Här får man ta det lite försiktigt och inte fälla fullt för då blir det otrevligt.

Redigerad av Gelis

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har jag kommit fram till att det var termostaten som var fel.

Tidigare ägare hade rensat termostaten för att tro att det skulle bli bättre flöde, fast det måste ha blivit sämre med tanke på att den inte längre stänger by-pass i termostathuset.  :blink:

Modellen jag köpte var tydligen fel då jag inte hade någon gammal att jämföra med så antog jag att det inte var den som strulade. Bifogar bilderna på dom olika, båda öppnar vid 60 grader dock.

 

Nu går båten som den ska och inte skymt av värmeproblem, så skönt.

 

Tack för erat stöd och jag hoppas att tråden kan hjälpa andra framöver.

 

post-109096-0-08245800-1467229731_thumb.jpg

post-109096-0-62888300-1467229731_thumb.jpg

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...