Gå till innehåll
lördag 20 april 2024
mofanza

Täckställning - tips

Rekommendera Poster

Hej,

Jag vill vara förberedd för vintern och tittar därför på täckställning för min båt. Anledningen till att jag vill köpa en färdig lösning är att jag inte har möjlighet att snickra och fixa själv på plats.

 

Jag fick förslag från Press-son som har komplett täckställning som sätts på däck och fästs vid pulpits och knap. Frågan är om detta är bästa lösningen eller om man ska ha en ställning som går ner till marken?

 

Vad säger ni med erfarenhet?

 

Här är typen som de har: https://www.press-son.se/battackning-motorbat

Denna kostar typ 4000 kronor för min båt.

 

Jag har en Yamarin 575 (HT).

 

Kom gärna med tips, gärna billigare men bra alternativ.

En annan fråga, hur väl täcker detta utombordaren?

 

MVH / CS

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag köpte mig en begagnad båt i augusti, medföljde gjorde en ställning från Press & son, eller hur nu man skriver det namnet.

Den funkade väldigt bra, var visserligen gammal med en del fastrostade skruvar och så, men dom kommer att bytas ut. Verkar vara en genomtänkt ställning, av bra kvalitet, förutom fastrostade skruv, men det kan ju tänkas att förre ägaren eller ägaren före honom satt i dessa skruvar.

 

Själv köpte jag till förra båten en täckställning från NOA, för mer än 20 år sedan, visst den har funkat bra, men är klenare, även här har origialskruvar fastnat, rören är klenare och böjs lättare, en del reservdelar har fått köpas genom alla dessa år. Men vad som är riktigt uruselt är skarvarna till de långa rören som utgör takåsen, dessa är inte alls användarvänliga, måhända har dess förändrats under årens lopp.

 

Press & son-ställningen fästes i räckverket på relingen på min båt, stabilt!

 

NOA-ställningen står på marken med två "A" förut och akterut, ostabilt, det har hänt att det hela blåst omkull eller flyttats i vinden. Jag har fått komplettera med en träbock mellan rufftak och takåsen då denna annars tyngts ned av snötyngd presenning.

 

Jag tror att du gör ett bra köp om du köper en från Press & son, och de brukar ju dyka upp begagnade på Blocket och även på Tradera ibland.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...