Gå till innehåll
torsdag 18 april 2024
mikael_matsson

Kölsvin i Winga 25. Hur är det konstruerat?

Rekommendera Poster

I den bifogade bilden har jag hällt i nån hink vatten direkt i kölsvinet. Vattnet hamnar i samma nivå framför och bakom motorbaljan så de är uppenbart förbundna. Men länspumpen är kopplad till en slang och rör som försvinner ner i botten av kölsvinet. Ser ut att vara fastplastat där som orginal. Den suger alltså från någon ficka under det synliga kölsvinet. Det lustiga är att de inte verkar vara förbundna med varandra. Jag kan nämligen fylla kölsvinet med vatten ända upp till motorbaljan, men ändå bara suga luft ur röret som går ner i botten.

Har undanröjt misstankar om pumpfel eller slangläkage genom att helt enkelt fylla på med vatten genom slangen, det går i ett par hinkar, och det går då utmärkt att suga upp med pumpen. Men som sagt den verkar tömma ett annat utrymme för vattnet i kölsvinet kvarstår.

 

I akterruffen, om jag lyfter luckorna under dynorna finns ett kölsvin till i lite högre nivå, vid hjärtstockens skrovgenomföring. Häller jag vatten där står det kvar, verkar inte vara förbundet med det främre kölsvinet trots att det går såpass djupt under akteruffens durk att man inte får ur allt vatten. Inget problem iofs eftersom inget vatten läcker in där.

 

Men vad jag undrar är vad fan utrymmet i kölen som länspumpen är kopplad till fyller för funktion om inget vatten kan rinna dit? Eller tror ni att det SKA rinna dit men att det tjockat igen helt nånstans? Har torkat helt tort i det synliga kölsvinet och letat med lampa och spegel för att försöka se, men hittar inget hål nedåt.

 

Funderar på att sätta en elektrisk länspump i kölsvinet men vill först förstå hur det hela är konstruerat. Den som finns är manuell och seriöst installerad med skrovgenomföring och så, säkert orginal. Så det verkar för dumt att man inte ska kunna tömma kölsvinet med den?!

post-104696-0-93479800-1465599967_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det ingen som har en aning? Inte ens en gissning? Funderar på att koppla loss den gröna slangen från röret och bara ha den nerstucken i kölsvinet istället, så handpumpen åtminståne blir användbar om nån genomföring springer läck eller nåt. Kan ju koppla i den i röret och se om man får ur några droppar därifrån innan vinterförvaringen bara.

Nån som sett liknande lösning i nån annan båt?

Nån som vet var man kan hitta en konstruktionsritning eller dyligt? Varvet är ju nedlagt sen länge.

Tack på förhand. /Micke

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

...... Men länspumpen är kopplad till en slang och rör som försvinner ner i botten av kölsvinet. Ser ut att vara fastplastat där som orginal. Den suger alltså från någon ficka under det synliga kölsvinet. Det lustiga är att de inte verkar vara förbundna med varandra. Jag kan nämligen fylla kölsvinet med vatten ända upp till motorbaljan, men ändå bara suga luft ur röret som går ner i botten.

Lite funderingar o gissningar - jag vet inte hur en Winga konstruerades....

 

Om du kan suga luft ur "det undre kölsvinet" så tyder det ju på att det finns en tilluftsslang någonstans.

Förr så byggde man ibland in vattentankar och bränsletankar när skrovet plastades och då behövdes det ju även en avluftningsslang. Den grova slangen tyder på att det varit en påfyllningsslang någon gång i tiden. Kan det vara en sådan gammal tank som sitter längst nere i kölen och som någon tidigare ägare tagit ur bruk och bara kopplat en pump till slangen för att kunna suga torrt där. Finns det spår efter att det suttit någon annan slanggenomföring ner i det undre kölsvinet (nymålad topcoat, igenplastningar ..)?

 

Inplastade tankar togs ur bruk eftersom det var rätt svårt att rengöra dem och som vattentankar så blev vattenkvalitén lite tveksam.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...