Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Crabmeat

Hydraulstyrning

Rekommendera Poster

Hej,

finns det någon som har en bra erfarenhet utav hydraulstyrning på en utombordare? Jag kör ganska många timmar per år och har en 60 hk på båten.  Seasea har någon relativt billig, kan det vara något?

 

MVf

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag är också nyfiken på Seaseas styrnignar. Det är bra pris på deras kit, frågan är hur det håller? Ofta när det läcker är det iof att man använt ATF när det skall vara snällare olja...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nordflex som SeaSea säljer har värdelös påfyllningstratt. Tackar vet jag Baystar som skickar med slang med skruvkork till flaskan som man bara vänder upp och ner när man fyller på. Det blir betydligt enklare att lufta än Nordflex mini-tratt som måste fyllas på hela tiden.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nordflex som SeaSea säljer har värdelös påfyllningstratt. Tackar vet jag Baystar som skickar med slang med skruvkork till flaskan som man bara vänder upp och ner när man fyller på. Det blir betydligt enklare att lufta än Nordflex mini-tratt som måste fyllas på hela tiden.

 

Vem säljer baystar?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Erlandsons brygga säljer Baystar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eld: Tack, då skall jag kolla där.

 

Ishakare: När jag ser allt det arbetet som du lagt ner, så inser jag att jag har inte tiden att göra allt det där. Men du tror alltså att det arbetet hade hänt vilken styrning du hade köpt? Har själv en 60 Yamaha.

 

Den som jojeblom rekommenderade hade någon slags adapter till Yamaha, tror du att den hade underlättat för dig, eller var det endast det lilla utrymmet som spelade roll?

 

Mvh

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Problemet för mig var att min motor är gjord för rorkult, det är inte normalt, och nog väldigt sälsynt på en 60 hk.

 

Att montera styrningen är väldigt enkelt om man inte stöter på dom problem jag har gjort.

 

På hemsidan finns en monteringsfilm, adressen finns i min tråd, kolla på den så får du en uppfattning, förfarandet är nog likvärdigt på Baystar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jämför man priserna är det halva priset mot Baystar, som till sitt försvar egentligen skall jämföras med den större dyrare på Seasea.

 

3000kr för en hydraulstyrning måste anses billigt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dock har jag just en Yamaha F50 som det pratas om extra kit till för den andra styrningen. Detta kanske tyder på att även Nordflex kan bli bökig att montera på min motor...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag var på Erlandssons först och skulle kolla på styrning, men dom hade inga grejer framme för visning, och i katalogen finns inga bilder, så jag har inte en aning om hur Bystars prylar ser ut.

 

Den böjda rostfria pinnen, länken mellan kolv o motor, dom monterar på videon är inte med i Nordflex kartong, så den måste man köpa till, om man inte har en sån sen tidigare, min båt är så gammal så teleflexvajern gick direkt till motorn.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kör med Baystars hydraulstyrning upp till 150hk och är väldigt nöjd med den. Hur menar du med hur kopplingarna ser ut? Ena änden på slangarna som ska in vid motorn är färdigpressade andra änden som ska in vid rattpumpen får du kapa själv efter önskad längd och montera med medföljande kopplingar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kör med Baystars hydraulstyrning upp till 150hk och är väldigt nöjd med den. Hur menar du med hur kopplingarna ser ut? Ena änden på slangarna som ska in vid motorn är färdigpressade andra änden som ska in vid rattpumpen får du kapa själv efter önskad längd och montera med medföljande kopplingar.

 

Du har nog besvarat vad jag menade. Men vara för att vara tydlig:

 

"montera med medföljande kopplingar"

 

jag utgår ifrån att du kunde sätta ihop slangen med kopplingen själv? Anledningen till varför jag frågar är att jag är van att man måste lämna in på pressning när det gäller hydraulslangar.

 

MVh

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Jag kör med Baystars hydraulstyrning upp till 150hk och är väldigt nöjd med den. Hur menar du med hur kopplingarna ser ut? Ena änden på slangarna som ska in vid motorn är färdigpressade andra änden som ska in vid rattpumpen får du kapa själv efter önskad längd och montera med medföljande kopplingar.

 

Du har nog besvarat vad jag menade. Men vara för att vara tydlig:

 

"montera med medföljande kopplingar"

 

jag utgår ifrån att du kunde sätta ihop slangen med kopplingen själv? Anledningen till varför jag frågar är att jag är van att man måste lämna in på pressning när det gäller hydraulslangar.

 

MVh

 

Det funkar även med klämringskopplingar. (Naturligtvis under förutsättning att slang och koppling är gjorda för varandra.)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Jag kör med Baystars hydraulstyrning upp till 150hk och är väldigt nöjd med den. Hur menar du med hur kopplingarna ser ut? Ena änden på slangarna som ska in vid motorn är färdigpressade andra änden som ska in vid rattpumpen får du kapa själv efter önskad längd och montera med medföljande kopplingar.

Du har nog besvarat vad jag menade. Men vara för att vara tydlig:

 

"montera med medföljande kopplingar"

 

jag utgår ifrån att du kunde sätta ihop slangen med kopplingen själv? Anledningen till varför jag frågar är att jag är van att man måste lämna in på pressning när det gäller hydraulslangar.

 

MVh

Ja man får kapa slangen i rätt längd och montera med medföljande kopplingar. Det är alltså ingen "vanlig" hydraulslang som man är van att se på tex grävmaskiner utan mer som en hård plastslang.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag misslyckades med en av kopplingarna när jag monterade hydraulstyrning. Maskinfirman på orten producerade proffspressade kopplingar och bytte ut de fasta kopplingar som satt på bypassventilen mot bättre modeller. Kostade några hundra, väl använda kronor.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kör med Baystars hydraulstyrning upp till 150hk och är väldigt nöjd med den. Hur menar du med hur kopplingarna ser ut? Ena änden på slangarna som ska in vid motorn är färdigpressade andra änden som ska in vid rattpumpen får du kapa själv efter önskad längd och montera med medföljande kopplingar.

Hej Crille 82

Har fått en baystar compact styrning  monterad nyligen jag undrar om du har ett glapp i ratten på 2 cm frigång är det normalt.?

 

Tacksam för svar 

Nautica

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Jag kör med Baystars hydraulstyrning upp till 150hk och är väldigt nöjd med den. Hur menar du med hur kopplingarna ser ut? Ena änden på slangarna som ska in vid motorn är färdigpressade andra änden som ska in vid rattpumpen får du kapa själv efter önskad längd och montera med medföljande kopplingar.

Hej Crille 82

Har fått en baystar compact styrning monterad nyligen jag undrar om du har ett glapp i ratten på 2 cm frigång är det normalt.?

 

Tacksam för svar

Nautica

Nej jag har en väldigt tight och direkt styrning som jag upplever det.

 

Du har nog troligtvis lite luft kvar i systemet, ett enkelt sätt att se om man har luft kvar är att skruva på den medföljande slangen på rattpumpen.

Fyll sedan på med lite ISO VG15 som är den oljan som används i detta system (och säkert många andra oxå).

Vrid på ratten mellan ändlägena snabbt och titta på oljenivån i slangen, rör sig oljan flera cm upp och ner har du luft kvar, är nivån på samma (+/- några millimeter) när du gör denna procedur är det riktigt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tycker mig se en skilnad mellan Baystar och den som säljs på SeaSea. Baystar ser ut att vara mer centrerad vid motorn än den andra, stämmer det?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tycker mig se en skilnad mellan Baystar och den som säljs på SeaSea. Baystar ser ut att vara mer centrerad vid motorn än den andra, stämmer det?

Baystar är exakt centrerad på motorn iaf.

post-79126-1401813_thumb.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...