Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Stephan_D

SXK 12-timmars Single Handed - någon som ska segla?

Rekommendera Poster

Ja, det var mycket trevligt att prata efteråt. Försöker segla detta varje år, så jag hoppas vi ses nästa år igen. Vore kul att segla tillsammans någon gång, Stephan. Kanske bara ta en dagstur någon dag?

 

Trevlig film! Det var ju "bra" med vind vid Grönö. Synd att vinden inte stod på Jungfrun. Jungfrun är alltid lite knepig. Antingen blåser det bra, eller inte alls. Vid sydliga vindar styr Ornö upp vinden på fjärden, så det blir konstiga vindvrid mitt på.

 

/R

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Finns det en bra länk som beskriver hur detta funkar i korthet?

Måste man vara medlem i SXK för att få vara med?

Och - vad tusan är ett "SXK-tal"..?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Robert - absolut! Jag tar alla tillfällen till segling :)

 

Peter_K:

 

Det är samma upplägg som SXK 24-timmars, att segla så långt som möjligt ensam på 12 timmar, distansen är summan av seglade sträckor mellan olika punkter i ett "punktkort".

 

Väldigt rolig övning, schack på havet stod det någonstans, och det stämmer ju rätt bra,

viktigast är väl att försöka slippa kryssa och hitta en lämplig bana, nåt som jag inte varit

så framgångsrik på ännu, men nästa år, då... 

 

Man behöver inte vara medlem.

 

SXK-tal är i princip samma sak som gamla LYS-talet, seglade sträckan divideras med SXK-talet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
23 minuter sedan, Stephan_D säger:

SXK-tal är i princip samma sak som gamla LYS-talet, seglade sträckan divideras med SXK-talet.

 

 

Tack för bra info om tävlingens upplägg.

Frågan är vad man får för tal när man har mätbrev enligt SRS, men det lär väl visa sig om jag får för mig att delta någon gång.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
19 timmar sedan, Peter_K säger:

 

Tack för bra info om tävlingens upplägg.

Frågan är vad man får för tal när man har mätbrev enligt SRS, men det lär väl visa sig om jag får för mig att delta någon gång.

Peter, har inte båten standard-SRS kan man skriva in mätbrevet i ansökan. De använder ett SXK-tal för de vill inte att man byter SRS-tal hela tiden. Jag som har nytt mätbrev varje år får inte SXK-talet ändrat om jag inte byter båt.

Har inte båten heller ett mätbrev finns det en grupp som skapar ett SXK-tal åt dig.

 

Jag vet inte om man måste vara medlem i SXK eller inte. På hemsidan för tävlingen står det bara två priser om man är med i SXK Stockholmskrets eller ej.

 

Kul om du ville vara med, Peter. En startpunkt har du ju precis utanför hemmahamnen och båtarna Gun-Gun och Respons (samma klubb?) brukar vara med varje år.

 

/R

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
34 minuter sedan, rgsson säger:

Kul om du ville vara med, Peter. En startpunkt har du ju precis utanför hemmahamnen och båtarna Gun-Gun och Respons (samma klubb?) brukar vara med varje år.

 

/R

Respons känner jag inte igen från kvällsseglingar mm så jag tror det är en annan klubb - men vi skulle helt klart få samma startpunkt. :)
Får se hur det blir, är det en gång per år?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Japp, en gång per år. Alltid lördagen innan midsommar. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det går tydligen inte att skicka epost länge från Maringuiden. 

Stephan_D, skulle du kunna maila mig på robert_gsson@yahoo.se

 

/R

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tips - ändra mailadressen så att den inte kan scannas av en robot, ändra till t ex "snabel-a" som text. Annars blir du bombad med spam. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
På 2017-06-21 på 5:48 PM, Peter_K säger:

 

Tack för bra info om tävlingens upplägg.

Frågan är vad man får för tal när man har mätbrev enligt SRS, men det lär väl visa sig om jag får för mig att delta någon gång.

Du  får SXK-tal efter mätbrevet.

SXK-talet är nog ganska förenklat.

Jag har en motorseglare, med ganska skapliga segelegenskaper - för att va motorseglare.

Nån stans hittade jag ett norskt LYS-tal.

När jag sökte om SXK-tal, fyllde jag i de uppgifter de frågade efter och skickade med den bristfälliga informationen jag hade om det norska LYS-talet - som var 1,01. Av någon outgrundlig anledning fick jag SXK-talet 1,01.

Nu spelar ju SXK-talet ingen roll.

 

När vi seglar "24-timmars" gör vi det inte för att tävla, utan för att ha en trevlig "gubbsegling". Eller som vi brukar säga;"Hade det inte varit för den goda maten - så hade vi aldrig seglat"

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
På 2017-07-01 på 9:00 AM, Peter_K säger:

Tips - ändra mailadressen så att den inte kan scannas av en robot, ändra till t ex "snabel-a" som text. Annars blir du bombad med spam. 

OK, tack för tipset! Jag har inte blivit bombad än... ;-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Rgsson - Ursäkta lång svarstid, har varit utomlands, hemma och mellanlandar ett par dar på semestern, återkommer på mail.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ahhhh, äntligen dax för 12-timmars igen, nu kommer det blåsa en lagom bris från sydväst. 🙂

 

Min preliminära startpunkt blir S:t Rotholmen om inte prognosen bär emot.

 

Såg att rgsson m.fl tänkte starta där också, väl mött!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

@Stephan_D, har du fått med dig en släkting till på lördag?

Bra jobbat 🙂

 

/R

Redigerad av rgsson

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo, så är det, yngste sonen med piratbåten Martha har för avsikt att delta, tack vare lystalet får han lägga till distans när korrigerad sträcka räknas ut, vilket nog lockade en del. 

 

Vi kör ner till Karlslunds Marina på fredag kväll för att vara på plats vid Rotholmen lördag morgon.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...