Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
raol

Mätbrev och kappsegling - lite frågor

Rekommendera Poster

Det vore ju kul att testa kappsegling. Jag har skrivit om det tidigare, men hittills har det inte blivit av. I år vill jag verkligen göra ett försök på Tjörn Runt. Jag har till och med plockat ut en semesterdag på fredagen för att kunna transportsegla båten ner till Stenungsund.

 

Men, det får ju inte vara för enkelt... Båten i nuvarande skick avviker på flera punkter från båtdatabladet, särskilt när det gäller obligatorisk utrustning. Risken för upptäckt är säkert inte stor, och chansen att vi skulle placera oss bra är obefintlig, så en mindre ärlig person hade kanske kört på utan att bry sig. Men rätt ska vara rätt.

 

Att ändra båten så den uppfyller kraven skulle kosta många tusentals kronor och förmodligen flera veckors arbete. Bland annat måste det finnas en fast monterad toalett med tank, och ett pentry. Inget som låter sig göras på en kvart.

 

Om jag tolkat det hela rätt kostar en ändring jämfört med befintligt mätbrev 300 kr per år. Det är en storleksordning billigare än att ändra båten så den uppfyller kraven. Är det vettigt tänkt?

 

Samtidigt kanske man kan få med att den bara har ett försegel, som är rätt litet, så det faktiskt blir lite plus, när förmodligen det andra skulle ge minus (lättare båt med kanske 50 kg).

 

Tänker jag rätt här?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Jag seglade med porta potti och ett origo spritkök, det var aldrig någon som frågade ens vad man hade ombord.

 

Potta finns på Biltema och ett begagnat spritkök finns på blocket, så många tusenlappar kan du glömma att det kostar.

Redigerad av pseudonym

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du behöver int göra något det enda man tittar på är båtens längd seglen mått det är bara när dett gäller stora hvskspseglingar som Gotland runt mm mm

Med då står det i anmälan vad det fodras.Vad har du för båt så kan jag säga vad det är för mått dom tittar på

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du behöver int göra något det enda man tittar på är båtens längd seglen mått det är bara när dett gäller stora hvskspseglingar som Gotland runt mm mm

Med då står det i anmälan vad det fodras.Vad har du för båt så kan jag säga vad det är för mått dom tittar på

Om du tittar på mätbrevet för en standardbåt (som inte är en klassbåt) finns vissa saker som alltid skall finnasi båten vid kappsegling - t ex dynor, batteri, pentry mm. Se exempel på frågeställarens båt, http://matbrev.svensksegling.se/Files/SrsPdf2016/Dominant%2078.pdf

 

Sedan är det såklart så, att om man inte vinner (vilket man inte gör i början) så är det få som bryr sig om det finns en fast toa i båten eller inte.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Rätt ska vara rätt! 

sök ett mätbrev, bara fylla i allt som efterfrågas på hemsidan i ansökan och sedan betala så löser det sig. Var noga med hur man mäter segel, det är inte helt lätt att förstå.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du tänker helt rätt raol! Poängen med SRS är ju att du kan segla med precis det du har, bara du talar om det!

 

medoch har antingen ingen koll eller förordar fusk. Oavsett vilket så tycker jag att det är rätt märkligt av någon som påstår sig vara proffessionell i branschen.

 

Lyckat till på TR och hoppas du får mersmak!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag räknar med en snittfart på 3-3.5 knop, så vi lär komma in bland de sista båtarna. För mig är inte tävlingsmomentet i det stora alls intressant, utan jag vill bara få känslan av att segla med/mot andra. Det krävs ju en kappsegling för att få till det. Kommer inte att åka dit och starta om prognosen säger mer än 7 m/s eller om våghöjdsprognosen är trist.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns väl enklare kappseglingar att börja med än Tjörn runt.

 

Sotefjordens segelsälskap i Hunnebo

http://www.sfss.se/index.php/tavling

 

Hovenäsets segelsälskap

http://www.hovenasetsss.se/Kappsegling/Program2016/

 

Bohus Malmöns segelklubb

http://www8.idrottonline.se/IdrottOnlineKlubb/sotenas/Bohus-MalmonsBK-Segling/

 

http://www.rorgangare.se/2_batklubbar_o_segelsallskap.html

 

SXK´s 12 och 24-timmars seglingar

http://www.vastkustkretsen.se/Tjugofyra/Hostseglingen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Rätt ska vara rätt! 

sök ett mätbrev, bara fylla i allt som efterfrågas på hemsidan i ansökan och sedan betala så löser det sig. Var noga med hur man mäter segel, det är inte helt lätt att förstå.

 

Fast ett mätbrev kostar ju som en Portta potti som gör båten godkänd (750 kr vs 669 kr) - och den senare är mer användbar vågar jag nog påstå...

:)

http://www.biltema.se/sv/Bat/VVS/Toalett/Portabel-kemtoalett-2000032631/

http://www.svensksegling.se/Forbatagare/SRS/SRSmatbrev/Prislista/

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok, tolkade det som 300 kr för ändring...?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns väl enklare kappseglingar att börja med än Tjörn runt.

 

Sotefjordens segelsälskap i Hunnebo

http://www.sfss.se/index.php/tavling

 

Hovenäsets segelsälskap

http://www.hovenasetsss.se/Kappsegling/Program2016/

 

Bohus Malmöns segelklubb

http://www8.idrottonline.se/IdrottOnlineKlubb/sotenas/Bohus-MalmonsBK-Segling/

 

http://www.rorgangare.se/2_batklubbar_o_segelsallskap.html

 

SXK´s 12 och 24-timmars seglingar

http://www.vastkustkretsen.se/Tjugofyra/Hostseglingen

SFS har inga SRS-seglingarutan bara för båtar de själva har.

 

Övriga har jag inte kikat på. Ska kolla när jag är vid datorn.

 

12-timmars är ju ingen kappsegling i den bemärkelsen. Man kan ju vara med utan att nånsin se de andra man tävlar mot... :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok, tolkade det som 300 kr för ändring...?

 

Nej - det gäller om du sökt mätbrev tidigare och sedan vill ändra något (t ex köpt en spinnaker, vad vet jag...)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Hmm, men båten har ju faktiskt ett mätbrev redan. Nya står för "one-off/ej i listan". Lite magstarkt att klassa en listad båt med småändringar som det...

 

Men jaja, vi får se vad det blir av det. Med startavgift, kostnader för transportsegling, och köp av utrustning för att få den godkänd är det redan över 2000 kr. Kanske lite väl dyrt. Bättre att vänta till nästa år då.

 

Undrar förresten vad som gäller för startavgiften? Den baseras ju på SRS-tal, och om vi ska vara med blir det utan undanvindssegel. Det talet ger 400 kr i startavgift. Räknas i stället talet för båten med undanvindssegel blir det 600 kr...

Redigerad av raol

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du söker mätbrev för en standardbåt med hänvisning till att den inte är standard (t ex saknar toa eller har en gennaker) är det inte en standardbåt, utan one off.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har båten ett SRS-tal angivet av t ex importör, klassförbund etc så finns ett generellt mätbrev för typen där det framgår vad som gäller: Det är t ex storlek på segel, markeringa rpå masten mellan vilka seglen ska befinna sig mm, propellerarrangemang osv. Där kan också finnas  detaljer som tjockleken på plywooden i kojbottnar, borrade hål i dessa eller i skott, storlek på br'nsle och vattentankar osv. Det finns många sätt att försöka skaffa sig fördelar och trimma båten. Är din båt "standard" dvs inte högre mast eller liknande så behöver du inget mätbrev.

 

Det man däremot kan titta på är att det finns raketer, länspump, ankare oev ombord (säkerhet) och bränsle för att ta sig i hamn vid ev haveri.

 

Lycka till med din kappsegling. Man kan mycket roligt och spännande. DEt är också mycket lärorikt. Ett annat tips är SXK 24 timmars segling som är en annan typ av utmanning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Egentligen borde det räcka med en fastmonterad vikt motsvarande en toalett, på toalettens plats. Det gör ju att båten rent prestandamässigt är helt likvärdig med en helt regelenlig version. 10-20 kg järnskrot är bra mycket billigare bara.

 

För toa i båten har vi inte behov för, så det är egentligen en väldigt onödig utgift.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Dubbelknas!

Redigerad av raol

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I regel tjänar du på att ta ut ett nytt mätbrev då båten även ska vägas. Vikten på Standard mätbrevet för dom flesta båtar är lägre än dom båtar som är i sjön och det minskar SRS talet. Har du en begränsad segelgarderob så minskar det troligen SRS talet det med. Tex om du "bara" kör med ett rullförsegel. (Cruisingavdrag om jag minns rätt).

 

Tjörnrunt är en trevlig tävling rent seglingsmässigt, Men det är i min erfarenhet trångt på vissa platser och det gör att det är viktigt med att kunna hantera snabba manövreringar samt att kunna väjningsreglerna båda vanliga och tävlingsmässigt.

 

Förra året var det så trång i starten i våran startgrupp att storbomen och spinnakerbomarna var över däcken på båtarna bredvid då det var vindstilla under bron efter starten. Vi såg och hörde en kraftig kolision mellan två båtar i kryssen mot slutet, runt vannholmen tror jag det var.

 

Trots det så kan jag rekomendera att starta i SRS tävlingarna. Det är riktigt skoj och finns flera upp och ner längs västkusten. Om du är osäker så försök att komma med i någon annan båt med mer erfaret folk för att se hur dom hanterar situationer och tävlingen i allmänhet.

 

Vart ligger du med båten?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Mmm, får fundera på saken. Det är rätt mycket pengar. Kanske vettigare att lägga dem på själva båten i stället? Det finns en del att göra där också. Eller ja, inga direkta måsten, egentligen, utan det är mest på det estetiska planet så som vi använder båten just nu. Klä om dynorna (funderar på billigt fleecetyg), byta ut vissa delar av träinredningen (i första hand de skivor som står på var sida om mittgången i salongen), och montera några block för att ge focken ett "undanvindsskot" (ett dubbelsidigt skot som dels kan användas för att hålla ut focken mer på undanvind än den självslående mekanismen klarar, dels för att kunna skota på fel sida, dvs låsa fast för att ligga bi eller bräcka).

 

Men visst, det skulle säkert bli en betydande sänkning av SRS-talet. Redan SRS-talet utan undanvindssegel är ju ~0.03 under det med, och det medger ju en rejäl genua. En fock med kanske knappt halva ytan och utan överlapp blir nåt annat. Och sen den högre vikten på det. Å andra sidan, att väga båten lär kosta en bra slant. Så nej, det blir nog inget med det. Ska vi vara med får det nog snarare bli att vi kör på samma upplägg som pseudonym: portapotti och spritkök.

 

Båten har vi i Hunnebostrand. Så det går en dag för att transportera båten till Stenungsund, för segel och/eller med motor.

 

Redigerad av raol

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ser till min stora förvåning och besvikelse att undanvindssegel inte likställs inom SRS. Jag tycker ju det kunde vara sak samma att segla med en gennaker eller en spinnaker, så länge den tillåtna arean inte överskrids, men icke. Gennaker tillåts inte om den inte finns uppräknad i mätbrevet, vilket den förstås inte är. Lustigt nog anges maxlängd på peke för gennakeranvändning...

Så det blir definitivt ingen start i TR i år. Att inte få använda undanvindssegel nu när vi med mycket möda och stort besvär skaffat oss det (spinnaker hade aldrig varit aktuellt ändå, eftersom det är extremt mycket mer krävande och dyrare). Det var illa nog med kraven på toalett och kök (hur det formellt definieras går inte att hitta på SSF:s hemsida). Att få båten vägd, uppmätt av en mätman och sen få ett mätbrev uttaget för jag vet inte hur många tusenlappar, säkerligen fler än jag kan räkna med ena handens fingrar, det är liksom inte aktuellt. Så jävla roligt är det inte. Eller det kanske det är, men pengarna finns helt enkelt inte. Troligtvis inte nästa år heller, för den delen.

Om det verkligen är bredd man är ute efter, varför då inte göra det enklare att använda det man faktiskt har, så länge det är inom gränserna?

Jag kan jämföra med tävlingscyklingen, där materialreglerna på senare år blivit mycket striktare. Där är problemet att samma regler används både för proffscykling, där pengastinna team öser in resurser och sponsorerna gärna vill ha de mest extrema produkterna med, och amatörcyklingen, där vanliga normalinkomsttagare ska knega ihop till prylarna. I stället för att tillåta lite alternativa lösningar som inte har nån betydelse för varken säkerhet eller prestanda, men som sparar mycket pengar för de som tävlar och behöver köpa grejerna, så håller man strikt på kraven uppifrån, och kväver sporten.

Ta till exempel detta med sadlar. Den kanske känsligaste delen på cykeln, eftersom den är i kontakt med kroppen på ett så påtagligt sätt. Sadlar får inte modifieras alls, och bara sadlar godkända av UCI (internationella cykelförbundet) får användas. Så i stället för att en ömrumpad cyklist sätter en bit tejp eller skär bort en skavande kant på en billig sadel, kanske hen i stället tvingas köpa en jättedyr sadel för att åstadkomma samma resultat. Eller ännu värre, det kanske krävs 3-4 sadlar, inköpta för surt förvärvade slantar, innan en lämplig sadel påträffas.

Materialregler behövs, men de kan vara pragmatiska. Strikta där det är stort utrymme för "fusk". Töjbara och flexibla där det inte spelar nån egentlig roll, och kan öka tillgängligheten och minska kostnaderna.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gennaker och spinnaker var tidigare likställt med maxmått, men då många översteg maxmåtten utan att anmäla detta så slopades just gennakers för att göra det lättare för mätmän under tävling skulle jag tro. Jag seglade med gennakers på de tävlingar jag ställde upp i för ett par år sedan, tror det ändrades 2013 eller 14.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo, jag ser att det var så tidigare.

Kollade på de två mätbrev som finns för Dominant 78. Den ena väger 2.04 ton, den andra 1.92 ton. En hel del mer än de 1.70 ton som anges i standardmätbrevet, haha...

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du behöver inte mäta med mätman. Du kan mäta själv. Det är bara för ett verifierat, SRSv, mätbrev som det krävs vägning och mätning av mätman.

Så du får ju "använda det man faktiskt har, så länge det är inom gränserna?" bara du anger gränserna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Precis som JonasP skriver. Dessutom behöver du inte mäta allt; du kan söka mätbrev bara för gennakern och ange övriga mått som tabellmått.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jaha, hur väger jag nära två ton båt själv, menar du?

Och det jag menade var att undanvindssegel som undanvindssegel, så länge måtten inte överskrids. Dvs, de standardgränser som redan anges, inte några jag själv ansöker om.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Precis som JonasP skriver. Dessutom behöver du inte mäta allt; du kan söka mätbrev bara för gennakern och ange övriga mått som tabellmått.

 

Ja, det går att tolka texterna så, men samtidigt står det att ägaren själv intygar att allt stämmer. Vilket i praktiken innebär att jag högst sannolikt ljuger om jag anger standardvikt. Så då måste jag lik förbannat väga båten. Att den är 1.70 ton lär inte vara korrekt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jaha, hur väger jag nära två ton båt själv, menar du?

 

Och det jag menade var att undanvindssegel som undanvindssegel, så länge måtten inte överskrids. Dvs, de standardgränser som redan anges, inte några jag själv ansöker om.

Lyfter du båten med kran? Då borde kranföraren kunna ge dig en ungefärlig vikt. Annars väger du den inte och anger tabellvikten.

 

Det är inte så enkelt som undanvindssegel som undanvindssegel. Symmetriska och assymetriska ger olika båtar olika egenskaper.

 

 

Precis som JonasP skriver. Dessutom behöver du inte mäta allt; du kan söka mätbrev bara för gennakern och ange övriga mått som tabellmått.

 

Ja, det går att tolka texterna så, men samtidigt står det att ägaren själv intygar att allt stämmer. Vilket i praktiken innebär att jag högst sannolikt ljuger om jag anger standardvikt. Så då måste jag lik förbannat väga båten. Att den är 1.70 ton lär inte vara korrekt.

Men det är lugnt att ange en högre vikt, ingen kommer säga nåt om det.

 

Jag tycker att du krånglar till det lite för dig. Det är nämligen inte så krångligt som du verkar uppfatta det. Inte om man vill prova att kappsegla lite på kul.

 

Vill man däremot vinna stora race så bör man ju se till att båten inte är långsammare än SRS-talet "tror". Eller tycker det är kul att "optimera" sin båt så kan man göra det hur krångligt som helst...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En högre vikt ger reduktion på mätetalet så det är inte okej att bara yxa. 1,7 ton är minimivikt, skulle båten sedan visa sig väga 1,95 ton (sannolikt) är det ingen ko på isen.

 

Du gör som sagt det väldigt krångligt för dig...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Nja, jag tycker att SSF med SRS gör det krångligt för andra.

 

Båten lyfts inte med kran. Gaffeltruck med sling. Och nästa planerade lyft är nånstans i maj nästa år... :)

 

Egentligen hade jag gärna ställt upp utom tävlan, i alla fall resultatmässigt sett. Jag är faktiskt bara intresserad av att få segla ihop med, och "mot" andra båtar i ungefär samma storleksklass och fartklass. Jag tror det är väldigt utvecklande. Dels ser man hur andra, hyfsat likvärdiga, båtar seglas och seglar. Dels ser man hur man själv ligger till i förhållande till dem. Det ger en möjlighet att experimentera med segeltrim och vinklar, och få ganska snabb återkoppling i form av att man tappar position eller vinner position jämfört med närliggande båtar.

 

Om jag sen står med i en resultatlista eller inte, är mig helt likgiltigt. Jag har inget att hämta placeringsmässigt ändå. Men jag antar att jag inte alls får starta utan ett giltigt mätbrev, så därför blir det lite knas.

 

Redigerad av raol

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har jättesvårt att se hur SSF gör det krångligt för andra, hur de kunde gjort annorlunda utan att täppa till regelluckor som kan nyttjas. Rekommenderar att du köper ett långt måttband på Biltema och mäter in seglen och peke mha en kompis och anger tabellvärden på övrigt på båten (skrovmått, riggmått, vikt mm) och söker mätbrev så kan du kappsegla sedan. Om du vill alltså. Alternativet är att ställa upp som tabellbåt utan undanvindssegel, då slipper du mätbrev.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...