Gå till innehåll
onsdag 24 april 2024
scholsey

Problem med kylning

Rekommendera Poster

Skrev lite om min utombordare i en annan tråd, men tror mig ha bestämt för att se om jag kan fixa till den ändå. Är det bara jag, eller är gamla utombordare sjukt övervärderade?
Iaf, bakgrunden: Motorn, en Evinrude 30 hk från 1987 fungerade i höstas vid upptagning. I våras bytte jag impeller, växelhusolja och tändstift. Den drog igång direkt när jag provade med spolmuff. Sjösatte, och då vägrade den starta. Tog den till firma, som konstaterade att cdi-boxen var död, och att det var "något problem med kylningen, men de visste inte vad, utan behöver felsöka. Kostnad 4.000 (inklusive ny cdi-box, ca 1.000 sek) och vi kan inte garantera att det kommer fungera": De fick alltså igång den med en ny cdi-box, men den blev överhettad (skvallerstrålen är jämn och fin).

Nu har de dock missbrukat mitt förtroende, genom att inte ens skruva tillbaka sakerna, det låg skruvar löst i motorn, kåpan var inte ordentligt påsatt, osv. Så jag tänkte ta den till en annan firma, alternativt titta på kylningen först. Men, var börjar man? Vad kan det vara? Rost? Skit i kylkanalerna? Något annat? Är det värt att lägga 4.000 på en snart 30 år gammal motor. Kan det vara ett "enklare" fel? Kommer det bli dyrare? Jag är inte den kunnigaste på motorer, så troligtvis måste jag lämna iväg den.

 

Har blivit erbjuden att köpa en 40 hk Mercury från 1979, men för 8.000. Jag anser att det är sjukt mycket pengar för en snart 40 år gammal motor?
Helst hade jag naturligtvis velat köpa nytt, men är student, och pengar är därmed en bristvara.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur vet du att den överhettar?

 

Den gjorde det enligt båtverkstaden...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det bör du verifiera själv. Tänk så här; den största risken att motorn rostat ihop även vintern eller att någon givare sagt upp sig?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det bör du verifiera själv. Tänk så här; den största risken att motorn rostat ihop även vintern eller att någon givare sagt upp sig?

 

Den blev aldrig konserverad över vintern, men stod under presenning i en carport, i skydd från snö, regn. I södra Sverige, dessutom, och SÅ jäkla kallt var det ju inte? Hur en givare skulle kunna ge med sig går över mina relativt små kunskaper om båtmotorer ....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Etanolen i bensinen gör så att det rostar inne i motorn.

 

Byt termostat. Men mät först tempen på toppblocket.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Etanolen i bensinen gör så att det rostar inne i motorn.

 

Byt termostat. Men mät först tempen på toppblocket.

 

Hur gör man det senare? Och vilka värden ska den visa?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Stopp nu, lugn och fin. Man kan ha åsikter om etanolens korrosiva egenskaper men en sak är säker - den orsakar inte rost så att motorn går från okej till att överhetta över en vinter där motorn inte använts.

 

En bensinmotor kan överhetta av i grunden ett fåtal orsaker: för mager blandning, för mycket förtändning och för dålig kylning. Det sistnämnda lär det nog inte vara då skvallerstrålen är okej och de två andra faktorerna borde det heller inte vara om motorn i övrigt går normalt. Min gissning är att verkstan är ute och cyklar, kör motorn själv och var lyhörd för hur den beter sig, går den som vanligt så är allt nog som vanligt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Stopp nu, lugn och fin. Man kan ha åsikter om etanolens korrosiva egenskaper men en sak är säker - den orsakar inte rost så att motorn går från okej till att överhetta över en vinter där motorn inte använts.

 

En bensinmotor kan överhetta av i grunden ett fåtal orsaker: för mager blandning, för mycket förtändning och för dålig kylning. Det sistnämnda lär det nog inte vara då skvallerstrålen är okej och de två andra faktorerna borde det heller inte vara om motorn i övrigt går normalt. Min gissning är att verkstan är ute och cyklar, kör motorn själv och var lyhörd för hur den beter sig, går den som vanligt så är allt nog som vanligt.

 

Ja, att de kanske inte är fullt kompetenta har jag börjat förstå.... Kollade med en annan firma, som bara skakade på huvudet åt det de sagt. Dessutom, som jag skrev ovan, varför sätter de inte fast kåpan igen? Lämnar kvar ett gäng skruvar och muttrar löst?

 

Tror det får bli att köpa en ny cdi-box då, och sedan rensa kylkanalerna?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du borde nog ta reda på vart skruvarna och muttrarna kommer från och skruva tillbaka. Eller varför inte reklamera jobbet?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...