Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
benny_b

Familjesegling till Gotland

Rekommendera Poster

Tänkte ta familjen (2 barn 5 och 8 år och damen) på en semestersegling till Gotland.

 

Tänkte få lite bra tips att tänka på. Säkerheten är hög och den har jag koll på. Övningar kommer att utföras som tex man över bord, och andra liknade händelser. Samma med säkerhetsele och linor på däck.

 

Men andra tips för en segling. Går från Mälaren och vart är bäst att gå ifrån?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Öja (Landsort) -Visby ca 70 distansminuter

Arkösund -Visby ca 65  distansminuter

Västervik - Visby ca 55 distansminuter

 

Sen några ställen där emellan.

Rådande vindriktning har ju en viss betydelse - även när man skall hem

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Från Nåtterö behöver inte vara fel heller. Har för mig ur huvudet att det är 80 distans över därifrån.

 

Andra resan vi gjorde över stack vi från Nåtterö kanske 0500 på morgonen och var framme runt 17-tiden i Visby tillagda och klara efter att ha tajmat bra vindar (öppen bidevind/halvvind, autopilot hela vägen) och fint väder.

 

Mitt tips är färdig mat, pastasallad eller dylikt vad som funkar kallt och kan förvaras i stor bunke, ätas ur djup tallrik och i oändlig mängd. Färdiga mackor kan vara bra också och börja dagen med full termos med kaffe. Det kan vara gungigt och knöligt att laga mat.

 

Min första resa över levde vi på knäckebröd för köket vägrade fungera och vi hade storslagna matningsplaner. Det var hungrigt när vi kom fram. Hungrigt, hungriga barn och båt är en usel kombination.

 

Ha gott om tid är andra tipset. Var inte tvingad att segla hem en viss dag när det är åska i horisonten, vinden är stick i stäv, sjön är elak och så vidare. Jag har provat den också, det är tråkigt. Se till att ha några dagars marginal på både dit och hemresa.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Planera för 80 distansminuter motorgång, det är inte alltid det blåser. Eller så blåser det fel...

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Från Nåtterö behöver inte vara fel heller. Har för mig ur huvudet att det är 80 distans över därifrån.

 

Andra resan vi gjorde över stack vi från Nåtterö kanske 0500 på morgonen och var framme runt 17-tiden i Visby tillagda och klara efter att ha tajmat bra vindar (öppen bidevind/halvvind, autopilot hela vägen) och fint väder.

 

Mitt tips är färdig mat, pastasallad eller dylikt vad som funkar kallt och kan förvaras i stor bunke, ätas ur djup tallrik och i oändlig mängd. Färdiga mackor kan vara bra också och börja dagen med full termos med kaffe. Det kan vara gungigt och knöligt att laga mat.

 

Min första resa över levde vi på knäckebröd för köket vägrade fungera och vi hade storslagna matningsplaner. Det var hungrigt när vi kom fram. Hungrigt, hungriga barn och båt är en usel kombination.

 

Ha gott om tid är andra tipset. Var inte tvingad att segla hem en viss dag när det är åska i horisonten, vinden är stick i stäv, sjön är elak och så vidare. Jag har provat den också, det är tråkigt. Se till att ha några dagars marginal på både dit och hemresa.

"...över levde" kan läsas både med och utan mellanslag och texten funkar lika bra ändå ;-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Visby i all ära men det finns andra bra alternativ för angöring av Gotland. Lickershamn t ex är en underbar liten gästhamn med bra service.

http://www.lickershamn.com/

På östra sidan av Gotland finns det också gott om pärlor för seglarfamiljen. Gå ner genom Fårösund och du hittar massor med naturhamnar om vinden är gynnsam. Längre söderut finns det också några mysiga hamnar med varierande service.

Att runda Hoburgen är spännande men ofarligt om väder o vind inte ryter till, då vill man helst slippa...

Lycka till!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolla www.marinwiki.se, det finns massor av hamnar på Gotland.

Där finns också sevärdheter och annat kul.

 

Fyll gärna på med din info när du besöker någon av hamnarna eller sevärdheterna.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Går man från Nynäshamn eller Öja så bör man tänka på Gotlandsfärjan. Vi lade en något mer västlig kurs än färjans rutt för att slippa tänka på att vara i vägen. Den går ju nu för tiden i knappt 30 knop och närmar sig snabbt. Håller med om ovan gällande Lickershamn, mycket trevlig hamn med restaurang, fiskbutik samt promenadavstånd till mataffär. Välkomna till Öjn!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Viken norr om Lickershamn har en extremt fin strand där man får vara ifred. Osäker på om det är gångavstånd men kan vara värt ett försök.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

"...över levde" kan läsas både med och utan mellanslag och texten funkar lika bra ändå ;-)

 

 

Hah, det tänkte jag inte ens på. Det är med flit och korrekt särskrivet! :D

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Går man från Nynäshamn eller Öja så bör man tänka på Gotlandsfärjan. Vi lade en något mer västlig kurs än färjans rutt för att slippa tänka på att vara i vägen. Den går ju nu för tiden i knappt 30 knop och närmar sig snabbt. Håller med om ovan gällande Lickershamn, mycket trevlig hamn med restaurang, fiskbutik samt promenadavstånd till mataffär. Välkomna till Öjn!!

Tackar för tipsen!

 

Det var ju en tid sedan man muckade från MKG och man stod på Tofta och pangade! Så det är dags att förs vidare historien om Öjn, Appel Jack och andra tokigheter man varit med om. Sen att få se Öjn med lite mer "vuxna" och civila ögon skadar nog inte.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

"...över levde" kan läsas både med och utan mellanslag och texten funkar lika bra ändå ;-)

 

Hah, det tänkte jag inte ens på. Det är med flit och korrekt särskrivet! :D

 

Aa de funkar men visst är det egentligen bara vinäger man får särskriva?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen,

 

Nu kastar vi loss v.31 och seglar över.

Har seglat mkt runt i kusten mm. Men lite nervös för överfarten. Tänker mkt på säkerheten och ev misstag som kan ske.

Ska införskaffa sjökort och rita in PONR (point of no return) och de olika rutter. Samt deviationen och avdrift. Så om all teknik slås ut så är vi förberedda.

Kanske överkurs?

Men tips på bra vädersidor? Eller duger SMHI appen bra? Eller grib filer till iPad ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

SSRS Appen har bra grafik, hämtar väder från yr.no.

 

Appar som hämtar data har man mindre nytta av ute på havet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen,

 

Nu kastar vi loss v.31 och seglar över.

Har seglat mkt runt i kusten mm. Men lite nervös för överfarten. Tänker mkt på säkerheten och ev misstag som kan ske.

Ska införskaffa sjökort och rita in PONR (point of no return) och de olika rutter. Samt deviationen och avdrift. Så om all teknik slås ut så är vi förberedda.

Kanske överkurs?

Men tips på bra vädersidor? Eller duger SMHI appen bra? Eller grib filer till iPad ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

SMHI's kustväder över Gotlands farvatten brukar stämma bra. En en gång, välkomna!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle vilja hävda att vädret är A och O. Det ska inte vara vindstilla -i alla fall inte om det är gammal sjö för då blir det guppigt. Det ska helst inte blåsa mer än 6-7 m/s, idealiskt är 4-5 m/s halvvind. Studera väderrapporterna innan överfarten, tänk på att telefonen har dålig/ingen täckning en bit ut.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tyckte jag skrev ett inlägg på mobilen, men det kom kanske inte fram.

Vi var tre båtar (29, 32 och 40 fot) som seglade till Gotska sandön i 9 - 10 m/s halvvind, det gick fort och bra och alla tyckte det var helt ok. Vågorna var höga men segelbåtar tar ju sjön bra när den inte kommer framifrån. Med sjön mera framifrån hade det varit en jobbig seglats.

Blåser det mer än 9 m/s är det nog läge att ge upp och styra dit vinden och vågorna bär utan att besättningen tycker det är otäckt. Det kan bli Västervik eller Landsort eller någon annan plats...

Det finns många appar och webbsidor med väder, men alla slutar att fungera 10 - 15 M utanför kusten.
Håll koll på vädret på tv några dagar innan ni ska ge er iväg så får du en bra bild av hur vädret kommer att utveckla sig.

 

SMHI utfärdar vädervarningar, så kolla på deras webb innan ni sticker.

Klart.se har en isobarkarta.

Mackey

PS
Varför seglar man till Gotska sandön när det blåser???
Jo, för att prognosen sa att det skulle vara vindstilla i tre dygn när vi kom fram och det var det också.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Apropå föregående inlägg. Ligger bredvid en trevlig tysk båt i Kalmar. De undrade om man får gå i land på Gotska Sandön om man ankrar. Jag visade dem min Hamnguiden 7 och talade upp ön, vi har vandrat där i tre dagar för npgra år sedan men kom med båten från Nynäshamn då. Jag sade att jag tror det men plötsligt är jag inte helt säker. Jag minns även tvärtom men det kan ju vara ett konstruerat minne som inte stämmer. Ngn som vet?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Helt fritt att gå iland. Husdjur förbjudet däremot. Inte ens kopplad hund ok.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Egentligen skulle man ringa och anmäla att man ankra, men eftersom det inte fanns någon mobiltäckning på södra sidan så struntade vi i det.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolla www.marinwiki.se, det finns massor av hamnar på Gotland.

Där finns också sevärdheter och annat kul.

 

 

 

Fyll gärna på med din info när du besöker någon av hamnarna eller sevärdheterna.

 

Mackey

Marinewiki får jag inget regg mail för att lada ner appen...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har samma problem.

 

 

Kolla www.marinwiki.se, det finns massor av hamnar på Gotland.

Där finns också sevärdheter och annat kul.

 

 

 

Fyll gärna på med din info när du besöker någon av hamnarna eller sevärdheterna.

 

Mackey

Marinewiki får jag inget regg mail för att lada ner appen...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolla i skräpkorgen, verkar som om mailet lätt hamnar där.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Marinwiki funkar på vanlig webb också.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...