Gå till innehåll
torsdag 18 april 2024
prichardsson

Starthjälp Premium i båten från Biltema ?

Rekommendera Poster

Jag har haft i tankarna en längre tid att det vore bra att ha en starthjälp i båten men eftersom jag har en ganska liten båt (21ft DC) så har alltid stuvutrymmena satt stopp för det. Men såg nyligen att Biltema har en produkt som heter "Starthjälp Premium" http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/El/Batteriverktyg-och-tillbehor/Starthjalp-Premium-2000037609/. Storleksmässigt verkar den bra.

 

Skulle en sådan fungera som en starthjälp till en båtmotor ? Jag har en Mercruiser 4.3MPI och batterierna är på 85ah styck.

 

Med vänlig hälsning
Patrik
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har haft i tankarna en längre tid att det vore bra att ha en starthjälp i båten men eftersom jag har en ganska liten båt (21ft DC) så har alltid stuvutrymmena satt stopp för det. Men såg nyligen att Biltema har en produkt som heter "Starthjälp Premium" http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/El/Batteriverktyg-och-tillbehor/Starthjalp-Premium-2000037609/. Storleksmässigt verkar den bra.

 

Skulle en sådan fungera som en starthjälp till en båtmotor ? Jag har en Mercruiser 4.3MPI och batterierna är på 85ah styck.

 

Med vänlig hälsning

Patrik

 

 

En väldigt märklig pryl. Skulle vara intressant att höra ett praktiskt test av denna. Att den på något sätt skulle kunna hjälpa mer än att 'kicka' till startmotorn så den möjligtvis rör sig verkar ganska långsökt.

Moderna motorer med mycket elektronik kräver ganska mycket ström bara för att gå och den här prylen måste kunna levera detta tills generatorn börjar ladda.

 

Ett stalltips är att se till ha god ordning på elsystemet och fräscha batterier, de pengarna är en mycket bättre försäkring. Alternativt kompletterat med en spänningsstyrd huvudbrytare om man är rädd att dra ur batterierna med hushållselen.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det där känns underligt. att den kan absorbera energi är nog givet, men då den har gjort det var kopplar du den då? till batteriet, då går ju energin tillbaka lika fort... verkar vara ett nollsummespel om man inte har andra batterier att hämta energi från.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja det hela lät lite flummigt. Men det står även att man kan ladda upp batteriet med 12V så min tanke var med att ha den fulladdad innan man sätter den på plats.  Men som sagt det var formatet som tilltalade mig och frågan är om den skulle räcka till.

Men det låter på S59746 som att den inte skulle göra det (?)
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja det hela lät lite flummigt. Men det står även att man kan ladda upp batteriet med 12V så min tanke var med att ha den fulladdad innan man sätter den på plats.  Men som sagt det var formatet som tilltalade mig och frågan är om den skulle räcka till.

 

Men det låter på S59746 som att den inte skulle göra det (?)

 

 

Det är väl just det som är det kritiska. Allt beror ju på vad man har för problem. Har man en av någon anledning en svårstartad motor ersätter den knappast ett välladdat batteri. Har man tomma batterier men en lättstartad motor så funkar den kanske, förutsatt den kan leverera tillräckligt med energi för att hålla igång motorns (eventuella) elektronik tills den startar. Men tomma batterier finns det många andra sätt att slippa på båtar.

 

Om dina batterier är tomma har du väl max ett startförsök med den prylen. Den kan ju inte skapa energi på något magiskt vis...

 

Antar att du har dubbla batterier? En frånskiljare mellan dessa som funkar och du har alltid reservstartström i form av ett helt batteri, är väl ganska standard i de flesta båtar. Jag skulle använda 1500:- på att dessa grejor är fräscha istället.

 

Varför har du behovet av en sådan pryl?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har fräscha batterier och avskiljare men har ändå hänt på en tidigare båt för ett antal år sedan att man blivit helt stående (då var avskiljaren felkopplad iofs). 

Tänkte mest som en extra säkerhet om man ligger ute nån vecka och inte har möjlighet att ladda batterierna men kanske vill använda ström från båda.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som sagt. Med (minst) dubbla batterier som är åtskilda på lämpligt sätt och välskött elsystem så behöver man inte vare sig en traditionell starthjälp eller sådan här hokus pokus.

 

Jag antar att den bygger på att man laddar upp en stor kondensator med hjälp av det ganska urladdade startbatteriet och att denna sedan kan starta motorn genom att den har mycket lägre inre resistans än startbatteriet som inte kunde dra igång motorn.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har fräscha batterier och avskiljare men har ändå hänt på en tidigare båt för ett antal år sedan att man blivit helt stående (då var avskiljaren felkopplad iofs). 

Tänkte mest som en extra säkerhet om man ligger ute nån vecka och inte har möjlighet att ladda batterierna men kanske vill använda ström från båda.

 

Det går inte att både ha kvar kakan och äta av den!

 

S59746 håller jag fullständigt med.

 

Har du en batteriskilljare som du vrider  typ 1, 2 båda, släng den och montera Biltemas automatiska, montera sedan kan du glömma den, väl använda 200.

 

 

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den där produkten är inte så konstig alls.

Med största sannolikhet innehåller den s.k. Supercapacitors, som enkelt kan beskrivas som ett mellanting mellan batteri och kondensator. Då de bara tål väldigt låg spänning (2,5V) används flera seriekopplade samt elektronik för att övervaka laddningen av dem separat.

 

Principen bygger på att suga ut energi som finns kvar i batteriet under längre tid och sedan kunna tillhandahålla den under några sekunder. Tänk på att 450A under 2s (som det kanske tar att starta motorn) bara motsvarar 0,25Ah.

 

En mycket vanlig teknik (som även används kommersiellt) för att ta lite energi under lång tid för att kunna avge mycket - men under kort tid. Därav namnet "Jump start".

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Litet intresant räkneexempel, enl. Biltema går den att ladda via USB. USB är normalt specad till 2,5 W, det motsvarar 0,21 A vid 12 V. laddningstiden är 100 s ger 21As. Strömuttaget är 450 A och då borde den räcka i 0,046 sekunder.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

 

Litet intresant räkneexempel, enl. Biltema går den att ladda via USB. USB är normalt specad till 2,5 W, det motsvarar 0,21 A vid 12 V. laddningstiden är 100 s ger 21As. Strömuttaget är 450 A och då borde den räcka i 0,046 sekunder.

 

 

Om man räknar på c:a 200A - som är rätt rimligt för en normal startmotor i en bensinmotor - så krävs c:a 1,4Wh för en start i 2s. Med en USB på 5V/2A (gissar att de räknat på värsta USB och snällaste startmotorn) i 100s hinner man bara ladda i en femtedel, 0,27Wh.

Men det står faktiskt inte uttryckligen att laddtiden är 100s på USB. Troligen fungerar den men uppladdningstiden 100s är den optimala med ett halvdåligt men inte helrisigt 12V-batteri. Inte via USB.

 

Intressant är att EG-försäkransdokumentet beskriver en produkt som är benämnd med en ström på 300A, medan etiketten och texten säger 450A.....

 

I övrigt håller jag dock med "panelen" - lägg pengen (1500:- !) på ett batteriövervakningsinstrument, frånskiljare och/eller extra batteri. Eller varför inte en liten solpanel ?

 

Redigerad av IngemarE

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Jag har fräscha batterier och avskiljare men har ändå hänt på en tidigare båt för ett antal år sedan att man blivit helt stående (då var avskiljaren felkopplad iofs). 

Tänkte mest som en extra säkerhet om man ligger ute nån vecka och inte har möjlighet att ladda batterierna men kanske vill använda ström från båda.

 

Det går inte att både ha kvar kakan och äta av den!

 

S59746 håller jag fullständigt med.

 

Har du en batteriskilljare som du vrider  typ 1, 2 båda, släng den och montera Biltemas automatiska, montera sedan kan du glömma den, väl använda 200.

 

 

 

Kalle

 

Vad menar du att det inte båda ha kvar kakan och äta upp den ? 

 

Det enda jag har frågat är om den här produkten skulle fungera som en starthjälp till min båt. Jag behöver inga fler utlägg om batterier och batteriavskiljare osv. Om jag tycker det kan vara värt att ha en starthjälp med mig om jag ska ligga ute lite längre utan laddningsmöjligheter så är det väl upp till mig.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

Litet intresant räkneexempel, enl. Biltema går den att ladda via USB. USB är normalt specad till 2,5 W, det motsvarar 0,21 A vid 12 V. laddningstiden är 100 s ger 21As. Strömuttaget är 450 A och då borde den räcka i 0,046 sekunder.

 

 

Om man räknar på c:a 200A - som är rätt rimligt för en normal startmotor i en bensinmotor - så krävs c:a 1,4Wh för en start i 2s. Med en USB på 5V/2A (gissar att de räknat på värsta USB och snällaste startmotorn) i 100s hinner man bara ladda i en femtedel, 0,27Wh.

Men det står faktiskt inte uttryckligen att laddtiden är 100s på USB. Troligen fungerar den men uppladdningstiden 100s är den optimala med ett halvdåligt men inte helrisigt 12V-batteri. Inte via USB.

 

Intressant är att EG-försäkransdokumentet beskriver en produkt som är benämnd med en ström på 300A, medan etiketten och texten säger 450A.....

 

I övrigt håller jag dock med "panelen" - lägg pengen (1500:- !) på ett batteriövervakningsinstrument, frånskiljare och/eller extra batteri. Eller varför inte en liten solpanel ?

 

 

Hade gärna haft extra batteri i båten och solpaneler men som jag skrev i de första inlägget så har jag en liten båt med begränsade utrymmen, därför tyckte jag att det kunde vara intressant. :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

"Hade gärna haft extra batteri i båten och solpaneler men som jag skrev i de första inlägget så har jag en liten båt med begränsade utrymmen, därför tyckte jag att det kunde vara intressant. :)"

 

En vikbar solcell tar väldigt lite plats att stuva undan. Känns om en säkrare 'backup' som dessutom ger det extra att du får mer ström att röra dig med när du är ute och ersätter ett extra batteri till en stor del.

Annars är det väl bara att testa, Biltema brukar vara rätt enkla med att ta tillbaka produkter som inte funkar. Ett problem kanske är att få till ett realistiskt test utan att skada dina batterier, de måste ju laddas ur helt för att testa. Något man inte gärna gör.

 

Jag är iaf nyfiken på resultatet, men då snarare för bilen än båten. Dessa kondensatortekniker är rätt nya och spännande. Lycka till!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nytt är det inte, men det är först nu tekniken blivit såpass bra att det för ett överkomligt pris kan klara hög ström. Som minnesbackup i hemelektronik har de funnits i 30 år....

 

Har faktiskt nyligen ansvarat för ett projekt på jobbet där just denna tekniken används för att försätta ställdon i fordon i ett säkert läge när batterispänning av någon anledning inte är tillförlitlig längre och orkar driva elmotorerna.

Men att få en produkt som Biltemas att fungera parallellt med ett batteri (eller hur den nu skall användas) och dessutom idiotsäker för Svensson är en utmaning. Kortslutningsströmmen är ju tillräckligt för att svetsa ihop krokodilklämmorna och elda upp kabeln på bråkdelen av en sekund.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ursäkta att jag la mig i!

 

 

 

Kalle :D

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har tänkt i liknande banor då jag har valt att bara ha ett batteri i båten då det finns några få förbrukare(två lampor och ett kylskåp), men är olyckan framme och man drar ur sitt enda batteri så blir man ju liggande...

 

Visst, det är en lika snål som möjligen enkel lösning men det är inte alltid det finns plats och pengar för start och förbrukarbank med frånskiljare m m när man redan sponsrar båttillbehörsbranschen och oljeproducenterna med halva lönen vare månad! :lol:

 

Hur skulle en dylik tingest kopplas in på batteriet vid en "jumpstart"? Finns ju större varianter på Biltema och JULA:

http://www.jula.se/catalog/bil-och-garage/biltillbehor/bilbatterier-och-tillbehor/hjalpstart/hjalpstart-608205/

http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/El/Batteriverktyg-och-tillbehor/Starthjalp-12-V-400-A-2000035160/

 

Problemet blir väl jord/minus eller?

 

Och ja absolut...alternativet är att inte nyttja kylskåp och lampor eller att köpa på sig en 500Ah-bank men det är ju inte det som är frågan utan istället om det skulle vara rentav praktiskt. :)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har haft i tankarna en längre tid att det vore bra att ha en starthjälp i båten men eftersom jag har en ganska liten båt (21ft DC) så har alltid stuvutrymmena satt stopp för det. Men såg nyligen att Biltema har en produkt som heter "Starthjälp Premium" http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/El/Batteriverktyg-och-tillbehor/Starthjalp-Premium-2000037609/. Storleksmässigt verkar den bra.

 

Skulle en sådan fungera som en starthjälp till en båtmotor ? Jag har en Mercruiser 4.3MPI och batterierna är på 85ah styck.

 

Med vänlig hälsning

Patrik

 

En god vän till mig fick starthjälp av bärgaren för någon vecka sedan och han använde en sån här manick.

Troligen inte Biltemas. Kompisen titta med stor skepsis när han koppla den till batteriet men bilen stata hur fint som helst.

Hade jag haft behovet hade jag satsat på en sådan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...