Gå till innehåll
tisdag 16 april 2024
raol

Mätbrev och kappsegling - lite frågor

Rekommendera Poster

Många brister må jag ha, men sjösjuk blir jag inte, tack och lov. :)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
17 minuter sedan, raol säger:

Vi värderar alla risker på olika sätt.

JAG utsätter mig inte för stora risker. Min hjärna är i konstant arbete med riskanalys. Nästan inget jag gör gör jag utan att värdera riskerna och riskminimera. Därför har jag heller aldrig råkat ut för nåt allvarligt.

Jag är nyfiken på livet, och vill leva så länge och så frisk som möjligt. Andra värderar annorlunda, och vill hellre ha adrenalinkickar och större faror i stunden, för att det är att leva för dem, men så fungerar inte jag. Adrenalinjunkies är bland det värsta jag vet. Direkt anti till hur jag är.

Ja vi är alla olika, men andelen "adrenalinjunkies" på MG är nog rätt få om man inte menar personer som seglar när det blåser 6-7 m/s eller högre, då är vi många. Min förra båt var en Marieholm S20, den seglade jag som mest i 17-18 m/s, ingen bra idé då det var på tok för fysiskt slit, väldigt blött och obekvämt, men vädret kan slå om och då jag själv är van vid att göra riskanalyser så visste jag exakt hur jag skulle agera. Efteråt när jag slappnade av i en stilla vik var det ett stort nöje att skriva loggbok och tänka tillbaks på ännu en erfarenhet som gör mitt liv om möjligt ännu tryggare. Nu har jag precis fyllt 60, har inga planer på att dö, räknar iskallt med att leva minst 25 år till, hinna med massor med långseglingar, också till varmare breddgrader. Om jag inte halkar i duschen, blir överkörd, dräpt av någon jag känner (det är nästan alltid en nära relation som begår våldsbrott). Så gör absolut dina riskanalyser, det är superviktigt, men låt dem inte hindra dig så mycket, jag lovar dig raol, du lever ett mycket rikare och längre liv när du lärt dig leva mitt i det också.  "navigare necesse est, vivere non est necesse"  Ok, ett lätt uttjatat citat, men det ligger en hel del i det/C

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tycker inte att det är njutningsfullt att uppleva adrenalinpåslag. Enbart jobbigt. Det är inte att leva för mig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan, raol säger:

Menar du att SNHI:s mätboj ljuger?

 

Var ligger den - har du nån länk!?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kan naturligtvis inte säga exakt, men SMHI har en mätboj även utanför Brofjordens mynning, och även om den inte är aktiv, så är prognosen för den "aktiv", och uppenbarligen är modellen för våghöjdsberäkning väldigt bra eftersom den nästan alltid stämmer väldigt bra överens med prognosen. Jag har kollat på våghöjdsdata där regelbundet och ofta i ett par år. Eftersom våghöjdsprognosen för båda positionerna var så lika, och vinden kom från väst till sydväst, så bör även våghöjden lite längre söderut ha varit ungefär lika stor.

Däremot ser jag att våghöjden började öka först under sena förmiddagen, så det klart att de snabbaste båtarna hann passera innan det värsta kom. Det erkänner jag att jag inte tänkte på.

Sen visar bojarna och prognoserna det som kallas "signifikant våghöjd", vilket innebär medelvärdet för den högsta tredjedelen av vågorna. Det innebär att de flesta vågor är lägre. Men det innebär också att, rent statistiskt (och i verkligheten) att några enstaka vågor är betydligt högre, kanske uppåt det dubbla för nån våg per timme.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För dig kanske det hade varit en fördel att låta din hjärna vila lite från den intensiva riskanalysen och lärt dig segla och behärska båten i stället.

Att du riskannalyserar beror på att du är rädd.

 

Att du är rädd bero på att du har väldigt dålig kunskap båtar, segling, sjömanskap och navigation.

Båten klarar väldigt mycket - mycket mer än alla besättningar.

En kunnig besättning gör att båten klarar riktigt tuffa förhållanden.

En okunnig besättning kan få en egentligen ganska okomplicerad segling att bli en veritabel katastrof.

 

Hur mycket det blåser - spelar egentligen inte så stor roll.
Frågan är bara hur man hanterar det.
Har man ett reningssystem som fungerar!?

Vad gör du om du kommer ut och du får över dig ett åskväder!?

Eller nåt går sönder!?

Eller ............................!?

 

Riskanalys skall inte bygga på rädsla.

Riskanalys skall bygga på kunskap.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tillskriv mig inga egenskaper baserat på vad du fått för bild av mig här. När du känner mig i verkligheten kan du få fälla omdöme.

 

Jag är inte rädd för vad båten klarar eller inte klarar. Jag är rädd för vad jag själv klarar eller inte klarar. I fallet med vågorna var jag rädd för att inte kunna hålla mig kvar i båten, eftersom den kastades runt så våldsamt. Samma sak om det kränger för mycket - jag är rädd för att falla illa eller ramla ur båten. Inte att båten ska välta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Intressant tråd, börjar bli som en psykologisk thriller där man hittar personlighetstyper som man inte tidigare förstått. Av omgivningen blir jag ofta betraktad som riskbenägen, men tror att pga bättre riskanalys kör med mindre marginaler och ser mig själv som en feg typ. Vid ett tillfälle blev det pga vind och vågor för svårt att både styra och navigera samtidigt även om våghöjden var knappt en meter och vinden kanske 13 m/s, så jag vek av ur leden för att få medvind och lista ut exakt var jag var. I efterhand verkar det onödigt men jag tar inga risker. 

Några gånger har jag fått uppsöka sjukvården pga incidenter, men aldrig pga risktagande utan helt oförutsedda händelser.

Så - om man försöker förutse vad som skulle kunna hända, och vad man i så fall skulle göra, så är det inte att ta risker. Så jag stöder raols riskanalyserande, men det skulle nog förbättras av mer erfarenhet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fast om du nu verkligen vill kappsegla som tråden handlade om från början så måste du på något sätt stärka ditt eget självförtroende. För visst ville du kappsegla? Både 2016 och 17? Kunskap är bästa vägen till ett tryggare liv, ser man sig inte för när man går över gatan riskerar man livet, men genom en enkel huvudrörelse minimerar man risken. Gör båten en överhalning riskerar man att skada sig eller falla överbord, Ett sele och något att hålla sig i minimerar risken. är man dessutom förbered och observant kan man förebygga det mesta. Det är lättare att släppa ut ett rev än att reva. Efter att ha läst så många av dina tidigare inlägg är jag övertygad om att du klarar mycket mer, varför skulle du annars fortsätta segla?/C

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, jag vill kappsegla, men inte i hårt väder. Förra årets Tjörn Runt verkade ha idealväder som jag ser det. Måttlig vind från SÖ, om jag är rätt underrättad. Frånlandsvind och inte hård vind, vilket ger trygg segling och platt hav.

Jag hade förmodligen "vågat" göra mer om jag alltid seglade med minst en till person, med viss båtvana, ombord, eftersom det då går att göra flera saker samtidigt. Sittbrunnen är så pass stor att jag inte kan nå några trimlinor utan att släppa rorkulten helt. Bara skoten går att hantera från "styrplatsen". Att rulla in focken i hårdare vind kräver också extremt mycket kraft. Jag fick en mindre muskelbristning (som fortfarande smärtar en hel del) i vänster biceps under helgen när jag rullade in den i uppskattningsvis 8-9 m/s. I det fallet tvingades jag stundvis släppa rorkulten för att dra med båda armarna, och det resulterade i att båten föll av och nästan gick runt i en slänggipp. Där hade det hjälpt att vara mer än en.

Att få ner storen kräver även det att jag släpper rorkulten, och kliver fram för att släppa fallet, plus att jag behöver gå upp till masten för att manuellt dra ner de sista 2-3 meterna och trycka ihop seglet mot bommen. Under tiden snurrar båten runt utan kontroll. Visserligen händer inte så mycket när det inte finns segel uppe som ger kraft, men det är ändå inte helt optimalt.


Under helgens fyradagarstur seglade jag med ett rev intaget nästan hela tiden, och bitvis enbart med stor eller enbart med fock.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan, Thallatha säger:

Att du är rädd bero på att du har väldigt dålig kunskap båtar, segling, sjömanskap och navigation.


Följ med mig ut en dag då. Och bedöm mig på plats. Och lär mig dina bästa knep.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

visst blir det lättare om man är fler som kan, men det är viktigt att klara sig själv och det finns tricks. Hade själv problem med rullfocken, men det räckte faktiskt med lite smörjning enligt tillverkarens rekommendation. Värt att kolla. Och ett roderlås är nästan nödvändigt, "Tiller-Lock" är suveränt, men kostar några hundra, det går att tillverka ett med bagagestroppar för några tior, med motorn på lätt gas håller du båten i vindögat och slipper att båten snurrar runt, det är obehagligt och gör arbetet på däck svårt. Kommer jag till Västsverige nästa vår (högst sannolikt) så tackar jag i alla fall ja till en segling/C

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
17 minuter sedan, s841 säger:

visst blir det lättare om man är fler som kan, men det är viktigt att klara sig själv och det finns tricks. Hade själv problem med rullfocken, men det räckte faktiskt med lite smörjning enligt tillverkarens rekommendation. Värt att kolla. Och ett roderlås är nästan nödvändigt, "Tiller-Lock" är suveränt, men kostar några hundra, det går att tillverka ett med bagagestroppar för några tior, med motorn på lätt gas håller du båten i vindögat och slipper att båten snurrar runt, det är obehagligt och gör arbetet på däck svårt. Kommer jag till Västsverige nästa vår (högst sannolikt) så tackar jag i alla fall ja till en segling/C


Rullen snurrar lätt. Det är luftmotståndet i seglet som ger motståndet. Ingen utväxling på inrullningslinan heller, utan rakt drag från rullen. Tyvärr ingen vinsch på den sidan, annars hade det varit lite enklare, tror jag. I vind under säg 6-7 m/s går det fint att rulla in utan strul med en hand.

Roderlås har jag genom att dra en lina mellan de aktre förtöjningsknaparna, och dra ett varv runt rorkulten på vägen. Det funkar hyfsat, men tar en stund att rigga eftersom jag inte kan ha den permanent (då blockeras halva sittbrunnen). Däremot är båten för kursinstabil i sig för att det ska funka annat än på bidevind och högre halvvind med seglen balanserade. Lägre än så sticker båten iväg inom 2-3 sekunder även med roderlåset "aktivt".

Du är välkommen ombord. Jag vill alltid ha med folk ut!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det låter som att du skulle få ut så otroligt mycket av att investera 400 kr i tiller-lock. 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Med mina kunskaper och erfarenheter med Raol:s båt eftersom jag hade just det exemplaret i tio år innan jag gav bort den är att båten klarar bra mycket mer än de där små vågorna. Jag har själv seglat båten i 13,6 knop som max. 2011 var det väl ett tufft TJ om jag inte minns fel på årtalet. Vi hade nånstans mellan 3-4 meters våghöjd utanför Skärhamn och med vindar mellan 12-15 och med 18 i byarna så vet jag att båten håller. Det viktigaste ombord när det blåser ordentligt är inte flytvästen utan säkerhetslinan som håller en kvar ombord. Att trilla av är dödsdömt på förhand i de vågorna vi hade då iallafall. 

 

Att solsegla en vackerväderdag är knappast upphetsande på något sätt utan är mer ett sätt att förflytta sig långsamt. Att testa gränserna i form av kappsegling gör att man blir en bättre seglare i längden anser jag. Tjörn Runt har jag väl avverkat något tiotal och Bohusracet har jag startat 3 ggr och gått i mål 2 ggr. Den gången brast fockfallet och den rasade ner. Vi gick då in till Ljungskile och tog beslutet att bryta. Vindarna toppade just då 22 m/sek ute vid Hätteberget och det hade inte varit en behaglig resa de timmarna därifrån och uppefter kusten.  Bohusracet är ju en tvåmans segling nonstop på 180 nm och tar minst 30 timmar att genomföra. Den tänjer verkligen på gränserna för vad man orkar med. Att äta, sova och arbeta med att driva båten framåt aktivt tar på krafterna.

man kan inte sitta och halvsova vid rodret och tycka att "det här går väl bra" när det säkert kunde gå en halv knop snabbare och med kanske en timma kortare seglad tid totalt.

Man vinner inga kappseglingar med att bara följa efter de andra, man måste själv ta de rätta besluten och gå en egen vinnande väg.

 

Rasmus behöver erfaret folk med sig för att lyfta sig själv några pinnhål och övervinna sin rädsla vilket man inte ska ha på sjön, man ska ha respekt för kraften men använda den på rätt sätt istället så blir seglingen betydligt roligare när vinden tar i lite. Man gläds när farten ökar efter att man har trimmat optimalt för situationen och riktningen.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan, AndW säger:

Det låter som att du skulle få ut så otroligt mycket av att investera 400 kr i tiller-lock. 


Den gör inget mer än lösningen jag redan har, i funktion. Möjligen ger den mer plats, men låsningen av rorkulten förbättras inte, eftersom det redan fungerar perfekt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En typ av riskanalys är riskminimering. fair enough men livet blir nog inte så roligt. 

 

En annan handlar om att faktiskt ta de rätta riskerna. 

 

Ett exempel från cykelvärlden. Cyklister drabbas lättare av benskörhet. Det beror på att de inte har stressat benen med mikrofrakturer från stötar, och det är kroppens svar på mikrofrakturer som de facto är den process som skapar starka ben. På samma sätt är människan och kroppen en organism som svarar positivt på begränsad stress. För den i finansvärlden kallas det för att vara lång gamma. Märkligt nog finns inget ord i västvärlden för motsatsen till bräcklig - att reagera negativt på sytess (stabil är inte motsatsen eftersom stabil betyder att man är okänslig för stress, jag talar om situationen där man är positivt påverkad av stress). Att fastna i samma gamla jobb för att man inte vågade testa sin kapacitet. Att träffa en partner. Att utmana gränser. Boken Anti-fragile av Taleb är en läsbar referens. 

 

Alla är inte lagda åt samma håll men helt klart lär man sig inte att simma om man håller sig på land. Livet går snarare ut på att lära sig att ta risker. Dels är det bra träning inför de situationer som kan vara riktigt stressande och dels växer man av det. Och lära känna sitt bästa jag. 

 

Ut med dig bara. Väx. 

Redigerad av fredriklindell

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 timmar sedan, raol säger:


Den gör inget mer än lösningen jag redan har, i funktion. Möjligen ger den mer plats, men låsningen av rorkulten förbättras inte, eftersom det redan fungerar perfekt.

Där har du fel.
Skillnaden är att den sitter alltid monterad och du aktiverar låsningen genom att dra rorkulten uppåt. Det tar alltså bara bråkdelen av en sekund, dessutom är den steglös så det är lätt att hitta ett läge för rodret som funkar på aktuella kursen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan, Peter_K säger:

Där har du fel.
Skillnaden är att den sitter alltid monterad och du aktiverar låsningen genom att dra rorkulten uppåt. Det tar alltså bara bråkdelen av en sekund, dessutom är den steglös så det är lätt att hitta ett läge för rodret som funkar på aktuella kursen.


Lösningen jag använt är lika steglös och låses också genom att dra rorkulten uppåt. Som sagt, skillnaden består enbart i att den tar mindre plats. Den påverkar inte styrproblemen i sig. Bara när båten går högt i vind och seglen är balanserade, går det att hålla kursen med ett fast roderläge. Lägre än så är det omöjligt, eftersom båten har en divergent tendens, och alltså styr mer och mer bort från startkursen med ett låst roderläge. Men det funkar som sagt bra för bidevind och vid motorgång.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen raol. Nu när jag sovit en natt och känner mig lite klarare så inser jag en sak; Jag måste ta tillbaks det jag skrev om att följa med dig ut. För på din båt är du skeppare och ansvarig och då du inte litar på dig själv och om/när något händer ska du ansvara och agera. Visst, jag som är med kan komma med råd, men det har jag ju förstått av tråden, att lyssna på andra ingår inte i din värld, och det är du som är ansvarig på din båt. Du söker bekräftelse på dina demoner bildligt talat (ja, jag är terapeut till yrket) och går i försvar när omvärlden inte spelar med. Kan det vara en orsak till att du har svårt att få med dina vänner på segling? De litar inte på dig.

Det enda jag kan råda dig till är att försöka förkovra dig genom böcker, kurser, börja lyssna på erfarenhet här på MG samt sist, men inte minst, stressbearbetning. Det är en god början. Lycka till/C

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
16 minuter sedan, s841 säger:

Kan det vara en orsak till att du har svårt att få med dina vänner på segling? De litar inte på dig.


Struntprat. Om det är nåt folk vet så är det att jag inte tar risker (det var just därför som jag vände och gick in i hamn direkt när vågorna blev för farliga i lördags) och att jag är noga med att förklara hur saker fungerar. Jag håller också en säkerhetsgenomgång med de som är ovana med båt.

Att det är svårt att få folk att följa med beror, som jag förklarat tidigare, på att det är en jäkla procedur att transportera sig och vara borta hemifrån eftersom alla potentiella medpassagerare bor i Gbg, och båten är 13 mil bort. Och ska jag vara ärlig så är de flesta jag känner rätt ointresserade av båtliv. Däremot har de som faktiskt följt med varit väldigt nöjda efteråt. En har följt med vid två tillfällen.

Jag lyssnar mycket på andra, men jag värderar också råd utifrån vad för relevans de har för min situation, och alltför ofta saknar råd allmängiltighet eller så är råden baserade på fel information (och där kan felet ofta vara att jag ställt frågan på fel sätt eller lämnat otillräcklig information, likväl som att den som svarar missuppfattat för att jag varit otydlig), och då är de ointressanta för mig.
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
17 timmar sedan, raol säger:

Tillskriv mig inga egenskaper baserat på vad du fått för bild av mig här. När du känner mig i verkligheten kan du få fälla omdöme.

 

Jag är inte rädd för vad båten klarar eller inte klarar. Jag är rädd för vad jag själv klarar eller inte klarar. I fallet med vågorna var jag rädd för att inte kunna hålla mig kvar i båten, eftersom den kastades runt så våldsamt. Samma sak om det kränger för mycket - jag är rädd för att falla illa eller ramla ur båten. Inte att båten ska välta.

 

På vilka egenskaper skulle man då bedöma dig, om inte på det du förmedlar i dina inlägg. 

Ibland kan det va bra att tänka sig för vilken bild man lämnar av sig själv på ett internetforum.

 

Hade jag inte - pga pseudonym, som gett dig den nuvarande båt - vetat att du finns i verkligheten, så hade jag trott att du varit ett "nättroll"- och detta på goda grunder.

Nej jag skulle heller inte va rädd för vad den båten klarar. Jag är mera "rädd" för dina fobier.

Om man har någorlunda kunskap om båten och om att segla, så klarar man väldigt mycket.

Den största faran är överdriven rädsla. En rädsla, som dels kan bero på de "själsegenskaper" man besitter och dels på bristande kunskap.

Kunskap kan man skaffa sig. Det andra är nog betydligt värre och handlar nog om terapi. Sälskapsresan; "Jag är inte rädd - jag kan flyga"

Nu är väl de allra flesta skribenterna på MarinGuiden snälla och hyggliga människor som vill väl och dela med sig av sin kunskap - det gäller även mig.

Tekniska detaljer på båten går att lösa - fast naturligtvis inte om man inte vill, som ju de flesta dina svar på såna förslag, antyder.

 

Den viktigaste  tesen när det gäller sjömanskap är; "Håll dig kvar ombord". Då är det livsele och livlina som gäller (som påpekats) Livlinan skall helst va så kort att du inte ens kan bli hängandes på utsidan båten. och en som har tre krokar, så att du kan ta nytt tag innan du släpper det gamla. Sen måste du ju ha punkter, strategiskt placerade, för att fästa linan i.

Jag har läst de problemet med livsele genom att alla flytvästar jag har ombord har inbyggd sele. Nu för tiden har jag mest uppblåsbara västar.

Fast det är klar - du kan ju inte ha flytväst, för att du sitter så ihopsjunken när du seglar, och det är naturligtvis helt omöjligt att sträcka på ryggen och sitta som en vanlig människa.

Om jag skulle följa med dig ut och segla, så är det jag som skall va befälhavare. Då är det mina direktiv som gäller, bla om viken säkerhetsutrusning som skall användas.

Skickade precis ett mail till min gode vän Ruskpricken. Vi har talat om att segla tillsammans några dar. Kom fram till att den enda lite mer sammanhängande tiden som jag inte var inbokad på nåt var 24/9  till 27/9. Det finns naturlikt vis enstaka dar och halvdar som jag inte har nåt åtagande. Du får höra av dig.

Sen är jag ju ingen kappseglare - och kan inte mycket finlir.

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan, raol säger:


Struntprat. Om det är nåt folk vet så är det att jag inte tar risker (det var just därför som jag vände och gick in i hamn direkt när vågorna blev för farliga i lördags) och att jag är noga med att förklara hur saker fungerar. Jag håller också en säkerhetsgenomgång med de som är ovana med båt.

Att det är svårt att få folk att följa med beror, som jag förklarat tidigare, på att det är en jäkla procedur att transportera sig och vara borta hemifrån eftersom alla potentiella medpassagerare bor i Gbg, och båten är 13 mil bort. Och ska jag vara ärlig så är de flesta jag känner rätt ointresserade av båtliv. Däremot har de som faktiskt följt med varit väldigt nöjda efteråt. En har följt med vid två tillfällen.

Jag lyssnar mycket på andra, men jag värderar också råd utifrån vad för relevans de har för min situation, och alltför ofta saknar råd allmängiltighet eller så är råden baserade på fel information (och där kan felet ofta vara att jag ställt frågan på fel sätt eller lämnat otillräcklig information, likväl som att den som svarar missuppfattat för att jag varit otydlig), och då är de ointressanta för mig.
 

Själv har jag säkerhetsgenomgång med alla som kommer ombord, visar eldsläckare/brandfilt, nödraketer, MOB på plottern, start av motor, sjukvårdsutrustning, mm,mm. Brukar dessutom "plåga" mina vänner med "man över bord" genom att slänga i livbojen och utbrista " hoppsan, det var jag som föll överbord, vad ska du göra nu?" Väldigt nyttigt och riktigt kul. Nåja det var en parentes. Pröva att bjuda med vänner under semestern, det flesta har några veckor (lagstadgad) och brukar uppskatta sol, bad och båtliv. Fast de måste uppleva det som lustfyllt och du med. Har du prövat övningen att falla bakåt och lita på att den som står bakom dig tar emot? Väldigt nyttig trygghetsövning (fast den ska göras iland), lite som att lyssna på erfarna vänner här på MG/C

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är en  intressant tråd det här. Att se vilken spridning det är på hur man känner för och bedömmer väder och vind.

 

Raol kände sig osäker i dom förhållanden som rådde och återvände till hamnen. Det är ju i sig ett bra beslut. Inget fel i det. Andra har inga bekymer i mer vind och vågor. Jag tror det beror på hur mycket vana man har och vad man har varit ute i för väder tidigare.

 

Jag känner mig säkrare i min båt när seglen är uppe för det driver bättre än en 40 år gammal yanmar med 8hk.

 

En fråga om rullfocken, när det blåste lite mer och den var tung att få in. Var det mycket böj på förstaget då? Jag har märkt på min båt att det är lättare om jag drar ordentligt i akterstaget så att böjen mot lä minskar på förstaget innan jag börjar rulla in förseglet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan, LuminaL säger:

Jag känner mig säkrare i min båt när seglen är uppe för det driver bättre än en 40 år gammal yanmar med 8hk.

 

En fråga om rullfocken, när det blåste lite mer och den var tung att få in. Var det mycket böj på förstaget då? Jag har märkt på min båt att det är lättare om jag drar ordentligt i akterstaget så att böjen mot lä minskar på förstaget innan jag börjar rulla in förseglet.


Hade inga problem med drivet från utombordaren. 6 hk Mercury med lång rigg och segelbåtsanpassad propeller (en gnutta för hög stigning för att vara helt perfekt, men nära nog). Nån enstaka halvsekund kom propellern ur vattnet ett fåtal gånger, men annars gjorde jag lätt 5-6 knop framåt, trots vågorna in från sidan. Tyvärr gick det inte att hålla nån annan kurs eftersom mer mot vågorna hade tagit mig ut till havs, och lägre höjd mot vågorna mot grundområden och land. Hade ett ganska snävt spann mellan de två. Visst hade det blivit mer stabilt med segel uppe, men jag vet att jag inte hade kunnat hantera segel samtidigt som vågorna var som de var, så det var inget alternativ just då.

Förstaget var spänt genom att akterstaget var maximalt hemtaget. Jag vet inte om det påverkar inrullningen nåt särskilt, dock, eftersom seglet är fast i vajerförstaget med hakar. Det är alltså inte fråga om en "fast" rulle omkring förstaget.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
19 minuter sedan, s841 säger:

Själv har jag säkerhetsgenomgång med alla som kommer ombord, visar eldsläckare/brandfilt, nödraketer, MOB på plottern, start av motor, sjukvårdsutrustning, mm,mm. Brukar dessutom "plåga" mina vänner med "man över bord" genom att slänga i livbojen och utbrista " hoppsan, det var jag som föll överbord, vad ska du göra nu?" Väldigt nyttigt och riktigt kul. Nåja det var en parentes.

 

Pröva att bjuda med vänner under semestern, det flesta har några veckor (lagstadgad) och brukar uppskatta sol, bad och båtliv. Fast de måste uppleva det som lustfyllt och du med.


Jag förklarar hur man styr med rorkult ("fel" riktning, vilket många har problem med inledningsvis), får ner segel och hur man startar och använder motorn, och sen lite andra småsaker. Och så visar jag var kniven är, om nån lina snabbt måste kapas. Nån elektronik att tala om finns inte ombord, och nån brandrisk att tala om föreligger inte.

Jag har ibland haft tanken om att göra just en sån MÖB-övning med en fender, men med den tidsbrist som alltid varit känns det fel att slösa deras tid på det. Jag tycker ju det är nyttigt, men de kanske inte håller med.

När jag har kompisar med handlar det bara om dagseglatser på 3-6 timmar, mer har ingen tid med. Jo, i helgen som nyss var skulle jag ha fått med mig en kompis även för övernattning, men tyvärr blev jag jätteförkyld så då var det inte aktuellt längre. Jag ville inte smitta och han ville inte bli smittad.
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
50 minuter sedan, LuminaL säger:

Vad heter rullsystemet du har till förstaget?


Så kallad CU-rulle.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...