Gå till innehåll
tisdag 23 april 2024
seglarfreaken

PRATA om det och lös problemet tillsamans!

Rekommendera Poster

Hur tömmer ni era portapottor?

Har båtklubben, marinan eller gästhamnen som du besöker något bra förslag var du ska tömma avfallstanken?

Visst är det väl lag på nu att ovannämnda ställen har skyldighet att erbjuda ett tömningsställe för portapottor?

Trosa gästhamn har varit ett föredöme i decennier på detta och Bullandö marina har en diskret liten gård med en bra utslagsvask. Där jag har båten liggande stängde man utslagsvasken för att den låg för nära restaurangen.

Helt rätt beslut MEN man har inte erbjudit något nytt ställe att tömma avfallsdelen, så det blir till att smyga in på toaletten som en tjuv om natten och tömma toan där, samt ställa upp fönstret på vädring.

Nu har det framkommit kritik över att jag gör så här, MEN inte ens hamnkaptenen kunde komma med något konstruktivt förslag och tycker till och med att det är jag som äger problemet! Jag vill inte bråka och hittade sån tur var ett ett tillräckligt stort lock så att jag kunde tömma direkt ned i den stora uppsamlingstanken på egen hand.

Men ska det behöva vara så här?

Vågar man fråga i en gästhamn om de har en utslagsvask?

Är inte risken stor då att de säger att: NEJ det har vi inte och du får inte tömma avfalsdelen direkt i våra toaletter!

Självklart så ska man tömma avfallsdelen med stil och snygga upp efter sig samt inte heller tömma i utedass.

Det går ju också att spola ned avfallet i omgångar så att det inte belastar systemet för mycket.

Det finns tydligen ett munstycke för ca 500 kronor att köpa så kan man använda toatömningssugarna.

Men detta pratas det inte offentligt om och jag ställer mig frågande till varför jag måste köp ett specialmunstycke och förvara den i båten när de som hålltankar och suger ut inte behöver köpa in något eget munstycke.

 

Det vi människor tar in i kroppen kan vi skriva spaltmeter om och tala om i timmar.

Men när detta i bearbetat tillstånd av kroppen ska ut och man inte kan göra riktigt på samma sätt som när man är hemma eller på restaurang är det väldigt få som vågar och vill prata ett konstruktivt klarspråk!

Tänk om personal och hamnkaptener är för fina i kanten så att de inte ens vill hålla koll på toatömningssystemet om det funkar eller saknar bra rutiner för att kolla upp innan uppsamlingstanken svämmar över?

Faktum är att jag ser samma bristande koll på det här som när det gäller avfallstömning i marinans återvinningsställe. Trenden att många idag plastar in sina båtar under vintern och kastar sedan dessa i containern som gör att de fylls betydligt snabbare nu än förr om åren.Sjävklart så innebär innebär detta att det blir snabbt väldigt skräpigt och lätt småkaos i återvinningsområdet.

Känner ni igen problemet? Hur ser det ut där du har båten och hur löser ni/man portapottatömningarna där?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Tja... vi som har hålltankar fick ju köpa tömningsbeslag, T-koppling, slang och slangklämmor för strax över tusenlappen, så vad är ett specialmunstycke för 500 kr i sammanhanget?

 

Ett av problemen med Portta-Potti är kem-delen; vissa kemikalier som används för att förhindra lukt i anordningen sabbar rätt duktigt i reningsverkens process, så jag kan förstå att man inte vill underlätta för att få in dessa i reningssystemet.

Redigerad av Peter_K

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

DOm flesta "kemikalier" är väl av enzym och bakterie/bakterie-spor-typ.. dessa hjälper ju reningsverket, bygger upp den bakteriestam dom vill ha, snarare än att förgöra den.

 

Eller används det mest typen parfym, lösningsmedel mm...? då döljer man ju eller spär ut lukt snarare än förhindra lukt... eller?

 

HAr själv "hålltank" så jag klarar mej men.. ändvändare på porta... ska väl kunna ha det smidigt, annars kan det ligga nära till hands att lata dumpar varsom.

 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du otur är det en antibakteriell kemikaliesoppa, och då vill man inte ha det i ett reningsverk.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tyvärr lyckades jag inte bifoga en länk på sanitetsvätskan som vi brukar använda men den heter Thetford aqua green och står att den bryter ned bakterier  biologiskt. Det vore ju falsk varudeklaration om den då blir så pass giftig tillsammans med kisset och bajset att inte ens reningsverket klarar av att hantera det. I så fall borde produkten anmälas till kemikalieinspektionen.

Visst skulle jag kunna investera i en adapter så att jag kan suga ut eftersom vi har kommit betydligt billigare undan än de som har anpassade hålltankar. Men är det någon båtägare som har en stinkande adapter förvarad i sin båt? Brukar ni göra rent den varje gång eller fungerar det munstycket som redan finns på plats?

Tyvärr är jag nog rätt övertygad om att jag utgör en minoritet som använder portapotta och skulle i så fall utgöra en ännu större minoritet om jag använde toasugen till den.

Vad skulle då sannorlikheten vara att vi kom till ett toasugställe där de har "min adapter"?

Men faktum är at vi faktiskt har börjat fundera på att skaffa en sådan adapter ändå.

Jag har ett visitkort liggande till återförsäljaren som jag träffade på båtmässan.

Hur gör man ren adaptern efter varje gång tror ni? Kommer inte ihåg om den var av plast eller gummi.

Argumentet för att inte investera i typ utslagsvaskar eller liknande påminner lite om det stora motstånd som framför allt fanns för några år sedan mot att båtägarna/klubbarna/marinorna skulle behöva ta något ansvar för sin skit. Ska vi verkligen behöva backa tiden igen?

Hur dyrt och svårt behöver det vara?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Angående toasug och dess   stora tank förresten:

Tror ni att det är en skröna eller en sanning som jag har hört vad som kan hända och har hänt?

Det påstås att de ansvariga stället för toasugen varken hade investerat i mätare/larm som visade/varnade när den blev full och att ingen ansvarig ville befatta sig med den stora kiss och bajs-tanken samt att det saknades en  daglig rutin på att kolla nivån.

Men enligt vissa så gick det riktigt illa en dag!

Tanken blev så full att någonstans i systemet uppstod plötsligt ett kraftigt tryck och läckage som både sprutade ned personer och bilar!

Sanning eller skröna?

Sensmoral? Ja oavsett vad så passar den väl bra in under denna tråds rubrik som löd.

PRATA om det och lös problemet tillsammans!

 

Redigerad av seglarfreaken

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Behövs det en adapter?
På min marina så är det numera förbud att tömma portapotti i toaletterna efter att det slabbats tidigare och man uppmanas att istället använda tömningsstationen.

Jag trodde det bara var att öppna locket och stoppa ner slangen men har inte provat själv.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har hört att avfallsdelen kan implodera/uppstå läckage om slangen/adaptern är för stor. Iprincip kanman väl säga att avfallsdelen på portapottan har två stycken ca hål som är båda ca 10 cm i diametern. dels "klutthålet" i mitten och den andra är det svängbara L-röret som där man egenligen skall tömma genom. Det är bedrövligt när MÄNiskor missköter sig och grisar ned så att andra blir lidande!

Nå mina herrar! Sitter ni ner när ni pinkar inne på en toalett?

Fäller ni ned sittringen efter er?

Torkar ni upp om det kom något utanför?

Om jag ska vara lite klassisk fördomsfull så uppfyller jag faktiskt inte någon av ovanstående frågor som "riktiga män" förväntas svara nej på.

För xx antal år sedan så glömde jag låsa dörren när jag satt och pinkade straxt innan vi skulle ha personalkonferens. Den sprallligaste, orginellaste och mest spontana av mina kvinnliga kollegor utbrister då högt och tydligt när hon öppnade dörren och ser mig där:

- XX sitter ned när han pinkar!

Jag blev fly förbannad och frågar därefter hela personalgruppen som säkert till 70% bestod av kvinnor. - förväntas jag att stå när jag kissar bara för att jag är man?

Om det är så, vem är det då som oftast torkar upp på golvet eller fäller ned sittringen efteråt?

Det blev helt knäpptyst och ingen vågade svara på mina frågor.

Efter konferensen kom en annan kvinnlig kollega fram till mig och berättade att hennes man minsann satt ned när han pinkade och tyckte det var skönt.

_-Okay , men varför vågade du inte berätta det inför personalgruppen så jag slapp känna mig som den enda mannen som inte infriar bilden av ett förväntat manligt toalettbeteende?

 

Ett lite sidospår blev det som jag hoppas att ni har överseende med.

 

Men som sagt: Jag vet att det luktar när jag tömmer portapottan. Jag vet att jag kan spilla lite utanför. Jag torkar i så fall självklart upp efter mig. Sprutar även lite Ajax där inne så att det inte ska lukta så mycket och öppnar givetvis det lila fönstret för vädring.

MEN om alla båtklubbar, gästhamnar och Marinor ordnar det lika bra som de har gjort för portapotta-tömmare i Trosa och i Bullandö så skulle det knappt synas eller märks om en mindre nogräknad person hade vari där och tömt sin portapotta.

Jag efterlyser här andra portapottatömmare och vill höra deras erfarenheter och tips framför allt om ni brukar använda en toasug då ni tömmer avfallsdelen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror de andra porta potti användarna tömmer ute på en fjärd eller i land på en ö

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja tyvärr så tror jag nog att dina farhågor var de flesta tömmer sina portapottor stämmer rätt bra tompelompe. Så det är nog den största anledningen till att tömningsmöjligheterna är så dåliga.

I vilken ända ska man börja för att förändra det?

PRATA av om det kanske?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ni som har era båtar i en båtklubb har det nog bättre än oss som har en kommunal båtplats.

Förra veckan hittade jag till en av toletterna i denna stora hamn, det var inte så lätt, och här hade det troligtvis tömts både det ena och det andra, dessutom hade någon tvättat penslar i handfatet. Det finns också ett antal upptsällda sopcontainrar, och här kan man ju kasta bort sin gamla båtinredning från IKEA, liksom båtgräsklipparen, och säckvis med trädgårdsavfall man troligtvis sanerat på akterdäck, ja även en uppsättning med sådana där runda svarta gummifendertar, dubbade, från Hakkapellitta... Sedan fanns det en del Vittinge enkupigt taktegel, men det kommer ju förstås från en husbåt, vad annars!?

Ursäkta ot eller trådkapning, men det har väl redan sagts, det gäller ju för alla att ta sitt eget ansvar, jag kan då tänka mig att man har mer "vi-känsla" i en klubbägd hamn, än i en megastor kommunal dito, där alfabetets bokstäver knappt räcker till då bryggorna skall littereras.

Utslagsback fann jag däremot en, men den stod ute på asfalten, oansluten...

 

Men det finns en väldigt bra och effektiv sögtömningstation, i omedelbar närhet till mastkranen, och det är ju praktiskt att passa på och tömma sin tank för säsongen när man ändå skall masta av.... Jag kan väl säga som så att det kan bli konfliktfyllt på vårar och höst, då det ligger tre båtar som väntar på att då komma till mastkranen och ytterligare någon som vill tömma tanken.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja nog känner jag igen det du beskriver allt George_ohm! Båtlivet speglar samhällsutvecklingen och så här kan det även vara på marinor. Även på små båtklubbar så kan det fortfarande blundas rejält för att ta miljöansvar! Jag känner till en liten båtklubb där pissoaren är inne i ett skjul och har ett rakt rör ner där man bara släpper ned det i vattnet! Undrar om några kvinnor existerar /har någon talan i den båtklubben? Som jag ser det så behövs det både få finnas möjlighet att göra miljörätt och modiga styrelser, , klubbmedlemmar, hamnkaptener och anställda som vågar säga till när folk inte sköter sig. Men vågar de verkligen göra det? Skulle de kunna råka illa ut då? Existerar det miljöovänlig svågerpolitik? VILL de verkligen ta tag i miljöfrågorna? Där vi har vår båt har man installerat bevakningskameror i milöstationen men det har ingen sim helst effekt. VEM ska kolla upp och styra up päven då miljögrisandet förhoppningsvis fastnat på film och personerna är identifierbara?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Angående container; i vår klubb togs den bort av samma skäl som nämns ovan när det började kastas frysboxar, målarfärg, gammal tjock-TV hemifrån, så nu har vi ingen. Man får ta hem sina egna hushållssopor (vilket i mitt fall, som bor i en annan kommun, är ett brott) från båten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man kan inte bara skylla på "miljögrisarna"! Öppettiderna på återvinningscentralerna är bedrövliga!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

http://sverigesradio.se/sida/avsnitt/482152?programid=4453

Ser ni parallellen? Finns det någon sådan?

Jag tror faktiskt det! Om man erbjuds/erbjuder sig själv ett bättre alternativ så tror jag att det är lättare att välja något som är mindre destruktivt.

Om jag/vi nu lägger all fokus på varför det ser ut som det gör och varför inte båtfolket/människor tar ett större miljöansvar så är jag rätt säker på att man måste se till att hela kedjan med återvinningsmöjligheter måste fungera både i den marina miljön och ute i samhället. Jag har hört både hantverkare, småföretagare och privatpersoner beklaga sig över att det är alldeles för begränsade öppettider på återvinningscentraler! Tid är pengar för de flesta vilket vi nog bara måste lära oss att rätta oss efter även i det här fallet. Därför förslår jag att lobba så mycket som möjligt för att få återvinningscentralerna att förbättra sina öppettider rejält och lobba för att de ansvariga på båtklubbar och marinor gör allt vad de kan så att det blir lättare för båtfolket att ta miljöansvar. Finns inte möjligheten att tömma portapottor på ett bra sätt/ställe så borde man rimligtvis erbjudas en bättre lösning.

Det här är bara ett av flera exempel hur man skulle kunna göra det lättare att ta miljöansvar och få det trevligare i vår marina hemmiljö. En vask/uteplats där man kan tvätta penslar skulle också  säkert kunna vara en bra investering som minskar griseriet i handfaten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu äre inte aktuellt längre, jag har ju installerat både tank å däckstömning. Men tidigare tömde jag portan med det påskruvade L röret i vanlig toalett.

 

Erfarenheterna från den tiden är att om man använder någon kemikalie, spelar ingen roll vilken, så luktar det. Å inte så lite illa heller. Men jag slutade med allt vad kemikalier heter å då luktade det avsevärt mindre å mera "naturligt" bara. Som en utedass typ.

 

Problemet var att det blir lite kvar i L-röret å då måste man torka å det går åt papper. Eller spola, med slang å golvbrunn, men det kan man inte göra på en vanlig toalett. Å man behöver en tredje hand att hålla för näsan. :D

 

Förresten är Portan till salu....högstbjudande   :rolleyes:

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Typ OT.

I nuvarande båt har jag en hink. Efter hålltankar, kvarnpumpar, genomföringar, el vs manuell och you name it är principen tilltalande enkel – böj dig över relingen och skopa upp ett par liter i hinken, gör det du ska (ta en stadig hink som tillåter filosoferande), och töm sedan i havet helt lagligt.

 

Den uppenbara nackdelen är ju att man inte alltid kan spola när man vill (i en fullsmockad naturhamn exempelvis) men det finns ju hinkar med lock så att varje besättningsmedlem kan få sin egen som kan lagras på lämpligt ställe. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...