Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
Axiotrade

Lägga på ny gelcoat/topcoat på båten.

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Har tidigare skrivit ett inlägg där jag undrade mer om hela reparationsprocessen på min båt, Det rörde nog mer att laga de hål som finns. Mitt andra steg i reparationen är att jag vill få skrovet vitt. Nu ser det ut som det varit nersjunket i gyttja och stått där i många år. tillsammans med gamla skador m.m..

 

Jag har studerat följande video-serie på youtube: 

Där han går igenom stegen från glasfiber till gelcoat för att reparea ett hål. Och jag skulle vilja dubbelkolla här innan jag beslutar att lägga på ny gelcoat.

 

 

Först och främst. 

1: Att lägga på ny gelcoat på hela båten (5 meter lång), med tanke på härdningstiden för gelcoat/topcoat. Ser ni något problem med det? Kommer jag att hamna i en situation där halva ytan får nytt lager, och andra har härdat i burken.. Jag tänker göra halva båten åt gången (höger/vänster) p.g.a. hur båten är uppställd. 

 

 

2: Hade gärna sprutat båten då jag har all den utrustningen och tycker det är lättare att få bättre resultat. Är det svårt att blanda gelcoat så att det går att spruta? (Jag har köpt gelcoat från biltema)

 

3: Har förstått att glasfiber & polyester inte är helt vattentätt. Jag undrar. Är det gelcoat eller topcoat (vax) som skapar det vattentäta lagret?

 

4. Enligt videon så torkar tydligen aldrig gelcoat riktigt när man lagt på det(??!!) Snubben som gör vidoen lägger på något som heter PVA (Poly...Alcohol) Han sprutar på det, och senare bara tvättar av med vattnet och ytan har stelnat... Om jag lägger på ett lager med gelcoat, för att sedan lägga på topcoat. Hur förbereder jag gelcoaten innan topcoaten läggs på? Behöver ytan på tidigare lager torka HELT om jag skall lägga på ytterliggare lager? eller är det bara inför slipning som det krävs?

 

5. Om inte vaxet är det som gör båten vattentät (fråga 3), vad har det då för uppgift? 

 

6. Hur lång tid måste jag vänta mellan läggningarna? eller lägger jag enbart ett lager? 

 

 

Mycket tacksam för svar! 

 

/Mattias

Redigerad av Axiotrade

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Polyester härdar väl på 20 minuter så det lär bli svårt att hinna med en hel sida även på en så liten båt. Polyvinylalkohol säljs som släppmedel på marinbutikerna i Sverige.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tror du att det är några problem att dela upp ytan idelar lagom stora delar för att lägga på gelcoat, med tanke på härdningstiden? Krävs någon form att efterarbete när man lägger på lager 2 (alltså i sjävla skarven mellan dessa 'rutor')?

 

Släppmedel. Är detta ett medel som egentligen används när man gjuter form?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om man målar på gelcoat/topcoat och vill få en snygg yta så måste den slipas och poleras efteråt. Oavsett om man har skarvar eller inte.

 

Släppmedel; ja det är tänkt att användas i formar som man plastar båtar eller båtdelar i. Tidigare använde man vax. Polyvinylalkohol gå även att använda som i filmerna du tittat på.

 

Gelcoat/topcoat blir aldrig helt vattentät. Fast det blir tätt nog för de flestas behov(?) Vill du ha det helt tätt är det epoxi som gäller.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Blandar man i ett par procent vaxlösnig/paraffin t Gelcoaten så blir det topecoat. Vaxet gör att ytan inte klibbar när den härdat. Gelcoat klibbar till dödar. Målade med gelcoat inne i ett par skåp på den första plastbåten jag byggde - sen har jag aldrig gjort om det misstaget.

 

Personligen hade jag aldrig lagt topecoat på en gammal plastbåt, när det finns bättre och enklare metoder.

 

Me vi lever i ett fritt land.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns som sagt alternativ till vaxet...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Blandar man i ett par procent vaxlösnig/paraffin t Gelcoaten så blir det topecoat. Vaxet gör att ytan inte klibbar när den härdat. Gelcoat klibbar till dödar. Målade med gelcoat inne i ett par skåp på den första plastbåten jag byggde - sen har jag aldrig gjort om det misstaget.

 

Personligen hade jag aldrig lagt topecoat på en gammal plastbåt, när det finns bättre och enklare metoder.

 

Me vi lever i ett fritt land.

Du får gärna berätta mer. Vilka andra metoder finns att tillgå och vilken hade du valt? En vit och fin båt är mitt mål.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Jag hade målat friborden med tvåkomponentsfärg - betydligt enklare än att lägga på ny gelcoat och mycket tåligare.

 

I ett försäkringsärende skulle det väl kunna tänkas att man la på ny "gelcoat" på en båt, men jag undra hur många amatörer som gör det på en gammal båt. Har har två plastbåtar som är målade med 2K-färg och har tidigare haft ytterligare en. En av de nuvarande - lilla bilden till vänster och den tidigare båten har jag målat själv.

 

Många av de båtarna med vitt fribord har jag  haft vit bottenfärg på och en bred blå vattenlinje.

 

post-106994-0-26007000-1465193793_thumb.jpg

 

 

Redigerad av Thallatha

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade målat friborden med tvåkomponentsfärg - betydligt enklare än att lägga på ny gelcoat och mycket tåligare.

 

I ett försäkringsärende skulle det väl kunna tänkas att man la på ny "gelcoat" på en båt, men jag undra hur många amatörer som gör det på en gammal båt. Har har två plastbåtar som är målade med 2K-färg och har tidigare haft ytterligare en. En av de nuvarande - lilla bilden till vänster och den tidigare båten har jag målat själv.

 

Många av de båtarna med vitt fribord har jag  haft vit bottenfärg på och en bred blå vattenlinje.

 

attachicon.gifpeke från sidan.jpg

 

Med 2 komponentsfärg, menar du då t.ex. polyuretanlack?

Ang. bottenfärg. Behövs denna även då ny gelcoat ligger på. Och, kan man lägga den direkt på ren glasfiber?

Båten skall ner i en sjö.

 

Varför går inte 2komponents använda under vattenlinjen?

 

Ber om ursäkt att jag fullständigt bombarderar dig med frågor.

 

Mvh

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Här är ditt bästa alternativ till ny gelcoat/topcoat. En tvåkomponentfärg som sträcker sig vid härdning. Finns massa filmer om just de-Ijssel färgen på nätet.

Denna färgen kräver inte ens en färgspruta, det räcker med roller för att få ett proffsresultat. Dock är det så att underarbetet är A&O för ett bra slutresultat, man kan inte fuska till det alltså.

 

http://www.de-ijssel-coatings.se

Redigerad av pseudonym

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Under vattenlinjen målar man helst med epoxigrundfärg.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tvåkomponentsfärg blåsar sig under vattenlinjen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Jag hade målat friborden med tvåkomponentsfärg - betydligt enklare än att lägga på ny gelcoat och mycket tåligare.

 

I ett försäkringsärende skulle det väl kunna tänkas att man la på ny "gelcoat" på en båt, men jag undra hur många amatörer som gör det på en gammal båt. Har har två plastbåtar som är målade med 2K-färg och har tidigare haft ytterligare en. En av de nuvarande - lilla bilden till vänster och den tidigare båten har jag målat själv.

 

Många av de båtarna med vitt fribord har jag  haft vit bottenfärg på och en bred blå vattenlinje.

 

attachicon.gifpeke från sidan.jpg

 

Med 2 komponentsfärg, menar du då t.ex. polyuretanlack?

Ang. bottenfärg. Behövs denna även då ny gelcoat ligger på. Och, kan man lägga den direkt på ren glasfiber?

Båten skall ner i en sjö.

 

Varför går inte 2komponents använda under vattenlinjen?

 

Ber om ursäkt att jag fullständigt bombarderar dig med frågor.

 

Mvh

 

 

Det är väl inte du som bombarderar dig med frågor. Det är jag som sticker ut hakan med avikande åsikter, utifrån mitt eget perspektiv.

 

Med sjö - menar du då insjö - sötvatten!?.

 

Jag har också min båt i sjön. Den delen av Atlanten och Nordsjön som kallas Skagerack.

 

Här är det inte tänkbart utan "giftig" bottenfärg om båten ligger i alltid. Ligger du i en insjö så behövs det väl ingen bottenfärg egentligen och nån giftfärg får du inte ha.

 

2K-färg är nog det det du kallar polyuretan - tänker aldrig i de banorna. Tvåkomponentsfärg är tvåkomponentsfärg - för mig.

 

Erfarenhetsmässigt blåsar sig färgen om den ligger under vattnet permanent.

 

Det kanske är bättre med topecoat för dig, även om den är svårare att måla med och resultatet blir sämre om du inte vattenslipar en massa.

 

Du kan naturligtvis måla, pensel eller roller. Det räcker ju att det härdar nåt dygn innan du kan sjösätta. Vill du ha finare fribord kan du ju vattenslipa till hösten.

 

Målar du ett lager med gelcoat, som jag har för mig att du skrev och sen blandar i lite vax/parafin i gelcoaten och målar en gång till, får du ju lite tjockare skikt att slipa på. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Yes, den skall ner i en insjö :D

Som ny inom området så kan man inte alla korrekta namnt och termer :D

 

Jag tror jag testar med gelcoat och sedan topcoat då det för tillfället känns lättast (har fått mest information kring dessa delar). Börjar jag dela upp områden i över och under vattennivån, så blir det fler produkter att läsa på kring. hur som helst så får jag känna på det,  :D

 

Vill tacka alla för att ni tar er tid!

 

mvh

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Åter igen - varför först gelcoat och sedan topcoat? Har du möjlighet och kunskap, spruta topcoat. Skit i gelcoaten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Åter igen - varför först gelcoat och sedan topcoat? Har du möjlighet och kunskap, spruta topcoat. Skit i gelcoaten.

Låt han tro att det är en större skillnad än vaxlösningen Peter. Han lär sig väl med tiden?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Enda anledningen att först lägga gelcoat och sedan topcoat är ju om man vill ha ett tjockare lager. Till exempel för att kunna slipa och polera så att det blir riktigt fint. Det går att få det att se ut som nytt.

 

Och anledningen till att använde gelcoat före sista lagret istället för topcoat som man bara använder till sista lagret är ju att man då kan slippa slipa och tvätta mellan lagren.

Redigerad av Eld-

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

 

Åter igen - varför först gelcoat och sedan topcoat? Har du möjlighet och kunskap, spruta topcoat. Skit i gelcoaten.

Låt han tro att det är en större skillnad än vaxlösningen Peter. Han lär sig väl med tiden?

 

Förstår inte varför du försöker dum-förklara mig? Vad vinner du på det?

 

Anledningen till varför först gelcoat och sedan topcoat är, om jag förståt det rätt, att ytan på gelcoat inte torkar helt och går inte att slipa. Dessutom så krävs ett större arbete emellan läggningarna om jag vill lägga 2 lager topcoat. Tydligen måste det tvättas och slipas för att andra lagret skall fästa ordentligt(?). Om jag vill lägga 2 lager för att få lite slipmån, så passar det väl då alldeles utmärkt att lägga ett lager gelcoat, och sedan ett lager med topcoat.

 

Det är ju just att det är en sån liten skillnad som gör att det passar så bra. Tvätta & slipa hela båten innan andra läggningen, eller bara hoppa över att droppa i vaxet? Jag väljer hellre det andra alternativet.

 

Men om jag förstått det hela fel, vänligen rätta mig. Jag frågar här för att lära mig då detta är helt nya produkter för mig som jag aldrig använt tidigare. Jag ber er bara hålla en god ton, det blir så mycket trevligare då.

 

Mvh

 

Redigerad av Axiotrade

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...