Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
seglarfreaken

PRATA om detta och lös problemet tillsammans!

Rekommendera Poster

Var tömmer ni portapottornas avfallstankar i eran hemmahamn, gästhamnar och på marinor som du besöker?

Har man bra och tydlig information om vilka möjligheter som erbjuds?

Där vi har båten liggande så tog man bort utslagsvasken eftersom utrymmet där man gjorde det  förr låg för nära restaurangen. Helt rätt beslut, men inget direktiv eller svar på var vi ska tömma nu kan varken styrelsen, personalen eller hamnkaptenen ge. Hamnkaptenen ansåg att det var jag som ägde problemet och ville inte att jag skulle fortsätta tömma portapottan i en vanlig toalett som givetvis är kopplat till det kommunala avloppssystemet.

Varken styrelsen, personalen eller hamnkapten har tydligen inte ansett att de behöver ta tag i problemet trots att jag har påpekat detta under ett par år nu. Jag vill inte bråka, men efter dispyten som uppstod igår med hamnkaptenen så hittade jag själv en lösning på problemet. Detta trots att jag var riktigt arg över bemötandet och inställningen till att detta skulle vara en icke-fråga där det var jag som ägde problemet.

Högst upp på den nedgrävda stora avfallstanken För toasugen fanns det ett grovt rör som stack upp med ett stort skruvlock överst. Där gick det alldeles utmärkt att tömma det. Jag spillde inte ens!

Men ska det verkligen behöva vara så här illa att man ser det som en ickefråga trots att det nu finns en lag nu på att de måste erbjuda båtägarna möjligheten att tömma sina kiss och bajstankar?

De portabla toaletterna borde ju rimligtvis inte vara undantagna från kravet som kommunerna har satt på båtklubbar och marinor att lösa detta.

Vågar man/jag verkligen fråga när vi kommer till en gästhamn var jag/man kan tömma portapottan?

Tänk om de då nekar mig och inte kan erbjuda någon lösning på problemet?

Måste jag istället smyga som en tjuv på natten och tömma innehållet i en vanlig toalett?

Det verkar som att många blundar för detta och inte vill ta något ansvar. Är de för fina för det?

Tilläggas bör att jag aldrig tömmer portapottan i ett utedass!

Men det som kommer in måste få komma ut!

Nu borde det väl vara hög tid att vi äntligen börjar prata om hur vi löser detta och även tipsar varandra!

Självklart så finns det marina ställen då man har en bra lösning på detta!

Både Bullandö marina och gästhamnen i Trosa har utmärkta lösningar för att tömma portapottor.

Hur är möjligheterna att tömma en portapotta där du har din båt eller vid de gästhamnar som du/ni brukar besöka?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...