Gå till innehåll
lördag 20 april 2024
maets

hur förtöja?

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Hej!

 

Finns det någon expertis här som kan hjälpa en novis? Har fått en bryggplats till min Buster XSr. Platsen har en boj och båten ska förtöjas boj till brygga. Nu är det så att bojen ligger inte rakt bakom platsen utan vid sidan. Se min väldigt enkla skiss. Hur förtöjer jag bäst i en sån här situation? Finns det nån bra anledning till att den inte ligger rakt bakom? Är det bättre att lägga i ny bojsten rakt bakom? Hade tänkt två linor fram men hur gör man bak för att gå fri från grannen? Får lägga i bom men det känns som ett projekt för nästa år.

 

post-109027-0-60524100-1465162515_thumb.png

Redigerad av maets

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har ni en bojeka kan du ju lyfta bojstenen och flytta den?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja det finns en bojeka att låna.Hade tänkt så lite pyssel som möjligt men jag får nog jaga rätt på den och flytta bojstenen. Behöver ju kolla lina/kätting bojsten-boj oxå om jag ska använda bojen. Finns inga genvägar till en bra förtöjning :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Eller så fäster du linan från bojen på babords sida i båten.

 

post-106994-0-30845000-1465200559_thumb.png

 

Man skall va lat när man arbetar - dvs, inte göra en massa onödiga saker.

 

Fendra väl mot grannen.

 

Sommaren är ju snart slut och nästa vår lägger du ju ut Y-bommar.

 

Det är inte alltid så lätt att flytta bojstenar.

 

I början av 1980-talet la jag ut ett par bojstenar för vår segelbåt. Trädde på 4 meter plastslang på linan. Ett par år senare bad jag en arbetskompis som är grodman och gå ner och kolla akterförtöjningen. När han kom upp sa han, att han sträckt ner armen i dyn längs linan, så långt han kunde och inte känt gummislangen på nån av linorna.

 

 Det var vid kompisens sjöbod på Smögen. Var ute med kompisens och hans båt härom dan. Vi kom in på äventyret när vi la ut bojstenarna och det visade sig att han hade kvar samma stenar och linor nu 30 år senare. Han hade kollat de grova linorna med jämna mellanrum och de var fortfarande ok.  :huh:

Redigerad av Thallatha

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Sommaren är ju snart slut.....

Här har vi den sanne vardagspessimisten ;) ...

Jag får väl ställa en annan fråga i ett annat forum om vilken skidvalla då som är mest lämpad.... ja för rullskidor då!

Vattenskidvalla inköpte jag redan förra året, Swix aqua, west coast, den lär vara bra.

 

Annars tycker jag Thalatthas förtöjningsförslag är bra, så enkelt som möjligt. Röda linor är ju dessutom väldigt snyggt och politiskt korrekta. :P

 

Sedan framkommer det ju inte hur långt det är mellan bryggan och bojen, om detta avstånd bara är några få meter längre än båtens löa så är det ju bra, men om det mer han det ju bli svajigt i sidled.

Men det kanske är i en skyddad hamn/vik och då blir det ju bra ändå.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja sommaren snart slut känns ju sådär för en som inte lagt i båten än...

 

Avståndet brygga-boj kan jag bara uppskatta då jag faktiskt inte har båten än, ska hämta på lördag, så jag har inte kunnat mäta upp. Från mina bilder jag tagit bedömer jag det som två båtlängder ungefär, 8-10m. Det är en ganska skyddad hamn i Mälaren. Har fått lite nya uppgifter från den föregående bryggplatsinnehavaren och vet nu varför bojen inte ligger rakt bakom. Den hamnade fel...kätting håller några år till dock men bojen borde bytas. Blir till att köra bojeka innan sin egen båt alltså...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...