Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Ockelbo_DC21

Otätt vid oljekylen AQ170

Rekommendera Poster

Hej

Jag har precis återmonterat limpa, värmeväxlare och allt som hör därtill på en AQ170.

När jag startar motorn så läcker det rätt ordentligt med vatten vid röret som går ned till oljekylaren.

Jag har ritat en runt där det kommer in vatten.

Vet ni något bra tätningsmedel som jag kan täta läckaget med, har ingen lust att demontera allting igen.

 

Tack på förhand.

 

Thorbjörn

 

post-90501-0-95404300-1464722385_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns silicon avsett för motordelar, det är bäst. Har dock själv tätat motsvarande rör på B20 framgångsrikt med Sika. Viktigast är att det är rent och torrt när du aplicerar...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Först av allt har du bytt O-ringen? Köp en ny Penta original kostar några kronor. På bilden ser det ut som röret inte sitter centrerat i anslutningen utan det strävar åt vänster, om man provmonterar röret utan tätningar skall allt sitta centrerat och fint utan spänningar. Gör rent tätytorna ordentligt, röränden kan man putsa upp med lite autosol om man vill.

 

Glöm tätmassor och liknande, speciellt silicon som är mjukt och mekaniskt svagt, det blir lite tryck i dessa anslutningar när man varvar på, o-ringarna funkar perfekt med rätt förutsättningar

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
MartinX

Måste jag inte plocka bort allting igen då, eller, finns det något sätt att lösgöra röret utan att behöva ta bort limpan?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej.

Lossa gaveln på oljekylaren så kan du demontera röret. Gör rent, kolla att röret inte är skadat i änden, sätt dit nya tätningsringar och återmontera.

Ingemar

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade själv stora problem med dessa o-ringar och nya original hjälpte inte på kylrören. Silicon fungerar bra i kombination med o-ring. Jag tätade själv en liknande oljekyl på detta sätt på en bekants Aq151 inför denna säsong och så länge det är massa avsedd för motorpackningar och metall är det inga problem.

 

Jag är inte jätte imponerad av den lösning som syns på de tidiga pentamotorerna. Det är klart bättre på B21 och framåt.

 

Personligen brukar jag försöka att undvika att dela värmeväxlare och oljekylare i onödan, då de kan vara sköra efter så många år.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej.

Lossa gaveln på oljekylaren så kan du demontera röret. Gör rent, kolla att röret inte är skadat i änden, sätt dit nya tätningsringar och återmontera.

Ingemar

 

Glöm inte att smörja o-ringarna med vaselin eller liknande när du monterar. De är notoriskt opålitliga att montera om de inte är smorda. Kolla att röret är runt och ytorna rena.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...