Gå till innehåll
onsdag 24 april 2024
tedde1

Blev med solpanel idag, hur gör man sen, kablar, regulator mm.

Rekommendera Poster

Hej.

Idag ramlade jag in i båttillbehörs-affären för att köpa skruvar och kom ut med en solpanel.

 

Det blev en 50w vanlig med aluminiumram, och den ska ladda ett battari på 75AH.

Regulator köpte jag inte då jag ville försöka sätta mig in i det området först, det fanns olika, de jag tittade på var en PWM för 300 och en MPPT för 800. 

Att den dyrare modellen ska ladda mer förstår jag, men blir det märkbar skillnad?

 

Panelen kommer troligtvis att monteras på en pinne i aktern, kabeln blir från panel till regulator ca 5meter och från regulator till batteri ca 0,5meter.

Hur grov kabel behöver jag?

Ska det vara samma kabeldiameter mellan panel och regulator som mellan regulator och batteri?

 

Säkringen gissar jag ska sitta mellan batteri och regulator på +kabeln men vilken AH på säkringen ska man ha?

 

Är det något mer att tänka på?

 

Mvh

Tedde

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Med 50 W och 12 V blir största strömmen ca 4 A. Det betyder att 1,5 kvmm duger bra (man brukar rökna med ca 10 A per kvmm men eftersom man är mer känslig för spänningsfall i ett 12 V system kan man gå upp i kabelarea.

 

Det  är kabeln som ska skyddas. Risken finns att det blir fel i regulator/solcell varför säkringen ska sitta vid batteriet. Solcellen kommer knappast kunna ge mer än 4 A. Slutsatsen är att säkring bör vara 5 - 10 A.

 

Man brukar ange att MPPT kan ge upp till 30% mer men det beror på laddningstillståndet i batteriet. Är batteriet urladdat får man vinsten, är det fulladdat gör det ingen skillnad. Slutsatsen är att om solcell och batteri nätt upp klara dina behov så har du fördel av en MPPT-regulator.

 

En 50 W cell bör ge ca 15 - 25 Ah /dygn beroende på hur den är riktad, tillgång på sol osv. Med en enkel regulator så får man ca 10 - 20 Ah/dygn

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolla e-bay, där kan du köpa en MPPT-regulator till bra pris, under hundralappen faktiskt.

 

Mackey

 

 

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Visst duger säkert högtalarkabeln elektriskt sett. Den bör vara bra isolerad och tåla lite nötning. Är kanske inte högtalarkabelns vardag men det ser du nog.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En solcell och batteriet jobbar inte inom samma spänningsomfång. Vilket gör att du "förlorar" energi som alstrats av solcellen. En MPPT omvandlar spänningen/ström- förhållandet till bästa möjliga för batteriets mottagning varvid du tar till vara på mer av den alstrade energin. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle välja denna kabel, http://www.erlandsonsbrygga.se/Hemsida/El_Laddning/Installationsmaterial/Elkabel/ELKABEL_FORTENNT_SVART_ROD_8M_2,5x2MM?id=10339, mest för att det är lättare att hålla reda på  + och -.

 

En vanlig installationskabel är mera slitstark, men dyrare.

Ev. är det bättre att köpa en MPPT-regulator på e-bay för 100:- kr och en bra dyrare kabel.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är också sugen på att sätta in en solcell och det verkar ju faktiskt inte speciellt krångligt, eller?

 

Det jag funderat på är hur man bäst drar kabeln från solcellen ner i båten. Jag har mina batterier i ett stuvutrymme under en utav kojerna, så skulle behövas någon form av genomföring. Men hur görs detta bäst/enklas?

 

Johan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den räcker till ca. 200 W solpanel, så den funkar och du kan koppla in flera peneler framöver.

Just den regulator du länkar till skeppas inte till Sverige, så välj en annan. Det brukar vara billigast att välja något med gratis frakt, men det tar några veckor att få den.

 

Om regulatorn är bra eller inte är inte jag den som kan svara på.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det brukar skrivas på forumen att så billiga mppt är bluff. Mppt kräver vissa element, såsom en större spole, som inte finns på flera billiga exempel. Jag har inte testat själv, men det finns tester och isärplockningar på nätet som visar detta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...