Gå till innehåll
torsdag 18 april 2024
sege

Var köpa grov 12v-kabel

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Var hittar man förtent 25-70mm2 kabel till vettigt pris? Jag vill ha sorten 'gummikabel', kikade runt lite på Elfa t.ex. men de verkar mest ha PVC-isolering och den är väl betydligt hårdare?

 

Ska köpa drägligt långa längder och så mycket vill jag inte sponsra båtbutikerna känner jag.

 

Tips?

 

Redigerad av sege

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Var hittar man förtent 25-70mm2 kabel till vettigt pris? Jag vill ha sorten 'gummikabel', kikade runt lite på Elfa t.ex. men de verkar mest ha PVC-isolering och den är väl betydligt hårdare?

 

Ska köpa drägligt långa längder och så mycket vill jag inte sponsra båtbutikerna känner jag.

 

Tips?

 

Kolla in 24 volt EU Där finns bra kabel till bra pris

 

 

http://24volt.eu/butik/index.php?route=product/category&path=70_108

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Finns du i Stockholm så kan jag tipsa om EHÅS på Erstagatan, de reparerar generatorer mm och har kabel som är väldigt smidig. Men den förtenta är dyr… behöver du sådan verkligen, bara frågar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Svetskablar är grova och smidiga, men jag vet inte var man köper sådana till bra pris.

 

Mackey

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Behöver och behöver. Jag gillar bygga saker ordentligt och bestående. Dubbla krympslangar, vaselin och hela svängen. Betalar hellre lite mer för sakerna och vet att det kommer hålla än står ut med spänningsfall, elproblem och annat. Det ska bara fungera.

 

Ska dra matning akter -> för och sätta lite batterier där och dylikt. Har även ett Wallas-kök som är lite svårstartat på grund av spänningsfall osv och jag är trött på det.

 

Hade en Flipper Flash innan, rev varenda kabel i den och gjorde om, från svårstartad motor med usel laddning till fantastiskt lättstartad och fulla batterier. Det gör mitt båtliv roligare helt enkelt.

 

Tack för tipsen, ska kolla in dem!

 

Redigerad av sege

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Svetskabel som nämnts är ju lämplig, finns både med gummi- och PVC-isolering. Båda är mjuka och smidiga i rumstemperatur men PVC blir stelare i kyla, kanske inget större problem i en båt på sommaren. Svetskabel brukar inte vara förtent och det ska väl inte behövas om man pressar kabelskorna ordentligt alt. löder. Då kan ju ingen oxid komma i mellan anslutningen, om det sedan blir oxid på utsidan av kardelerna i kabeln påverkar ju inte ledningsförmågan. 

 

Vill du absolut ha grov förtent kabel så kan du kolla med Elproman, jag tror de har sådan.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Seasea säljer prosupplies neoprengummikabel förtennad fintrådiga i de storlekar du efterfrågar. De är också de billigaste jag hittat. 16, 5, 35, 50 och 70 för 49, 69, 99, 135 och 195 kr metern.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den kabeln är precis vad jag är ute efter men jag skulle behöva köpa från leverantör som inte heter båtaffär... :)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hittat awimex.se också, de har ett digert utbud.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...