Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
Simon120

För lite oljeblandat i tanken

Rekommendera Poster

Stressad och glömsk köpte jag fel oljeblandning på biltema. Jag köpte Alkylatbensin som redan är färdigblandad.

Jag fyllde på med 2% i tanken samt 10liter ren bensin.

 

Den startar som vanligt och jag åker iväg.

Helt plötsligt dör motorn. Jag börjar läsa på flaskan och inser vad jag har gjort.

 

Vad bör jag göra?

Är motorn helt förstörd?

 

Jag har tömt tanken och köpt rätt bensin och olja. Men batteriet är dött så får vänta tills imorgon att testa.

 

Väldigt tacksam för svar.

 

Motorn är en evinrude från 1979.

 

Mvh

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tändstiften kan ha sotat igen. Men det bör inte bli några skador på motorn.

Däremot så antar jag den blårökte en hel del när du körde?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Tändstiften kan ha sotat igen. Men det bör inte bli några skador på motorn.

Däremot så antar jag den blårökte en hel del när du körde?

Tack för svar!

Jag får ta och skruva loss dem och rengöra.

Låter tryggt att motorn kan ha klarat sig.

Ja det var mer än vanligt.

Redigerad av Simon120

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

2% extra olja i bensinen skadar inte din motor och lär inte heller ha fått den att stanna

 

Alkylatbensin är förövrigt bara bra och du bör köra motorn på sådan innan du ställer undan motorn/båten för vintern

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som jag läser inlägget så har Simon använt oljeblandad alkylatbensin i stället för 2-taktsolja. Alltså, 2 dl alkylatbensin med 2 % olja + 10 l ren bensin i tanken. Set blir väl totalt ca 0,04 % oljeinblandning och då motorn ska ha 2 % olja så kan den mycket väl ha tagit skada av att gå på i princip ren bensin. Hur illa det gått beror ju naturligtvis på hur länge den kördes utan olja. Motorn kan ju ha stannat av en annan orsak...

 

Simon skriver att batteriet är dött men det kan ju vara så illa att motorn har skurit och inte går runt. Då klickar ju bara startmotorn vilket kan misstas för ett urladdat batteri.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som jag läser inlägget så har Simon använt oljeblandad alkylatbensin i stället för 2-taktsolja. Alltså, 2 dl alkylatbensin med 2 % olja + 10 l ren bensin i tanken. Set blir väl totalt ca 0,04 % oljeinblandning och då motorn ska ha 2 % olja så kan den mycket väl ha tagit skada av att gå på i princip ren bensin. Hur illa det gått beror ju naturligtvis på hur länge den kördes utan olja. Motorn kan ju ha stannat av en annan orsak...

 

Simon skriver att batteriet är dött men det kan ju vara så illa att motorn har skurit och inte går runt. Då klickar ju bara startmotorn vilket kan misstas för ett urladdat batteri.

Då rubriken är "För lite oljeblandat i tanken" så tolkar jag det oxå så.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Även jag tolkar det så och det är nog inget bra alls...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ur med tändstiften och se om motorn går runt. Gör den det så gör ett kompressionsprov. Vissar det hyffsade värden så har troligen inte kolv/cylinder skurit.

 

Går den inte runt så är det nog dyrt att laga och dags att titta på alternativ.

 

När den stannade hur körde du motorn och hur var betendet och karraktären på stoppet?

 

Felsökt i övrigt? Gnista, bränsle etc...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Oj då, ja så tolkade ju inte jag Simon's text. Jag trodde han menade att han köpt färdigblandat akrylatbensin som redan har 2% iblandad olj. Och sedan blandat ytterligare 2% olja i denna.

 

Om det är så att Simon120 har köpt färdigblandad akrylatbensin som är blandad i 2% och använt detta som olja, dvs blandat i 2% aklrylatbensin istället för olja i resterande ren bensin så var det värre.

 

Hoppas Simon kan förtydliga och så håller vi tummarna för honom.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Aspen 2 används till alla tvåtaktsmotorer utom till utombordare vilka behöver inblandning av en särskild utombordsmotor. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Går den inte runt så har den förmodligen skurit/nypt. I sånt fall skulle jag nog försöka få tag på en beg. motor eller bara ett powerhead, altså endast själva motorn utan rigg. Det brukar finnas en del billiga begagnade motorer med rasade växelhus. Du skulle kunna ta en vild chansning och fylla cylindrarna med olja och försöka tvinga runt den. Jag paktiserade det i min ungdom på min första bil (BMW) som hade nypt/skurit p.g.a. att jag inte bytt olja. Jag fyllde cylindrarna med olja, kopplade dubbla batterier och tvingade runt motorn tills den gick lätt. Körde sedan med bilen i några år utan problem. Naturligtvis ar detta att våldföra sig på motorn ochh man ska nog ha en rejäl skopa tur om det ska fungera, men kan vara värt att prova innan man skrotar motorn. Om du får igång den, så kör första tanken med 4% tvåtaktolja.

Redigerad av Riro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 Du skulle kunna ta en vild chansning och fylla cylindrarna med olja och försöka tvinga runt den. 

Fyller man cylindrarna med vätska och försöker drar runt, så kommer du kröka stakarna!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du kör runt motorn utan stift. Då slipper du kompressionen. Det lär stänka olja men det är väl det lilla problemet?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Självklart har man inga stift i. Får du igång den så gör gärna ett kompressionsprov så ser du om någon cylinder har dålig komp. Det ska inte skilja så mycket mellan cylindrarna. Tänk på att kompprov ska göras med någurlunda varm motor för att var rättvisande. Du får dock en hygglig uppfattning om något är fel även vid kall motor.

Redigerad av Riro
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...