Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
martinwcarlsson

Koppla ihop autopilot med plotter, NMEA 0183.

Rekommendera Poster

Hej

 

Jag skulle behöva lite hjälp med min plotter och autopilot. Autopiloten är en äldre Raymarine Sportpilot och plottern är en ny Garmin 72dv. 

Jag försöker att koppla ihop dom via NMEA0183 men får inte plottern att hitta autopiloten.

 

Enligt raymarines manual så ska två kablar kopplas ihop med plottern. Dessa är RÖD till TX och SVART till Data 0 V.

nmea.png?width=150

 

Jag är inte riktigt säker på vad Data 0 V är men jag har testat att koppla den till båtens jordplint, samma som plottern men det fungerar ändå inte. Den röda kabeln satte jag ihop med den blå kabeln på plottern.

Kan ju vara någon inställning i plottern som jag har missat. Har provat att sätta den på NMEA Standard och NMEA Högfart (plottern har startats om mellan ändringarna) men ingen lycka.

 

Är det någon som har något liknande och lyckats koppla ihop det? Enligt Garmin ska det gå.

 

Här är länkar till både Garmin 72dv och Raymarine Sportpilot:

https://raymarine.app.box.com/s/nwf2s5ha9xrltggghogu/1/720705051/3273039721/1

http://static.garmin.com/pumac/echoMAP_2016_7-9_Install_SV.pdf

 

Mvh, Martin.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du har förstås även ställt in plottern på att den skall "sända" signal ut?

Data 0V är helt riktigt signaljord.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du har förstås även ställt in plottern på att den skall "sända" signal ut?

Data 0V är helt riktigt signaljord.

Ska ner och testa lite inställningar nu men är ganska säker på att jag inte har sett nått om att "skicka komando". Kanske heter det något mer kryptiskt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du har förstås även ställt in plottern på att den skall "sända" signal ut?

Data 0V är helt riktigt signaljord.

 

Fast så stod det ju inte - det stod att han kopplat till båtens "jordplint" som jag anar är -12 volt..? Utan att vara någon världsmästare på detta undrar jag om det verkligen är rätt...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Signaljord är att plotter och autopilot ska ha samma potential i den ledningen. Att kalla det för jord kan leda till missförstånd. Svagströmselektriker ( som jag… ) vet vad signaljord är. Det är en gemensam potential och ibland skickas det en del signaler där också.

 

Som Peter K säger så KAN det fungera men det enklaste är att koppla ihop resp ledning? Kolla!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har ingen erfarenhet av raymarines autopiloter. Dock några saker att vara uppmärksam på är att Raymarine använder gränssnittet Seatalk som är något annat än NMEA. Enligt manualen ska AP:n kunna hantera både och. KOntrollera inställning och anslutning på AP:n. Garmin pratar bara NMEA.

 

Inget nämns om hastighet men NMEA standard är 4800 B/s. Se vidare till att din plotter skickar ut informationen XTE och / eller RMB (det brukar vara valbart), se också kap 1.10. Dessa två NMEA "sentences" brukar användas av autopiloterna för att styra (RMB inkluderar XTE + position och en massa annat). XTE står för cross track error och RMB för reduced message type B.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har jag fått testat lite till. Efter att ha kopplat ihop Raymarine Röd med Garmin TX och Raymarine Svart med Garmin RX och satt plottern på NMEA standard så började plottern skicka data. Kan se att massvis med checksummor via diagnosbilden (inga dåliga) men problemet kvarstår dock. "Autopilot-menyn" kommer inte upp på startmenyn samt att det inte händer något om jag lägger ut en rutt. Antar att det får bli ett samtal till både Garmin och Raymarine.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Jag har ingen erfarenhet av raymarines autopiloter. Dock några saker att vara uppmärksam på är att Raymarine använder gränssnittet Seatalk som är något annat än NMEA. Enligt manualen ska AP:n kunna hantera både och. KOntrollera inställning och anslutning på AP:n. Garmin pratar bara NMEA.

 

Inget nämns om hastighet men NMEA standard är 4800 B/s. Se vidare till att din plotter skickar ut informationen XTE och / eller RMB (det brukar vara valbart), se också kap 1.10. Dessa två NMEA "sentences" brukar användas av autopiloterna för att styra (RMB inkluderar XTE + position och en massa annat). XTE står för cross track error och RMB för reduced message type B.

Ska kolla detta nästa gång jag kommer ner till båten.

Vill minnas att jag satt på allt i NMEA0183 menyn.

Redigerad av martinwcarlsson

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har jag fått testat lite till. Efter att ha kopplat ihop Raymarine Röd med Garmin TX och Raymarine Svart med Garmin RX och satt plottern på NMEA standard så började plottern skicka data. Kan se att massvis med checksummor via diagnosbilden (inga dåliga) men problemet kvarstår dock. "Autopilot-menyn" kommer inte upp på startmenyn samt att det inte händer något om jag lägger ut en rutt. Antar att det får bli ett samtal till både Garmin och Raymarine.

Hej! Har haft en Sportpilot kopplad till Garmin GPS på tidigare båt för 7-8 år sedan.

Raymarine Röd till Garmin TX är rätt men Raymarine Svart skall kopplas till 0V (eller om man vill kalla det jord)

Någon Autopilotmeny får du nog inte upp eftersom GPS:en inte ha en aning om att det finns en autopilot kopplad. NMEA 0183 kommunikationen går bara från GPS till Autopilot. Dvs Autopiloten lyssnar bara på det som kommer från GPS:en. Den väljer sedan dom data den har anändning av.

Om du däremot har en Garmin autopilot och kopplar via NMEA2000 kan det vara en helt annan sak, eftersom båda enheterna då pratar med varandra.

 

För att följa en rutt så staller du in GPS att följa rutten. Då sands lämpliga data ut på NMEA0183 som Autopiloten kan använda. För att aktivera piloten vill jag minnas att man behovde trycka in spaken 2 ggr (1 gang är Auto, 2ggr är Följ rutt) Med du får dubbelkolla manualen.

 

Ett annan källa till strul är kopplingen till kompassgivaren. Dom klämmor man skulle koppla ihop dom tunna kablarna med var kass och orsakade glapp. Jag lödade ihop och isolerade med krympslang.

 

/Lod

 

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När du får det att funka... kan du få autopiloten att sköta hela rutten?

Perfekt isf. då kan ni ju typ käka sill å nubbe medans ni"kommmer fram". Fett.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När du får det att funka... kan du få autopiloten att sköta hela rutten?

Perfekt isf. då kan ni ju typ käka sill å nubbe medans ni"kommmer fram". Fett.

Japp, det är så det är tänkt att funka. Nu gäller det bara att få igång det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

När du får det att funka... kan du få autopiloten att sköta hela rutten?

Perfekt isf. då kan ni ju typ käka sill å nubbe medans ni"kommmer fram". Fett.

Japp, det är så det är tänkt att funka. Nu gäller det bara att få igång det.

 

Du måste verifiera kursändring vid varje brytpunkt genom att klicka på "Aktivera"-knappen när autopiloten larmar.

/Lod

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

När du får det att funka... kan du få autopiloten att sköta hela rutten?

Perfekt isf. då kan ni ju typ käka sill å nubbe medans ni"kommmer fram". Fett.

Japp, det är så det är tänkt att funka. Nu gäller det bara att få igång det.

Du måste verifiera kursändring vid varje brytpunkt genom att klicka på "Aktivera"-knappen när autopiloten larmar.

/Lod

Såg i manualen att om du bara har XTE så behöver man inte trycka, konstigt nog.

Såg att jag inte har något Auto-läge på vredet så jag antar att det bara är att trycka på knappen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Aha! Nu börjar jag förstå.

Dessa konstiga möten å kursändringar å situationer som uppstår när jag kryssar å det är "trångt", säg kanske 100-200 -300 meter i sundet. Möter en båt där som fullständigt struntar i allt å sista stund undviker en ombordläggning.

 

Det är de som har programmerat in kursen hemma under vinter på sin "plotter/GPS/autopilot" genom att titta på sjökortet. Lägger upp en rutt heter det visst. Sedan "pratar" apparaterna med varandra.

 

Sedan äre bara att trycka på knappen å gå under däck å käka sill å nubbe.Nu fattar jag.

:o

Då kan man se på TV åsså eller hur? Åsså sätter vi på AIS så kan de stora fartygen hålla undan för oss i god tid.Apparaterna pratar med vanadra, (men inte med trafiken på sjön å de andra båtarna.)

Härligt med teknik.

 

Men i slutändan, med allt det där, vad skall man på sjön att göra? Kan man inte se på TV å ta en sill å nubbe på bryggan? Billigare å mindre farligt å trevligare för andra som gillar att just vara på sjön å uppleva det de ser.

 

Jag har tidigare föreslagit att man knyter snöre mellan prickarna å hakar i båten i dem så äre bara att tryggt å enkelt följa med, ungefär som tåget. Då slipper man köpa en massa apparater , bara betala å knappa in destinationen å haka på snöret. De som skall åt andra hållet byter från röd snöre till grön snöre. Praktiskt. :rolleyes:

 

Sorry, förstörde tråden nu? Kunde inte låta bli att reflektera över utvecklingen.

Drar man ut det hela i sin spets så blir kontentan att fler å fler okunniga/oerfarna kommer att vistas i områden där de inte kan hantera varken båt eller en situation.Vi tappar erfarenhet å kunskap på sikt överlag. På bekvämlighetens altare.

  • Gilla 1
  • Förvirrad 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Låter som du är typen som fortfarande betalar räkningarna genom att gå till Posten?  ;)

 

Autopilot, AIS och plotter är fantastiska hjälpmedel. Är dock långt ifrån ett stolpiller som råder bot på dåligt sjömanskap.

 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Aha! Nu börjar jag förstå.

Dessa konstiga möten å kursändringar å situationer som uppstår när jag kryssar å det är "trångt", säg kanske 100-200 -300 meter i sundet. Möter en båt där som fullständigt struntar i allt å sista stund undviker en ombordläggning.

 

Det är de som har programmerat in kursen hemma under vinter på sin "plotter/GPS/autopilot" genom att titta på sjökortet. Lägger upp en rutt heter det visst. Sedan "pratar" apparaterna med varandra.

 

Sedan äre bara att trycka på knappen å gå under däck å käka sill å nubbe.Nu fattar jag.

:o

Då kan man se på TV åsså eller hur? Åsså sätter vi på AIS så kan de stora fartygen hålla undan för oss i god tid.Apparaterna pratar med vanadra, (men inte med trafiken på sjön å de andra båtarna.)

Härligt med teknik.

 

Men i slutändan, med allt det där, vad skall man på sjön att göra? Kan man inte se på TV å ta en sill å nubbe på bryggan? Billigare å mindre farligt å trevligare för andra som gillar att just vara på sjön å uppleva det de ser.

 

Jag har tidigare föreslagit att man knyter snöre mellan prickarna å hakar i båten i dem så äre bara att tryggt å enkelt följa med, ungefär som tåget. Då slipper man köpa en massa apparater , bara betala å knappa in destinationen å haka på snöret. De som skall åt andra hållet byter från röd snöre till grön snöre. Praktiskt. :rolleyes:

 

Sorry, förstörde tråden nu? Kunde inte låta bli att reflektera över utvecklingen.

Drar man ut det hela i sin spets så blir kontentan att fler å fler okunniga/oerfarna kommer att vistas i områden där de inte kan hantera varken båt eller en situation.Vi tappar erfarenhet å kunskap på sikt överlag. På bekvämlighetens altare.

En sån muntergök.

Så kan man ju se det. Utan att veta skulle jag gissa på att du inte tillhör den "yngre" generationen.

Självklart får man hålla koll och sköta sig. Kan inte säga att jag har hört om större incidenter där jag är men det kanske är värre där du är.

 

Sen kan jag säga att det underlättar extremt mycket med autopilot när man är ute och dörjar i 2 knop. Men visst världens långsammaste kollision skulle ju kunna ske ändå.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

:)

Så bra, nu är äntligen diskussionen igång!

 

Nä, jag går inte till Posten för den finns inte kvar men ibland Swischar vi pengar via iPhone när vi inte scannar in OCR numret.

Å tyvärr, så fel det kan bli, för jag har plotter å använder laptop åsså ombord å WiFi å Autopilot. Fast i.o.f.s har jag inte kopplat ihop GPS/Autopilot/plotter än på min båt, men jag har seglat på Atlanten med ett sådant system. Väldigt praktiskt å kraftbesparande, särskilt på långa ensamma nattvakter.

Mitt raljerande kommer sig av att jag har sett så många som har dessa hjälpmedel men som inte har sjövett, kanske inte ens känner till de regler som finns finns mm osv å som helt förlitar sig på tekniken  o tror att det kan ersätta sk "sjömanskap", eller låt oss säga bara lite vanligt vett å sans på sjön. Sen blir de såååå  förvånade när det händer nått.
Det var mer tänkt som ett litet påpekande om att se lite djupare på konsekvenserna av all teknik.

Å visst hör jag till de äldre, det är med tiden som erfarenhet kommer. Å här på nätet har jag varit med nästan sedan starten. Fast tyvärr var jag tvungen att byta "alias"/nick för ett tag sedan men Ruskpricken passar mig bra.
Lycka till med hopkopplingen!

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man ska använda all teknik som underlättar vistelsen på sjön, det är roligt att veta var man är. Men det får inte gå till överdrift. Typ automatisk körning med bilar, styrning och dylikt. Då försvinner det roliga med att köra bilen, samma sak på sjön. Använd sakerna med förstånd.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En stor fördel med att koppla ihop plotter/autopilot är att systemet håller reda på crosstracken dvs att man inte hamnar för mycket fel i sidled. 

Min gamla Simrad-pilot krävde verifiering när man bytte kurs men bara om kursändringen var större än 20-30°, alltså delade man bara upp girarna på flera wp.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har varit borta från skrivandet ett tag å nu ser jag om mina inlägg.

Får jag berätta att ni tror fel om mig om det här med teknik. Ni skulle bara veta vad jag håller på med med datorer å elektronik mm.

Men jag är gammaldags såtillvida för jag vill trivas på sjön å uppleva å se mig i kring å ta intryck å NJUTA!

Allt det teknikska är bara hjälpmedel å så kommer det att förbli åtminståne för mig.

 

Jag har inget emot ankarspel heller. Underlättar för en trött rygg. Fast jag har inte fixat nån än. Å visst bhemac är det bra att hålla reda på crosstrac, men se jag kappseglar ej å vagabonderar fritt, går till den ö eller holme jag vill å kommer dit när jag kommer å tar vädret som det är. jJg "lever". Har inte bråttom.

 

Senast jag hade autopiloten på var det mot X-klubbens boj  på Björn samt Eggegrund å hade visuell sikte mot ön å styrde rätt in på bojarna. Autopiloten, jo det är så skönt att slippa krama rorkulten hela tiden. Å kan ta fram kameran å ta lite bilder å fixa lite fika. Bilder? Nä jag såg inga containrar varken ovan eller under vattnet. Å rammade inte heller X-klubbens boj, apropå ett annat inlägg jag kommenterade idag.😂

Ha skön seglatsommar.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
13 timmar sedan skrev Ruskpricken:

Å visst bhemac är det bra att hålla reda på crosstrac, men se jag kappseglar ej

Crosstrack (XTE) har nog väldigt lite med kappseglande att göra, få använder nog autopilot när de kappseglar. Det enda som brukar intressera kappseglare är fart mot målet (VMG).

Crosstrack är däremot för de som kust seglar, hålla koll på att man inte hamnar fel i sidled.

 

Crosstrack XTE.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej bhemac!

Å alla andra mä, t.Först nu har jag koimmit igen å kan svara på senate inlägget.

Jo jag vet var "crosstrack" är, jag kallar det för avdrift.

Vad jag menade var att när man kappseglar så vill man pricka väjningsmärket så nära som möjligt å man vill ha "raka spår" förutsatt att det går fortast med tanke på vinden.

När man seglar över ett hav eller längre sträcka utomskärs  så har det inte så stor betydelse.

 

Min erfarenhet är som så att om jag skall tex ha en helt nordlig kusr å jag ser säg en fyr som ligger i 355 grader bäring så skall jag få den fyran att gå mer akterligt å när man är tvärs så blir bäringen 270 grader i det här exemplet. Om bäringen inte ändras jag då har jag styr västligt. Eller fått avdrift.

 

Ett annat exempel, jag kommer ut från Arkösund kan jag vika av strax före Fällbådan å därifrån ser man Hävringe å från Hävringe ser man nästan Gustav Dahlen å därifrån ser jag Landsort, inte fyren men väl gmala lots-tornet, å kursen är förbi landsort till Nynäshamn.

Man siktar naturligtvis inte på dessa landmärken men man ser hur bäringen förändras alteftersom. Sedan kan jag förlänga båtens kurs-långskepsslimje att antal sjömil på  sjökortet i laptoppen. Då ser jag att jag hamnar lite fel åt endera hållet pga avdrift eller annat å kan finlira med -1/+1 knapparna på autopiloten lite.

På natten är det ännu enklare för man ser fyrkaraktärerna.

sistens jag var i dimma, eller tjocka som de "rättrogna" säger, var  lite nordost om Mysingeholmen där jag hade nattankrat i en liten vik. Såg inte stränderna på 50m på morgonen å körde helt på laptoppen ända fram till självaste Dalarö skans i ca 3 knop där det lättade. Var rädd att ramma nån fiskare i en eka eller så. Gick för motor.

 

Just nu hoppas jag att den här mjuka vintern fortsätter snart i en varm vår så jag kan komma ut å segla för det börjar kvida i "seglartarmen"

Ha det gott alla.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi kan kalla det avdrift. Eller ström men plottern kallar det Crosstrack.

Och visst klarar man sig utan den funktionen, förr pejlade man ju ganska mycket. Men det är en bra funktion i synnerhet när det inte finns tydliga pejlbara objekt.

Man har ju fått betala för funktionen så varför inte använda den?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...