Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
raol

Mätbrev och kappsegling - lite frågor

Rekommendera Poster

Som jag redan förklarat är det möjligen vertikala lattor som kan bli aktuellt, inte nåt annat.

Att flytta hål är för besvärligt vid ensamsegling, så därför har jag skoten permanent längst bak.

Jag vet, som sagt, varför det inte är bra, men åtgärderna är inte aktuella. Det är ju ändå bara några procent av segeltiden som förhållandena är såna att det är till men. Resten av tiden är det inget problem alls.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det låter som att krängningar och upplevda problem med seglen hämmar dig väldigt mycket? Jag trodde att du ville lösa det, men det är alltså inte det du är ute efter?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nä, det är som sagt bara några få tillfällen när det är ett problem, och åtgärderna är inte aktuella av ekonomiska eller praktiska skäl.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Alltså... då tar vi det från början. 

 

Jag seglar nästan alltid ensam, eller med barn som är för små för att hjälpa till (även om det börjar komma lite nu). Jag har en båt som är större och tyngre än din, jag hade från början självslående fock vilken jag tog bort då min båt behöver ett överlapp. Jag har ingen rulle, utan viker seglen efter varje tur. På den här båten har jag allt neddraget till sittbrunnen, på förra skulle allt justeras vid masten, klart enklare med neddraget jämfört med att springa på däck; på förra båten hade jag dessutom inga mantåg (det var för fult tyckte jag...)

 

Tidigare seglade jag med roderlås, men köpte förra året en autopilot så jag kan gå fram och t ex spira seglet eller segla spinnaker. Ensam. Det händer mest på kappsegling, men normalt kör jag med genuan som jag kranar över i slagen; använder då inte autopiloten

utan sätter rorkulten mellan knäna och styr i slaget. 

 

Du behöver t ex inte flytta skotet under gång.

Däremot kan du nästa gång du seglar testa vad som händer om du flyttar ett hål; på så sätt lär du dig hur focken bäst skotas i olika vindar, och då kan du sätta fockens skot så det passar för det aktuella vädret just den dagen. 

 

Jag anser att en båt måste fungera. I alla väder man kan råka ut för där man befinner sig. Revning måste funka, seglen måste kunna skotas osv. Annars är det farligt att vara ute på sjön. Det handlar alltså inte bara om riskanalys, utan även riskeliminering, och det är det sista som är viktigt. 

 

Hur som helst - jag har respekt för din dåliga ekonomi, men jag förstår mig inte alls på din tjurskallighet kring de råd du får kring att FIXA FOCKEN!!! Att sy ett nytt försegel med stående lattor kostar kanske 15.000 kr, att ta bort rullen och ersätta den med en bit metall (t ex en vantskruv från Biltema) samt köpa ett par meter latta på Hjertmans kostar kanske strax under 500 kr. Då får du ett fungerande försegel du enkelt kan vika ihop och förvara väderskyddat i ruffen. 

Den dagen du har 15.000 kr över kan du köpa ett segel OCH skruva tillbaka rullen. 

Fiffigt va..?

 

Du skriver att du cyklar aktivt. 

Har cykeln dåligt med luft i däcken, ojusterade växlar och sned sadel? Nä; tror inte det va... men din båt har det. Och du VÄGRAR fixa det. 

Varför går mig helt förbi. 

Vad är det som gör att du vill fortsätta köra med icke fungerande grejer?

När går envishet över till ren dumhet?

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lattor behöver inte vara dyra, jag använde material från ett överblivet plastbadkar för att skapa den form och därmed varierad hårdhet som jag ville han. Om jag haft rullfock på den båten hade de funkat där också.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan, Peter_K säger:

Alltså... då tar vi det från början. 

 

Jag seglar nästan alltid ensam, eller med barn som är för små för att hjälpa till (även om det börjar komma lite nu). Jag har en båt som är större och tyngre än din, jag hade från början självslående fock vilken jag tog bort då min båt behöver ett överlapp. Jag har ingen rulle, utan viker seglen efter varje tur. På den här båten har jag allt neddraget till sittbrunnen, på förra skulle allt justeras vid masten, klart enklare med neddraget jämfört med att springa på däck; på förra båten hade jag dessutom inga mantåg (det var för fult tyckte jag...)

 

Tidigare seglade jag med roderlås, men köpte förra året en autopilot så jag kan gå fram och t ex spira seglet eller segla spinnaker. Ensam. Det händer mest på kappsegling, men normalt kör jag med genuan som jag kranar över i slagen; använder då inte autopiloten

utan sätter rorkulten mellan knäna och styr i slaget. 

 

Du behöver t ex inte flytta skotet under gång.

Däremot kan du nästa gång du seglar testa vad som händer om du flyttar ett hål; på så sätt lär du dig hur focken bäst skotas i olika vindar, och då kan du sätta fockens skot så det passar för det aktuella vädret just den dagen. 

 

Jag anser att en båt måste fungera. I alla väder man kan råka ut för där man befinner sig. Revning måste funka, seglen måste kunna skotas osv. Annars är det farligt att vara ute på sjön. Det handlar alltså inte bara om riskanalys, utan även riskeliminering, och det är det sista som är viktigt. 

 

Hur som helst - jag har respekt för din dåliga ekonomi, men jag förstår mig inte alls på din tjurskallighet kring de råd du får kring att FIXA FOCKEN!!! Att sy ett nytt försegel med stående lattor kostar kanske 15.000 kr, att ta bort rullen och ersätta den med en bit metall (t ex en vantskruv från Biltema) samt köpa ett par meter latta på Hjertmans kostar kanske strax under 500 kr. Då får du ett fungerande försegel du enkelt kan vika ihop och förvara väderskyddat i ruffen. 

Den dagen du har 15.000 kr över kan du köpa ett segel OCH skruva tillbaka rullen. 

Fiffigt va..?

 

Du skriver att du cyklar aktivt. 

Har cykeln dåligt med luft i däcken, ojusterade växlar och sned sadel? Nä; tror inte det va... men din båt har det. Och du VÄGRAR fixa det. 

Varför går mig helt förbi. 

Vad är det som gör att du vill fortsätta köra med icke fungerande grejer?

När går envishet över till ren dumhet?

 


Du glömmer att det inte är enbart min båt. Jag delar den med mina två bröder, som inte är lika insatta i seglingsteknik, och att ta bort rullmöjligheten på focken skulle aldrig gå hem, och jag vill faktiskt inte heller vara utan det, även om det innebär några mindre nackdelar i ett fåtal situationer just nu. I framtiden, när jag förhoppningsvis har lite mer pengar att röra mig med, är det läge att skaffa en ny fock. Då blir det i så fall en som är optimerad både för att rullas och för att vara självslående, och utan lattor eller med nån speciallatta (har sett en som är en lång båge), och med UV-skydd längst ut.

När det gäller cykel, så tja, däcken pumpar jag nog oftast bra, men växlarna är jag dålig på att hålla efter, haha. Men det är en annan sak.

Det är ju inte alls så, som du gång på gång säger, att det inte fungerar. I 99 procent av fallen funkar det bra. Bara i några enstaka lägen blir det lite besvärligare. Och då hanterar jag de lägena på andra sätt än med att ha focken ute.

I princip är allt nerdraget till sittbrunnen, men inte till längst bak i sittbrunnen, utan vid rufftakets slut. Och dit är det två meter från där rorkulten är. Jag har långa armar, men så långa armar har jag inte. Roderlåset funkar högt mot vind med båda seglen balanserade, och utan segel men för motor, men inte för segel lägre än så, som jag redan skrivit minst en gång tidigare. Autopilot hade säkert funkat, men då är det 4000+ kr som ska ut.
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du kryssar i vindar över 3 m/s endast i 1% av fallen du är ute och seglar håller jag absolut ned dig - båten funkar fint i 99% av fallen. 

Om inte håller jag inte alls med dig. 

 

Att det är två meter från rorkult till rufftak där allt är neddraget är självklart, så ser det ut på alla båtar som har neddragna linor (så gott som iaf). Att roderlås funkar bäst vid vindar för om tvärs likaså, på läns funkar de riktigt dåligt. 

Vad detta har med att du väljer att ha ett dåligt fungerande försegel att göra förstår jag dock inte. 

 

Att du äger båten med två bröder förstår jag; det gör att för ett par hundralappar per skalle kan ni få ett försegel som fungerar genom att skaffa rullbara lattor eller att ta bort rullen och vika seglet. 

 

Redigerad av Peter_K

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är först runt 7-8 m/s och över, och hög halvvind eller högre, som det ens blir nåt som stör. I alla andra situationer är det en ickefråga.


Rullbara lattor funkar enligt uppgift dåligt, håller väldigt kort tid, och skadar lattfickorna. Det är inte aktuellt, och jag vet inte hur många gånger jag ska behöva skriva det innan budskapet går fram. Samma sak med att sluta använda rullen. Ain't gonna happen.

 

Båten är som den är nu, och den enda åtgärd som är aktuell är att undvika de ytterst få situationer när det är ett problem. Möjligen kommer jag att testa att själv sy på vertikala lattfickor under vintern, men troligtvis inte.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Och jag sätter gärna punkt för den här fruktlösa debatten där. Jag är, som sagt, fullt medveten om vilka orsakerna till problemen är, men lösningarna är inte aktuella av primärt ekonomiska skäl, men även av bekvämlighetsskäl. Jag uppskattar välviljan och förslagen, men jag hoppas ni förstår att mina val och handlingar är grundade i analyser och utvärderingar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan, raol säger:

Och jag sätter gärna punkt för den här fruktlösa debatten där. Jag är, som sagt, fullt medveten om vilka orsakerna till problemen är, men lösningarna är inte aktuella av primärt ekonomiska skäl, men även av bekvämlighetsskäl. Jag uppskattar välviljan och förslagen, men jag hoppas ni förstår att mina val och handlingar är grundade i analyser och utvärderingar.

 

Nej - det är nog inte många som förstår dina val och dina argument. Det finns en hel del av dina problem, som går att lösa ganska enkelt och utan några större kostnader.

Det stora problemet är att du är tjurskallig och inte vill lösa dom problemen som du har.

En sak som - i alla fall för mig - är helt obegripligt.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan, raol säger:

Och jag sätter gärna punkt för den här fruktlösa debatten där. Jag är, som sagt, fullt medveten om vilka orsakerna till problemen är, men lösningarna är inte aktuella av primärt ekonomiska skäl, men även av bekvämlighetsskäl. Jag uppskattar välviljan och förslagen, men jag hoppas ni förstår att mina val och handlingar är grundade i analyser och utvärderingar.

Om du tycker att segla en båt med för stängt försegel som gör att båten lutar onödigt mycket är bekvämt, om du tycker att det är bekvämare att använda en rulle som fungerar dåligt (enligt din egen utsago) än att lägga några minuter på att vika seglet, eller inte kunna använda förseglet när det blåser så du försöker segla på enbart storsegel...

Om du tycker att din ekonomi inte klarar några hundralappar för lattor som är rullbara, eller några hundralappar för att ta bort rullen och vanliga köpa lattor...

...ja, då är det ju så.


Jag behöver ju inte förstå varför, eller tycka att det är jättefiffigt - bara du är nöjd och lycklig över en båt som lutar onödigt mycket eller som seglar illa. Men det är som sagt lätt fixade saker som inte kostar många kronor och som får båten att funka betydligt bättre än den gör idag - bara man inte är så tjurskallig.

 

Lycka till med kappseglandet.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Betr. att nå fram till linorna utan att släppa rorkulten - jag har ett enmeters  plaströr till lite av varje, bl.a. att trä utanpå rorkulten för att tillfälligt förlänga den t.ex. för att kunna sitta under sprayhooden och styra när jag går för motor i ösregn.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Var ute ett par turer under helgen som var. Lördagsturen bjöd jag med päronen på en fikatur i sol och lätta vindar. Söndagsturen var det lite mer vind, ca 6-8 m/s med kanske 10-11 i byarna som mest, och frånlandsvind nästan helt vinkelrätt från kusten. Det gick riktigt fint. Skrämde upp båten i sju knop ett par gånger, och kunde hålla över sex knop långa stunder. Tyckte det kändes som om båten nästan stod stilla när farten sjönk ner till fem knop, haha...

Lutningen var ca 15-25 grader stadigt med fullt ställ. I byarna, när det krängde till mer än så, stannade båten nästan upp och ökade inte i fart (särskilt med vinden från styrbord, för då gick utombordarens nedre delar i vattnet och bromsade extra!). Helt klart ska jag se till att hålla lutningen under 25 grader i alla lägen för att hålla farten uppe.

8 m/s är nog en lagom vindstyrka för första revet, och kanske 1-2 m/s tidigare om det är väldigt byig vind.

Tyvärr hade jag kraftig huvudvärk under hela helgen, så jag orkade inte segla aktivt mer än nån timme. Men det var kul så länge det varade. :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är helt rätt; få båtar mår bra av att krängas med än c:a 20 grader. Få besättningar likaså. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...