Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
velum_navia

Byta motor från MB5 till Vetus

Rekommendera Poster

Så här såg det ut när vi hade rivit bort den gamla isoleringen. Fick värma med varmluftpistol för att få bort det mesta av klistret och det sista använde vi T-röd för att bli helt rent från klister

post-76803-0-30357400-1466358227_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kommer lägga upp fler bilder i ett nytt ämne. Men här ringen som jag har glott rent som håller fast damasken

  

Så här såg ringen ut innan rengöring 

post-76803-0-43532700-1466358265_thumb.jpg

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När vi ändå höll på så rev vi skottet i fören för att komma ut färskvattenslangen. Det visade sig att någon har monterat in en trädgårdslang av billigare modell typ Bilteam.

post-76803-0-97792800-1466359775_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolla diameter på avgasslang, jag åkte på att byta slang och genomföring när jag bytte till en större Yanmar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kanske var ett lite sent tips, läste inte hela tråden innan jag svarade :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolla diameter på avgasslang, jag åkte på att byta slang och genomföring när jag bytte till en större Yanmar.

Tack för tipset. Är redan medveten om detta och är tvungen att göra en övergång då det är olika dominioner på den gamla och den nya avgasslangen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varför inte byta avgasgenomföringen?

 

Det blir ju en strypning annars.

 

 

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Går det verkligen att göra en övergång? Är inte risken att flödet blir för dåligt om den nya motorns slangdimension är större än den gamlas? Kanske tänker fel men det låter galet..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vem har sagt att den nya är större?

Kommer inte åt avgasslangen och genomföringen då får jag bryta upp hela sittbrunnen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vem har sagt att den nya är större?

Kommer inte åt avgasslangen och genomföringen då får jag bryta upp hela sittbrunnen

 

Ingen, men ....

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Vem har sagt att den nya är större?

Kommer inte åt avgasslangen och genomföringen då får jag bryta upp hela sittbrunnen

 

Ingen, men ....

 

 

Det är väl ett rimligt antagande när man stoppar in en motor med dubbla antalet cylindrar och hästkrafter? Är det så att gamla slangen är större?

 

I övrigt hade jag funderat kring att byta ljuddämpare, genomföring och slang för att undvika framtida problem pga gamla grejer (slangen borde vara närmare 35-40 år?), och att hugga upp sittbrunnen låter som en tankemiss, borde gå ändå.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

Vem har sagt att den nya är större?

Kommer inte åt avgasslangen och genomföringen då får jag bryta upp hela sittbrunnen

 

Ingen, men ....

 

 

Det är väl ett rimligt antagande när man stoppar in en motor med dubbla antalet cylindrar och hästkrafter? Är det så att gamla slangen är större?

 

I övrigt hade jag funderat kring att byta ljuddämpare, genomföring och slang för att undvika framtida problem pga gamla grejer (slangen borde vara närmare 35-40 år?), och att hugga upp sittbrunnen låter som en tankemiss, borde gå ändå.

 

 

Tro mig, det går inte " den här modellen är inte fällbar"

Låt mig förklara lite. Under sittbrunnen finns tanken. På styrbord sida har jag en större stuvfack och väggen mot "tanken" består av en glasfibervägg. Så jag kommer inte in den vägen om jag inte bryter mig in. I aktern finns ett stuvfack till och även där är väggen mot tanken består av glasfiber. Dock så ser jag genomföringen för avgaser samt ca 3cm av själva avgasslangen. På dom 3 cm sitter en 90 graders kulventil monterad, modell större, typ till kärnkraftverk och så grädde på moset så är även delar av den inplastad. Så det går inte, frågor på detta?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sen får ni gärna kommande lite idéer med vad den bästa lösningen för detta problem, se dom kommande 2 bilder.

Motorn "sticker ut" 4-5 cm för mycket för att kunna sätta tillbaka trappsteget. Har funderat på att montera bort trappsteget och såga ut en "fyrkant och sätta en plywood kant runt utsågningen. Där efter montera på två reglar och sen sätta tillbaka den utsågade delen och på med trappstegen, fast nu blir det kanske lite mer mot pentryt.

 

Någon annan som har ett förslag? 

post-76803-0-79316400-1467057311_thumb.jpg

post-76803-0-92207500-1467057327_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan säga att de Albin 78:or jag kikat ner i stuvfacket i aktern på inte sett ut riktigt så. Borde också gå att komma åt från stickkojen tycker jag, att man plastat in dessa konstruktioner på en båt som är såpass rationellt byggd som en Albin 78:a tycker jag låter jättekonstigt.

Ja, det blir lite snickeriarbete om nya motorn är längre än den gamla. Plywood, massivt trä eller hur man nu väljer att göra är ju en smaksak. Finns inget rätt eller fel; elegantast är ju att byta plywooden till nytt i rätt mått, billigare men inte lika elegant är att skarva.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan säga att de Albin 78:or jag kikat ner i stuvfacket i aktern på inte sett ut riktigt så. Borde också gå att komma åt från stickkojen tycker jag, att man plastat in dessa konstruktioner på en båt som är såpass rationellt byggd som en Albin 78:a tycker jag låter jättekonstigt.

 

Ja, det blir lite snickeriarbete om nya motorn är längre än den gamla. Plywood, massivt trä eller hur man nu väljer att göra är ju en smaksak. Finns inget rätt eller fel; elegantast är ju att byta plywooden till nytt i rätt mått, billigare men inte lika elegant är att skarva.

På den sidan kablage och avgasslangen går så är det ingen stickkoj utan där är pentryt. Vill göra så lite ingrepp som möjligt utan att behöva plasta om mm. Så just nu så funderar jag på att göra så som jag har beskrivit innan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Äntligen inkopplad och klar! Vi fick förlänga kablaget då det saknades 50 cm. Det fanns två alt. Det första var att köpa en 2 m förlängning från Vetus för ca 1000kr alt göra en egen. Men vi Köpte fem meter husvagns kabel, med kabelskor samt krympslang mm för marint bruk. Kostnaden för detta ca 250kr.

L-profilerna är 8 mm och utprovade på plats, kostnad 0 kr

post-76803-0-82439300-1467836027_thumb.jpeg

post-76803-0-96887300-1467836043_thumb.jpeg

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Snyggt! Jag har just bytt motorkuddar och tillverkaren (OMC) rekommenderar att man inte justerar höjden mer än max 5 mm med höjdjusteraren, behövs mer ska man ha höja fästet med shims e.d. Du verkar ha skruvat upp betydligt mer än 5 mm, men å andra sidan har du en annan modell på Motorkuddarna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...