Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
petelars

KAD 42 går varm

Rekommendera Poster

Hej

 

Provkörde min renoverade Windy 27 med nymonterad Kad 42 i helgen. Motorn är provkörd vid bryggan ett antal gånger och vi har kört runt lite vackert, men när vi nu gasade på så varnade den för varm motor. Jag slog av på gasen och stängde även av den i 10 sekunder. Efter det låg den på 75-80 grader när vi puttrade hem i lugnt tempo.

När jag fyllde på glykol i motorn tidigare i vår gjorde jag det bara lite på måfå, men insåg nu att det skulle i ca 1 liter till. Kan detta vara orsaken och räcka för att hålla motorn kall?

Impellern byttes i våras.

 

/Lars

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tror inte att en liter för lite kylvätska gör att motorn går varm. Ett sätt att kolla att motorn får sjövatten, är att känna med handen på sjövattenpumpens lock. Om det är varmt, kommer inget vatten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är kallt och när jag känner på slangarna vid laddluftskylaren, så känns det där när man gasar på. Ska kolla impellern och termostaterna imorgon.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du kan testa att lätta lite på locket till sjövattenfiltret, alltså inte gänga av locket utan bara lätta lite på det när motorn är igång, det blir lite blött bara...

När jag sjösätter måste jag börja med att fylla vatten i sjövattenfiltret innan jag startar upp motorn sedan brukar jag lätta lite på locket så jag ser att impellern pumpar vatten.

I våras var det skräp på gummipackningen som gjorde att det kom in lite luft bakvägen genom locket och nästa gång jag skulle starta upp så fick jag ungefär samma problem som dig.

Det kostade en impeller men jag lärde mig en del bl.a att göra rent packningen :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har jag kollat impellern som ser bra ut, däremot "fladdrade" remmarna till cirkulationspumpen och jag kunde spänna dom en hel del. Kan det påverka något?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är remmarna dåligt spända så driver dom dåligt eller inte alls. Så det kan vara en orsak till att det fungerar på låga varv men inte på höga.

 

(Högre varv på pumpen blir tyngre att driva och då slirar remmen.)

 

Spänn enligt manual och testa igen.

 

För hårt spänt belastar lagren och packningar för mycket och kan orsaka läckage och lager skador.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För kännedom var det temp.givaren som var trasig!

Kylningen fungerade som den ska.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...