Gå till innehåll
onsdag 24 april 2024
Larsakelarsson

Eltoalett eller inte?

Rekommendera Poster

Hustrun, barn o barnbarn har beklagat sig över min hedervärda PAR/Jabsco handpumpade toalett och pratar om eldrivna dito.

Det finns många modeller att välja på från Biltemas billiga: http://www.biltema.se/sv/Bat/VVS/Toalett/Toalett-med-elpump-2000036307/

till de som är nästan dubbelt så dyra, bl a Hjertmans: http://www.hjertmans.se/produkter/vatten-vvs/toaletter/elektriska-toaletter/vattentoalett-jabsco-l-12v

Funkar det som förväntat, dvs öppna genomföringen, tryck på knappen, stäng genomföringen?

Vilka modeller är beprövade och ger säker funktion även för orutinerade minigastar?

Går det lätt att installera med tanke på eldragning, hål i durken o slangdragning?

Septiktank med regelrätt tömning är OK och kem-toaletter är uteslutna.

Era kloka synpunkter emotses.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I min båt som jag haft i 7år sitter det en sån billig el-från biltema. Vet inte hur länge den suttit innan. Den funnkar klockrent precis så so du tänkt. Genoföringen e nog inte stängd många gånger. Den tar ej in vatten baklänges.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det funkar kanon förutom det där du nämner med öppna/stäng genomföring :)

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skulle man inte kunna ha en magnetventil som öppnar och stänger bottenventilen för spolvattnet!?

 

Tryck på knappen - så sköter automatiken resten.  :rolleyes:

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min erfarenhet från andra båtar med el-toa är att de funkar bra

  1. om man inte råkar få ner något som fastnar i pumpen/kvarnen typ pappersservetter eller annat papper som är mer hållfast än toapapper
  2. när det finns el, sedan blir det hink.

Fixar man detta så funkar de toor jag testat bra, men de är inte direkt snålspolande. Om man snålspolar med en handpumpad toa går det åt betydligt mindre vatten, men tänker man sig inte för drar handpumpen mera vatten.

 

Mackey

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varning för skitsnack!

 

I den förra båten, nimbusen, satt det en standard Jabsco med pump och hela faderittan, funkade bra, drog exakt 0 ampere.

Men... en av besöttningsmedlemmarna envisades med att producera större harlortar, ungefär i storlek som "Mozartkulor". Så dessa fastnade i den där strutformade backventilen och då det blev ingen pumpeffekt. Gissa vem som fick rensa denna? Just det, jag, jag hade tillockmed en speciell skruvmejsel till detta ändamål.

 

Men jag tröttnade, på detta i ordets båda betydelser, skitjobb, så en elektrisk ombyggnadssats inköptes på Seasea, porslinet behölls men pumpen ersattes av denna sats, det var en lätt ombyggnad, men hålbilden för fästskruvarna var en annan, så en ny durk under toan tillverkades. Så fick jag dra fram en ny avsäkrad tjock kabel till toaletten. 15A drog denna obelastad, troligtvis närmare 20A då mozartkulorna skulle malas sönder i den roterande kniven. Men denna eltoa fungerar klanderfritt fortfarande, efter sex-sju år, nu är den båten såld. Jag har aldrig behövt ta isär och rensa denna toalettpump.

 

Nuvarande båt hade en standard Jabscotoa med den stora skålen, funderade på att bygga om denna också, men då toalettutrymmet här är mindre valde vi en med liten skål, alltså en komplett eltoalett. Seaseas modell med Johnsonpump, även till denna fick jag dra fram kraftigare kablar, denna drar omkring 20A när den spolar och sönderfördelar en normal elimination samt papper. Avsäkrad med 25A. Även denna hade annan hålbild för fästskruvarna.

 

Vad jag upptäckte just idag, är att den vita slangen till spolningen behöver ha slangklämmor, det fanns inga sådana med när jag köpte toan. Jag är inte tillräckligt religiös för att tvaga mina fötter nämligen.

 

Och om någon vill köpa en minitiöst rengjord Jabscotoa med den stora skålen så hör av dig! Jag tror den är omkring fem år gammal. Den har den senaste pumpen med blåa dekaler och "twist and lock", 891mm[snabela]bredband2.com finns i Göteborg.

 

I en segelbåt vill man ju gärna ha så få elektriska förbrukare som möjligt, och allt som drar 10A eller mer är ju av ondo. Men även om toapumpen drar 20-25A så går den ju korta stunder, så jag misstänker att totalförbrukningen är låg. Dessutom använder de elektriska mindre spolvatten än de handpumpade, iallafall enligt reklam jag läst, men det kan nog stämma eftersom vi nu tömmer tanken mer sällan numera. Detta har jag dock inte mätt upp, tångamperemetern mäter ju bara elektrisk ström... inte strömmande vatten...

 

Sedan väsnas ju dessa toaletter en del, ett omisskänligt ljud som man kan känna igen från grannbåtarna...

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En sak att tänka på vid byte är att elstolarna ofta är högre än de handjagade.. Innebär att om toan redan sitter lite upphöjd på en avsats/hylla någon decimeter ovanför durkens nivå kan det innebära att inte alla kan sitta med fötterna på durken utan hamnar för högt och får dingla med fötterna...kan oxå ställa till det om en juniorgast får problem att på grund av höjden sitta upp på tronen..

 

Visst väsnas de och drar ström...men den dagen vi inte kan spola i toan för att inte strömmen räcker till så har vi värre problem..

 

Bytte i båten inför förra sommaren och det är nog faktist en av de bättre uppgraderingarna vi gjort på båten överhuvudtaget.. Äkta kvinnliga hälften hade svårt att förlika sig med den lilla handpumpade...den nya med större skål och med kvarn/knivar och faktiskt spolflöde nog för att få med skiten vidare ut i systemet.

 

Bara positiva erfarenheter!! Vi köpte den Jabscon Du länkade till...

 

Lycka till!

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Själva toan drar naturligtvis lite ström, men det är marginellt. Det blir nog högst en Ah per dygn.

 

Vattenmängden är det man ska se upp med tycker jag, så att man inte fyller tanken allt för fort.

Skaffa en toa som kan spola lite och mycket beroende på vad som hamnat i skålen.

Skaffa en toa som spolar snålt i alla lägen.

 

Vi har en vattnmätare på inkommande spolvattnet och har konstaterat

att 0,2 - 0,4 liter räcker för nr. 1 och

att ca. 1,5 - 2 liter räcker för nr. 2

på vår Jabsco handpumpade toa.

 

Mackey

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Själva toan drar naturligtvis lite ström, men det är marginellt. Det blir nog högst en Ah per dygn.

 

Vattenmängden är det man ska se upp med tycker jag, så att man inte fyller tanken allt för fort.

Skaffa en toa som kan spola lite och mycket beroende på vad som hamnat i skålen.

Skaffa en toa som spolar snålt i alla lägen.

 

Vi har en vattnmätare på inkommande spolvattnet och har konstaterat

att 0,2 - 0,4 liter räcker för nr. 1 och

att ca. 1,5 - 2 liter räcker för nr. 2

på vår Jabsco handpumpade toa.

 

Mackey

Jabscon som vi har spolar helt enkelt så länge man trycker på knappen...det är ju inte som hemma där en spolning alltid ger samma mängd vatten,,

 

Mvh

 

/Ola

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det funkar kanon förutom det där du nämner med öppna/stäng genomföring :)

Precis min tanke oxå, han pumpar väl först över till hålltanken och inte ut i sjön?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Det funkar kanon förutom det där du nämner med öppna/stäng genomföring :)

Precis min tanke oxå, han pumpar väl först över till hålltanken och inte ut i sjön?

 

 

Den genomföringen jag nämner är så klart för spolvattnet, den håller jag alltid stängd utom när toan skall spolas förstås.

Tack för alla svar som ju klart indikerar att det funkar med elspolad toa och att Bilias billiga modell kan vara ett bra alternativ.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag bytte den gamla Jabscon (som nästan varje år ville ha någon ny packning) till en eltoa nu i april. Valde en Sanimarin, smidig och välbyggd modell med enklast möjliga handhavande samt "marknadens tystaste". Dock ganska dyr.

Installationen innebar i korthet eldragning med 6kvm-kabel, avsäkring med 25A automatsäkring. Håltagning för kontrollpanel. Inkoppling av separat spolvattenpump (ingick inte i priset) samt göra nya monteringshål/platsa igen de gamla.

Vi är mycket nöjda med funktionen, visserligen är den inte helt tyst utan den låter ungefär lika mycket som en handjagad Jabsco.

Just frågan om hur jag ska göra när elen tar slut har dykt upp i umgängeskretsen:

-Varför skulle elen ta slut just bara för att jag har en eltoa? Men OK, om elen tar slut kan jag inte spola men heller inte starta motorn, få igång instrumenten, plottern, ankarspelet, tryckvattnet mm. Om jag haft en vanlig manuell toa där pumpfunktionen upphört (vilket den faktiskt bevisligen gör ibland) går det inte att använda toan då heller.

 

Det enda negativa jag sett hittills är inköpspriset. Men det finns billigare alternativ och dessa verkar också fungera enligt vad flera st här ovan rapporterat.

 

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

15 toabesök drar under 0,5Ah (räknat på att man spolar 5s varje gång och 20A).

Det är lätt att stirra sig blind på den höga momentanströmmen, men som redan nämnts är den totalenergi som dras ur batteriet försumbar.

 

Har alltid haft eltoa och kommer aldrig vilja byta till en manuell. Enda problemet jag har haft är om den inte spolats ur ordentligt innan vintern, då jag har drygt 3m slang (bara 25mm) mellan toastol och hålltank. Ligger det goja kvar i den och torkar fast över vintern är första användningen på våren lite svårare....

Numera har eltoan dessutom en panel med dubbla spolknappar, för att kunna snålspola också efter "småbesöken".

 

Spolintaget kan oftast stå öppet även mellan besöken. När jag flyttade spolvattenintaget till en annan genomföring längst akterut via ett T-rör för att minska antalet genomföringar, monterades dock en backventil på spolvattenslangen. Det tog nämligen flera sekunder annars för pumpen att dra fram spolvatten till toastolen varje gång, eftersom den slangen nu blev nästan 6m lång. Men hellre en billig backventil än en extra skrovgenomföring.

Redigerad av IngemarE
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Är det någon som förstår denna bild kopierad från en installationsanvisning?

Glöm att avloppsslangen landar direkt i havet, min kommer att gå till holdingtanken så klart.

Men inloppsslangen för spolning är försedd med en vacumventil som väl öppnar för luft när pumpen suger och hur mycket vatten kommer då in??

Jag förstår principen med att försöka förhindra häverteffekt om något lossnar nere vid toapumpen, även om båten lutar lite. Därför stänger jag alltid inloppsventilen istället för vacumventilslingan.

post-89259-0-00136200-1465957715.jpg

Redigerad av Larsakelarsson

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan också stämma in i lovsången för eltoalett. I vår snipa har vi eltoa som vi använder precis som hemma. Med papper och allt. Vi har sjövattenkranen öppen när vi är i båten men stänger den när vi lämnar. Aldrig ett stopp. Barnen spinger på toa som hemma. Ligger vi vid en klippa går barnen in i båten för att gå på toa, inte tvärt om.

 

I Segelbåten har vi en Jabsco twist'n'lock. Denna tycker familjen är krånglig även om de lärt sig. Tanken i segelbåten sitter under däck (högt) och vid flera tillfällen har det runnit tillbaka skit i stolen. Bytte pumphus när det skett första gången, men lika med det nya. Tror att det fastnar saker i backventilen som skall göra detta omöjligt...

 

En eltoa står på önskelistan, men under långa seglatser oroar man ju sig för strömmen även om det som det påpekats i denna tråd nog är försumbart.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

.....men under långa seglatser oroar man ju sig för strömmen även om det som det påpekats i denna tråd nog är försumbart.

Stryk "nog".

Seglar du länge har du antagligen (liksom jag och många andra) antagligen dessutom en solpanel. Som exempel laddar den upp hela dygnets toabesökförbrukning på en timme. I mulet väder....

 

Redigerad av IngemarE

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min erfarenhet från andra båtar med el-toa är att de funkar bra

  1. om man inte råkar få ner något som fastnar i pumpen/kvarnen typ pappersservetter eller annat papper som är mer hållfast än toapapper
  2. när det finns el, sedan blir det hink.

Fixar man detta så funkar de toor jag testat bra, men de är inte direkt snålspolande. Om man snålspolar med en handpumpad toa går det åt betydligt mindre vatten, men tänker man sig inte för drar handpumpen mera vatten.

 

Mackey

 

Stämmer förträffligt med mina erfarenheter. I ena båten har jag en manuell Lavac. I stort sett inga rörliga delar och går att köra mycket vattensnålt. Ett tekniskt minimalistiskt mästerverk.

I andra båten en eltoa (Matromarin tror jag), bekväm men högljudd. Minimal risk för stopp om man använder rimliga mängder papper (för orimliga användare rekommenderas en rulle plastpåsar tillhands). Har råkat ut för ett halvstopp pga ett oinformerat barn men det löste sig själv när vattnet gjort sitt, lite svettigt var det dock. 

Vill man ha maximal räckvidd på toatanken - manuellt. Men visst är det bekvämt med eltoa.

 

Greip

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är på jakt efter en ny el-holk jag med! den jag har idag låter som en stenkross när man spolar, väcker allt liv som finns i båten :P Så det kommer bli en modell stor skål och någon form utav tystgående spolning. Av inläggen ovan så har det mest vart snacka om El vs. Manuell. Men nu kommer frågan om en jabsco är så mycket bättre som priset skvallrar om än tex Ocean Technologies som finns på watski för några tusenlappar mindre?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är på jakt efter en ny el-holk jag med! den jag har idag låter som en stenkross när man spolar, väcker allt liv som finns i båten :P Så det kommer bli en modell stor skål och någon form utav tystgående spolning. Av inläggen ovan så har det mest vart snacka om El vs. Manuell. Men nu kommer frågan om en jabsco är så mycket bättre som priset skvallrar om än tex Ocean Technologies som finns på watski för några tusenlappar mindre?

Man kan ju undra hur din "elimination" är beskaffad då toan låter som en stenkross då du spolar... B)

Oljudet som toaletterna för, eller snarare dess eldrivna pumpar är inte så farligt, dom är rätt tysta, men det är när man monterar dem mot något underlag som ljudet förstärks. Det kallas väl "stomljud" (nej, inte "stomiljud"). Det är väl i princip likadant för alla elektriska eller mekaniska grejer ombord, hela båten fungerar som en klanglåda, eller det heter kanske "resonansbotten" där vibrationer förstärks och blir till hörbara ljud. Jag knödde ned spillbitar av sådan där motorrumsisolering i ett litet utrymme under durken vid toalettstolen, och lade en bit över motorn/pumpen, det blev i alla fall litet bättre. Egentligen skulle ju toalettstolen vara monterad på gummikuddar såsom andra pumpar och båtens motor är, men då hade ju hela toastolen blivit litet svajig....

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nog ska man kunna reducera ljudet ganska avsevärt. Gummiupphängning är kanske den viktigaste åtgärden. En ny durk som limmas med några centimetertjocka PU kluttar gör troligen stor skillnad utan att muggen blir svajig. Inkapsling av motor/pump, bort med resonanslådor osv. 

Det får bli ett projekt till våren, jag vill ha båten i sjön för att kunna mäta skillnaden i ljud.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Toaletter med inbyggd impeller för sjöljvattnet i själva holken låter så mycket att man tror det är något fel på toan.

Satsa på el toa med separat pump för sjöljvattnet även om man får lägga ca:1500kr mer. Helt klar värt dom extra pengarna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Toaletter med inbyggd impeller för sjöljvattnet i själva holken låter så mycket att man tror det är något fel på toan.

Satsa på el toa med separat pump för sjöljvattnet även om man får lägga ca:1500kr mer. Helt klar värt dom extra pengarna.

 

Säkert?

När jag köpte eltoan i somras så fanns den antingen med sjövattenpump eller med magnetventil för anslutning till tryckvattensystem. Jag tänkte ta den senare och koppla till en sjövattenpump, då kan man enklare reglera vattenmängden.

Nu avgjordes saken ganska enkelt eftersom bara varianten med inbyggd spolpump fanns i butiken. Nu går det ju att plocka bort vattenpumpen och sätta dit en magnetventil. Den riktigt fina iden var att plasta upp en tank för spolvatten, när den är tom så är toatanken nästan full. Färskvatten ger ju även mindre dålig lukt. 

Men nu seglar jag ju mest i sötvatten så jag slipper göra en spolvattentank.

Men jag ska se om det går att enkelt plocka bort impeller i för spolvattnet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...