Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
bo_fredrik

Vit rök TAMD41

Rekommendera Poster

Hej! Jag var och kikade på en båt igår. Det kom en del ljusa avgaser vid start och under gång (mindre då motorn var varm). Inga jättemängder avgaser, men det syntes och det var mer än tidigare båtar jag kikat på (som då iofs haft mindre motorer).

 

Behöver detta vara ett symtom på att nåt inte står rätt till? Hur mycket får man räkna med att det ryker om avgaserna från en TAMD41 (200 hk) från 1988?

 

Film på avgaserna: https://www.dropbox.com/s/y5cwxk1zgkq1q7t/Fil%202016-06-01%2012%2043%2039?dl=0

 

 

mvh

Fredrik

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Behöver inte vara onormalt alls. Särskilt inte om det är A-varianten av motorn som är känd för att ryka mer. Men då särskilt vid uppstart.

Sen har jag läst om samma fenomen på någon Nimbusmodell där avgaserna, av någon anledning jag inte minns, när de blandades med kylvattnet förångades mer än i andra installationer.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En staketmotor ryker en hel del, oavsett skick. Är du säker på att röken är vit (tänk; dimma) eller var det vanlig avgasrök som såg vit ut i det aktuella ljuset?

 

En frisk 41:a ryker alltid, är det dock en tjock vit rök, som en rökmaskin, tyder det på att vatten ingår i tränger in i cylindrarna. Röken bör vara åt det blåsvarta hållet (alltså svart med en ton av blått i) om motorn är som den ska.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svar! Röken är vit, men inte tjock. Kanske är lite vatten i cylindrarna då.. Det finns en liten film som visar den via länken i inlägget ovan (jag tror det funkar?)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sr helt normalt ur, har själv en 41:a. Var ligger båten du är sugen på?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det ser normalt ut för en A-maskin. B-varianten fick uppgraderade kolvar vilket fick bort mycket av uppstartsröken. När jag renoverade min maskin bytte jag till B-kolvar och röken försvann totalt. Den enda åtgärden som gäller om man störs av röken. Det du ser är vit dieselånga. Min såg likadan ut. Sen kommer du säker uppleva mer rök höst och vår, när vattnet är kallare. Då under drift. Googla på det och din båtmodellen så kommer du få träffar, vad jag kan minnas.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svaren! När bör en sån här motor renoveras? Är det läge vid ca 2000 timmar?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har samma motor och jag tycker det ser helt normalt ut.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svaren! När bör en sån här motor renoveras? Är det läge vid ca 2000 timmar?

Svår fråga, det beror alltid på hur motorn körts och servats. Det är en förhållandevis mycket tålig motor och större renoveringar kan behövas runt 4.00o timmar. Spridare och turbo kan behöva åtgärdas tidigare, men som sagt det beror på hur den körts.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...