Jump to content
Saturday 04 December 2021
arrebarre

Sjöregler och navigation. Tips till nybörjare!

Recommended Posts

Håller med bhemac, det riskerar bli lite som att stanna bilen för att släppa fram den som kommer från vänster i en korsning.

 

Kan man tydligt visa sin avsikt i god tid är det en annan sak och med lite gester kan man ofta få fram budskapet "jag släpper fram dig även om det egentligen är du som ska väja".

 

Mackey

Har hittils inte sett det som ett problem att det skulle bli tveksamt... men den dagen kanske kommer då det är smockfullt med båtar och alla virrar runt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

 

off topic kanske men vad gör ni när ni möter någon eller blir omkörd typ i dubbla hastigheten mot tillåtet?

slappnar av och gör inget? visar finger? tutar? kastar saker? ägg golfbollar? lyser med röd laser? dämpar med handflatan för att visa sänk farten? softairgun? gestikulerar vilt? skakar på huvudet?

 

:huh:

 

Det där problemet är väl större på land än på sjön.

 

På väg är det ju alltid hastighetsbegränsat och en person med ett sån yrke som pseudonym har väl sett det mesta, med tanke på all idioti som en annan sett, som tillbringar väldigt begränsad tid på vägarna.

 

På sjön är det ju väldigt få sträckor där det råder begränsad hastighet och jag upplever inte att det är något större problem med båtar som kör för fort inom hastighetsbegränsat område.

 

Jag gjorde det själv i går. Körde 5,6 knop inom ett 5 knopsområde. :ph34r:

 

attachicon.gifDSC_0997.JPG

 

Sen är jag ingen polis och har inget uppdrag att beivra brott. Jag håller min kurs och fart och försöker anpassa mig till omständigheterna. Försöker hålla mig till väjningreglerna och brukar inte ta ut mina "rättigheter" när jag seglar in absurdum. Om man läser spelet i lite trängre farleder med mycket båtar och anpassar sig, kan man undvika mycket strul.

 

Sen kan man ju bli irriterad över de riktiga klantskallarna, som över huvudtaget aldrig hör ordet "hänsyn"  och definitivt inte förstått vad ordet betyder.

 

Påminner mig om när jag körde förbi KBV vid Bohus Malmön. Grejen var att det är 5 knop där och jag tänkte så mycket på det, hela båten var ju full med nät så det gick ju inte så fort tyckte jag. Jag vinkade glatt tillbaka när killen på vattenscoutern dök upp......

1000 kronor och dragen fartygsexamen blev det.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Som motorbåtsägare är det också viktigt att bli ovän med så många seglare och gärna andra sorters båtfarare som möjligt.

100 poäng får man om man passerar en upphunnen segelbåt i hög planingsfart så att ditt eget bogsvall fyller segelbåtens sittbrunn, segalre har svårt med hyienen ombord ombord och tar sig gärna ett bad i en vattenfylld sittbrunn, tvål och shampo liksom handukar håller de sig själva med.

 

75 poäng om man låtsas visa hänsyn och saktar med då man hinner i kapp en seglare, så att ens egen båt sjunker ned i vattnet en bit, gärna med fult fällda trimplan så att man gör så stor svallvåg som möjligt, passera på detta sätt i en eller två knop snabbare än segelbåtens fart. Man kan göra detsamma då man möter segelbåtar, roddbåtar eller kajaker.

 

Dom där kolorerade pinnarna du nämner, passera så nära som möjligt, och träng gärna andra båtar utanför. Minns du Ingemar Stenmark? Gör gärna som han gjorde i slalombackarna, det finns en sport till sjöss som påminner om specialslalom, använd de gröna och röda pinnarna till denna sport, ger ofta bortåt 975 poäng per säsong.

Ja det finns många fler tävlingsgrenar till sjöss, jag kan inte nämna alla här.

 

När man kommer i hamn, om man nu gör det, gäller det att festa loss ordentligt, time limit brukar ligga vid klockan 06. Förtöj gärna längsides vid bryggorna, eller se till att du har omkring 75-100cm mellan dig och grannbåten, man lämnar gärna halva platser lediga vid bryggorna. Att ignorera hamnvakter eller hamnvärdar brukar ge ytterligare omkring 100 poäng, men det råder olika poängsättningar i olika hamnar.

 

Sedan till sjöss igen finner du sedan fler sorters pinnar, ofta svartvita, med bollar eller trianglar i toppen, dessa märker ut cirkulationsplatser, börja att gå tajt runt dessa och öka efterhand radien. Rapportera sedan in dina fynd till Sjöfatsverket. Propellrar är förbrukningsvara, det brukar gå åt ett tjogotal per säsong, minst.

 

Det lär finnas olika sorters sjökartor, har jag läst om, sådana som är tryckta på papper eller digitala lagrade på olika sorters minnsekort, oftast totalt onödiga, det finns ju röda och gröna pinnar att förlita sig på... Om man vill kan man skriva ut Eniros kartor, man vet visserligen inte vad vattendjupet är, men man får reda på vilket ritnummerområde man befinner sig i, och det är ju bra att veta.

 

Man kan ju också hjäpa naturen på traven, exempelvis de närinsfattiga bottnarna, dessa kan du göda genom att tömma ditt tolaettafall i havet, särskilt näringsfattigt är det vid badplatser och i grunda hamnar.

 

Om du nu mot all förmodan lyckas samla ihop några tusen poäng på en säsong och lyckas få båten på land utan att bli lynchad så har du lyckats, nu kan du byta ut båten mot en hammock, den gungar också litet rofyllt, och du slipper bli ovän med alla kognitivt handikappade idioter som redan slåss om det begränsade utrymet i våra farleder och hamnar.

 

Smilysar får någon annan bifoga.

Dessutom enligt de senaste forskarrönen så är jorden platt, så jag har lite panik att få tag i nya sjökort på den platta jorden..Jag har frågat dessa forskare var man möjligtvis kan inhandla dessa "flat earth charts" dock utan svar så nu börjar det bli lite panik för i samband med deras upptäkt så hela kontinenter flyttat på sig hundratals mil och Sydpolen upphört att existera då den inte stämmer med de senaste forskarrönen..

Och sextanten är bara att hiva..Vojne vojne vojne...;)

https://www.youtube.com/watch?v=tv_JC-t5qW4

Share this post


Link to post
Share on other sites

 

 

off topic kanske men vad gör ni när ni möter någon eller blir omkörd typ i dubbla hastigheten mot tillåtet?

slappnar av och gör inget? visar finger? tutar? kastar saker? ägg golfbollar? lyser med röd laser? dämpar med handflatan för att visa sänk farten? softairgun? gestikulerar vilt? skakar på huvudet?

 

:huh:

 

Det där problemet är väl större på land än på sjön.

 

På väg är det ju alltid hastighetsbegränsat och en person med ett sån yrke som pseudonym har väl sett det mesta, med tanke på all idioti som en annan sett, som tillbringar väldigt begränsad tid på vägarna.

 

På sjön är det ju väldigt få sträckor där det råder begränsad hastighet och jag upplever inte att det är något större problem med båtar som kör för fort inom hastighetsbegränsat område.

 

Jag gjorde det själv i går. Körde 5,6 knop inom ett 5 knopsområde. :ph34r:

 

attachicon.gifDSC_0997.JPG

 

Sen är jag ingen polis och har inget uppdrag att beivra brott. Jag håller min kurs och fart och försöker anpassa mig till omständigheterna. Försöker hålla mig till väjningreglerna och brukar inte ta ut mina "rättigheter" när jag seglar in absurdum. Om man läser spelet i lite trängre farleder med mycket båtar och anpassar sig, kan man undvika mycket strul.

 

Sen kan man ju bli irriterad över de riktiga klantskallarna, som över huvudtaget aldrig hör ordet "hänsyn"  och definitivt inte förstått vad ordet betyder.

 

Påminner mig om när jag körde förbi KBV vid Bohus Malmön. Grejen var att det är 5 knop där och jag tänkte så mycket på det, hela båten var ju full med nät så det gick ju inte så fort tyckte jag. Jag vinkade glatt tillbaka när killen på vattenscoutern dök upp......

1000 kronor och dragen fartygsexamen blev det.

 

Hej! Kan du utveckla detta med "dragen fartygsexamen"?

Share this post


Link to post
Share on other sites

 

Påminner mig om när jag körde förbi KBV vid Bohus Malmön. Grejen var att det är 5 knop där och jag tänkte så mycket på det, hela båten var ju full med nät så det gick ju inte så fort tyckte jag. Jag vinkade glatt tillbaka när killen på vattenscoutern dök upp......

 

1000 kronor och dragen fartygsexamen blev det.

 

Hej! Kan du utveckla detta med "dragen fartygsexamen"?

 

 

Den frågan hade varit väldigt intressant att fått belyst - därför lyfter jag tråden.

 

och hur fort körde du!?

Edited by Thallatha

Share this post


Link to post
Share on other sites

Inspirerad av tråden och att jag stod mig helt slätt vid jungfruturen förra veckan och att det första jag fick göra var att bogsera en annan större båt i nöd (hade ingen aning om hur man bör göra. Utgick från lite logik - lång bogserlina (så man får lite "tid" på sig om ngt oförutsett skulle hända) och låg fart iom att efterföljande båt hade en trasig motor och utan motor finns ingen broms/handbroms. kanske fel tänkt av mig).

Så nu är en första kurs beställd för mig och sonen.

 

  • Like 5

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kul att gamla trådar inspirerar.

 

Här kommer en serie trådar som också kan ge lite inspiration.

 

Fortsätt med Regel 3, 4, 5, etc.

Goggla Sjövägsreglerna - Regel 1 site:maringuiden.se/forum (Byt 1 mot önskad regel)

eller använd taggen TFSF%202009:44

Share this post


Link to post
Share on other sites
29 minuter sedan skrev 50sman:

Inspirerad av tråden och att jag stod mig helt slätt vid jungfruturen förra veckan och att det första jag fick göra var att bogsera en annan större båt i nöd (hade ingen aning om hur man bör göra. Utgick från lite logik - lång bogserlina (så man får lite "tid" på sig om ngt oförutsett skulle hända) och låg fart iom att efterföljande båt hade en trasig motor och utan motor finns ingen broms/handbroms. kanske fel tänkt av mig).

Så nu är en första kurs beställd för mig och sonen.

 

Bogsering utförs lättast med lång lina och en handot i var ända, hanfotens båda delar läggs om haveristens förlika knapar/pollare, och om den bogserande båtens aktre pollare eller knapar.

När man närmar hamn kopplar den bogserande båten haveristen längsides, med för och akterförtöjning samt spring bakåt och framåt, där springen läggs midskeppes på haveristen.

Då blir det betydligt lättare att föra haveristen i hamn med full kontroll.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)

 

Bara seglat omkring i en insjö. 

Men ett bra tips är väl att hålla sig mellan de röda och gröna pinnarna, till att börja med. På utsidan av dessa grundar det upp. 

 

Och om farleden är trång och svänger, gå inte från en röd prick rakt till nästa röda, alltså i farleden (mellan röda och gröna), eller från grön till grön, för då kan du få

bottenkänning. Så nära mitt i farleden är bäst då den svänger. 

 

Högerregeln... Jo visst. Men ta nu reda på vad som gäller olika flytetyg. 

Motorbåt - segelbåt för segel. 

Segelbåt - segelbåt. Båda för segel. Segelbåt för motor - segelbåt för segel. 

 

Vem väjer vid upphinnande? 

 

Nåt annat att hålla reda på är de prickar och märken som finns på sidorna av t ex grund. Vilken sida, står de på o s v. 

 

Detta till att börja med. 

 

 

 

 

Edited by Hybro
  • Confused 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bogseringen gick bra. Jag lyckades lägga en fin "lov/båge" så den båt vi bogserade gled fint in mot bryggan. Jag fick ju givetvis soppatorsk mitt i allt men iom den långa linan och låg fart hann jag switcha över till tank 2 utan missöden - dock med son beredd med hake och fendrar under tiden.

Oavsett - svettig första tur :)

Jag har givetvis ögnat igenom nätet för det mest grundläggande gällande vett och etikett men jag hade inte räknat med sådan 1st encounter of real life på jungfruturen. Tur 2 så hamnade jag i en situation där en segelbåt som gick för motor inte riktigt visste vad den ville göra i hamnen men med lite kommunikation gick allt bra.

Självklart bokade jag en kurs för förarintyg då jag vill veta hur man gör. Det kommer kompletteras med praktisk kurs och senare kustskeppare då jag är en person som vill veta mer än "nödvändigt".

Tar med sonen på kursen som är 16 just nu då jag vet att frågan kommer - "Pappa! Får jag ta båten ut en kortis med mina kompisar och "chilla" lite" och då tycker jag att förarbevis är ett krav för både hans och min skull.

Han kommer att redan nu få träna under mitt överinseende att bli en skipper så mitt samvete kan få vila den dagen då han tar sin jungfrutur :)

Kursen börjar i september.

Redan nu anser jag att förarbevis borde vara ett minimikrav på sjön för jösses vilka olika situationer jag har sett redan där utfall har berott mer på tur än kunskap (typ 9 m DC packad med "glada" ungdomar i 30 knop där 10 är för "fort"). Dessutom är jag "svensk" så jag vill inte göra folk upprörda för att jag gör "fel". Bara en sådan sak som - hur kör jag om en mer långsamt gående båt? Jag trodde att mina 5 knop var juste men så läser jag att bogsvallet inte är nice mot andra båtar - det är också en av anledningarna till varför jag vill gå kurs med min son då det uppenbara inte alltid är det "rätta".

 

 

  • Like 3

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)
1 timme sedan skrev Hybro:

 

Bara seglat omkring i en insjö. 

Men ett bra tips är väl att hålla sig mellan de röda och gröna pinnarna, till att börja med. På utsidan av dessa grundar det upp. 

 

Och om farleden är trång och svänger, gå inte från en röd prick rakt till nästa röda, alltså i farleden (mellan röda och gröna), eller från grön till grön, för då kan du få

bottenkänning. Så nära mitt i farleden är bäst då den svänger. 

 

Högerregeln... Jo visst. Men ta nu reda på vad som gäller olika flytetyg. 

Motorbåt - segelbåt för segel. 

Segelbåt - segelbåt. Båda för segel. Segelbåt för motor - segelbåt för segel. 

 

Vem väjer vid upphinnande? 

 

Nåt annat att hålla reda på är de prickar och märken som finns på sidorna av t ex grund. Vilken sida, står de på o s v. 

 

Detta till att börja med. 

 

 

 

 

Navigera inte mitt i farleden!

Man håller till ”höger” alltså styrbord om farledsstrecket i navigatorns sjökort.

Det finns redan allt för många ”Linus på linjen” som envisas med att balansera på strecket, och då blir det ju synnerligen trångt i redan trånga farleder. Överlåt mitten där det är djupast, till dem som är begränsade till sitt djupgående!

Edited by Georg_Ohm
  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)

Opsi...

 

Det jag refererade till, vilket jag glömde tillägga, var en inomskärs mycket smal farled. 

En farled där man på vissa ställen behöver välja när man ska mötas. 

Att där och då ligga till styrbord hela tiden om mittlinjen och inte mitt på,

d v s gå rakt från en prick till en annan av samma färg, har sina risker. 

Känner en som blev av med ena drevet. Själv har jag haft

bottenkänning. 

 

Leden går från Limskären, ost Köpmannebro, till Vingens Hamn syd Tösse Skärgård.  Flera krokiga passager på varandra, med mindre ön 10 meters bredd mellan röd o grön prick. På vissa ställen mindre än så. 

 

Testa om ni tvivlar. 

 

Men generellt så bör man fara som gode Georg skriver, så klart. 

 

 

 

Edited by Hybro

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)

Sen är det skillnad vad man framför för båt. 

Och om det siktas andra båtar. 

 

Hört talas om att man både kryssar och länsar, samt allt däremellan, när man seglar? 

 

Då kan man inte alltid ligga typ 50 meter styrbord om en leds mittlinje.

 

Ingen match för er som kör motor. 

 

Och så kommer då sjöväjningsreglerna in. 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Edited by Hybro

Share this post


Link to post
Share on other sites
12 timmar sedan skrev Hybro:

Opsi...

 

Det jag refererade till, vilket jag glömde tillägga, var en inomskärs mycket smal farled. 

En farled där man på vissa ställen behöver välja när man ska mötas. 

Att där och då ligga till styrbord hela tiden om mittlinjen och inte mitt på,

d v s gå rakt från en prick till en annan av samma färg, har sina risker. 

Känner en som blev av med ena drevet. Själv har jag haft

bottenkänning. 

 

Leden går från Limskären, ost Köpmannebro, till Vingens Hamn syd Tösse Skärgård.  Flera krokiga passager på varandra, med mindre ön 10 meters bredd mellan röd o grön prick. På vissa ställen mindre än så. 

 

Testa om ni tvivlar. 

 

Men generellt så bör man fara som gode Georg skriver, så klart. 

 

 

 

Men då är ju den farleden felaktigt utprickad. 
Skicka in en avvikelse till Sjöfartsverket, eller om det nu är Seglationsstyrelsen i Vänern som är ansvarig..?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Har haft 1a träffen idag. 

Jädrigt roligt och nyttigt. 

Idag var det sjökort och navigering på agendan. 

Blev mycket aha.

 

Borde vara ett krav för alla på sjön att gå en sådan kurs. 

 

  • Like 3
  • Thanks 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
2021-09-19 vid 16:38 skrev 50sman:

Har haft 1a träffen idag. 

Jädrigt roligt och nyttigt. 

Idag var det sjökort och navigering på agendan. 

Blev mycket aha.

 

Borde vara ett krav för alla på sjön att gå en sådan kurs. 

 

Så där.

 

Jag och sonen skrev provet igår så nu är vi båda "certifierade" fritidskaptener :)

 

Konkluderat - jädrigt rolig kurs där jag har lärt mig mycket matnyttigt. Såpass mycket så jag tänkte spinna vidare och ta kustskeppare.

 

Oavsett så borde det vara ett krav att ha förarbevis även på sjön (och personligen tror jag att det blir så framöver).

 

  • Like 4

Share this post


Link to post
Share on other sites

Angående högerregel och andra väjningsregler så finns en oskriven tumregel: Väj för allt och alla!

Följer man bara den som nybörjare (och som erfaren) så får man inga problem. Sen återstår bara att undvika alla grynnor.....

Edited by Boanjohan
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
26 minuter sedan skrev Boanjohan:

Väj för allt och alla!

Väj alltid för seglare, även på land...😉

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 timmar sedan skrev Boanjohan:

Angående högerregel och andra väjningsregler så finns en oskriven tumregel: Väj för allt och alla!

Det kan bli jättetokigt; har varit nära att krocka med en båt som jag skulle gå klar akter om med en bra marginal, men som helt plötsligt började "väja" trots att han skulle hålla kurs enligt alla regler, detta eftersom han fick panik och gjorde som ovan.
Hur vet jag det - jo, det var min kompis som satt i båten 🙂

Bäst är alltså att man lär sig vilka regler som gäller, och följer dem. Kan man inte reglerna, stanna på land.

  • Like 5
  • Haha 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ska den andra parten väja, så behåll kurs och fart, kommer han farligt nära, häv dig på tutan :)

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
4 minuter sedan skrev Makro:

Ska den andra parten väja, så behåll kurs och fart, kommer han farligt nära, häv dig på tutan :)

Tutan..? Var sitter den på en sådan här?

A5E6A2A5-4BCF-4C2D-A490-AEBAAAD2B4B6.jpeg

Share this post


Link to post
Share on other sites
12 minuter sedan skrev Peter_K:

Tutan..? Var sitter den på en sådan här?

A5E6A2A5-4BCF-4C2D-A490-AEBAAAD2B4B6.jpeg

Detta attribut ingår i väl i baskitet i alla båtar? 😎

image.png.3c55c2aeeacae745b3b384e654a49fd0.png

Edited by Kane
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
26 minuter sedan skrev Peter_K:

Tutan..? Var sitter den på en sådan här?

A5E6A2A5-4BCF-4C2D-A490-AEBAAAD2B4B6.jpeg

Det vet jag inte, det är inte min båt 🙂 men någon form av anordning för att kunna påkalla uppmärksamhet eller ge signal i dålig sikt bör alltid finnas ombord.

Det fick du väl lära dig när du tog förarintyg? 😉
Men när du säger det så är det kanske ovanligt att segelbåtar har någon form av tuta och det kanske är för att de flesta andra ändå ska väja för dem? 😄
Ja utom kanske vägverkets stora gula färjor som oftast tutar på segelbåtar som försöker klämma sig emellan och förbi i trånga passager 🙂

Share this post


Link to post
Share on other sites

 

 

- Kan ju hoppas att TS lärt sig navigera under de 5 år som gått. 

Edited by Hybro

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kör bl a med en sån här lur... 

IMG_20211022_101021.jpg

  • Haha 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
2021-08-11 vid 11:24 skrev Georg_Ohm:

Men då är ju den farleden felaktigt utprickad. 
Skicka in en avvikelse till Sjöfartsverket, eller om det nu är Seglationsstyrelsen i Vänern som är ansvarig..?

Hur då tänker du? 

Trafikljus kanske? 

Share this post


Link to post
Share on other sites
20 minuter sedan skrev Hybro:

Kör bl a med en sån här lur... 

IMG_20211022_101021.jpg

Ja det var en redig pjäs :)
Det gäller att ladda lungorna med luft för att stöta i hornet för en uppmärksamhetssignal på fem sekunder.

Men nog uppfyller den kraven alltid:

 

"Båtar under 12 meter behöver inte ha specifik utrustning för ljudsignaler, men ska ha anordning med vilken effektiv ljudsignal kan avges och i så fall vid nedsatt sikt avge kraftig ljudsignal med mellantider av högst två minuter"

Share this post


Link to post
Share on other sites

Trång farled... Här rekommenderas att hålla sig nära farledens mitt och inte gå från t ex en grön till nästa grön. 

Marginalerna blir inte stora då. 

 

WP 0190, 1.2 m djup, har jag lagt in i den egna plottern, efter en lätt bottenkänning i låg fart. Kom alltså uppifrån. 

 

På andra ställen, rikligt med prickar, men går inte att mötas. 

Nu är det ingen högfartssträcka direkt... 

IMG_20211022_104027.jpg

IMG_20211022_103850.jpg

Edited by Hybro

Share this post


Link to post
Share on other sites
9 minuter sedan skrev Makro:

Ja det var en redig pjäs :)
Det gäller att ladda lungorna med luft för att stöta i hornet för en uppmärksamhetssignal på fem sekunder.

Men nog uppfyller den kraven alltid:

 

"Båtar under 12 meter behöver inte ha specifik utrustning för ljudsignaler, men ska ha anordning med vilken effektiv ljudsignal kan avges och i så fall vid nedsatt sikt avge kraftig ljudsignal med mellantider av högst två minuter"

En stor gong på fördäck kan också funka. :D
 

 

Edited by raol
  • Haha 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy