Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
sege

Delad förbrukningsbank, för akter

Rekommendera Poster

I och med att damen ska få en bogpropp tänkte jag sätta ett batteri i fören i samma stuv som proppen. Min båt är lite baktung så jag gör lite blandade insatser för att flytta fram vikt.

 

Jag har två batterier i motorrummet och ett jättebatteri i en stuv längst akterut i båten. I motorrummet finns ett start och ett förbrukning (Yellowtop). Istället för 200 Ah i stuven ovanför tänkte jag komplettera förbrukningsbanken med ~75 Ah i fören som även det får driva bogproppen, tänker Yellowtop här också). Istället för ~70 kilo så långt akterut det går får jag här ~30 kilo längst fram istället och kastar bort 40 kilo onödig vikt.

 

Vad ska jag ha för kabelarea mellan förbrukningsbatteri i motorrummet aktern och längst fram i fören? Det blir kanske 8m kabel enkel resa. Hur mycket av bogproppens ström kommer gå långa vägen och hur mycket kommer tas från närmaste batteriet? Behöver jag dimensionera för ~250A (/2 då..) som bogproppen behöver?'

 

Jag tänkte nog dra 50mm2 och säkra av med 100A på varje sida närmast batteriet, låter det rimligt? Det ger lågt spänningsfall för toppladdning (0.06V vid 10A) men kommer 100A säkringar ryka all världens väg när jag kör bogpropp?

 

Kan jag säkra upp 8 meter 50mm2-kabel med 200A? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...