Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
jojjeblom

Avsäkra förbrukarbatteri?

Rekommendera Poster

Hej.

 

Ska montera förbrukarbatteri i ena förvaringslådan föröver, kabellängden mellan startbatteri och förbrukarbatteri kommer bli runt 2,5-3m.

 

Biltemas batteriavskiljare ska också monteras, funderar på att avsäkra närmast +polen på förbrukarbatteriet med lämplig säkring.

 

Funderar dock på om jag även bör avsäkra närmast +polen på startbatteriet innan kabeln går in i avskiljaren och vidare till förbrukarbatteriet.

 

Tänkte inte avsäkra + matningen till startmotorn.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej.

 

Ska montera förbrukarbatteri i ena förvaringslådan föröver, kabellängden mellan startbatteri och förbrukarbatteri kommer bli runt 2,5-3m.

 

Biltemas batteriavskiljare ska också monteras, funderar på att avsäkra närmast +polen på förbrukarbatteriet med lämplig säkring.

 

Funderar dock på om jag även bör avsäkra närmast +polen på startbatteriet innan kabeln går in i avskiljaren och vidare till förbrukarbatteriet.

 

Tänkte inte avsäkra + matningen till startmotorn.

 

Fundera inte - sätt dit en säkring!

 

Om du får en skada på kabeln som kan skapa en kortslutning så är det mycket energi både i förbrukarbatteriet och i startbatteriet som kommer att rusa genom kabeln. Med en kortis så blir batterikabeln som en glödtråd som kan sätta fyr i utrymmet där kabeln går om det inte finns en säkring som bränner av.

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har gjort på litet olika sätt i egna och andras båtar jag dragit nya elsystem i.

Billigarse lösningen i egna båten bar en 60A säkring i genomskinligt hållare från Biltema, egentligen avsedd för monsterstereo. Denna försörjer båtens alla dagförbrukare, belysning, pumpar, lanternor etc, den sitter väldigt nära batteriet och det är väl en 6mm2 kabel fram till strömbrytarpanelerna som sedan har automatsäkringar till respektive förbrukare.

 

Men jag har monterat automatsäkringar som huvudsäkringar också, det blir ju dyrare, och kanske onödigt.

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har gjort på litet olika sätt i egna och andras båtar jag dragit nya elsystem i.

Billigarse lösningen i egna båten bar en 60A säkring i genomskinligt hållare från Biltema, egentligen avsedd för monsterstereo. Denna försörjer båtens alla dagförbrukare, belysning, pumpar, lanternor etc, den sitter väldigt nära batteriet och det är väl en 6mm2 kabel fram till strömbrytarpanelerna som sedan har automatsäkringar till respektive förbrukare.

 

Men jag har monterat automatsäkringar som huvudsäkringar också, det blir ju dyrare, och kanske onödigt.

 

Ännu billigare är att använda Biltema säkringshållare för normala bilsäkringar. Parallellkoppla säkringar till den max ström som behövs. Använd de tomma platserna för reservsäkringar.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Okay, tack för tips.

 

Men funderar fortfarande om jag bör avsäkra kabeln i båda ändar till förbrukarbatteriet.

 

Låt säga att det blir kortis imellan batteriavskiljaren vid startbatteriet och förbrukarbatteriet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Jag har gjort på litet olika sätt i egna och andras båtar jag dragit nya elsystem i.

Billigarse lösningen i egna båten bar en 60A säkring i genomskinligt hållare från Biltema, egentligen avsedd för monsterstereo. Denna försörjer båtens alla dagförbrukare, belysning, pumpar, lanternor etc, den sitter väldigt nära batteriet och det är väl en 6mm2 kabel fram till strömbrytarpanelerna som sedan har automatsäkringar till respektive förbrukare.

 

Men jag har monterat automatsäkringar som huvudsäkringar också, det blir ju dyrare, och kanske onödigt.

Ännu billigare är att använda Biltema säkringshållare för normala bilsäkringar. Parallellkoppla

säkringar till den max ström som behövs. Använd de tomma platserna för reservsäkringar.

Nej, gör inte det! Att parallellkoppla säkringar fungerar bara i teorin, i praktiken löser inte likadana säkringar ut samtidigt. Om du parallellkopplar sex tioamperers så är risken stor att en av dessa löser ut redan vid elva ampere, och sedan lär de lösa ut en efter en allteftersom då slår på fler och fler förbrukare, i ett kritiskt läge då du skall starta länspumpen löser den sista ut och båten vattenfylls innan du hinner sätta in erfoderligt antal sökringar igen.

 

Man kan ju använda normsäkringar avsedda för elcentraler, att monteras på skena, men dessa är inte avsedda för likström, kan funka men inte optimalt, jag misstänker att en elmontör som Thalattha vet mer om dessa fenomen.

Hursomhelst hade jag i förra båten sådana till ankarspel och eltoaletten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Funderar dock på om jag även bör avsäkra närmast +polen på startbatteriet innan kabeln går in i avskiljaren och vidare till förbrukarbatteriet.

 

Tänkte inte avsäkra + matningen till startmotorn.

 

Får inte riktigt ihop bilden av ditt tilltänkta system.

Om du sätter en säkring även vid startbatteriets pluspol, så blir väl hela matningen till startmotorn avsäkrad?

Du nämner Biltemas avskiljare – det finns två varianter. Om det är 1, 2, 1+2  som åsyftas, så brukar ju skälet vara att man vill kunna starta på förbrukningsbatteriet (eller båda) i ett nödläge. Då är problemet att man måste välja kablar och säkringar som klarar startströmmen, kanske 50mm2 respektive 200-250A. I så fall kan det behövas ytterligare en säkring på den klenare ledning som matar förbrukarpanelen, kanske 16mm2 / 40-80A.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då ska vi se om jag kan förklara hur jag tänkt.

 

Jo utombordaren har ju sin egen strömmatning ifrån startbatteriet, denna är ju inte avsäkrad i dagsläget annat än huvudsäkringen i/på motorn.

 

Ifrån startbatteriet har jag ju egna kablar som ska gå till förbrukarbatteriet via avskiljaren (som förhindrar att jag tömmer startbatteriet) Det är denna + matning jag funderar om jag bör avsäkra i båda ändar så att säga.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

Jag har gjort på litet olika sätt i egna och andras båtar jag dragit nya elsystem i.

Billigarse lösningen i egna båten bar en 60A säkring i genomskinligt hållare från Biltema, egentligen avsedd för monsterstereo. Denna försörjer båtens alla dagförbrukare, belysning, pumpar, lanternor etc, den sitter väldigt nära batteriet och det är väl en 6mm2 kabel fram till strömbrytarpanelerna som sedan har automatsäkringar till respektive förbrukare.

 

Men jag har monterat automatsäkringar som huvudsäkringar också, det blir ju dyrare, och kanske onödigt.

Ännu billigare är att använda Biltema säkringshållare för normala bilsäkringar. Parallellkoppla

säkringar till den max ström som behövs. Använd de tomma platserna för reservsäkringar.

Nej, gör inte det! Att parallellkoppla säkringar fungerar bara i teorin, i praktiken löser inte likadana säkringar ut samtidigt. Om du parallellkopplar sex tioamperers så är risken stor att en av dessa löser ut redan vid elva ampere, och sedan lär de lösa ut en efter en allteftersom då slår på fler och fler förbrukare, i ett kritiskt läge då du skall starta länspumpen löser den sista ut och båten vattenfylls innan du hinner sätta in erfoderligt antal sökringar igen.

 

Man kan ju använda normsäkringar avsedda för elcentraler, att monteras på skena, men dessa är inte avsedda för likström, kan funka men inte optimalt, jag misstänker att en elmontör som Thalattha vet mer om dessa fenomen.

Hursomhelst hade jag i förra båten sådana till ankarspel och eltoaletten.

 

 

Det funkar i praktiken med, de behöver ju inte lösa ut samtidigt bara de löser ut. Men extremfallet du tog upp med 6 x 10 är nog dumt då risken för glapp och korrosion ökar. Men jag begriper inte varför en skulle brinna vid 11 A annars?

 

Jag har gjort det med 2 x 25 och det funkar alldeles utmärkt. De har klarat laddning på max 40 A i många år. Men att det säkrar exakt 50 A skall kanske man inte räkna med, snarare mindre,  men att det eliminerar risken för kortslutna matarkablar till fördelning är helt säkert. Alla förbrukare har ju sina egna säkringar som vanligt efter det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då ska vi se om jag kan förklara hur jag tänkt.

 

Jo utombordaren har ju sin egen strömmatning ifrån startbatteriet, denna är ju inte avsäkrad i dagsläget annat än huvudsäkringen i/på motorn.

 

Ifrån startbatteriet har jag ju egna kablar som ska gå till förbrukarbatteriet via avskiljaren (som förhindrar att jag tömmer startbatteriet) Det är denna + matning jag funderar om jag bör avsäkra i båda ändar så att säga.

 

OK, jag misstolkade "avskiljare". Du menar alltså Biltemas skiljerelä.

Ja, jag skulle nog avsäkra båda batteriernas plusmatningar, om det finns minsta risk att de kan komma i kontakt med minus. Och det gör det ju, åtminstone vid själva reläet.

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok, tänkte köra med 20 kvadrats kabel och avsäkra med ca:100 amp  i var ände.

 

Den ström som dessa kablar ska hantera är ju den laddström som kommer via avskiljarrelät om jag nu förstår detta rätt :)

 

Generatorn ger runt 60 amp.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Räkneexemplet med parallellkopplade,säkringar var ett exempel.

Jag har gjort sådana nödlösningar i förförra båten, i nån gammal lastmaskin, och inom elektroniken, men aldrig fått det att funka bra, men skit samma. Biltemas guldpläterade glasrörsäkringar med hållare avsedda till stereo funkar bra till detta, annars gillar jag inte glasrörssäkringar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...