Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Micke_K

Wallas/Termo 1400 problem

Rekommendera Poster

Hjälp!

 

Grabben har köpt en gammal segelbåt med en Thermo 1400 värmare som inte vill starta. 

Var problem med läckande bränslepump så jag har bytt membranet och puman verkar fungera som den ska. 

Plockade även isär "brännarhuset" och det var ingen vacker syns, grödspiralen var av packningarna var trasiga. Köpte servicesats på Hjertmans innehållande veke och glödspiral.

Har gjort rent allt och monterat som jag uppfattat instruktionen, dock får jag inte värmeren att tända.

 

I servicesatsen var det med 3 st "vekskivor" se foto. 

Jag uppfattar att den med lilla hålet i ej skall monteras, kan det verkligen stämma?

Bifogar montageanvisning servicesats.

 

Tack på förhand!

Servicesats Wallas 1400.pdf

post-86561-0-88861100-1465412608_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du ser på utseendet inne i brännarkoppen vilken av vekarna du ska använda, men du ska bara ha en av vekarna.

När du byter veke och glödspiral så är det viktigt att klingeritpackningarna kommer i rätt ordning och att du viker upp glödtråden så att den sitter över veken (inte i!).

 

Ett vanligt problem med Wallas/Termic-värmarna är att backventilerna i bränslepumpen blir torra och "läcker" p.g.a.att de är otäta innan det kommit upp bränsle i pumpen. Håll upp bränsledunken eller ta ur bränsleslangen ur tanken och håll dunken/slangen i höjd med bränslepumpen samtidigt som du gör ett eller två startförsök. Om du tittar noga på den genomskinliga slangen så ser du om luftblåsorna vandrar in mot pumpen. Så snart det kommit bränsle i pumpen så kan du sätta tillbaka slangen. Då har backventilerna tätats av bränslet och sedan brukar det inte strula mer med bränsletillförsel.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade problem med bränsletillförsel, igensatt filter på slangen i tanken. Bytte ut det mot motorcykelfilter från Biltema

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för hjälpen. 

Provade även att mäta på glödtråden och det visade sig att jag inte hade någon spänning till glödtråden. Ringde och rådfrågade på Värmedoktorn och han sa att det var vanligt att elektroniken för tändningen går sönder och att man jag koppla förbi den genom att montera en tryckknapp som man håller intryckt i typ 20 sek för att få den att tända. 

Efter att nu ha monterat en tryckströmbrytare fungerar det, men det verkar även som att avkylnings momentet när jag stänger av värmare också är ur funktion. Vet inte om det är allvarligt men läser man instruktionerna markerar de noga att man inte får bryta strömmen till värmaren förrän den har blivit avkyld.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hei! Håper at noen leser dette :)

 

Jeg har samme problem, varmetråden får ikke spenning. Er det mulig å få en liten tegning over hvordan trykknappen er montert?

 

På forhånd tack så mycket!

 

Beste hilsen, Fabian

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...