Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
raol

Mätbrev och kappsegling - lite frågor

Rekommendera Poster

För övrigt är det fritt att segla i skärgården. Starta en bit efter startlinjen och passera inte mållinjen, låt bli att trängas med andra båtar och håll dig ur vägen så blir det bra, då kan du köra "utom tävlan"

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Jo, att tillåta undanvindssegel som ryms inom de angivna måtten, oavsett typ. Blir knappast nåt fuskigt med det. Nu vet jag inte om det hade räddat min situation iofs, men det hade åtminstone varit en tänkbar lösning.

 

Peket är redan riggat korrekt av pseudonym till det tillåtna måttet, vad jag vet.

En fördel, som jag kom på nu, med att ta ut mätbrev, är att jag kan välja bort batteri*, pentry, dynor* och toalett, som vi inte har i båten nu. Så slipper man köpa till massa saker som inte används, och sparar den vägen mer än vad mätbrevet kostar...

 

* Batteri har vi ett löst, men det har jag bara för att ladda mobil och driva ekolodet ibland, och det är inte permanent. Dynor finns, men är fuktskadade och luktar för mycket för att ha i båten.

 

Redigerad av raol

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Såklart blir det jättefuskigt; det är skillnad på hur en gennaker och en spinnaker fungerar och i vilka vinklar. Du kan därför äga en av varje och sedan hissa den med störst fördel för dagen; inte okej. Fuskigt. Då blir det ännu mer en materialsport än idag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men så är det ju ändå för vanliga försegel... Man får ha olika och välja det som passar bäst för tillfället. Till och med under samma tävling! På halvvinden kanske den stora genuan passar bäst. Men på kryssen i det smala sundet åker den lilla focken upp.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, så är det. Men det är genuan i det här fallet som är det effektivaste seglet och som styr SRS-talet, focken är mer lätthanterlig men drar sämre. Focken är främst bra i vindar över 8 m/s och eftersom SRS-talen är satta för att gälla i vindar i 3-8 m/s så har de valt den modellen.

 

Fast allt det här är egentligen bara diskussioner; det är så här reglerna ser ut och de du egentligen skall bråka på om det här är inte mig o JonasP - ta det med regelkommittén på seglarförbundet. :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hä, jag bråkar inte med er ju. :)

 

Jag får ta ett snack med brorsorna. Kanske ett SRSm blir aktuellt då.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Var uppe och seglade i helgen, ännu en gång. Fina turer!

 

Jag hade en plan om att ta ner seglen, mäta in dem och sen skicka in en ansökan om SRS-mätbrev. Men när jag läste igenom mätreglerna insåg jag att det inte var så enkelt. I princip handlar det om att plocka ner hela riggen, mäta in och markera maxpunkter, utöver att mäta seglen (på ett väldigt ingående och tidskrävande sätt). Ett heldagsprojekt, minst, för två personer. Hade varken tid eller "personal" för det. Inget Tjörn Runt i år alltså.

 

Eller?

 

När jag cyklade hem till Gbg på söndagskvällen fick jag en tanke. Vad skulle egentligen hända om jag bara anger mått som är garanterat större åt alla håll? Dvs extrahandikappar båten. Jag har, som sagt, inget intresse av att placera mig bra, utan jag är enbart ute efter själva kappseglingsmomentet - att vara där med ungefär likvärdiga båtar runt omkring, med samma färdmål. Hade det gått att starta utom tävlan (med tidsmätning för seglad tid, men ingen omräkning via SRS-tal eller placering i resultatlistan), så hade det varit det billigaste alternativet, men det tror jag inte går.

 

Är det fusk? Jag vinner ju inget på det. Det enda som skulle kunna hända är att jag får starta i en lite för snabb startgrupp (för startgrupperna är indelade efter SRS-tal, va?).

Om det skulle gå, så skulle jag kunna göra en ändring inför 2017 med de korrekta måtten.

 

Vad tror ni? Eller ska jag bara en gång för alla slå detta ur hågen och vänta till nästa år (ännu en gång)? Det är bara TR som är på rimligt avstånd, tyvärr, så några andra SRS-kappseglingar lär inte funka.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror att jag har gett dig det här svaret förut, men gör det igen. Alla dina frågor, eller ja, det är väl egentligen bara en fråga, finns besvarat i SRS-reglerna. Följer du inte dom så är det fusk.

 

Varför måste du ta ner riggen? Borde gå att mäta och tejpa dit ett mätmärke i toppen vid mastkran?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror att jag har gett dig det här svaret förut, men gör det igen. Alla dina frågor, eller ja, det är väl egentligen bara en fråga, finns besvarat i SRS-reglerna. Följer du inte dom så är det fusk.

 

Varför måste du ta ner riggen? Borde gå att mäta och tejpa dit ett mätmärke i toppen vid mastkran?

 

Det är inte ens säkert att TS vet var närmsta klättringsbara mastkran i Bohuslän finns.

 

Själv trodde jaglänge att den var på Donso ca 60 distanminuter från Hunnebo, men kom på att det finns en i Lyskekil. Dit är det bara 10 distansminuter - fägelvägen. Säkert 15 om man skall ta båten sjövägen. Misstänker dessutom att det är den nordligaste i Bohuslän.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Jag tror att jag har gett dig det här svaret förut, men gör det igen. Alla dina frågor, eller ja, det är väl egentligen bara en fråga, finns besvarat i SRS-reglerna. Följer du inte dom så är det fusk.

 

Varför måste du ta ner riggen? Borde gå att mäta och tejpa dit ett mätmärke i toppen vid mastkran?

 

Det är inte ens säkert att TS vet var närmsta klättringsbara mastkran i Bohuslän finns.

 

Själv trodde jaglänge att den var på Donso ca 60 distanminuter från Hunnebo, men kom på att det finns en i Lyskekil. Dit är det bara 10 distansminuter - fägelvägen. Säkert 15 om man skall ta båten sjövägen. Misstänker dessutom att det är den nordligaste i Bohuslän.

 

Sant, kanske bara i min värld båtar ligger på båtklubb och båtklubbar har mastkran...

Alternativt marina där sånt går att lösa, men det kanske inte är så troligt i det här fallet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som jag skrivit förut - du kan ange de mått på saker som avviker och sedan ange tabellmått på saker som rigg, skrov etc. Det är fullt tillåtet och helt enligt reglerna. Vad gäller mätmärken på riggen är det få båtar som har det på kappseglingar, och ingen kommer bry sig ifall du har det eller inte; kanske om du slogs om förstaplatsen, men det kommer du inte göra.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror att jag har gett dig det här svaret förut, men gör det igen. Alla dina frågor, eller ja, det är väl egentligen bara en fråga, finns besvarat i SRS-reglerna. Följer du inte dom så är det fusk.

 

Varför måste du ta ner riggen? Borde gå att mäta och tejpa dit ett mätmärke i toppen vid mastkran?

 

Jag skulle aldrig komma på tanken att klättra i en mastkran. Förutom att det, åtminstone på den i Hunnebos hamn, är förbjudet, så är det också mycket farligt. Ett fall från 12-13 meter ner i en hård yta är troligtvis dödligt.

 

 

Som jag skrivit förut - du kan ange de mått på saker som avviker och sedan ange tabellmått på saker som rigg, skrov etc. Det är fullt tillåtet och helt enligt reglerna. Vad gäller mätmärken på riggen är det få båtar som har det på kappseglingar, och ingen kommer bry sig ifall du har det eller inte; kanske om du slogs om förstaplatsen, men det kommer du inte göra.

Det framgår inte av reglerna att man får göra så. Inte de jag har hittat i alla fall. Och jag vet hur som helst inte om de är inom reglerna.

 

Synd att det ska vara så förbannat komplicerat detta. Ett betydligt slappare regelverk vore bra mycket bättre. T ex att gennaker och spinnaker likställs, så länge arean är inom gränserna. Men jag är kanske rätt ensam om att tycka att själva gemensamhetsmomentet är det viktiga, och att resultat inte är så intressant.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Jag tror att jag har gett dig det här svaret förut, men gör det igen. Alla dina frågor, eller ja, det är väl egentligen bara en fråga, finns besvarat i SRS-reglerna. Följer du inte dom så är det fusk.

 

Varför måste du ta ner riggen? Borde gå att mäta och tejpa dit ett mätmärke i toppen vid mastkran?

 

Jag skulle aldrig komma på tanken att klättra i en mastkran. Förutom att det, åtminstone på den i Hunnebos hamn, är förbjudet, så är det också mycket farligt. Ett fall från 12-13 meter ner i en hård yta är troligtvis dödligt.

 

 

Som jag skrivit förut - du kan ange de mått på saker som avviker och sedan ange tabellmått på saker som rigg, skrov etc. Det är fullt tillåtet och helt enligt reglerna. Vad gäller mätmärken på riggen är det få båtar som har det på kappseglingar, och ingen kommer bry sig ifall du har det eller inte; kanske om du slogs om förstaplatsen, men det kommer du inte göra.

Det framgår inte av reglerna att man får göra så. Inte de jag har hittat i alla fall. Och jag vet hur som helst inte om de är inom reglerna.

 

Synd att det ska vara så förbannat komplicerat detta. Ett betydligt slappare regelverk vore bra mycket bättre. T ex att gennaker och spinnaker likställs, så länge arean är inom gränserna. Men jag är kanske rätt ensam om att tycka att själva gemensamhetsmomentet är det viktiga, och att resultat inte är så intressant.

 

Nja, du är inte helt ensam. Faerderseglatsens "Turklass" lockade till exempel massor med båtar.

Samtidigt är syftet med SRS att vara så brett som möjligt och samtidigt ge rättvis kappsegling för alla. SRS är redan enkelt, väldigt enkelt, jämfört med andra respitregler i segling. Och eftersom det kappseglas rätt seriöst enligt SRS så går inte att förenkla så mycket mer utan att det blir alltför lätt att utnyttja om man vill och har pengar till det. Jag har för mig att Peter redan varit inne på det tidigare.

Att förenkla maximalt skulle kanske vara bättre för dig men sämre för 100-tals andra seglare i Sverige som kappseglar många gånger per år.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok, men varför inte ha en "utom tävlan"-klass då (var det det "Turklass" var?)? Man startar i startgrupp efter standardbåtens SRS, men är inte med i resultatlistan. Enbart seglad tid registreras, eller kanske inte ens det. Under seglingen är man förstås skyldig att följa kappseglingsreglerna som alla andra. Lite som i stora löplopp, t ex Göteborgsvarvet. De som tävlar seriöst är med i de första startgrupperna, och resten som bara vill vara med och genomföra det under de förhållanden som bara finns när loppet går, de startar senare. Vore förmodligen enkelt att genomföra, och skulle nog ge fler deltagare totalt sett, precis som mängdlöploppen har tusentals fler deltagare än smalare, renodlade löptävlingar.

 

Begreppet "standardbåt" omfattar så otroligt varierande båtar, så redan inom/enligt reglerna är det orättvist och en fråga om pengar för att kunna konkurrera. Fräscha segel, slät och ren botten, osv. Det nipprigaste av allt är att man blandar in inredningen. Det är fullständigt egalt om det finns ett dass i båten, eller om vikten utgörs av en blyklump i stället.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sant, kanske bara i min värld båtar ligger på båtklubb och båtklubbar har mastkran...

Alternativt marina där sånt går att lösa, men det kanske inte är så troligt i det här fallet.

 

 

 

 

Det finns allt ett antal mastkranar runt om men de är inte klättringsbara. 

 

Vi har inte systemet med båtklubbar som har båthamnar - tack och lov. Det räcker med dom som bildar båtklubbar i dom lokala kommunala hamnarna och måste fylla klubben med verksamhet.

 

Tidigare fanns det en kommunal klättringsbar mastkran i Hunnebo, men nån privat aktör har ta över den och den är avstängd för klättring sen många år.

 

Tidigare när vi var ett kommunalt elverk så hade vi ju skylift på bil och det gäller ju bara att utnyttja fordonet - inte fråga om man får.

 

När jag för några år sen behövde komma upp i masten, Var den närmsta klättringsbara mastkranen jag kände till på Öckerö. Det kanske finns i Uddevalla, Stenungsund och Marstrand förståss - men det vet jag inget om.

 

Ringde en kappseglande arbetskompis i Strömstad och frågade. Han brukade gå till en bro som var lagom hög. Att han - liksom jag - kände gubbarna som körde våran Strömstadsbaserade liftbil, nämnde han inte.  ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

Jag skulle aldrig komma på tanken att klättra i en mastkran. Förutom att det, åtminstone på den i Hunnebos hamn, är förbjudet, så är det också mycket farligt. Ett fall från 12-13 meter ner i en hård yta är troligtvis dödligt.

 

 

 

Det är väl inte farligare att klättra i en besiktigad matkran, med de skyddsanordningar som finns där, än nått annat.

 

När människor påstår att det är livsfarligt att segla - det finns många som påstår det - så brukkar jag fråga om de vågar åka bil. Jodå, bil vägar man ju åka - det är ju inte farligt.

 

Pytsan  - bilåkning är väl bland det farligaste som finns.

 

Sen finns det ju nåt som är ännu farligare. Tänk alla som tränar på tävlingscyklar längs våra vägar. Där kan man verkligen tala om "livet till låns".

 

Nej - klättra i en mastkran är inte farlig, men man måste naturligtvis ta det lugnt och försiktigt

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skyddsanordningar, på en mastkran? Det är ju en mastkran. Gjord för att lyfta master. Inte för klättring. Klättring i mastkran är ju enbart okynnessyssla. Inget sanktionerat eller godkänt. Osäkrad klättring tiotals meter upp är väldigt, väldigt farligt!

 

Hur som helst, reglerna är tveklöst onödigt komplicerade. Fram för "utom-tävlan"-klasser, säger jag!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skyddsanordningar, på en mastkran? Det är ju en mastkran. Gjord för att lyfta master. Inte för klättring. Klättring i mastkran är ju enbart okynnessyssla. Inget sanktionerat eller godkänt. Osäkrad klättring tiotals meter upp är väldigt, väldigt farligt!

 

Hur som helst, reglerna är tveklöst onödigt komplicerade. Fram för "utom-tävlan"-klasser, säger jag!

 

Antagligen har du ingen som helst aning om hur en klättringsbar mastkran ser ut.

 

Att mastkranen i Hunnebo stängdes av för klättring berodde nog på att den inte hade godkända skyddsannordningar.

 

post-106994-0-09713900-1469736595.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skyddsanordningar, på en mastkran? Det är ju en mastkran. Gjord för att lyfta master. Inte för klättring. Klättring i mastkran är ju enbart okynnessyssla. Inget sanktionerat eller godkänt. Osäkrad klättring tiotals meter upp är väldigt, väldigt farligt!

 

Hur som helst, reglerna är tveklöst onödigt komplicerade. Fram för "utom-tävlan"-klasser, säger jag!

 

Med tanke på vad du skriver framgår det med all tydlighet att du inte har en aning om hur en klättringbar mastkrans ser ut. Naturligtvis - det man inte har en aning om finns inte.

 

Mastkranen i hunnebo stängdes antagligen av flr klättring för att den inte hade de godkända skydden som krävs.

 

.post-106994-0-40923800-1469736924.jpg

post-106994-0-09713900-1469736595.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Även i en sån faller man ju handlöst, och blir dessutom hyvlad och kantstött av de där ringarna på vägen ner. Möjligen kan de dämpa fallet en aning, men frågan är om inte "the cure is worse than the disease"...

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Även i en sån faller man ju handlöst, och blir dessutom hyvlad och kantstött av de där ringarna på vägen ner. Möjligen kan de dämpa fallet en aning, men frågan är om inte "the cure is worse than the disease"...

 

Det  är klart att har man bestämt sig för att vissa saker är livsfarliga så är det ju så.

 

En av mina gubbar på eleverket i Hunnebo- Arne Larson - jobbade halva sitt yrkesliv som linjemontor och klättrade som en apa i kraftlesningsstolparna - med och utan säkerhetslina.

 

Han blev ihjälkörd av en bil i Väjern, när han cyklade hem från Nordens Skeppshandel.

 

Det farligaste är den obefogade rädslan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ta med säkerhetslinan upp, och säkra dig på vägen ... den med två hakar.

Nån sån äger jag inte. Och jag ska inte klättra ändå. Om det ska till mätmärken måste riggen ner, så enkelt är det.

 

Men allt pekar på att det inte är genomförbart i år, tyvärr. Får sikta mot 2017 då. Misstänker att nåt oförutsett kommer att lägga krokben för planerna även då. Det verkar inte vara meningen att jag ska få chansen att testa kappsegling.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du måste ha en mätman som mäter du får inte mäta skälv

SRS mätbrev

 

SRS-mätbrev kan utfärdas för båtar som inte finns med i någon av SRS-tabellerna, eller som avviker från båttypens grundstandard.

 

Ett SRS-mätbrev innehåller båtens data och ett SRS-tal som gäller i samtliga svenska seglardistrikt. SRS-mätbrev ska uppvisas för kappseglingsorganisationen utan anmodan.

 

I menyn till vänster hittar du ansökan om mätbrev samt lista på de mätbrev som är utfärdade för året. Eventuella frågor kan du ställa direkt på vår Facebooksida, alternativt mejla till matbrev@ssf.se

 

 

 

SRS tal från 2015 års mätbrev hittar du här

 

Segeldata 2015

 

Ta med säkerhetslinan upp, och säkra dig på vägen ... den med två hakar.

Nån sån äger jag inte. Och jag ska inte klättra ändå. Om det ska till mätmärken måste riggen ner, så enkelt är det.

 

Men allt pekar på att det inte är genomförbart i år, tyvärr. Får sikta mot 2017 då. Misstänker att nåt oförutsett kommer att lägga krokben för planerna även då. Det verkar inte vara meningen att jag ska få chansen att testa kappsegling.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu är det år 2017 och ännu ett Tjörn Runt dyker upp i kalendern. Denna gång lovar arrangören att det ska finnas en "cruisingklass" för båtar utan mätbrev. Jag har frågat om mer information och bara fått svaret att mer information kommer inom kort. Jag antar att det innebär en separat start för båtar anmälda i den klassen, troligtvis utan inbördes uppdelning efter förmodad prestanda. Jag antar också att man får seglad tid, även om man inte får en SRS-korrigerad tid.

Om det är som jag antar, så lutar det åt en start. Anmälan är öppen till så sent inpå starten att det går att kolla en veckoprognos för vädret och bestämma sig då. Verkar det bli för hårda vindar för mitt mod så är det bara att strunta i anmälan.

 

Om det blir av, ska jag börja nedseglingen på torsdagen, så jag har marginal. Ska försöka få med mig nån kompis. Hoppas på sällskap av ena brorsan under själva TR i så fall. Han kan inte ge nåt besked så här långt i förväg, förstås. Andra brorsan är på semester i utlandet den veckan.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Precis som JonasP skriver. Dessutom behöver du inte mäta allt; du kan söka mätbrev bara för gennakern och ange övriga mått som tabellmått.

 

Ja, det går att tolka texterna så, men samtidigt står det att ägaren själv intygar att allt stämmer. Vilket i praktiken innebär att jag högst sannolikt ljuger om jag anger standardvikt. Så då måste jag lik förbannat väga båten. Att den är 1.70 ton lär inte vara korrekt.

 

 

ingen lär klaga på att din båt är tyngre än mätbrevet säger.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Ta med säkerhetslinan upp, och säkra dig på vägen ... den med två hakar.

Nån sån äger jag inte. Och jag ska inte klättra ändå. Om det ska till mätmärken måste riggen ner, så enkelt är det.

 

Men allt pekar på att det inte är genomförbart i år, tyvärr. Får sikta mot 2017 då. Misstänker att nåt oförutsett kommer att lägga krokben för planerna även då. Det verkar inte vara meningen att jag ska få chansen att testa kappsegling.

 

 

Varför använder ni inte en båtsmansstol och går upp i masten?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men snälla nån!
Varför krångla till det?
Anmäl båten i cruisingklassen enligt det mätetal din båt har i listan! Med eller utan flygande segel.
Segla, ha kul och se var du hamnar i resultatlistan!
Om du mot förmodan hamnar på pallen får väl dina konkurrenter begära kontrollmätning av båten! Du kan torska på tidstillägg eller bli diskad!
Så länge du inte presterar toppresultat kommer ingen att bry sig om dina kontrollmärken, huruvida du har en toa i båten, måtten på seglen eller nånting annat!
Jag har under 35 års kappseglande aldrig att någon har begärt kontroll på en båt som inte har legat i topp av resultatlistan.
När man börjar blanda sig med de riktigt tuffa grabbarna och tjejerna, hamna på pallen och ha slagdueller med vinnarna in mot mål. Då kommer också protesterna och begäran om kontrollmätningar.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vådan med att skriva vidare i en gammal tråd är att folk svarar på inaktuella delar av den. :)

Cruising-klassen lär inte kräva nåt mätetal alls, och lär inte heller ha nån klassvinnare. Det blir som det som i cykelsammanhang kallas för motionslopp, eller lite nedlåtande "alla får medalj". Jag är, som jag påpekat tidigare, ingen tävlingsmänniska, utan vill vara starta ihop med många andra, som dessutom är på väg åt samma håll med samma syfte. Jag tycker det är kul att tävla, men bryr mig inte om att vinna eller förlora. Optimalt då med en klass där alla vinner, eller alla förlorar, beroende på hur man ser det, men där man ändå kan uppleva tävlingsstämningen genom att vara omgiven av många andra båtar. Det är det jag är ute efter. Om det blir kul och ger mersmak kanske det till nästa år blir en ordentlig uppmätning av båten, ett mätbrev och en start i tävlingsklass. För i år hoppas jag på att cruising-klassen blir det jag tror det är och att det ger en mjuk väg in i det hela.

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu börjar det komma ut mer konkret info om den här "cruising-klassen" i årets TR.

 

Jag begriper mig inte riktigt på hur de har tänkt, men de skriver i alla fall att man kan ställa upp utan mätbrev, och att man får en omräknad tid baserad på båtens mätetal, men att resultatet inte är med i den officiella resultatlistan. Helt ok, men jag förstår inte varifrån de får mätetalet för båtar som saknar mätbrev... :)

 

Ska skicka ett mejl inom kort för att få tydligare svar.

 

Nå, i år är det väl bara två saker som kan stoppa ett deltagande. Vädret eller besättningsbrist. Vädret är ju som det är. Det behöver vara tillräckligt svag vind för att jag ska våga mig ut under de fem dagar jag räknar med att nersegling, deltagande och hemsegling tar. Sannolikheten för det är minimal, men det kan gå.
Jag har försökt få med både min ena bror (den andre är utomlands på semester just då) och en kompis sambo. Brorsan börjar förmodligen nytt jobb den veckan och kan i så fall inte. Kompisens sambo har inte lämnat nåt klart besked, men det beror förmodligen på att kompisen är på konferensresa till sent på dagen innan, och de har en dotter som då är knappt fem månader.

Vi får se... :)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...